Eläkehuijaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oletteko tietoisia siitä, että nyt maksamamme eläkemaksut eivät tosiasiassa ole mitenkään tekemisissä sen eläkkeen kanssa, jota kenties tulevaisuudessa saisimme?

Että nyt työssäkäyvien maksamilla eläkemaksuilla maksetaan tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet?

Miksi nuorempi sukupolvi ei vaadi tämän päivän eläkeläisiä vastuuseen siitä, että rahaa riittäisi jatkossa yhä isommalle eläkeläisten joukolle? Entistä pienempi osa on jatkossa työssä, ja suurempi osa eläkkeellä.

Ainakin minua harmittaa kovasti se että lakisääteinen eläkemaksu ei ole muuta kuin nyt tosiasiallinen vero. Et voi välttyä sen maksamiselta. Et voi itse päättää mihin eläkemaksusi sijoitetaan.

Tein tässä laskelmaa siitä että paljonko rahaa olisi kasassa esim. 65 vuotiaana jos nyt alkaisin säästää vapaaehtoista eläkettä varten 500 euroa kuussa. Minulle tuo 500 euroa on jo melko suuri summa verojen jälkeen maksettavaksi.

Ja voi vielä miettiä mikä on tuon 500 euron ostovoima /kk noin 30 vuoden kuluttua? Vastaako se suunnilleen 200 euroa nykyrahassa? Mitä sillä saa? Ei riitä ruokaan ainakaan.

Eikös tuo ole ollut ihan yleistä tietoa jo pitkään? Kiukuta saa, muttei niistä eläkemaksuista mihinkään pääse. Paree vain koettaa varautua, kuten ihmiset ennekin tekivät.

[QUOTE="Argh";24952319]Eikös tuo ole ollut ihan yleistä tietoa jo pitkään? Kiukuta saa, muttei niistä eläkemaksuista mihinkään pääse. Paree vain koettaa varautua, kuten ihmiset ennekin tekivät.[/QUOTE]

Minä olen kyllä yrittänyt tilanteeseen varautua, mutta laskin tuossa sitä että summat mitä tarvitsisi säästää jotta saisi edes sen 500e/kk eläkettä ovat melko isoja.

Kuinka monella keskituloisella lapsiperheellä jää kuukaudessa 1000euroa säästöön eläkettä varten?

Nyt jos 3000 euron kuukausipalkasta käteen saa 2000 euroa, ja siitä pitäisi joka kuukausi laittaa asumisen, ruoan, jne pakollisten kulujen jälkeen 500 euroa säästöön niin tiukkaa tekee ainakin meidän perheessä. Oletan että emme ole ainut perhe jolla on asuntolainaa.

Miten muut olette tähän varautuneet? Paljonko laitatte rahaa säästöön eläkettä varten?

Olen tietoinen. Faktaha on, että Suomen valtio velkaantuu koko ajan lisää, eli elämme yli varojemme. Kaikkien tulisi lähteä mukaan säästötalkoisiin, niin opiskelijoiden (mahdolliset lukukausimaksut korkeakouluihin), lapsiperheiden (päivähoito-oikeuden rajoittaminen), eläkeläisten (työurien pidentäminen ja jättieläkkeiden leikkaaminen), palkansaajien (verotuksen nosto) ja muiden etuuksien saajien hyväksyttävä, ettei tukia voida nostaa vaan niitä jopa leikattaisiin.

Minä olen aloittanut eläkesäästämisen jo 22 vuotiaana. Laitan 30€/kk säästöön. Viimeaikoina olen kyllä miettinyt onko edes kannattavaa, kun mulla menee eläkevakuutukseen tuo raha. Tappiolla on meikäläisen säästöt :/ Vaikka pitkässä juoksussa varmasti nousee taas. Olen miettinyt olisko kannattavampaa säästää rahaa nyt muualle kun tonne eläkevakuutuseen ja vaikka muutaman vuoden päästä sijoittaa esim. sijoitusasuntoon varat.

