Elämä raittiin alkoholistin kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Vs28
  • Ensimmäinen viesti
Vs28
Kaipaisin kokemuksia raittiiden alkoholistien kumppaneilta tai raittiilta alkoholisteilta itseltään.
Miten parisuhde toimii? Pelkäättekö kumppanin/itsenne repsahtamista? Luotatteko raittiiseen alkoholistiin, miten arki toimii?

Erityisesti kiinnostaisi suhteet, jotka on aloitettu vasta kun alkoholisti on raitistunut, sillä tarinoita suhteen aikana raitistumisesta löytyy kyllä. Tilanne itselläni se, että olen tavannut miehen joka on nyt ollut kaksi vuotta raitis, ennen tätä alkoholi on ollut iso ongelma. Mies on aivan ihana minua kohtaan ja on ollut alusta asti avoin alkoholismistaan, eli tilanne on tullut ilmi minulle heti tavatessamme. Olemme molemmat +30v, itse otan alkoholia noin kerran vuodessa ja miehelle tämä ei ole ongelma (on ollut samassa seurueessa ollessani "viihteellä").

Kiinnostaisi kuulla muilta vastaavassa tilanteessa olleilta kokemuksia.
 
Se yhteiselo voi onnistua, jos mies sitoutuu raittiuteen omasta halustaan.
Sä voit toimia kannustajana niin ettet juo edes kerran vuoteen, koska se yksikin kerta voi laukaista myös hänelle halun käydä alkossa.
 
no koskaanhan ei voi tietää, voihan se repsataa. tai sitten ei. asettaa puolisolle kyllä haasteen. koska ei taida olla kovin hyvä asia itse ottaa sitä viinilasia edes vaikka ruolaillessa. koska sehän voi sytyttää siinä toisessa haluan alkaa juomaan. ja alkoholisti ei kestä edes sitä yhtälasia
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vs28
Kiitos asiallisistakin vastauksista. Mies itse on ollut jo ennen tapaamistamme useinkin tilanteissa joissa muut ovat nauttineet alkoholia eikä omien sanojensa mukaan koe näitä tilanteita mitenkään riskinä repsahtamiselle. Käy siis illanistujaisissa tmv. joissa ystävät voivat juoda alkoholia ja hän itse pysyy alkoholittomissa. Toki aina riski on olemassa ja sen tiedostan, mutta kova halu olisi luottaa mieheen. Tällä hetkellä en koe ryyppäämään repsahtamista uhkana. Silti jossain takaraivossa mietityttää se, että kuinka moni rairistunut alkoholisti oikeasti pysyy lopun ikäänsä raittiina?
Itselle alkoholi ei koskaan ole ollut ongelma, joten asia ei ole tuttu. Muita ongelmia itsellä menneisyydestä kyllä löytyy ja niistä olen yli päässyt, ja siksi uskon siihen että ihminen voi muuttua jos tahtoa on.
 
vierailija
"Al-Anon-ryhmät on tarkoitettu avuksi alkoholistien läheisille, ja AA-ryhmissä toipuvat raittiuteen pyrkivät alkoholistit."

Voinko tilanteessani siis mennä tuonne? Jotenkin tuosta saa käsityksen että kyseinen ryhmä on niille, joiden läheinen pyrkii raittiuteen. Minulla tilanne ei ole tämä, vaan mies on ollut useamman vuoden raittiina jo ennen tapaamistamme.
 
Alkoholismi on sairaus josta voi parantua. Vanhakantaisen uskon mukaan vain täys’raittiiksi, mutta sekään ei ole totta. Osa oppii ottamaan maltillisesti. Jos tyyppi on ollut 2v raittiina, niin en nyt hirveitä riskejä näkisi. On varmasti ehtinyt nähdä muiden juomista vierestä ihan tarpeeksi, että tietää ettei se ole ongelma.
 
vierailija
"Al-Anon-ryhmät on tarkoitettu avuksi alkoholistien läheisille, ja AA-ryhmissä toipuvat raittiuteen pyrkivät alkoholistit."

Voinko tilanteessani siis mennä tuonne? Jotenkin tuosta saa käsityksen että kyseinen ryhmä on niille, joiden läheinen pyrkii raittiuteen. Minulla tilanne ei ole tämä, vaan mies on ollut useamman vuoden raittiina jo ennen tapaamistamme.
Eräs iäkäs nainen luultavasti leski kävi ryhmissä vaikka ei ollut miehen kanssa vuosikymmeniin.
Hänen tarinaa oli rauhoittava kuunnella. Mielestäni koko Suomen pitäisi jatkuvasti noudattaa ohjelman 12 askelta.
Voit osallistua myös nettikeskusteluun.
Kuten jo huomasit nettipalstoilla tulee yleensä ankeaa palautetta.
 
vierailija
2vuotta on vielä lyhyt aika olla raittiina.Seurustelisin vielä ainakin 6 vuotta ennenkuin muuttaisin samaan osoitteeseen hänen kanssaan.
Yhteenmuutto ei ole ajankohtaista lähitulevaisuudessa, ihan vaan koska ollaan vasta tavattu. En muuttaisi saman katon alle kenenkään kanssa kovin lyhyen seurustelun jälkeen, oli kyseessä minkälainen tapaus tahansa. :)
 

Yhteistyössä