Eläkevakuutuksen hyödyllisyys?

• Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
pettynyt
Aloitin 5 vuotta sitten eläkesäästämisen ja tilanne on se, että olen laittanu sinne nyt 1000 euroa ja tällä hetkellä sijoituksen arvo 700 euroa. Tiedän kyllä, että 5 vuotta ei ole pitkä aika, mutta mietityttää jatko - onkohan siellä enää mitään 35 vuoden päästä kun saan nuo laittamani rahat takaisin..

Olenkin tässä miettiny että pitäskö lopettaa koko typerä eläkesäästäminen.. rahat vaan menee hukkaan.

Mites te muut? Onko eläkevakuutuksia, ootteko ollu tyytyväisiä?

Omalla kohdallani en ole nähnyt mitenkään tarpeelliseksi. Kukaan ei pysty ennustamaan jonneki monen kymmenen vuoden päähä, millaisia summia silloin tarvitaan elämiseen, onko koko elämisen tyyli muuttunut päälaelleen jne. Ihan mahdoton ajatus, että tämä kaikki etenis suoraviivaisesti, tai samanlailla kuin se tähän asti on mennyt. Mä en luota alkuunkaan noihin systeemeihin. Mä kulutan ne rahat mieluummin nyt, kun niitä tarvitaan. En kituuta sen takia nyt, että saisin vanhuksena elää leveästi, kun en edes tiedä elänkö silloin enää ollenkaan.

Lisäksi meillä asian tekee näiltä näkymin turhaksi se, että eläkeikään mennessä on talo maksettu omaksi, joten myöski kulut pienenee hurjasti, ei me tarvita silloin niin suuria tuloja kuin nyt!

Kovasti ovat kyllä yrittäneet pankista meille eläkesäästämistä tarjota.
Voihan sitä rahaa pistää johonki omalle toiselle tilille jos sitä ylimääräistä on.

pettynyt
Orion puhut kyllä asiaa! Tosiaan kyllä nyt sitä rahaa tarvitaan paljon enemmän kuin sitten eläkkeellä, eihän silloin ole enää edes asuntolainaakaan. Taidan marssia kyllä huomenna pankkiin.. en tiedä onnistuuko koko peruminen, mutta ainakin voisin pitää taukoa tai pienentää erää..

ap

ss
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Omalla kohdallani en ole nähnyt mitenkään tarpeelliseksi. Kukaan ei pysty ennustamaan jonneki monen kymmenen vuoden päähä, millaisia summia silloin tarvitaan elämiseen, onko koko elämisen tyyli muuttunut päälaelleen jne. Ihan mahdoton ajatus, että tämä kaikki etenis suoraviivaisesti, tai samanlailla kuin se tähän asti on mennyt. Mä en luota alkuunkaan noihin systeemeihin. Mä kulutan ne rahat mieluummin nyt, kun niitä tarvitaan. En kituuta sen takia nyt, että saisin vanhuksena elää leveästi, kun en edes tiedä elänkö silloin enää ollenkaan.

Lisäksi meillä asian tekee näiltä näkymin turhaksi se, että eläkeikään mennessä on talo maksettu omaksi, joten myöski kulut pienenee hurjasti, ei me tarvita silloin niin suuria tuloja kuin nyt!

Voihan sitä rahaa pistää johonki omalle toiselle tilille jos sitä ylimääräistä on.
Peesi tälle, sehän on pankkien keino rahastaa heille helposti rahaa, kyllähän mikä tahansa tuottaa kun tarpeen kauan odottaa, tuolta vaan on niin pirun vaikea saada rahojaan pois jos tarvetta tulee.

Toi säästäminen tehdään "pitkällä tähtäimellä". Ei voi vielä katsoa sen tuottoa. Me ollaan sitä ikäluokkaa, et kukaan ei ole maksamassa meidän eläkkeitä, sitä rahaa ei vaan yksinkertaisesti ole. Kyllä mä haluan ainakin turvata vanhuuspäiväni edes ihan perustasolle. En halua vanhainkotiin vaipoissa perusosastolle kerran päivässä käännettäväksi.

mä säästän aivan mielelläni että mulla sitten eläkkeellä olisi rahaa koska sitä aivan varmasti tulee tarttemaan ja enempi kuin tän päivän vanhukset. ja jos satun heittää veivini ennen sitä saavat lapseni 100% kaikki siellä olevat rahat itselleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Peesi tälle, sehän on pankkien keino rahastaa heille helposti rahaa, kyllähän mikä tahansa tuottaa kun tarpeen kauan odottaa, tuolta vaan on niin pirun vaikea saada rahojaan pois jos tarvetta tulee.
ja riippuu ihan missä säästää. mä saan pois omani jos menetän työni, eroan sairastun vakavasti jne.

Minulla on ollut eläkevakuutus yli 15 vuotta. En ole mitenkään kovin vauhdilla sitä kartuttanut, ja tällä vauhdilla saisin sieltä lisäeläkettä vain noin 150 euroa/kk. =)

Siitä pitää sitten vielä maksaa verot, osin pääomaveroa ja osin tuloveroa.

Eläkevakuutusten ehtoja on aika ikävällä tavalla jälkikäteen muutettu vakuutuksenottajan haitaksi, mitä ei voi pitää minusta kovin reiluna yhteiskunnan toimintana. Mutta saa siitä silti edelleen jonkinlaisen verohyödyn, joten olen pitänyt tätä "harrastusta" yllä. Ehkä sitten jossain vaiheessa alan pistää sinne enemmän rahaa, jotta eläkkeen määrä nousee.

