Elämä sappirakon poiston jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja "Outsa"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tuonpa oman tarinani myös tänne.
Vuonna 2013 kärsin 5pv kestävistä mahakivuista. En pystynyt syömään YHTÄÄN mitään ettei kivut olisivat tulleet ja päivystyksessä todettiin tulehtunut sappirakko jossa on kymmenittäin pieniä kiviä. Rakko poistettiin seuraavana aamuna ja oli ihana saada syötyä edes vähäsen ilman kipuja! KUNNES 4pv leikkauksen jälkeen sain ensimmäisen kunnon sappikohtauksen ja siitä lähti elämäni alamäki käyntiin.
Tämän 4vuoden aikana olen saanut satoja sappikohtauksia. Jotkut ovat lähteneet hyvin litalginin avulla pois (kun tajuaa ottaa lääkkeen tarpeeksi ajoissa) ja jotkut taas ovat olleet sellaisia kohtauksia että toivoisi kuolevan. Kerran olen kipuun pyörtynyt ja 2 kertaa olen käynyt päivystyksessä (tänä aamuna oli se toinen kerta). Minulle ei mitenkään tämän leikkauksen jälkeen varoiteltu, että näin saattaisi tulla käymään tai että jotkin ruoat saattavat kohtauksen aiheuttaa. Itse olen huomannut että ainakin omena laukaisee kohtauksen mutta vasta öisin. Kohtauksia saattaa tulla myös alkoholista (erityisesti hiilihapollisista) ja ihan vaikka jos istun autossa niin PAM, kohtaus iskee. Erityisesti öisin tulee kohtaukset.
Olen käynyt ultrassa ja magneetissa mutta mitään ei kuulemma näy ja käskevät syödä litalginia tarvittaessa. OK, passaa minulle koska litalgin on suureksi osaksi toiminut ja olen oppinut elämään tämän mahan kanssa. KUNNES nyt litalgineja ei enää saa kuin vasta aikaisintaan ensi tammikuussa ja sain vielä kuulla että koko lääke yritetään lopettaa! En tiedä miksi mutta Ruotsissahan lääkettä ei saa edes myydä. OK, passaa minulle JOS olisi jokin vastaava lääke olemassa mutta kun ei kuulemma ole!! Olen melko turhautunut sillä minulla on taas huono "kausi" menossa vatsallani että olen joka yö joutunut nousemaan pystyyn, koska tuntuu että kohtaus iskee. Tänään se sitten iskikin kunnolla kun en noussut tarpeeksi ajoissa ja kyyryssä ollaan tämä aamu itketty. Olen niin turhautunut että viimeinenkin apu eli litalgin, joka teki mahastani siedettävän on viety pois ja nimenomaan kun ei ole muita lääkkeitä tähän vaivaan olemassa!! TURHAUTTAA ja pelottaa...
Mutta olen kuitenkin itselläni huomannut että välillä maito ja jogurtti rauhoittavat vatsaani. Tämäkin taas toimii jos ottaa näitä tarpeeksi ajoissa. Mutta suosittelen muita vaivasta kärsiviä kokeilemaan.
Ai niin ja minulle on litalginin tilalle kirjoitettu Voltaren repsiä mutta tänä aamuna totesin ne täysin hyödyttömiksi. Eräs lähihoitaja kaverini tosin suositteli minun koittamaan tästä lääkkeestä olevaa voidetta koska se auttaa paikallisesti paremmin. Pakkohan sitä tässä vaiheessa on koittaa kaikkea mahdollista.
 
