Elämättömän elämän häpeä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Muutokseen liittyy aina riski. Ja tehdäkseen muutoksen pitää voittaa pelkonsa. Monille yksinkertaista, toisille ei lainkaan. Ja kyllä, luultavasti elän aina menneisyyteni vankina. Eikä se välttämättä ole mikään tietoinen päätös. Se on vain se mihin parhaimmillani pystyn.

Arvostan kuitenkin sitä, että joillekin ihmisille kaikki on helppoa ja yksinkertaista. Ja että tulevat tämän kaikille faktana julistamaan. Onkin valitettavaa, että me kaikki emme voi olla tällaisia superihmisiä. Siksi suosittelen, että nämä yksinkertaiset faktat ja ohjeet käydään kertomassa kaikille niille joilla on ongelmia elämässään ja vaikeuksia korjata rikkinäisyyttään. Asia kun on yksinkertainen: muutu ja ala tekemään. Näin saavutat kaiken.

[ap]
Mikä on se vuorenkorkuinen este mikä estää sinua hankkimasta aivan tavallista perustason ammattia ammattikoulusta jotta voit työllistyä (eli sinun termeilläsi ilmaistuna "voit saavuttaa kaiken")?

Onko se muu kuin se, että pelkäät ettei se perustason työ olisi sinusta tyydyttävää?
 
vierailija
Mikä on se vuorenkorkuinen este mikä estää sinua hankkimasta aivan tavallista perustason ammattia ammattikoulusta jotta voit työllistyä (eli sinun termeilläsi ilmaistuna "voit saavuttaa kaiken")?

Onko se muu kuin se, että pelkäät ettei se perustason työ olisi sinusta tyydyttävää?
Tämä voi olla itseni toistamista. Tässä iässä ja tässä tilanteessa en enää etsi ammattia tai työtä, jossa pääsisin vain töihin ja veronmaksajaksi. Se mitä haluaisin on elämääni vaikuttava palkka ja työ, joka tuo iloa elämään. Sitä ei ole ns. paskatyö 40 h viikossa.

Ja tästä toiseen aiheeseen: hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja jos en muista niin hyvää seuraavaakin vuotta. Kiitos kanssani keskustelijoille ja kaikille ketjuun osallistuneille. Kirjoittelen taas, kun jotain tapahtuu.

[ap]
 
vierailija
Tämä voi olla itseni toistamista. Tässä iässä ja tässä tilanteessa en enää etsi ammattia tai työtä, jossa pääsisin vain töihin ja veronmaksajaksi. Se mitä haluaisin on elämääni vaikuttava palkka ja työ, joka tuo iloa elämään. Sitä ei ole ns. paskatyö 40 h viikossa.
Muut kärsivät – sinä et aio kärsiä? Vai onko se niin loppujen lopuksi?
 
vierailija
Tämä voi olla itseni toistamista. Tässä iässä ja tässä tilanteessa en enää etsi ammattia tai työtä, jossa pääsisin vain töihin ja veronmaksajaksi. Se mitä haluaisin on elämääni vaikuttava palkka ja työ, joka tuo iloa elämään. Sitä ei ole ns. paskatyö 40 h viikossa.

Ja tästä toiseen aiheeseen: hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja jos en muista niin hyvää seuraavaakin vuotta. Kiitos kanssani keskustelijoille ja kaikille ketjuun osallistuneille. Kirjoittelen taas, kun jotain tapahtuu.

[ap]
Oletko ihan varma, että et ollut jo nuorempana sitä mieltä, että paskatyö ei ole sinua varten?
 
vierailija
Parin tunnin päästä vaihtuu vuosi ja vaikka tuolla ylempänä uhosin, että en enää tänä vuonna tänne kirjoittele niin mitäpä yksinäinen luuseri muuta tekisi kuin roikkuisi keskustelupalstalla vuoden iloisimpana juhlapäivänä. No, se siitä itsesäälistä. Haluan vain sanoa, että kiitos taas kaikille, jotka ovat kanssani tämän (ja aikaisempien) vuosien aikana täällä jaksaneet vääntää ja keskustella. Tällä on ollut mulle suuri merkitys monellakin tapaa.

