elämäntapamuutoksen tehneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyöreä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pyöreä äiti

Vieras
Nyt olisi iso urakka itsellä. Täytyy pudottaa noin 30kg pysyvästi. Eli elämäntapamuutos on edessä.
Siis kertokaa miten te muut olette onnistuneet. Ihan mitä syötte aamupalaksi, lounaaksi , välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. Tänään olen menossa ruokakauppaan, niin mitä kannattaisi ostaa????
Karppaamista en enää ala. Ei sopinut minulle.
Liikunta puoli on suht hyvin hallussa. Käyn 3xviikossa spinningissä tai jotakin muuta hikiliikuntaa tulee harrastettua. Eli tuohon ruokapuoleen olisi kiva saada vinkkejä. Koska tiedän, että ongelmani on se mitä pistän suuhuni.
Mihinkään litkukuureihin en myöskään halua alkaa...

Minä karppaan, ei ole kuuri vaan todellakin elämäntapamuutos. En kerro sen enempää, sillä kohta joku hyökkää tänne ja lyö minua ruisleivällä päähän :D. Niin eikä tämä edes sovi kaikille, kuten ap huomasit (jos siis karppasit oikein etkä vaan vedellyt pekonia & munia ilman kasviksia tai rasvaa).

Itselläni oli myös tavoitteena 30 kg pudotus. Liityin Xtravaganzaan mukaan. Tiputin täysivauhdilla = pussikuurilla 18kg.
Tämän jälkeen olen jatkanut painon pudotusta ihan ruokavaliolla. Syön max. 1400 kcal päivässä. En syö lainkaan perunaa, riisiä tai pastaa. Ja leipää ainoastaan tummana, eikä sitäkään päivittäin. Liikuntaa en suuremmin ehdi harrastamaan.
Tällä hetkellä vaaka näyttää -36 kg ja pudotus jatkuu vielä.

Ap:lle vaan pikaisena kommenttina että tee itse ruokasi, niin tiedät mitä se sisältää. Vältä kaikkea teollista niin vältät samalla turhaa piilosokeria ja -suolaa. Mahdollisimman luonnonmukaista ja yksinkertaista ruokaa, kasvispainotteisesti hiilarit minimoiden, niin kyllä sillä paino tippuu.
Tasaista syömistä, niin aineenvaihdunta pysyy käynnissä.

Tsemppiä urakkaan!

[QUOTE="noh";23385913]Minä karppaan, ei ole kuuri vaan todellakin elämäntapamuutos. En kerro sen enempää, sillä kohta joku hyökkää tänne ja lyö minua ruisleivällä päähän :D. Niin eikä tämä edes sovi kaikille, kuten ap huomasit (jos siis karppasit oikein etkä vaan vedellyt pekonia & munia ilman kasviksia tai rasvaa).[/QUOTE]

Juu en vedellyt pelkkää pekonia ja munia.:D
Ja sillon kun karppasin niin olo oli kyllä hyvä, mutta kilot ei vaan tippunut. Ja ei vaan muutenkaan ollut minun juttuni. Mutta varmasti joillakin se toimii, oma äitini on sillä tiputtanut useita kiloja...

Olen tiputtanut kaiken kaikkiaan 19kg. Ensin tippui puolet itsestään kun vaihdoin päivittäiset karkit ruokaan. Loput kalorilaskimen avulla, en syö riisiä/makaronia/leipää ihan siitä syystä vain, että kasviksia ja muuta saa syödä enemmän eikä tarvitse nähdä nälkää vaikka laihdutusvaiheessa söinkin 1200kcal/pv. Jogurttia, tonnikalaa, raejuustoa, juustoa, rahkaa, hedelmiä välipaloiksi. Naposteltavaksi hedelmä/kasvistikkuja ja dippiä. Normaalia ruokaa muun perheen kanssa mutta makaronit/riisit->kasviksiin.

Olen nyt tiputtanut 24 kiloa kaikkein pahimmasta painostani. En ole noudattanut mitään erityistä dieettiä tai edes lisännyt liikuntaa huomattavasti, koiran kanssa käyn kävelylenkeillä.

Minulla on tepsinyt ensinnäkin herkkujen poisjättäminen (suklaa on paheeni) sekä iltasyöpöttelyn lopettaminen. Aterioilla olen pienentänyt annoskokoja ja yrittänyt lisätä proteiininsaantia (kananmunaa tulee paljon syötyä). Vältän vaaleaa leipää, syön sen sijaan 100% ruista olevaa ruisleipää, enkä sitäkään ihan määrättömästi. Lisäksi minulle tepsii parhaiten aterioiden harventaminen, eli syön 3-4 ateriaa päivässä. Kaikille se ei sovi, jos näläntunne aiheuttaa hallitsemattoman ahmimisen. Kaloreita en jaksa laskea.

