Eläinallergia ja sukulaisten eläimet - miten mun pitäis toimia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Allerginen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Allerginen"

Vieras
Tämä on pirun pitkä juttu, mutta yritän lyhentää, että edes joku jaksaisi lukea...

Mulla on todella paha eläinallergia. En pysty allergialääkkeillä doupattunakaan kyläilemään eläinperheissä. Omia ystäviäni ja sukulaisiani (kaikki asuvat täälä meidän lähistöllä), joilla on eläimiä, tapaan meidän kotona tai sitten jossain kahvilassa tai muiden eläimettömien kodeissa. Ongelmia tuottaa se, että anoppi asuu aivan toisella puolella Suomea, hänellä on koiria ja toki häneenkin haluaisin pitää yhteyksiä.

Ekaa kertaa, kun vuosia sitten mentiin anopin luokse kylään, olin antanut anopille ohjeet, miten siivous täytyy tehdä. (HUOM! Se oli anoppi, joka minua halusi sinne kylään ja joka niitä siivousohjeita pyysi. En siis itse vaatinut päästä kylään. Mua päinvastoin aina nolottaa, kun mun allergia aiheuttaa vaivaa ihmisille. Mieluiten vaan pysyisin kotona ja julkisissa tiloissa tapaamassa niitä eläinten omistajia.) No anoppi oli sitten jotenkin siivoillut ja kun 6h matkustamisen jälkeen saavuttiin paikan päälle, niin mulle iski allergia heti päälle. Oli ilta, joten päätin kärsiä yön, varasin paluuliput seuraavalle päivälle ja nukuin siinä talon ainoassa huoneessa, jossa koirat eivät ikinä olleet käyneet. Kun heräsin aamulla, havaitsin, että mun mies ja anoppi olivat nousseet kukonlaulun aikaan ja pyyhkineet kaikki pinnat kostealla niin, että koirapöly oli saatu pois kämpästä. Mun oireet helpottivat niin paljon, että pystyin jäämään viikonlopuksi.

Tuo eka siivous konkretisoi anopille kyllä, miten paha mun allergiani on, mutta tuntuu, että tämä alkaa pikkuhiljaa taas unohtua. Mua edelleen nolottaa aina, kun anoppi meitä kerjää sinne kylään ja lupaa siivota, kun tiedän, että hänellä on paljon muitakin kiireitä elämässään.

Nyt on sitten niiden muiden kiireiden vuoksi tultu siihen, että aina se koirasiivous on jokaisella vierailulla tehty vähän hutiloidummin kuin edellisellä kerralla. Viime viikonlopun vierailulla kärsin allergiaoireista ihan koko ajan. En voinut tehdä paluumatkaa heti seuraavana aamuna, koska meillä oli sovittu sinne anopin kotipaikkakunnalle yksi tärkeä tapaaminen lauantai-illaksi, eli jouduin pakolla kärsimään allergiaoireeni ja jatkamaan vierailua koko viikonlopun. Otti päähän ja rankasti, mutta en viitsinyt anopillekaan alkaa rähjätä, kun en halua pistää välejä ihan poikki ja hän vaan koko ajan tilitti kuinka kiireinen viime viikko oli ollut jne jne.

Nyt vaan mietin, että olenko jotenkin kohtuuton, jos en enää jatkossa lähde anopille kylään, vaikka hän miten kinuaisi? Mun puolesta mies ja lapset saa mennä ihan niin usein kuin haluavat (eivät ole allergisia) ja anoppi saa tulla meille kylään niin usein kuin haluaa, mutta minä vaan en halua itse mennä sinne aiheuttamaan sitä kamalaa siivoushässäkkää, josta ei edes ole mitään hyötyä, jos sitä ei ole tehty viimeisen päälle perusteellisesti.

Yritin tätä ehdotella anopille viime viikonloppuna, mutta hän vaan aloitti hirmuisen selittelyn siitä kiireisestä viime viikosta ja jankutti, että kyllä hän sitten seuraavalla kerralla, kun tullaan, käyttää enemmän aikaa siivoamiseen jne. Mutta kun tiedän, että hänellä on niitä kiireitä jatkuvasti.

Minä varmaan jättäisin kyläilyt väliin, jos tilanne olis niin paha kuin sulla. Ei omaa terveyttään tartte vaarantaa anopin takia, kun voit nähdä anoppia sitten teillä.

Hotellihuoneen hinnalla, voisit yhtähyvin maksaa vaikka ammattisiivojan anopin kotiin, siivoamaan sun ohjeiden mukaan, jos anoppi ei itse ehdi/jaksa? Tai vaikka puoliksi anopin kanssa. Helpottais molempia, eikä tarvis riidellä, onko siivottu kunnolla ja kenen vika jos ei.

Jos oikeesti haluat sinne, niin hommaa anopille vaikka pikku lahjaksi kotisiivooja! Ja käytte sen jälkeen. Varmaan anoppikin ilahtuisi.
Toisekseen, minusta miehesi voisi jutella ihan perusteellisesti anopin kanssa asiasta koska kyseessä on hänen äitinsä, kertoa kuinka tärkeää olisi että olisi siivottu, mikäli he haluavat teidät sinne.

