Elämäni eka hampaan juurihoito edessä, millaista se on ja kauan sellainen kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juurihoitoa odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juurihoitoa odottava

Vieras
Hampaasta lohkesi puolet pois ja nyt on edessä kuulemma juurihoito. Tällä hetkellä hampaassa on väliaikainen paikka.

Joku mulle totesi, että sehän on sairasloman paikka, mutta mietin, vaan että onko se tarpeen muka.

Yksi hammas on itseltäni juurihoidettu, ja ei se nyt niin kamalaa ollut. Kunnon puudutukset, niin vaan se toimeenpiteen kesto ja äänet häiritsevät. Itse pelkäsin aivan älyttömästi sinne menoa ja pitkitin ja pitkitin.. Turhaahan se oli. Itsellä lippui kipu (vanha paikka lähtenyt ja hammas tulehtunut) kuin seinään heti ekan juurihoidon jälkeen. Etkä tarvitse saikkua. Tsemppiä!

Minulle kävi just noin , että hampaasta lohkesi puolet pois ja tehtiin juurihoito. Oisikohan kestänyt ½ tuntia se rassaaminen ja ihan passeli juttu oli, ei tullut kipeää.
Mutta. Noin pari kuukautta juurihoidon jälkeen alkoi jomotus ja sykkeen tunne hampaassa. Kuvattiin ja hammas tulehtunut ja uudestaan juurihoito. Tunnin kesti sitten, kun viila katkesi yhteen kanavaan eikä sitä saatu pois. ½v hoitoja, hoitopaikan lohkeamisia about 6-8x ja lopuksi hampaan poisto, kun tulehdus vain levisi.

Toi hammas ei kipuile yhtään. Asia mitä mä todella kammoan tuossa asiassa on se puudutuspiikki, etenkin kun on kyse yläkulmahampaasta, niin se puudutuspiikin laitto sattuu ja tuntuu todella inhottavalta.

Pyydät puudutuksen niin ei tunnu miltään. Puudutus ei satu ollenkaan. Hoidon jälkeen ja puudutuksen jälkeen voi särkeä mutta menee alle vuorokaudessa ohi. Hyvin se menee, turhaa pelottelua :)

Pyytäkää pintapuudutevoidetta jos puudutteen laitto pelottaa, ei tunnu edes sitä neulanpistoa. Etenkin etuhampaiden puuduttamisessa se on tosi kiva apu kun ei tarvi jännittää sattuuko vai ei :) Puudutetta vaan reilusti kehiin niin ei tunnu juurihoito miltään, vähän rapisee vaan kun avaavat kanavia.

Mulla oli joku tulehdus jolloin puudutus ei toiminut. Yritettiin hoitaa tulehdus antibiooteilla mutta ei auttanut. Juurihoito siis tehtiin käytännössä ilman puudutusta.
Yksi elämäni mielenpainuvimmista kokemuksista eikä tosiaankaan positiivisessa mielessä.
Suomeksi sanottuna: Kipu oli tajunnanräjäyttävän helvetillinen.

Mulle piti ekalla kerralla laittaa varmaa 5puudutetta, et lääkäri sai yhtää mitää tehtyä. Sitte kaks seuraavaa kertaa oliki jo paljo helpompia. Mä ainakin menin aina hammaslääkäristä suoraan töihin ja teen lähihoitajan hommia vanhusten palvelukeskuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku yllätys;29056984:
Pyytäkää pintapuudutevoidetta jos puudutteen laitto pelottaa, ei tunnu edes sitä neulanpistoa. Etenkin etuhampaiden puuduttamisessa se on tosi kiva apu kun ei tarvi jännittää sattuuko vai ei :) Puudutetta vaan reilusti kehiin niin ei tunnu juurihoito miltään, vähän rapisee vaan kun avaavat kanavia.

Mulle sanottiin että vain lapsille laitetaan sitä pintapuudutetta, lähinnä naureskelivat koko pyynnölle.

No ei todella ole s.loman paikka!! En tiedä mistä kivikaudelta ne kaikki kauhujutut on. Minulla ei ole sattunut yhtään. Toki pyydän kunnon puuditukset. Eka kerralla laitettiin t.keskuksessa kortisoni lääke sinne kun siinä ajassa ei muuta ehtinyt. Yksityinen sitten rassasi ne juuret ja laittoi lääkkeen. Viimeksi vaan vaihdettiin lääke, ei enää tarvinnut puuduttaa kun hammas jo kuollut. Ensi kerralla toivottavasti jo korjataan hammas(nyt väliaikainen paikka päällä).

jotkut nyt kaunistelee tuota juurihoitoa. Se on ihan äärettömän tuskallinen ja sattuu vaikka olisi laitettu puudutuskin. Ja tuo yläleuan puuduttaminen on yhtä helvettiä.
Kipee on hoidon jälkeen parisen viikkoa ja ilman kunnon kipulääkettä ei ole toivoakan selvitä siitä. Sairauslomaa eivät kyllä helpolla anna.
Poski on turvoksissa pitkään ja menee helposti mustaksi.