Mitä esimerkiksi syön:
aamu: kaurapuuro voisillmällä tai kauramuroja (täysjyvää) tai ruisleipää kinkulla
lounas: koulussa normaali pääruoka (vähemmän kuin ennen) sekä paljon salaattia, viipale ruisleipää
välipala: omena tai muu hedelmä
päivällinen: normaalia kotiruokaa, taas pienempi annos kuin aiemmin olisin ottanut. Lisäksi salaattia.

Ruokajuomana minulla on vesi, paitsi koulussa juon piimää. Ja Pepsi Max on toinen paheeni, joka ei onneksi lihota mutta hampaille ei tee kovin hyvää. Herkuttelen silloin tällöin jopa suklaalla, mutta sitä ei enää tee mieli niin paljon kuin ennen :) Herkkupäivät vain hidastavat laihdutusta hiukan, eivät kaada koko juttua.

Mulla ihan tällainen perusruokavalio ja säännöllinen ateriarytmi,ja toiminut on. Pyrin syömään 3-4h välein (välipaloja unohtamatta) ja juomaan pari litraa vettä päivittäin.

puuro ja mehukeitto/tuoreet marjat
(välipala: porkkanoita tai joku hedelmä)
lounas; salaatti 2 ruisleipäpalan kanssa vaihdellen tonnikala-raejuusto/broileri/kinkku
välipala: vaihdellen rahka/kasvikset/ruisleipä....
päivällinen: jtn tavallista kotiruokaa,aina puolet annoksesta kasviksia,ruisleipä
iltapala: esim. maustamoton jogurtti,marjoja,leseitä,auringonkukan/kurpitsansiemeniä tms.

Noiden lisäksi napostelen porkkanoita,lanttua,kyssäkaalia...lähes aina kun tulee naposteluhimo.

[QUOTE="tea";23386366]Mulla ihan tällainen perusruokavalio ja säännöllinen ateriarytmi,ja toiminut on. Pyrin syömään 3-4h välein (välipaloja unohtamatta) ja juomaan pari litraa vettä päivittäin.

puuro ja mehukeitto/tuoreet marjat
(välipala: porkkanoita tai joku hedelmä)
lounas; salaatti 2 ruisleipäpalan kanssa vaihdellen tonnikala-raejuusto/broileri/kinkku
välipala: vaihdellen rahka/kasvikset/ruisleipä....
päivällinen: jtn tavallista kotiruokaa,aina puolet annoksesta kasviksia,ruisleipä
iltapala: esim. maustamoton jogurtti,marjoja,leseitä,auringonkukan/kurpitsansiemeniä tms.

Noiden lisäksi napostelen porkkanoita,lanttua,kyssäkaalia...lähes aina kun tulee naposteluhimo.[/QUOTE]

Niin,ja herkkupäivä vain kerran-2 viikossa (vkonloppuisin) Ei se siihen kaadu kun ei ihan överkiksi vedä ja syö muut ateriat tämän ajan normaalisti.

Itse laihdutin normaalipainon sisällä 14 kiloa. (78 kg ----> 64kg, pituus 178 cm ). Liikun 4 kertaa viikossa, pääasiassa jumppaa ja juoksua.
Esimerkki ruokavalio

aamupala: fitness-muroja ja rasvatonmaito, kahvia
lounas: puolet salaattia+ pari desiä pääruokaa, mitä nyt koulussa on + 2 dl rasvatonta maitoa
päivällinen: keitettyä kukkakaalia ja makkarakastiketta + porkkanaraastetta + lasi maitoa
iltapala: 2 jotain jyväpaahtoleipää + kalkkunaleike + juustoa +kasviksia, omena ja teetä

Söin mielestäni koko ajan todella reilusti, ihmettelinkin miten paino jopa normaalipainon siällä putosi noin reilulla syömisellä. Saman tapaisesti, tosin herkuttelen nykyisin melko usein vähän kerrallaan, olen jatkanut ja kilot pysyneet poissa. Jos ylipainosta jotain positiivista pitää hakea, niin ainakin laihdutus yleensä on melko helppoa ja nopea tahtista jos muuttaa ruokavalion terveelliseksi.

Tsemppia AP!

mun elämäntapamuutos on vasta alussa. 8.5vko takana. syön vihanneksia, hedelmiä, lihaa, kalaa ja maitotuotteita. en siis karppaa koska saan hiilareita hedelmistä ja vihanneksista ja en syö liikaa rasvaa eli katon millaista lihaa ym. tulee popsittua. herkkuja en ole vielä syönyt koska, kuten joku jo sanoi, se hidastaa laihtumista. nyt etin pysyvämpää keinoa pudottaa painoa ja totuttelen syömään paremmin. pyrin juomaan vettä vähintää 1.5l päivässä enkä juo limuukaan. olen vieroittanut itseeni niin sokerista kuin makeutusaineista.

Yhteistyössä