AP:n näkemys on sama, mitä on pidetty yllä koko työeläkejärjestelmän olemassaolon ajan. Ensinnäkin työeläkemaksusta työnantaja maksaa valtaosan, ei työntekijä. Tuskin myöskään siitä tulisi mitään, jos jokainen duunari alkaisi päättää itse eläkemaksujen sijoituksista. Luultavasti sijoituskohteeksi vaadittaisiin alkoholi ja tositv. Nykyinen järjestelmä on ainoa edes jotenkin turvallinen ja toimiva ratkaisu. Toki jokainen voi itse säästää vapaehtoisen eläkemaksun kautta, mutta parin viime vuoden aikanahan senkin suosio on romahtanut. Jos nykyistä järjestelmää ei olisi aikanaan perustettu, niin kukaan ei olisi ollut halukas olemaan se ensimmäinen ikäluokka, joka vain maksaa, mutta ei saa eläkettä. Sehän olisi kai ollut ap:n ajatusmaailmalla se toinen vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";24952472]AP:n näkemys on sama, mitä on pidetty yllä koko työeläkejärjestelmän olemassaolon ajan. Ensinnäkin työeläkemaksusta työnantaja maksaa valtaosan, ei työntekijä. Tuskin myöskään siitä tulisi mitään, jos jokainen duunari alkaisi päättää itse eläkemaksujen sijoituksista. Luultavasti sijoituskohteeksi vaadittaisiin alkoholi ja tositv. Nykyinen järjestelmä on ainoa edes jotenkin turvallinen ja toimiva ratkaisu. Toki jokainen voi itse säästää vapaehtoisen eläkemaksun kautta, mutta parin viime vuoden aikanahan senkin suosio on romahtanut. Jos nykyistä järjestelmää ei olisi aikanaan perustettu, niin kukaan ei olisi ollut halukas olemaan se ensimmäinen ikäluokka, joka vain maksaa, mutta ei saa eläkettä. Sehän olisi kai ollut ap:n ajatusmaailmalla se toinen vaihtoehto.[/QUOTE]

Siis jos nykyistä järjestelmää ei olisi aikanaan perustettu, kukaan ei olisi ollut halukas olemaan se ensimmäinen ikäluokka, joka vain maksaa mutta ei saa eläkettä.

MIKSI MEIDÄN SITTEN PITÄISI OLLA?

Tiedän kyllä että työnantaja maksaa ison osan eläkemaksuista, mutta myös työntekijän osuutta ollaan lähivuosina nostamassa. Itse vastustan tätä sen takia, että mitään takuuta siitä että eläkettä saisi nostettua ei ole.

Tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeitä pitäisi leikata - ottaa käyttöön joku kattoeläke mitä enemmän julkista eläkettä ei saisi.

USA:ssa on se malli jossa jokainen säästää eläkerahansa itse. He saavat verohelpotuksia näistä tekmistään eläkesäästöistä, ja rahat myös periytyvät jos "eläkkeensaaja" kuolee ennen eläkkeen alkamista.

Suomen malli sosialisoi maksamasi eläkemaksut, ja jakaa niitä tällä hetkellä eläkkeellä oleville.

Oletko kuullut suurten ikäluokkien sanovan että ovat itse eläkkeensä maksaneet? Jos kerran ovat, niin miksi niitä ei sitten nosteta sieltä rahastoista mihin maksoivat? Suuret ikäluokat maksoivat pienet eläkkeet itseään edeltävälle sukupolvelle ja nyt ovat päättäneet maksaa itselleen isot eläkkeet tulevien sukupolvien kustannuksella.

Minusta nuorempien pitäisi oikeasti yrittää tälle asialle tehdä jotain eikä todeta vain että näin se menee. Onhan tässä kyse itsemme lisäksi myös lastemme tulevaisuudesta, ja sitä paljonko nuo lapset joutuvat eläkemaksuja maksamaan.

Ei me voida jättää tuleville sukupolville perinnöksi vain jättimäistä valtionvelkaa.

Yhteistyössä