Elatusapu takautuvasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

Tästä aiheesta on useamikin keskustelu, mutta haluaisin kysyä asiasta omasta näkökulmastani.

Olen siis mies. Erosin avopuolisostani alkuvuodesta 2015. Hän oli silloin vielä äitiysvapaalla / lomalla. Lapsemme oli tuolloin vasta alle vuoden ikäinen.

Ex-puolisoni ilmoitti, että vaikka ero hänen päätöksestään tulikin, minun pitäisi jäädä yhteiseen asuntoomme asumaan ja osallistumaan kaikkiin kuluihin siihen asti, että lapsi täyttää vuoden. En katsonut tätä järkeväksi ja muutin pois. Ilmoitin myös välittömästi, että mitä elatusmaksuihin tulee haluan, että ne laskettaisiin lastenvalvojalla, koska minulla ei ole kokemusta asiasta ja pieni pelko hanurissa siitä, että jos sovin exän kanssa asian keskenäni..sopimus ei olisi välttämättä sellainen kuin sen pitäisi eli maksaisin liikaa tai liian vähän. En missään tilanteessa ole ilmoittanut ettenkö maksaisi mitään. Teimme keskenämme sopimuksen ja lapsi jäi ns. "viikko-viikko" hoitoon jolloin lapsen kustannukset hoidettiin omalla viikollaan itse. Yhteiset kulut kuten uuden autoistuimen hankinta pistettiin puoliksi, samoin lääkärikulut jne.

Meillä oli jo aika varattuna lastenvalvojalle, mutta koska exäni muutti toiselle paikkakunnalle siirtyi lastenvalvojan aikakin. Toisen kunnan puolelle varattu aika peruuntui kerran ( minusta riippumattomista syistä) ja aika vihdoin saatiin 2016 huhtikuulle. Tästä eteenpäin olen suorittanut elatusmaksua ilman viivästyksiä tai muita ongelmia.

Nyt exäni on ilmoittanut, että hän aikoo hakea takautuvasti elatusmaksuja 1,5vuoden ajalta. Osaisiko joku sanoa onko tähän perusteita ja jos on niin miltä ajalta hän voisi näitä hakea? Käytännössä olen huolehtinut lapsestani, osallistunut yhteisiin kuluihin jne.

Kiitoksia etukäteen!

Hei,

Tästä aiheesta on useamikin keskustelu, mutta haluaisin kysyä asiasta omasta näkökulmastani.

Olen siis mies. Erosin avopuolisostani alkuvuodesta 2015. Hän oli silloin vielä äitiysvapaalla / lomalla. Lapsemme oli tuolloin vasta alle vuoden ikäinen.

Ex-puolisoni ilmoitti, että vaikka ero hänen päätöksestään tulikin, minun pitäisi jäädä yhteiseen asuntoomme asumaan ja osallistumaan kaikkiin kuluihin siihen asti, että lapsi täyttää vuoden. En katsonut tätä järkeväksi ja muutin pois. Ilmoitin myös välittömästi, että mitä elatusmaksuihin tulee haluan, että ne laskettaisiin lastenvalvojalla, koska minulla ei ole kokemusta asiasta ja pieni pelko hanurissa siitä, että jos sovin exän kanssa asian keskenäni..sopimus ei olisi välttämättä sellainen kuin sen pitäisi eli maksaisin liikaa tai liian vähän. En missään tilanteessa ole ilmoittanut ettenkö maksaisi mitään. Teimme keskenämme sopimuksen ja lapsi jäi ns. "viikko-viikko" hoitoon jolloin lapsen kustannukset hoidettiin omalla viikollaan itse. Yhteiset kulut kuten uuden autoistuimen hankinta pistettiin puoliksi, samoin lääkärikulut jne.

Meillä oli jo aika varattuna lastenvalvojalle, mutta koska exäni muutti toiselle paikkakunnalle siirtyi lastenvalvojan aikakin. Toisen kunnan puolelle varattu aika peruuntui kerran ( minusta riippumattomista syistä) ja aika vihdoin saatiin 2016 huhtikuulle. Tästä eteenpäin olen suorittanut elatusmaksua ilman viivästyksiä tai muita ongelmia. Tarkennan vielä sen verran, että exäni ei ollut kovin aktiviinen lastenvalvojan varaamisen suhteen. Itse ilmoitin hänelle, että meidän nykyinen järjestelymme eli kaikki kulut 50:50 sopii minulle, mutta jos hän haluaa muuta niin haluan nämä maksut lasketuttaa virallisesti lastenvalvojalla.

Nyt exäni on ilmoittanut, että hän aikoo hakea takautuvasti elatusmaksuja 1,5vuoden ajalta. Osaisiko joku sanoa onko tähän perusteita ja jos on niin miltä ajalta hän voisi näitä hakea? Käytännössä olen huolehtinut lapsestani, osallistunut yhteisiin kuluihin jne.