Ensi vuodeksi mulla on parikin suunnitelmaa ja jos yksikin niistä toteutuu niin silloin mua ei täällä enää pitäisi näkyä.

Hyvää uutta vuotta kaikille ja nähdään taas, ehkä! 😊

[ap]
 
vierailija
Ensi vuodeksi mulla on parikin suunnitelmaa ja jos yksikin niistä toteutuu niin silloin mua ei täällä enää pitäisi näkyä.
Tämä suunnitelma on nyt ensimmäisen askeleen ottanut eteenpäin, koska pääsin pariin paikkaan opiskelemaan. Vielä on epäselvää miten opintoni rahoitan, mutta askel on otettu.

Toivottavasti kaikilla on kesä alkanut mukavasti. Päivitellään asiaa, jos sellaista tulee ajankohtaiseksi.

[ap]
 
vierailija
Tämä suunnitelma on nyt ensimmäisen askeleen ottanut eteenpäin, koska pääsin pariin paikkaan opiskelemaan. Vielä on epäselvää miten opintoni rahoitan, mutta askel on otettu.

Toivottavasti kaikilla on kesä alkanut mukavasti. Päivitellään asiaa, jos sellaista tulee ajankohtaiseksi.

[ap]
Jatketaan yksinpuhelua.

Pyörät pyörivät ja opiskelupaikka on vastaanotettu ja opinnot lähetetty oikeille tahoille hyväksytettäviksi opiskeluoikeuden ja tukioikeuden saamiseksi. Vielä on siis monia askeleita edessä. Syksyllä pitäisi aloittaa, Tämä jos ei onnistu niin sitten se oli varmaan siinä. Helpottaa kun tietää, että enää ei tarvitse kauaa odotella lopullista päätöstä ja ratkaisua.

[ap]
 
Jatketaan yksinpuhelua.

Pyörät pyörivät ja opiskelupaikka on vastaanotettu ja opinnot lähetetty oikeille tahoille hyväksytettäviksi opiskeluoikeuden ja tukioikeuden saamiseksi. Vielä on siis monia askeleita edessä. Syksyllä pitäisi aloittaa, Tämä jos ei onnistu niin sitten se oli varmaan siinä. Helpottaa kun tietää, että enää ei tarvitse kauaa odotella lopullista päätöstä ja ratkaisua.

[ap]
Helöy, mai diör :love:

Ihanaa, että olet päässy opiskelemaan, onnea!! Ei tartte paljastaa tarkemmin, mutta onko samaa alaa mitä oot tehny aikaisemmin?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Helöy, mai diör

Ihanaa, että olet päässy opiskelemaan, onnea!! Ei tartte paljastaa tarkemmin, mutta onko samaa alaa mitä oot tehny aikaisemmin?
Samaa sinne, muruseni. 💛

Hieman mennään aikaisemmasta alasta sivuun, mutta jotain samaa kuitenkin ettei tarvitse ihan puhtaalta pöydältä tai tyhjältä lautaselta tai mikä vertauskuva tähän nyt sopiikaan, aloittaa. Sen verran kuitenkin tuttua hommaa, että toive olisi, että saisin aikaisempia opintoja tai osaamista luettua hyväksi ja siten lyhennettyä tutkinnon suorittamiseen kuluvaa aikaa. Siis jos nyt saan TE-toimistolta puoltavan lausunnon opintojen aloittamiseen ja tukemiseen.

[ap]
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Echo
Samaa sinne, muruseni.

Hieman mennään aikaisemmasta alasta sivuun, mutta jotain samaa kuitenkin ettei tarvitse ihan puhtaalta pöydältä tai tyhjältä lautaselta tai mikä vertauskuva tähän nyt sopiikaan, aloittaa. Sen verran kuitenkin tuttua hommaa, että toive olisi, että saisin aikaisempia opintoja tai osaamista luettua hyväksi ja siten lyhennettyä tutkinnon suorittamiseen kuluvaa aikaa. Siis jos nyt saan TE-toimistolta puoltavan lausunnon opintojen aloittamiseen ja tukemiseen.