[QUOTE="vieras";24884138]Näin. Ja eikö antihistamiineista ole apua?[/QUOTE]

"En pysty allergialääkkeillä doupattunakaan kyläilemään eläinperheissä." toteaa ap heti ensimmäisen viestinsä alussa.

Se sisälukutaito......

Olisiko mahdollista majoittua hotelliin siellä anopin asuinpaikkakunnalla? Ehkä se ei auttaisi, jos et kuitenkaan pystyisi päiväaikaan viettämään aikaan anopin kodissa.

En oikein näe siinä mitään mieltä, kun tuskin anoppi, mies ja lapset haluais sitten mun kanssa sielä hotellihuoneessa istuskella, eli käytännössä näkisin heitä muutaman tunnin päivässä, kun käytäis yhdessä puistossa ja ulkona syömässä (tulis vielä hiton kalliiks). Kivointa siinä anopin luona käymisessä on ollut se, että on voitu yhdessä istua aamupalapöydässä ja jutella pitkään ja illalla juoda teetä yhdessä ennen nukkumaan kömpimistä jne. Eli kaikki tämä jäisi pois. Mielummin siis kutsun anopin meille.

[QUOTE="hmm";24884152]Hotellihuoneen hinnalla, voisit yhtähyvin maksaa vaikka ammattisiivojan anopin kotiin, siivoamaan sun ohjeiden mukaan, jos anoppi ei itse ehdi/jaksa? Tai vaikka puoliksi anopin kanssa. Helpottais molempia, eikä tarvis riidellä, onko siivottu kunnolla ja kenen vika jos ei.[/QUOTE]

Kiitos! Tässä oli hyvä idea! Ehdotan tätä! :)

Miten näin yksinkertainen ajatus ei juolahda omaan mieleen... :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24884166:
En oikein näe siinä mitään mieltä, kun tuskin anoppi, mies ja lapset haluais sitten mun kanssa sielä hotellihuoneessa istuskella, eli käytännössä näkisin heitä muutaman tunnin päivässä, kun käytäis yhdessä puistossa ja ulkona syömässä (tulis vielä hiton kalliiks). Kivointa siinä anopin luona käymisessä on ollut se, että on voitu yhdessä istua aamupalapöydässä ja jutella pitkään ja illalla juoda teetä yhdessä ennen nukkumaan kömpimistä jne. Eli kaikki tämä jäisi pois. Mielummin siis kutsun anopin meille.
Ymmärrän tuon hyvin. Minusta on aika kohtuutonta, että terveytesi kärsiin vierailuista noinkin paljon. Miten pian muuten se sitten kohenee se olo, kun pääset taas pois allergiaa aiheuttavien tekijöiden luota?

Minulla kun ei ole pahoja allergioita, niin en tiedä, mutta auttaako tosiaan se kertasiivoaminen, jos niitä eläimiä on siellä koko ajan paikalla? Niin, että pystyy sen vierailun tekemään.

Ei ne koirat ole sielä.

Se "kunnon allergiasiivous" on sellainen, että 3 vuorokautta ennen allergikon paikalle saapumista eläimet viedään pois (anopin tapauksessa sukulaisille hoitoon). Sitten vuorokausi eläinten poistumisen jälkeen, kun varmasti kaikki leijuva eläinpöly ja karvat on laskeutuneet pinnoille, imuroidaan isoimmat pois. Imuri kuitenkin nostaa pienimmät eläinpölyhiukkaset ilmaan, joten taas odotellaan seuraavaan päivään, että ne ovat laskeutuneet leijailemasta ilmasta ja sitten pyyhitään ihan kaikki pinnat kostealla, että saadaan ne pienimmätkin hiukkaset pestyä pois. Ja sitten sen eläinallergikon läsnäollessa ei missään nimessä imuroida enää toista kertaa, koska se pölynimuri on täynnä sitä eläinpölyä ja sen käyttäminen vain nostaa sen eläinpölyn taas pyörimään ilmaan.

Ymmärtänette siis, että en todellakaan haluaisi vaivata kiireistä anoppia tällaisella hässäkällä, vaan kutsuisin hänet mielummin meille kylään...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24884200:
Ei ne koirat ole sielä.

Se "kunnon allergiasiivous" on sellainen, että 3 vuorokautta ennen allergikon paikalle saapumista eläimet viedään pois (anopin tapauksessa sukulaisille hoitoon). Sitten vuorokausi eläinten poistumisen jälkeen, kun varmasti kaikki leijuva eläinpöly ja karvat on laskeutuneet pinnoille, imuroidaan isoimmat pois. Imuri kuitenkin nostaa pienimmät eläinpölyhiukkaset ilmaan, joten taas odotellaan seuraavaan päivään, että ne ovat laskeutuneet leijailemasta ilmasta ja sitten pyyhitään ihan kaikki pinnat kostealla, että saadaan ne pienimmätkin hiukkaset pestyä pois. Ja sitten sen eläinallergikon läsnäollessa ei missään nimessä imuroida enää toista kertaa, koska se pölynimuri on täynnä sitä eläinpölyä ja sen käyttäminen vain nostaa sen eläinpölyn taas pyörimään ilmaan.