Mulle järkyttävä kokemus, hammaslääkärikammo jäi. Olin jotain 14 kun tehtiin juurhoito ilman puudutusta, en tajunnut sellaista vaatia kun en koko toimenpidettä tiennyt. Ihan helvetillistä oli ja tosiaan, hammaslääkäripelko tuli sen jälkeen.

Joillakin tulee kuulemma kovat jälkisäryt, joten saikku voi olla sen takia tarpeen. Ei kaikilla tule, mulla ei tullut, mutta työkaverilla taas tuli.

Äläpä "oikeesti" vääristele toisten sanomisia jos sinuun on sattunut. Minuun kun ei todellakaan sattunut eikä juuri ollut jälkikipuja. Sama juttu miehellä ja parilla sukulaisella. Ollut vähän yhdellä jos toisella tuota j.hoitoa viime aikoina ????

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;29056996:
Mulla oli joku tulehdus jolloin puudutus ei toiminut. Yritettiin hoitaa tulehdus antibiooteilla mutta ei auttanut. Juurihoito siis tehtiin käytännössä ilman puudutusta.
Yksi elämäni mielenpainuvimmista kokemuksista eikä tosiaankaan positiivisessa mielessä.
Suomeksi sanottuna: Kipu oli tajunnanräjäyttävän helvetillinen.

Tuttu homma. Mulla ei kans puudutus auttanut., Empä sen kummemmin halua kokemusta muistella. Lopulta saivat laitettua piikin suoraan juurikanavaan, porattuaan hampaan ensin siis auki ilman puudutusta...

Mutta minulle on tehty toinenkin juurihoito, jota luonnollisesti pelkäsin todella paljon. Ihmeekseni puudutus toimi, eikä se ollut sitten sen kummempi juttu, kuin hampaan paikkaus. Riippuu paljon siitä, miten tulehtunut hammas on.

[QUOTE="vieras";29057752]Lyhyesti kerrottuna siinä tapetaan hammas ;)
Jos hammas on takana/sivussa ja ei niin kovin tärkeä on kyllä ihan fiksua myös miettiä vaihtoehtoina sitä että ottaa samoilla kivuilla sen kokonaan pois kuin sen että tapetaan hammas suuhun ja saadaan kuolleelle hampaalle noin 10vuotta lisäaikaa ;)[/QUOTE]

Höpö höpö, minulla on parikymmentä vuotta juurihoidettuina olleita hampaita, eivätkä ole hajonneet suuhun. Juurihoito on ihan normi toimenpide, eikä satu puudutuksen ansiosta lainkaan.
Minun hammaslääkärini paikkaa mieluummin vaikka puolet lohjenneen, kuin ottaa sen pois, koska vastapäinen hammas voi kuulemma alkaa heilumaan ja ajan kanssa jopa irrota jos "vastakappale" puuttuu.

mun miehelle tehty monta kertaa eri hampaisiin.
Yksi juurihoito epäonnistui(vielä yksityisellä) ja tulehtui koko poskipää,
kävi sitten toisella hammaslääkärillä hakemassa lääkekuurin ja sai uudet juurihoidot hampaaseen.
Monta juurihoidettua hammasta on lohjenneetkin ja jouduttu ottamaan kokonaan pois mutta nastahampaan on saanut tilalle :)

Mulle on tehty useampi, ei se mitenkään kamalaa ole.

Ekalla kerralla puudutettiin ja ei sattunut, toisella kerralla juuret olivat jo valmiiksi kuolleet, joten tuntoa ei ollut. Ja luonnollisesti, kun juuret saadaan "tapettua", tunto loppuu siihen. Ärsyttävää vaan, kun juurihoito vaatii muistaakseni 3 hammasläälärikäyntiä. Lääkepaikka, väliaikainen paikka ja pysyvä paikka.

Mulla on yksi juurihoidettu hammas myöhemmin lohjennut, puolet tippui pois. Sitä sitten hammaslääkärissä korjailtiin ja rakenneltiin uudelleen paikka-aineesta, tuskin tulee kestämään. Mutta tämä ei tietenkään edes vaatinut puudutuksia tms. kun juurihoidetussa hampaassa ei enää tuntoa ole.

Yhteistyössä