[ap]
Hienoa, että jotain tuttuakin on aikaisempaan työhös nähden.

Ota ilo irti siellä. Älä mieti uraputkia, työpaikkoja, elä hetkessä siellä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Hienoa, että jotain tuttuakin on aikaisempaan työhös nähden.

Ota ilo irti siellä. Älä mieti uraputkia, työpaikkoja, elä hetkessä siellä.
Ei tässä vielä iloita. Pitää ensin saada oikeus opiskella ja sitten rahoitus ja sitten saada opintoja suoritettua ja sitten valmistua ja sitten työpaikka ja sitten, sitten, sitten.

No, jos ei muuta niin ainakin parin vuoden ajan voin vastata uteliaille ihmisille, että en ole töissä vaan opiskelen uutta ammattia. Vielä kun keksisi mitä vastaan heille, jotka kyselevät parisuhteesta ja lapsista.

[ap]
 
vierailija
Syksy meni, talvi tulee. Pimeys on koko ajan läsnä ja ennen tämä olisi ollut itselleni niitä pahimpia vuodenaikoja. Yksinäisyys, suru ja toivottomuus kertaantuvat, kun ei näy aurinkoa ja kaveritkin ovat jähmettyneet perheidensä seuraan. Kolmen kuukauden kirotuksi ajaksi voisi joku kutsua.

Nyt on edelleen pimeää, mutta onpahan edes tuo opiskelu. Viisi noppaa saavutettuna ja muutkin opinnot etenevät. Ei ihmeellistä ja eihän tässä tiedä johtaako tämä mihinkään tai onnistunko tätäkään saattamaan maaliin asti, mutta on sentään jotain edes jonkin aikaa.

Ei muuta raportoitavaa. Pysykää terveinä ja nauttikaa elämästä. Ette tiedä miten paljon sitä normaaliakin arkea kaipaa, jos sellaisen kadottaa.

[ap]
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
Syksy meni, talvi tulee. Pimeys on koko ajan läsnä ja ennen tämä olisi ollut itselleni niitä pahimpia vuodenaikoja. Yksinäisyys, suru ja toivottomuus kertaantuvat, kun ei näy aurinkoa ja kaveritkin ovat jähmettyneet perheidensä seuraan. Kolmen kuukauden kirotuksi ajaksi voisi joku kutsua.

Nyt on edelleen pimeää, mutta onpahan edes tuo opiskelu. Viisi noppaa saavutettuna ja muutkin opinnot etenevät. Ei ihmeellistä ja eihän tässä tiedä johtaako tämä mihinkään tai onnistunko tätäkään saattamaan maaliin asti, mutta on sentään jotain edes jonkin aikaa.

Ei muuta raportoitavaa. Pysykää terveinä ja nauttikaa elämästä. Ette tiedä miten paljon sitä normaaliakin arkea kaipaa, jos sellaisen kadottaa.

[ap]
Onpa mukava kuulla opinnoista!❤

Samoin; pysy terveenä ja tsemppiä kovasti paljon kaikkeen.
Päivä kerrallaan täällä kuljetaan, eikä kaiken tarvitse olla niin justiinsa.
Iloitaan pikkuasioista.
Mulle se on nyt sisätila ja glögi - olen juossut kuplahallia ympäri monta tuntia, ihan vain että pysyin lämpimänä!😁
 
vierailija
Onpa mukava kuulla opinnoista!

Samoin; pysy terveenä ja tsemppiä kovasti paljon kaikkeen.
Päivä kerrallaan täällä kuljetaan, eikä kaiken tarvitse olla niin justiinsa.
Iloitaan pikkuasioista.
Mulle se on nyt sisätila ja glögi - olen juossut kuplahallia ympäri monta tuntia, ihan vain että pysyin lämpimänä!
Kiitos, ja samaa sinne.

Mukavaa saada vastauksia viesteihin. Ehkä se tarkoittaa, että ihan kaikki palstan kirjoittelijat eivät ole kyllästyneet vuosia jatkuneeseen spämmiini? Toisaalta en tuomitse heitä, jotka ovat viestini blokanneet.

