Elämä yhtä helvettiä lapsen kanssa....

Ainakin suurimmaksi osaksi....
eli keskimmäinen lapsi on todella siis TODELLA voimakas tahtoinen ja tällä hetkellä tunne että olen jollainlailla epäonnistunut äitinä ja tehnyt jotain jossain vaiheessa väärin. Lapsi alistaa,kiusaa ja härnään sisaruksiansa, varsinkin vanhempaa lähes ottaen taukoomatta. Joskus saattaa leikit onnistuu hetken ennen kuin jälleen riidat alkaa alusta. Hermostumiseen riittää esim se että joku ottaa askeleen väärään suuntaa,sanoo väärällä äänen sävyllä jotain, väärän värinen muki....jne.... siis yleensä mitättömän pienistä asiaoista ja sitten hyökkää siskonsa kimppuun karjuen,kirkuen,huutaen, repii,raapii,puree,tukistaa....hirvittävällä voimalla....ja sitten sitä raivoamista saattaa kestää tunninkin :(
Koko perhe on jatkuvasti varpaillaan ja minua etenkin ahdistaa,masentaa,suututtaa,kun en osaa enkä ole saanut poikaa hallintaan tai jotain sellaista,syylistän itseäni koko ajan ja on musertavaa huomata kuinka vanhempi sisarkin on alistunut ja kauhulla odottaa milloin taas räjähtää :'(
Olen yrittänyt lähes kaikki ja kaikkien neuvot kokeilla,muttei mistään ole ollut juurikaan apua,enkä todellakaan tiedä mitä pian teen...olen kokeillut kauniisti puhumisen,sylittelyt,halittelut,pusuttelut,kiristyksen,lahjonnan,arestit...jne :ashamed:
en todellakaan tiedä mitä tekisin :'(

No lohduttaudu sillä että jokaisella ihmisellä on oma persoona. Sinä et ole voinut häntä mitenkään pilata jos muut lapset ovat ok. Lapsilla kun on ihan omat juttunsa, eivät siis ole vain muovailuvahaklönttejä joita saadaan aikaiseksi ja muovataan haluttuun malliin.

Jotkut vain kertakaikkiaan ovat tuollaisia. Meillä onneksi poikien ikäero on 10v eli tuo pieni ei voi alistaa isoa vaikka varmasti tahtoisikin.

Mitäs jos olisitte vain huomioimatta räjähdystä? Viet toiseen huoneeseen ja pois saa tulla vasta kun osaa käyttäytyä.

JONSERED Karhunkantaja
Ostin itse juuri kirjan, joka kertoo helposti tulistuvista lapsista. Saattaa löytyä vihjeitä arkeen. Oletteko kasvatus- ja perheneuvolaan tms olleet yhteydessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ostin itse juuri kirjan, joka kertoo helposti tulistuvista lapsista. Saattaa löytyä vihjeitä arkeen. Oletteko kasvatus- ja perheneuvolaan tms olleet yhteydessä?
Mikä se semmonen kirja on?
pakko se on ottaa yhteyttä kasvatus- ja perheneuvolaan,kun tilanne ei millään muutu tai rauhotu vaan pikemmin tuntuu että pahempaan mennään :(

JONSERED Karhunkantaja
*kipaisee alakertaan katsomaan opuksen nimen*

Ross W. Greene, Tulistuva lapsi (Finn lectura)
"Uusi lähestymistapa helposti turhautuvien ja joustamattomien lasten ymmärtämiseen ja kasvattamiseen"

Vaikuttaa ainakin pääosin sovellettavissa olevalta.