vierailija
Minulta poistettiin sappirakko kuukausi sitten; mitään kovia kohtauksia ei sitä ennen juurikaan ollut. Toki ummetusta, ilmavaivoja ja kipua maksan alapuolella, joka säteili selän puolelle. Rakossa oli paljon kiviä ja myös haiman alueella koski ajoittain kovasti, joka viittasi sappikivien kulkeutumista mahdollisesti haimatiehyeihin, joka taas olisi ollut sairaalakeikka. Onneksi ne menivät ohi. Minulle määrättiin myös Litalginia kipujen hoitoon, mutta sitähän ei saanut. Joten otin Panadol fortea, jota minulla oli nivelkipuihin. Se auttoi kyllä. Nyt on n. viikon ajan ollut tosi kovaa ripulia aamupäivisin, hiukan aamupalan jälkeen. Se on kurja juttu, koska minulla on monia lääkkeitä mm. epilepsian takia ja otan niitä myös aamuisin. Mietin , josko nekin tulevat samalla ulos. Mistään tällaisesta tai mahdollisesta ruokavaliosta minulle ei kerrottu mitään millään lääkärikäynnillä tai osastolla, mistä minut kotiutettiin leikkauksen jälkeen. Olisivat antaneet käteen edes jonkun lehtisen, josta olisin saanut tietoa. Nyt pelkään, että kuinka kauan tätä jatkuu ja saanko minäkin ehkä vielä kovia kipukohtauksia kaupanpäälle. Kai on varattava aika omalle terveyskeskuslääkärille, josko hän auttaisi tässä.
 
vierailija
Onko kenellekkään jäänyt kutinaa käsivarsiin? Minulla ennen sappitiehyiden hoonaamista kauhea kutina joka puolella. Kutina helpotti tiehyiden hoonamisen jälkeen, mutta sappirakon poiston jälkeen kutinaa ollut taas, varsinkin iltaisin. Hoonaus tehtiin 4/16 ja rakko poistettiin 6/16.
 
vierailija
Minkälainen elämänlaatu teillä on, joilta on poistettu sappirakko? Onko jotain oireita tai ruoka-aineita joita ei voi syödä?

Itselläni vaivana on ruokahaluttomuutta, liiallista laihtumista ja sappiripulia todella usein. Kukaan ei kertonut leikkaukseen mennessäni,että tulevaisuudessa istun pahimpina päivinä 11 kertaa vessassa ruikulilla. Vähempikin vaikuttaa sosiaaliseen elämään ja elämänlaatuun.



Kertokaa kokemuksistanne.
Täällä kävi kans kurjasti. 30 sek aikaa vessaan ....Kokeilepa ottaa iltaisin Visiblineä pari lusikallista, juo paljon vettä ja aamuisin Hidrasec ( sitä voi ottaa 8 h välein kunnes oire helpottuu ). Samaan aikaan söin boulardii kuurin ( prebiootti). Nyt pulma toistaiseksi selätetty.
 
Yhä vain kiviä..
Kroonisesti tulehtunut, täynnä kiviä ollut sappirakko poistettiin 1/2014. Leikkauksen jälkeen kaikki hyvin vuoden ajan ja pystyin taas syömään ja elämään normaalisti, pois lukien jotkin ruoka aineet kuten kahvi voi aiheuttaa ripulin. Kunnes vuosi leikkauksen jälkeen aloin saamaan jälleen kohtauksia, epäiltiin että leikkauksesta on jäänyt kiviä tiehyeisiin, kuvissa näkyi kiviä. ERCP tehtiin ja kivet nuohottiin pois. Pari vuotta meni hyvin kunnes taas kipuilua, nuori lääkäri nauroi ”ei sulla voi olla kiviä kun sappi on poistettu.” Kun kivut jatkui, pääsin kuitenkaan kuvaukseen, näkyi 1cm kokoinen kivi joka kiilautunut jumiin heti maksan jälkeen mutkaan. Taas ERCP. Sen jälkeen taas kaikki hyvin, kunnes nyt vuosi on kulunut edellisestä, olen alkanut tuntea jälleen samanlaista tunnetta, samassa kohtaa. Aloin miettimään että entäs jos tärinä auttaisi ja siirtäisi kiveä, joten laitoin lätkän kiinni siihen kohtaan missä sattuu ja annoin sähköimpulsseja. Ihme ja kumma se auttoi ja kivi lähti liikkelle ja kipu lähti pois. Joten, vaikka rakko on poistettu, kiviä voi muodostua yhä maksassa tai sappitiehyeissä, jos sappineste on väkevää ja kiteytyy helposti. Täytyy todella tarkkaan miettiä mitä syö, välttää liikaa kolesterolia ja muistaa juoda riittävästi. Kyllä se tästä, tämän kanssa on elettävä.
 