Ilo ja onni ovat kieltämättä tärkeitä. Riippumatta mistä ne saa. Itse lähden pakostakin ihan perusasioista liikkeelle. Nyt on ainakin hetkeksi tarkoitus elämässä ja sitä kautta vähemmän häpeää. Vielä on tietenkin olemassa köyhyys, yksinäisyys, parisuhteettomuus ja kokemattomuus. En usko, että onni on mahdollista ilman noiden perusasioiden saavuttamista, mutta ehkä sitä ajan kautta oppisi tyytymään ja hyväksymään sen vähänkin, ja löytämään sieltä tarvittavan ilon.

[ap]
 
vierailija
Kevät etenee ja opintopisteitä ropisee. 50 kohta suoritettuna ja jos etenen tätä tahtia seuraavatkin lukukaudet niin valmistuminen saattaisi olla mahdollista 1,5 vuoden päästä. Toisaalta tunnen itseni ja omat epäonnistumiseni niin hyvin, että en vielä ala haaveilemaan liian pitkälle. Koko ajan vain eteenpäin ilman pysähtymisiä niin kai se palkinto sitten siellä jossain odottaa.

[ap]
 
  • Rakkaus
Reactions: Echo
Kevät etenee ja opintopisteitä ropisee. 50 kohta suoritettuna ja jos etenen tätä tahtia seuraavatkin lukukaudet niin valmistuminen saattaisi olla mahdollista 1,5 vuoden päästä. Toisaalta tunnen itseni ja omat epäonnistumiseni niin hyvin, että en vielä ala haaveilemaan liian pitkälle. Koko ajan vain eteenpäin ilman pysähtymisiä niin kai se palkinto sitten siellä jossain odottaa.

[ap]
Hienoa, sulla hyvä vauhti päällä! Miltä se sun opiskeluryhmä vaikuttaa? :)
 
vierailija
Hienoa, sulla hyvä vauhti päällä! Miltä se sun opiskeluryhmä vaikuttaa?
Jee, kiitos.

Muista opiskelijoista on hankala sanoa, kun teen opintoja nykyään niin trendikkäästi eli suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi kun on olemassa tämä opiskelun vapaus niin olen poiminut opintoja mielenkiintoni mukaan eri vuosiryhmien tarjonnasta, joka tarkoittaa sitä, että kanssaopiskelijat vaihtuvat kurssista toiseen. Jonkin verran ryhmätöitä on ollut ja ihmiset joita olen niiden kautta kohdanneet ovat olleet mukavia, aikuisia ihmisiä.

Tuo on myös tämän opiskelun helppous ja hankaluus. Itseopiskelu ilman ryhmää vaatii itsekuria, jonka puutteesta olen melko kuuluisa. Toisaalta sitten saa tehdä oman aikataulun mukaan ja jos ei halua niin ei tarvitse kohdata ihmisiä. Kroonisesti yksinäiselle olisi varmasti hyväksi kohdata uusia ihmisiä ja olla heidän kanssaan vuorovaikutuksessa muutenkin kuin Zoomin kautta, mutta se ei nyt ole mahdollista. Sellainen välimalli olisi varmaan paras, mutta tällä mennään tämä koulutus.

[ap]
 
vierailija
Ketään ei kiinnosta, mutta dokumentoidaan silti niin pääsen joskus lukemaan näitä jonkinlaisena matkakertomuksena, kun en päiväkirjaakaan pidä.

Paljon ei ole viime kerrasta muuttunut. Opinnoista on noin puolet suoritettuna ja asiat etenevät. Välillä on mukavaa, yleensä keskinkertaista ja välillä tosi vaikeaa - niin elämässä kuin opiskeluissa. Muutaman kerran se vanha luovuttajaminä on pyrkinyt esiin ja on saanut jonkinlaisen otteenkin, mutta olen kyennyt sen aina kukistamaan. Pitää olla itselleen armollinen ja sallia myös pienet takapakit. Vuoden päästä pitäisi olla valmistunut, mutta se on vielä kaukana. Katsotaan miten menee.

