Eläkeläiset tuhoavat hyvinvointivaltion

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Usein virheellisesti kuulee sanottavan, että eläkkeet on itse tienattu. Se ei tietenkään pidä paikkaansa kun puhutaan omasta eläkkeestä. Meidän eläkejärjestelmämme kun toimii niin, että työssäkäyvät maksavat aina niiden eläkkeellä olevien eläkkeet eivätkä omia eläkkeitään.

Mutta se pitää paikkansa, että eläke on tienattua rahaa. Se on asiakkaalta laskutettu ja työtä myymällä ansaittu. Jos eläkemaksua ei kerättäisi niiden eläkkeellä olevien eläkkeiden maksamiseksi, työntekijä saisi itse sen rahan palkkana. Siis teoriassa. Tämä tarkoittaa, että 1970-luvulla palkat olisivat olleet n. 5 prosenttia korkeammat kuin nyt, mutta tänä päivänä ne olisivat 25 % suuremmat. Tai vaihtoehtoisesti samat kuin nyt, mutta kilpailukykymme olisi merkittävästi parempi ja maassa vallitsisi sen takia täystyöllisyys ja hyvinvointi.

Sitä voi jokainen miettiä. 25 prosentin eläkemaksu on todella paljon. Siis todella. Ja siihen on päädytty koska epäonnistuneen järjestelmän korjaustoimenpiteisiin ei haluttu ryhtyä tarpeeksi ajoissa. Jos silloin 1970-luvulla olisikin maksettu 10 tai 15 prosenttia eläkemaksuja, ei tämän päivän duunarin tarvitsisi tienata neljännestä päälle oman palkkansa maksaakseen seitkytlukulaisen duunarin eläkettä.
 
vierailija
Usein virheellisesti kuulee sanottavan, että eläkkeet on itse tienattu. Se ei tietenkään pidä paikkaansa kun puhutaan omasta eläkkeestä. Meidän eläkejärjestelmämme kun toimii niin, että työssäkäyvät maksavat aina niiden eläkkeellä olevien eläkkeet eivätkä omia eläkkeitään.

Mutta se pitää paikkansa, että eläke on tienattua rahaa. Se on asiakkaalta laskutettu ja työtä myymällä ansaittu. Jos eläkemaksua ei kerättäisi niiden eläkkeellä olevien eläkkeiden maksamiseksi, työntekijä saisi itse sen rahan palkkana. Siis teoriassa. Tämä tarkoittaa, että 1970-luvulla palkat olisivat olleet n. 5 prosenttia korkeammat kuin nyt, mutta tänä päivänä ne olisivat 25 % suuremmat. Tai vaihtoehtoisesti samat kuin nyt, mutta kilpailukykymme olisi merkittävästi parempi ja maassa vallitsisi sen takia täystyöllisyys ja hyvinvointi.

Sitä voi jokainen miettiä. 25 prosentin eläkemaksu on todella paljon. Siis todella. Ja siihen on päädytty koska epäonnistuneen järjestelmän korjaustoimenpiteisiin ei haluttu ryhtyä tarpeeksi ajoissa. Jos silloin 1970-luvulla olisikin maksettu 10 tai 15 prosenttia eläkemaksuja, ei tämän päivän duunarin tarvitsisi tienata neljännestä päälle oman palkkansa maksaakseen seitkytlukulaisen duunarin eläkettä.
Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat säästäneet sen viusi prossaa palkastaan eläkkeeseensä ja nykyisin palkasta niistetään viisi kertaa enemmän. Törkeintä on se, että useat eläkeläiset asuvat ulkomailla ja siten meidän heille maksamat eläkkeet eivät jää edes kotimaan kulutukseen.
 
naattijaneuvos
Evan arvion mukaan eläkemenojen ja -maksujen kasvu ajaa Suomen tuhoisaan noidankehään.

Ratkaisuksi Eva ei esitä eläkkeiden leikkaamista vaan sitä, että työikäiset tekisivät yhä enemmän töitä.