vierailija
Minkälainen elämänlaatu teillä on, joilta on poistettu sappirakko? Onko jotain oireita tai ruoka-aineita joita ei voi syödä?

Itselläni vaivana on ruokahaluttomuutta, liiallista laihtumista ja sappiripulia todella usein. Kukaan ei kertonut leikkaukseen mennessäni,että tulevaisuudessa istun pahimpina päivinä 11 kertaa vessassa ruikulilla. Vähempikin vaikuttaa sosiaaliseen elämään ja elämänlaatuun.

Kertokaa kokemuksistanne.
On oireita. Närästää jatkuvasti eikä lääkkeet auta. Onko kukaan muu huomannut että iho olisi kuivunut kamalasti leikkauksen jälkeen? Mun iho on kuivunut tosi paljon leikkauksen jälkeen. Ja mahaa polttelee. Hirveä leikkaus. Kumpa olisin jättänyt väliin.
 
vierailija
Mulla on ollut yksi, siis yksi sappikohtaus, mutta koska kivi on niin iso ettei mahdu ulos itsestään ja olen niin nuori että on melko todennäköistä että se ehtii aiheuttaa ongelmia, niin haluavat poistaa rakon. Mutta kun olen sitä yhtä viikonloppua lukuun ottamatta ollut täysin oireeton ja vaivasta tietämätön, eikä sen yhden kohtauksen jälkeen ole tullut uutta nyt kolmeen kuukautee , niin ei kuulosta houkuttelevalta leikkaus ja nämä ripulikuvaukset...
 
vierailija
Minulta poistettin tähystysleikkauksessa yli vuosi sitten. Enää ei näy arpiakaan. Olen 40v nainen.
Elämänlaatu parani huomattavasti! Ei enää vatsakipuja, ei pahoinvointia, ei refluksia, ei närästystä. Se kiviä täynnä ollut rakko nimittäin painoi muita sisäelimiäni ja siksi kuvittelin että minun maksassa tai haimassa on jotain vikaa ja hakeuduin lääkäriin, ja koska minulla vaikutti olevan pitkittynyt vatsatauti. Ultrassa kävi ilmi että sappirakko täynnä eri kokoisia kiviä, mutta ei ollut tulehtunut, ainoa oire oli pahoinvointi ja krampit ja tunne kuin olisi vatsatauti päällä. Päättivät silti poistaa sappirakon kaiken varalta ennen kuin kivet lähtisivät liikkeelle. Olin sairaalan leikkausjonossa vain 3 viikkoa.
Ennen leikkausta painoin 74 kiloa (170 cm), leikkauksen jälkeen olen painanut 66 kiloa eli sappirakon poisto paransi aineenvaihduntaani vaikken muuttanut ruokavaliota. Ihmettelen sitä kun monet kirjoittavat että tuon jälkeen jää pysyvä ripuli, vaikka minut leikannut kirurgi kertoi että on erittäin pienen pieni mahdollisuus että jollekin tulee ylipäätään se.
 
vierailija
Ihmettelen sitä kun monet kirjoittavat että tuon jälkeen jää pysyvä ripuli, vaikka minut leikannut kirurgi kertoi että on erittäin pienen pieni mahdollisuus että jollekin tulee ylipäätään se.[/QUOTE]