Löysin vielä linkinkin
http://www.finnlectura.fi/explosive/kirja.php

tossuliini
joo ei se sun vikas ole, mulla nuorempi tyttö oli jo pienenä tosi voimakastahtoinen neiti ja meillä oli kiukkukohtauksia tuon tuostakin ja itekin itkua tuhersin kun tunsin epäonnistuvani äitinä, useimmat sanoi että menee iän mukana ohi mutta eräspä ihminen kehtasi syyttää minua äitiä että mun vika että lapsi on sitä mitä on, nyt on pahimmat kiukkukohtaukset olleet ohi jo parisen vuotta paitsi että on alku murkkuikää jolloin taas koitellaan äidin kärsivällisyyttä oikein kunnolla mutta kai tuokin kuuluu tuohon ikään (10 v). Toivottavasti teillä asiat selkiintyy pikku hiljaa, voimia ja jaksamisia sulle! :hug:

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja matala:
no jos ei adhd, niin kyl siinä kurin puutteestakin on kysymys....
Entä onko adhd mielestäsi edes oikea sairaus tai sellaiseksi luokiteltava tila?

Miksi profiilissasi lukee, että olet iloinen, elämän myönteinen ihminen? Joustamattomalta, urautuneelta ja turhautuneelta enemmän vaikutat.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
*kipaisee alakertaan katsomaan opuksen nimen*

Ross W. Greene, Tulistuva lapsi (Finn lectura)
"Uusi lähestymistapa helposti turhautuvien ja joustamattomien lasten ymmärtämiseen ja kasvattamiseen"

Vaikuttaa ainakin pääosin sovellettavissa olevalta.

Löysin vielä linkinkin
http://www.finnlectura.fi/explosive/kirja.php
kiitos tästä, vaikutti lupaavalta ja juuri siltä mitä meillä eletään

kuulostipa tutulta. meillä kanssa keskimmäinen tuollaista tempperamenttistä sorttia. tosin ei sisarustensa päälle käy,ei pure jne. mutta huutaa sitäkin enempi. ikää meidän tulisielulla lokakuun 1.pvä 3v. tosin nyt alkaa jo hieman helpottaa... mutta on niitäkin päiviä,että hoh hoi :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja matala:
no jos ei adhd, niin kyl siinä kurin puutteestakin on kysymys....
Ei se ihan aina siitäkään ole kysymys... Meillä poika 8 v ja epäilen hänellä olevan adhd, tutkimukset aloitettu vastikään, kun asiaa aloin tarkemmin ajatella. Muuten elämä ollut pojan kanssa melkolailla samanlaista kuin aloittajalla, paitsi että poika pitkään nuorimmainen, nyt vasta keskimmäinen. Joka päivä vanhin ja keskimmäinen ottavat joka pienimmästäkin asiasta yhteen. Poika näyttää tunteensa tulisesti joka minuutti suurin piirtein. Meillä pidetään lapsille vähän liiankin kovaa kuria (naapurit voi todistaa
;) ) kun äiti karjuu lapsille (lyömistä ja läpsimistä missään muodossa en hyväksy!!!!) kun kauniisti puhuminen ei auta, sitten vain kuuluu pojan suusta: "kun äiti aina huutaa..." niinpä. Koita siinä selittää, että vain 5 min sitten yritin kauniisti puhua ja poika toteaa vain "so?" Hieno sana tuo enkunkielinen so!!

Meillä muutenkin pojan kanssa taistelua, kun ei meinaa tulla suoraan koulusta kotiin tai kouluun lähteminenkin on yhtä taistelua, mutta en minä pienen vauvan kanssa voi olla joka askelta vahtimassa isommilta, kun pitäisi jo itsekin osata. Tähänkään ei kauniit puheet ja kurinpalautukset ole auttaneet. Taistelen nyt pojalle taksikyytiä kunnalta, kun pyörällä koulussakäynti ei suju.

Että älä masennu, kyllä muillakin perheillä on varmasti ollut samanlaista.

Aaarghh, että mua riepoo tuo "kurin puute"!!! |O

Anteeksi, että tällä tavalla tulin ja avauduin.... :ashamed:

Lisään vielä, että vanhin on tyttö ja keskimmäinen poika, jotka siis ottavat yhteen ja tyttö on nyt ottanut sellaisen metodin, että puree ja raapii poikaa ja poika sitten vastaavasti potkii ja lyö :(

Yhteistyössä