Muussa elämässä ei sitten ole tapahtunut mitään. Vielä ollaan yksin ja vielä ollaan kaukana normaalista. Etäopiskelu ei anna mahdollisuutta tutustua ihmisiin ja en muutenkaan ole hirveästi oman ihmispiirini ulkopuolelle lähtenyt kulkemaan. Yhä enemmän ja enemmän alan uskoa ja hyväksyä, että minun kohtaloni on olla yksin ja vähemmän onnellinen. Se on melko mukava tunne. Ehkä jos saisi mahdollisen valmistumisen kautta työpaikan ja hieman lisää rahaa niin tämä yksineläminen voisi muuttua jopa siedettäväksi, kun olisi enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja mielihalujaan.

No, siinä se. Kivaa syksyä kaikille!

[ap]
 
vierailija
Ketään ei kiinnosta, mutta dokumentoidaan silti niin pääsen joskus lukemaan näitä jonkinlaisena matkakertomuksena, kun en päiväkirjaakaan pidä.

Paljon ei ole viime kerrasta muuttunut. Opinnoista on noin puolet suoritettuna ja asiat etenevät. Välillä on mukavaa, yleensä keskinkertaista ja välillä tosi vaikeaa - niin elämässä kuin opiskeluissa. Muutaman kerran se vanha luovuttajaminä on pyrkinyt esiin ja on saanut jonkinlaisen otteenkin, mutta olen kyennyt sen aina kukistamaan. Pitää olla itselleen armollinen ja sallia myös pienet takapakit. Vuoden päästä pitäisi olla valmistunut, mutta se on vielä kaukana. Katsotaan miten menee.

Muussa elämässä ei sitten ole tapahtunut mitään. Vielä ollaan yksin ja vielä ollaan kaukana normaalista. Etäopiskelu ei anna mahdollisuutta tutustua ihmisiin ja en muutenkaan ole hirveästi oman ihmispiirini ulkopuolelle lähtenyt kulkemaan. Yhä enemmän ja enemmän alan uskoa ja hyväksyä, että minun kohtaloni on olla yksin ja vähemmän onnellinen. Se on melko mukava tunne. Ehkä jos saisi mahdollisen valmistumisen kautta työpaikan ja hieman lisää rahaa niin tämä yksineläminen voisi muuttua jopa siedettäväksi, kun olisi enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja mielihalujaan.

No, siinä se. Kivaa syksyä kaikille!

[ap]
Hauska kuulla sinusta. Olenkin joskus miettinyt, että tuleeko päivitystä tähän tilanteeseen. Toivotaan, että hommat jatkuu hyvään suuntaan.

Minkä ikäinen sinä muuten olet suunnilleen? Kaipa sekin tässä ketjussa on mainittu, mutta en ole ihan joka viestiä lukenut,
 
vierailija
Eiköhän ap oo jossain 40:n tienoilla ekoista viesteistä päätellen.

Itse on 52v ja mä sain ekan vakiduunini 45-vuotiaana. En nyt vertaa, mutta kyllä itellä alkoi aikoinaan tuohon usko mennä. Yhä oon samassa duunissa.
 
vierailija
Tämä ketju on mielenkiintoinen, koska se antaa syrjäytymiselle "kasvot". Suurin osa syrjäytyneistä miehistä ei tämmöstä analyysiä yleensä tee. Heistä tulee yleensä netin täyteen vihaa oksentavaa porukkaa. Vihan kohteena on aika usein naiset. Muista kohteita esim. tietyt vähemmistöt. En tiedä onko avaaja myös semmoista harrastanut, mutta ainakaan tässä ketjussa ei harrasta. Nostan hattua!

"Niskasta kiinni"-ohjeet on harvalla ratkaisu. Ne joille ne toimii, ei yleensä edes ole niitä perimmäisiä ongelmia. Eikä edes hajua niistä.
 
vierailija
Tämä ketju on mielenkiintoinen, koska se antaa syrjäytymiselle "kasvot". Suurin osa syrjäytyneistä miehistä ei tämmöstä analyysiä yleensä tee. Heistä tulee yleensä netin täyteen vihaa oksentavaa porukkaa. Vihan kohteena on aika usein naiset. Muista kohteita esim. tietyt vähemmistöt. En tiedä onko avaaja myös semmoista harrastanut, mutta ainakaan tässä ketjussa ei harrasta. Nostan hattua!