Kiitoksia etukäteen!

Lisäksi tuli mieleen, että monesti mainitaan, että pääsääntöisesti takautuvasti maksuja voidaan määrätä kanteen vireillepanosta vuosi takaperin. Tarkoittaako tämä sitä, että mikäli exäni nostaisi kanteen vaikkapa lokakuussa 2016 ja tämä menisi oikeudessa läpi, minulle tulisi maksettavaa silloin lokakuu 2015-huhtikuu 2016 ajalta? ( huhtikuu 2016 aika jolloin elatusmaksut vahvistettiin lastenvalvojalla).

En nyt ihan selvää saanut. Itse kun muutin pois, tein osoitteenmuutoksen että exä sai yh korotukset. Meni jokunen kuukausi ennenkuin tehtiin elatussopimus lastenvalvojalla, siihen asti maksoin kaikki niinkuin ennen eroakin eli elatusmaksut tuli vasta siitä eteenpäin kun tehtiin sopimus ja sitten muutettiin sähkö-, vesi, netti, yms laskut hänelle kun jäi silloin tähän taloon asumaan lasten kanssa. Asuntolainatkin puoleksi, nekin siihen asti kuten ennenkin maksoin minä kaikki.
Ehkä hänellä on perusteita hakea jos jätit jotain ennen eroa sinulle kuuluvia maksuja maksamatta. Nämäkin muistaakseni löytyy niistä ohjeista, eihän niin voi tehdä että häipyy ja ei maksa mitään vanhaan asuntoon kuuluvia maksuja mutta jos aikaisempi elatuksen taso exää ja lapsia kohtaan on pysynyt samana niin sitten ei perusteita takautuville maksuille.
Viikko-viikko systeemissäkin voi toinen joutua maksamaan elatusmaksuja ja se saa lapsilisät jonka luona lapset on kirjoilla.

En nyt ihan selvää saanut. Itse kun muutin pois, tein osoitteenmuutoksen että exä sai yh korotukset. Meni jokunen kuukausi ennenkuin tehtiin elatussopimus lastenvalvojalla, siihen asti maksoin kaikki niinkuin ennen eroakin eli elatusmaksut tuli vasta siitä eteenpäin kun tehtiin sopimus ja sitten muutettiin sähkö-, vesi, netti, yms laskut hänelle kun jäi silloin tähän taloon asumaan lasten kanssa. Asuntolainatkin puoleksi, nekin siihen asti kuten ennenkin maksoin minä kaikki.
Ehkä hänellä on perusteita hakea jos jätit jotain ennen eroa sinulle kuuluvia maksuja maksamatta. Nämäkin muistaakseni löytyy niistä ohjeista, eihän niin voi tehdä että häipyy ja ei maksa mitään vanhaan asuntoon kuuluvia maksuja mutta jos aikaisempi elatuksen taso exää ja lapsia kohtaan on pysynyt samana niin sitten ei perusteita takautuville maksuille.
Viikko-viikko systeemissäkin voi toinen joutua maksamaan elatusmaksuja ja se saa lapsilisät jonka luona lapset on kirjoilla.

En siis karannut ja jättänyt häntä yksin vuokrien yms. maksujen kanssa. Meillä oli sovittuna ajankohta johon asti vähintään maksan em. maksuja. Hän jäi toviksi asumaan yhteiseen asuntoomme, samoin lapselle järjestyi päivähoitopaikka jonka kustannukset hoidimme. Lapsen äiti palasi takaisin työpaikkaansa Ennen työpaikan saantia hän sai tukia joista minulla ei ole tarkkaa tietoa.. Lisättäköön, että muutaman kuukauden jälkeen hän sai myös asunnon samalta kunnalta kuin minä sain, mutta päätti siirtyä opiskelemaan.

Ymmärrän kyllä, että viikko-viikko systeemissä joutuu maksamaan, koska näin teen tälläkin hetkellä. Lähinnä itseäni kiinnostaa, että onko exäni oikeutettu saamaan vaatimansa 1,5vuoden ajalta takautuvasti maksuja. Itse en luonnollisesti koe tätä oikeutettuna, koska hän ei myöskään ole ollut kovinkaan aktiivinen lastenvalvojan tapaamisen järjestelyissä mikäli asialla hänen puolestaan on ollut kiire. Hän on myös nyt n. vuoden verran puhunut takautuvasti hakemista, mutta mitään konkreettista hän ei ole tehnyt. Tuskin hän voi nyt antaa ajan kulua ja tätä kautta yrittää saada isompaa määrää takautuvasti varsinkaan nyt kun elatussopimus ja maksut kulkevat ajallaan.

Yhteistyössä