No turhapa sitä ihmetellä, ole vaan onnellinen jos sinulla ei ole moisia oireita. Itselläni on koko ruoansulatus ja suolisto ollut sapenpoiston jälkeen kolme ja puoli vuotta aivan sekaisin.
 
vierailija
Minulta leikkattiin sappirakko pois huhtikuussa sen jälkeen olo parani voin sanoe, että en kahteenvuoteen on voinut paremmin kuin nyt, Syön kaikkea tulisesta miedompaan hedelmiä, rasvasta ruokaa mikään ei vaivaa kiitos Meilahden sairaalan.
 
vierailija
Minulta poistettiin sappirakko 1,5 viikkoa sitten. Tänä yönä tuli ekat ongelmat, jäätävä ripuli ja oksensin pari litraa pelkkää sappinestettä. Toki illalla söin tomaattipussikeiton, eli voi johtua myös siitä. Sairaalasta ei kotiutettaessa annettu muita ohjeita kuin välttää kovaa rasitusta viikon ajan. Jouduin oikein tyylikkäästi tilaamaan itselleni ambulanssin kun viimeinen kohtaus tuli. N. puoli vuotta kohtauksia oli tullut lievempinä kerran 1-2 kuukaudessa, mutta viimeisin oli sen verran raju etten pystynyt muuta kuin makaamaan lattialla ja huutamaan tuskasta. Oli myös eka kerta kun lääkäriin sappivaivojen takia menin Osasin itse arvella kovien ylävatsakipujen syyn, kunviime talvena muussa yhteydessä sattumalta kivet löydettiin. Toivotaan ettei tämänöinen ripulointi ja oksentelu toistu tai ainakaan jää pysyväksi vaivaksi. Muuten leikkauksen jälkeen vointi ollut erinomainen, virtaa on riittänyt puuhastella kotona sitä ja tätä ja tuota.
 
vierailija
Minkälainen elämänlaatu teillä on, joilta on poistettu sappirakko? Onko jotain oireita tai ruoka-aineita joita ei voi syödä?

Itselläni vaivana on ruokahaluttomuutta, liiallista laihtumista ja sappiripulia todella usein. Kukaan ei kertonut leikkaukseen mennessäni,että tulevaisuudessa istun pahimpina päivinä 11 kertaa vessassa ruikulilla. Vähempikin vaikuttaa sosiaaliseen elämään ja elämänlaatuun.
MIKSI sellaisia tehdään?
 
vierailija
Ihmettelen sitä kun monet kirjoittavat että tuon jälkeen jää pysyvä ripuli, vaikka minut leikannut kirurgi kertoi että on erittäin pienen pieni mahdollisuus että jollekin tulee ylipäätään se.
No turhapa sitä ihmetellä, ole vaan onnellinen jos sinulla ei ole moisia oireita. Itselläni on koko ruoansulatus ja suolisto ollut sapenpoiston jälkeen kolme ja puoli vuotta aivan sekaisin.[/QUOTE]
http://www.solunetti.fi/fi/histologia/sappirakko/
 
vierailija
Minä kävin neljä päivää sitten sappirakon poistoleikkauksessa ja kipuja on edelleen leikkauskohdissa sisäpuolella aika koviakin. Maha on vieläkin ihan pallo ja inhottavan tuntuinen. Kävely tekee tuskaa kun sattuu mahaa sisään tosi kovaa. Miten teillä alkoholin käyttö leikkauksen jälkeen? minulla ei ole ollut ennen ainakaan mitään kipuja tai muita jos olen alkoholia joskus ottanut. nyt pelottaa jos tämän leikkauksen jälkeen ei voi enää ottaa alkoholia. Ja mites te jotka olette leikkauksesta toipuneet Pystyykö alkoholia käyttämään normaalisti? Ja miten teillä kellä on alkanut tuo ripuli leikkauksen jälkeen niin onko se alkanut heti leikkauksen jälkeen vai myöhemmin ilmennyt tuommoinen ongelma?
 

Yhteistyössä