Elatuksen tarkastamisen vaikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihme ja kumma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihme ja kumma"

Vieras
Mitähän tälläisessä tilanteessa voi tehdä? On ollut puhetta lapsen isän kanssa elatuksen tarkastamisesta. Aluksi oli suostuvainen tiettyyn summaan, sopimuksessa alle kelan maksama summa ja on kuitenkin maksanut enemmän kun sopimuksessa on. Asiaa selvitettäessä kävi ilmi ettei hänellä näy verotuksessa tuloja ja ei ilmeisesti suostukkaan allekirjoittamaan sopimusta jossa olisi se summa jota tähän asti on maksanut. Kolme vuotta maksanut suurempaa summaa, tuloja ei suostunut oikeusavustajan pyynnöstä ilmoittamaan ja minulle ilmoitti että tienaa 20000-30000e vuodessa. Hänellä on rakennusalan yritys. Onko sellainen mahdollista että maksaa elatukset yrityksen rahoista? Oikeusavustaja sanoi ettei asiaa kannata viedä käräjille, joten pitääkö tässä antaa asian olla?

Minä olen kanssa törmännyt tuohon. Lapseni isän kanssa tehtiin elatussopimus silloin, kun erottiin. Eikä hän silloin ollut töissä vaan koulussa, joten summakin oli minimi.
Aikaa kului ja hän valmistui eikä sitten osallistunut millään muulla tavoin elatukseen (kuin sillä minimi määrällä) Mutta hänen tulot kumminkin olivat nousseet erittäin paljon.
Yritin ensin sopia hänen kanssaan tämän epäkohdan (ei ollut halukas) ja sitten otinkin yhteyttä ruohon virastoon mikä hoitaa elatussopimuksia.
Sieltä kerrottiin minulle, etteivät he tarkasta tai päivitä koskaan näitä sopimuksia eikä niitä voida edes muuttaa ilman maksajan omaa halua.
Minusta tämä on erittäin omituista enkä ole vastaavaan koskaan törmännyt :(

Tosi hassua, koska mulle tuli lastenvalvojalta aikanaan kirje, jossa sanottiin, että mun pitää hakea elatusmaksuun korotusta koska lapsen isän tulot ovat kasvaneet. Ja kyllähän sitä yritettiinkin nostaa, mutta ei se nosto mennyt läpi.
Ja hassua sekin, että kun lasten isä jäi työttömäksi, niin mulle tuli kirje, että elatusmaksuja pitäisi alentaa, koska lapsen isän maksukyky on laskenut. Suostuin, ja se meni läpi ihan suoraan.
Ei noi aina ole lasten edun mukaisia noi sopimukset.

Yhteistyössä