Ja onhan eläkevakuutuksessa myös henkivakuutus, joten siitäkin voi olla jotain hyötyä...

Mä olen aloittanut kanssa eläkesäästämisen. Koska eläkettä mulle ei tulisi kovin kummosesti kertymään, kun olin niin pitkään kotiäitinä, sekä en näe ollenkaan varmana että mun eläkeiässä olis enää minkäänlaista eläke systeemiä varmuudella..

mie
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
mä säästän aivan mielelläni että mulla sitten eläkkeellä olisi rahaa koska sitä aivan varmasti tulee tarttemaan ja enempi kuin tän päivän vanhukset. ja jos satun heittää veivini ennen sitä saavat lapseni 100% kaikki siellä olevat rahat itselleen.
useimmissa eläkevakuutuksissa omaiset ei kylläkään saa 100 % niitä rahoja jos vakuutuksenottaja kuolee etuajassa.

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
useimmissa eläkevakuutuksissa omaiset ei kylläkään saa 100 % niitä rahoja jos vakuutuksenottaja kuolee etuajassa.
joo ei todellakaan saatu 100% kun isä kuoli!

vieras
Todennäköisesti en ota, niin kuin tuolla sanoikin niitä vakuutukseen liittyviä verohyötyjä on jo nyt rukattu negatiiviseen suuntaan, mitä vain voi tapahtua ennen eläkeikää. Usein voittajaksi jää ainostaan vakuutusyhtiö tai pankki.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Toi säästäminen tehdään "pitkällä tähtäimellä". Ei voi vielä katsoa sen tuottoa. Me ollaan sitä ikäluokkaa, et kukaan ei ole maksamassa meidän eläkkeitä, sitä rahaa ei vaan yksinkertaisesti ole. Kyllä mä haluan ainakin turvata vanhuuspäiväni edes ihan perustasolle. En halua vanhainkotiin vaipoissa perusosastolle kerran päivässä käännettäväksi.
Näin. Eläkesäästämisen voi lopettaa ihan ilmoittamattakin, mutta niitä rahoja ei saa pois muutakun ihan poikkeustapauksissa (avioero, puolison kuolema, yli vuoden työttömyys ..). Kulut sieltä menee edelleenkin, eli se loppukin pääoma häviää sieltä. Jos sun vakuutus on sijoitussidonnainen niin hyvässä mallissahan se vielä on. Kun nyt maksat sitä sillä rahalla saa paljon osakkeita ja parin vuoden päästä kun osakkeet lähtee nousuun niin sun sijoitukset tuottaa. Mun mielestä lähemmäs 10 vuotta on sellainen et kannattaa edes katsoa kuinka sijoitukset jakselee. Malttia sijoituksissa, nyt kannattaa ostaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todennäköisesti en ota, niin kuin tuolla sanoikin niitä vakuutukseen liittyviä verohyötyjä on jo nyt rukattu negatiiviseen suuntaan, mitä vain voi tapahtua ennen eläkeikää. Usein voittajaksi jää ainostaan vakuutusyhtiö tai pankki.
Saahan ne vähentää ihan niinkun ennenkin. Joko pääomatuloista tai alijäämä / ylijäämähyvityksinä ansiotulosta.

Minä pistän rahaa säästöön toiselle tilille. Sieltä niitä saa pois kun tarvii eikä tarvi pelätä vero juttuja sun muita. Ja on paljon helpompi. Kiva summahan sinne on jo kertyny vaikka pari vuotta ollu ja korkoakin jo jonkuverran kasvanu.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Siitä pitää sitten vielä maksaa verot, osin pääomaveroa ja osin tuloveroa.

Eläkevakuutusten ehtoja on aika ikävällä tavalla jälkikäteen muutettu vakuutuksenottajan haitaksi, mitä ei voi pitää minusta kovin reiluna yhteiskunnan toimintana. Mutta saa siitä silti edelleen jonkinlaisen verohyödyn, joten olen pitänyt tätä "harrastusta" yllä. Ehkä sitten jossain vaiheessa alan pistää sinne enemmän rahaa, jotta eläkkeen määrä nousee.

Ja onhan eläkevakuutuksessa myös henkivakuutus, joten siitäkin voi olla jotain hyötyä...
Miten on rukattu vakuutuksen ottajan haitaksi? Jos sä oot tehnyt sen vakuutuksen niin et pääset 58 vuotiaana eläkkeelle niin kyllä sä voit jäädä.
Nää lakisääteiset eläkkeet on sitten toinen juttu, ei se oo henkivakuutusyhtiön vika että lakisääteistä eläkeikää nostetaan.

työäiti
säästän vakuutusta. Osakekurssit muuttuvat aina, sehän on selvä. Lähempänä eläkeikää täytyy vaan siirtää varat pieniriskiseen rahastoon. Siihen on mulla aikaa yli 25 vuotta.

Eläkkeen määrä on surkea ja joku lisä siihen on oltava. Mä kuitenkin keksin jotain puuhaa joka tarvitsee rahoitusta eläkkeellä. Se miten säästää on oma asia, mutta tilille säästämällä ei rahaa tee pitkällä välillä. Progressiivisen verotuksen etua on tuo vakuutus. Säästää voi myös useammalla tavalla.

Yhteistyössä