elareista kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja infoa kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

infoa kiitos

Vieras
Olen ollut vasta kuukauden miehestäni asumuserossa ja saanut tänään ensimmäiset kelan maksamat elarit tililleni. Siis oliko tuo systeemi niin että miehen pitää ITSE huolehtia sen omavastuuosuuden maksusta vai nyhdetäänkö se automaattisesti miehen tililtä?? Onko miehellä joku erityinen laissa määritelty päivä milloin hänen on maksettava osuutensa vai onko se puolisoiden kesken vapaasti sovittavissa? Tuo asia jäänyt hieman hämärän peittoon vielä.

Kyllä Kela varmasti ottaa yhteyttä mieheesi. Ei kyllä saamisiaan jätä perimättä. :D Ei Kela kyllä voi suoraan kenenkään tililtä mennä mitään ottamaan. Miehesi saa kyllä varmasti pian postia Kelalta.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kyllä Kela varmasti ottaa yhteyttä mieheesi. Ei kyllä saamisiaan jätä perimättä. :D Ei Kela kyllä voi suoraan kenenkään tililtä mennä mitään ottamaan. Miehesi saa kyllä varmasti pian postia Kelalta.

No hyvä tietää. Itse olen vielä ihan väsyksissä tästä tilanteesta ja stressaan että jos minun pitää olla koko ajan miestä muistuttamassa maksuista. :/

Mutta siis mietityttää että eikö minun pitäisi viime kuulta saada myös takautuvasti elarit? Tililläni oli vain tämän kuun elarit. Milloin se takautuva osuus sitten maksetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

No hyvä tietää. Itse olen vielä ihan väsyksissä tästä tilanteesta ja stressaan että jos minun pitää olla koko ajan miestä muistuttamassa maksuista. :/

No, se ei kai ole kuitenkaan sun velvollisuus enää huolehtia hänen asioistaan jos olette eronneet. :hug: Kannattaa lopettaa kaikki hyysääminen jos oikeasti haluaa erota. Nimimerkillä kokemusta on. Jos toinen haluaa sössiä kaikki asiansa niin siitä vaan... mun ei ole pakko huolehtia..

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Siis jos te ootte sopineet, että miehes maksaa jotain itse sulle, ja kela loput, on miehen itse huolehdittava oma osuutensa sun tilille,

Siis miehen PITÄÄ maksaa omavastuuosuutensa 60e/lapsi (lapsia 2kpl) ja kela maksaa summasta loput (maksettava summa yht. 136e per lapsi). Ei ole mikään sopimusasia vaan pakollinen asia miehen osalta.

Laitoin miehelle muistutusviestin. No, tämä on vasta ensimmäinen maksukerta että jahka käytäntö lähtee tästälähin sujumaan. Niin paljon saa lukea maksamattomista elariosuuksista. Inhottavaa vaan olla se joka vaatii ja muistuttaa. :/ Kun en muutenkaan nauti tästä tilanteesta.

Yhteistyössä