Huhh, helpotus ja huokaus :)

Mutta sääli lapsiani, ja muitakin tietty. Annan neuvon muillekin, aloittakaa nuorena eläkesäästäminen, niin ei tarvitse hautaan asti uurastaa
 
Evan arvion mukaan eläkemenojen ja -maksujen kasvu ajaa Suomen tuhoisaan noidankehään.

Ratkaisuksi Eva ei esitä eläkkeiden leikkaamista vaan sitä, että työikäiset tekisivät yhä enemmän töitä.


Huhh, helpotus ja huokaus

Mutta sääli lapsiani, ja muitakin tietty. Annan neuvon muillekin, aloittakaa nuorena eläkesäästäminen, niin ei tarvitse hautaan asti uurastaa
Ei tullut mieleen silloin 80-90-luvuilla. Myöhemmin se ei ollut enää mahdollista.
 
naattijaneuvos
Ei tullut mieleen silloin 80-90-luvuilla. Myöhemmin se ei ollut enää mahdollista.
Siis oikeesti tekee tiukkaa kun on asuntovelkaa OK-talosta ja asumuserossa. Sähköt ja vakuutukset vie ison osan. On pitänyt laittaa lihoiksi rahastosäästöjäkin :(

Onneksi pankki lähestyi idealla, kun ei minullekaan tullut mieleen. Ehdinköhän 20 v säästää ja saan 160 egeä ekstraa/kk
 
naattijaneuvos
Paha säästää kun kaikki palkankorotusvara ulosmitataan eläkemaksuina teikäläisille.
Me ollaan kiltisti maksettu korkeita pidätysprossia, joskus -80 luvulla normiliksasta 40%
Asuntolainoista 12-14% -90 luvulla, moni talo meni pakkomyyntiin pilkkahinnalla, pankin heput teki hlökoht suuret tilit hätää kärsivillä

Syytä muita, ei me näitä itse olla päätetty
 
-Eläkesäästäminen. Kannattaa aloittaa NYT.
-Pidemmät työurat ovat jees, mutta onkohan eläkeikäisille jotain osa-aikatyösysteemiä? Tulisi pientä palkkaa eläkkeen lisäksi? Ei kaikki pysty täyttä työviikkoa paahtamaan enää 67-vuotiaana, mutta osa-aikatyö olisi sopivan kuomittavaa - mutta myös pitäisi vireessä.
 
vierailija
Me ollaan kiltisti maksettu korkeita pidätysprossia, joskus -80 luvulla normiliksasta 40%
Asuntolainoista 12-14% -90 luvulla, moni talo meni pakkomyyntiin pilkkahinnalla, pankin heput teki hlökoht suuret tilit hätää kärsivillä
Syytä muita, ei me näitä itse olla päätetty
Verotus oli kevyempää 80-luvulla. Ei ollut palveluiden alvia, ei kiinteistöveroa, verotuksessa oli lapsi- ja sairauskuluvähennys. Töitä oli niin paljon kuin viitsi tehdä.
 
vierailija
-Eläkesäästäminen. Kannattaa aloittaa NYT.
-Pidemmät työurat ovat jees, mutta onkohan eläkeikäisille jotain osa-aikatyösysteemiä? Tulisi pientä palkkaa eläkkeen lisäksi? Ei kaikki pysty täyttä työviikkoa paahtamaan enää 67-vuotiaana, mutta osa-aikatyö olisi sopivan kuomittavaa mutta myös pitäisi vireessä.
Toki eläkeläinen saa tehdä töitä.
 
Siis oikeesti tekee tiukkaa kun on asuntovelkaa OK-talosta ja asumuserossa. Sähköt ja vakuutukset vie ison osan. On pitänyt laittaa lihoiksi rahastosäästöjäkin

Onneksi pankki lähestyi idealla, kun ei minullekaan tullut mieleen. Ehdinköhän 20 v säästää ja saan 160 egeä ekstraa/kk
Tuo on kurjaa. Mä olen aina asunut vuokralla. Ei ole säästöjä. Nyt 50v. opiskelen toista ammattia työperäisen sairauden takia.
 

Yhteistyössä