"Niskasta kiinni"-ohjeet on harvalla ratkaisu. Ne joille ne toimii, ei yleensä edes ole niitä perimmäisiä ongelmia. Eikä edes hajua niistä.
En tiedä miksi alunperin aloitin tänne kirjoittamisen, mutta olen pyrkinyt olemaan aina täällä mahdollisimman rehellinen. Olen saanut siitä negatiivistakin palautetta ja se on ihan hyvä. En voi näistä asioista missään muualla puhua ja siksi tämä on minulle ollut usein tärkeä paikka avata suuni ja puhua tunteistani. Koskaan ei ole ollut tarkoitus provosoida vaan dokumentoida millaista on elää elämää, josta harva edes tietää.

Nyt mennään eteenpäin ja kirjoitan tänne siitä. Onnistuminen ei ole taattu, mutta yritän parhaani.

[ap]
 
Kiva kuulla sinusta Ap!❤
Ja, kiitos että saan lukea kuulumisiasi taas.

Hyvä, että asiat etenevät, vaikkakin hitaasti niin varmasti.
Toivotaan että asiat menee maaliin.
Uskon siitä olevan apua jos teet sellaisen asetuksen mieleesi, että kaikki tulee menemään hyvin ja sinä onnistut!🤜🤛
Ajatukset johtaa usein tekoihin. Ajattele siis usein kaikkea hyvää ja positiivista, ja unelmoi paljon!❤


Mietin tuota sinun yksinäisyyttä. Tykkäätkö tanssia tai oletko avoin uudelle? Mitäs jos menisit kokeilemaan paritanssia?🤷‍♀️
Kaikki voi olla hyvin pienestä hetkestä kiinni, että koko maailmasi mullistuu, esim. siten että kohtaat jonkun, jota olet tietämättäsi etsinyt jo kauan.
Muuta rutiineitasi ja heittäydy. Käy alttiiksi uudelle.❤
Se vaatii rohkeutta, mutta olet rohkeampi kuin tiedät!

Elämä on vienyt oudosti ja kerrot olevasi huonompi - et ole onnistunut taistella vastaan ja säilyttänyt arvostusta itseesi. Se ei ole helpooa - lannistaminen alkaa jo pienestä, joten ei ihme, että muutumme varovaisiksi ja annamme muiden määrittää omaa käyttäytymistä ja elämäämme.
Mutta, se on sinun elämä ja sinä olet upea uniikki luomus, jolla on kaikki maailman oikeudet olla juuri sellainen kuin olet, ja olet täydellisen epätäydellinen aivan kuten kuka tahansa.❤

Koitetaan nauttia tästä ihanasta syksystä.❤
Käytkö usein metsässä?
 
vierailija
Ap:lle tiedoksi. Haku-toiminnolla löydät monta ketjua aiheesta häpeä.
Aloitin niistä yhden pari vuotta sitten.
Pikakelauksella ketjuasi silmäiltyäni totean, että elämäsi on hyvällä mallilla. Jokainen meistä on erilainen ja arvostaa hyviksi toteamiaan asioita.
Tältä palstalta hyväksynnän saaminen on turhaa. Saamasi neuvot ovat yleensä sutta ja sekundaa. Somen sisällöstä 99,9 % on roskaa. Keskity opiskeluusi ja kirjaa ajatuksesi päiväkirjaan.
Luen parhaillaan kirjaa, jossa nuori nainen lukee päiväkirjaansa teinivuosiltaan. Olen lukenut saman kirjailijan toisen kirjan aiemmin. Hän kuvailee kirjoissaan tuskastuttavan yksityiskohtaisesti perheväkivaltaa ja fyysisiä tapaturmia.
Sain kirjan lahjana. Kartutan kirjan avulla kielitaitoani.
Opettele nauramaan itsellesi ja aloita uusi ketju positiivisella otsikolla.
 

Yhteistyössä