Ymmärtänette siis, että en todellakaan haluaisi vaivata kiireistä anoppia tällaisella hässäkällä, vaan kutsuisin hänet mielummin meille kylään...
Iso operaatio tosiaan ja jos siinä luistelee, on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Mulla on ilmanpuhdistin vanhempieni luona ja se laitetaan päälle kun olen tulossa kylään. Jo pari päivää aiemmin laittavat, koska siinä on se toiminto joka pudottaa pölyn ilmasta pinnoille ja sitten pyyhitään. Ja aloitan antihistamiinit jo ajoissa enkä vasta paikan päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24884218:
Vuorokauden kuluttua on taas ihan OK olo, eli alan jo toipua viime viikonlopusta. Kiitos kysymästä. :)
Olen kyllä monet kerrat ollut kiitollinen, ettei perheessämme ole allergioita, mitä nyt yksi helposti vältettävä lääkeaineyliherkkyys. Varmasti tuottaa paljon hankaluuksia noinkin voimakas allergia.

Mulla on ilmanpuhdistin vanhempieni luona ja se laitetaan päälle kun olen tulossa kylään. Jo pari päivää aiemmin laittavat, koska siinä on se toiminto joka pudottaa pölyn ilmasta pinnoille ja sitten pyyhitään. Ja aloitan antihistamiinit jo ajoissa enkä vasta paikan päällä.

Tuota ilmanpuhdistinta en olekaan ikinä tullut ajatelleeksi, kun omalla suvulla, joilla tietty kyläilen useammin, ei eläimiä ole. Täytyy selvittää noiden hintoja, että kannattaako näin harvojen anoppilan vierailujen takia ostaa.

Antihistamiineissa mulla on tällä hetkellä se lisäongelmana, etten voi käyttää mun normaaleja tehokkaita lääkkeitä, kun olen raskaana, ja cetirizin ei mulla juuri auta. Ja ketuttaa sekin, kun kaikki miehen muut sukulaiset vaan siunailee, kun oon "niin jääräpää, etten vaan voi hankkia sellasia lääkkeitä, että anoppi pääsis vähä vähemmällä siivoilulla". :D joopa joo...

Mutta kiitos tästäkin ilmanpuhdistinvinkistä!

[QUOTE="öö";24884249]Meillä mies ei suostu tulemaan eläinpaikkoihin ollenkaan. Ei sitten kyläillä juuri missään.[/QUOTE]

Mulla täälä kotipaikkakunnalla sama linja. Se on helppo ja hyvä, kun lähellä asuvien kanssa vierailut muutenkin on yleensä pituudeltaan max. tunteja. Ihan sama juodaanko kahvit meillä vai tutuilla. Tämä anoppila onkin ainoa, mikä aiheuttaa ongelmaa, kun anoppi mua aina haluaa sinne kutsua. Mun puolesta mies sais mennä lasten kanssa keskenään...

Tuolla on paljon kaikenlaista kiinnostavaa allegisille: Allergia-apu aloitussivu Ilmanpuhdistin on kyllä ihan ehdoton. Gigantista saa myös ilmanpuhdistimia ja kannattaa katsella sellainen mihin saa edullisia vaihtosuodattimia (uusi suodatin saattaa maksaa saman kuin koko kone).

Meillä on koira vaikka molemmat ollaan allergisia. Ilmanpuhdistin, allergiashampoo ja lääkkeet tarvittaessa ovat tärkeitä ja toimivia.

Mä varmaan tapaisin anoppia vain kaupungilla ja yöpyisin hotellissa, ellei mies saisi taottua hänen päähänsä, että se siivous pitää tehdä kunnolla. Ei musta olisi kiva, että joku joutuu mun takia viemään koirat moneksi päiväksi hoitoon, imuroiminen ja pintojen pyyhkiminen nyt menee vielä perussiivouksesta, vaikka allergian takia sen joutuukin tekemään osissa ja tarkasti.

[QUOTE="vieras";24884345]Mä varmaan tapaisin anoppia vain kaupungilla ja yöpyisin hotellissa, ellei mies saisi taottua hänen päähänsä, että se siivous pitää tehdä kunnolla. Ei musta olisi kiva, että joku joutuu mun takia viemään koirat moneksi päiväksi hoitoon, imuroiminen ja pintojen pyyhkiminen nyt menee vielä perussiivouksesta, vaikka allergian takia sen joutuukin tekemään osissa ja tarkasti.[/QUOTE]

No mut tässä tapauksessahan ne koirat joutuu joka tapauksessa viemään hoitoon, JA siivoamaan perusteellisesti sen jälkeen.

Yhteistyössä