Ekaluokkalaisen temppuilut koulussa :( Onko keinoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ekaluokkalainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ekaluokkalainen"

Vieras
Opettaja sanoo ettei hän kerrasta usko mitä hälle sanotaan. Joskus saatanut mennä lattialle makoileen sadun aikana. Pelleilee. Nyt opettaja kysyi mitä tän lapsen kansaa tehtäisi? Kotona kuitenkin uskoo kyllä vamhempia, toisinaan koettelee, nii kuin lapset yleensä. Esikouluvuosikin meni niin ettei kunnolla uskonut opettajaa.

Arvasin jotta tää jatkuu ekaluokalla. Ei todellakaan ole pahimmasta päästä oleva onneksi. Taitava koulussa, lukee ja laskee sujuvasti.

Mut mä en jaksais enää kuulla että lapsi ei tottele opettajaa.
Onko jollain ollut samaa ongelmaa ja miten ratkaistu ongelma?

Aina kun tulee viestiä lattialla makoilusta tms. Opelle temppuilemisesta, tulee myös kotona rangaistus. Esim. Peli kielto, DVD kielto ja kaveri kielto. On rankkaa mutta menee perille.

Aika jännä, että kotona tottelee, muttei vierasta auktoriteettia. Ihan vois ekaks lähteä siitä, että oikein kunnolla juttelis muksun kanssa, että mistä kiikastaa.

Meillä samanlainen - opettajalta tullut jo pari viestiä, mutta suhtautuu ammattimaisesti eikä kysy multa mitä tehtäis. Yhden köppäilyn kun oli tehnyt niin tuli rangaistus (puhelin takavarikkoon illaksi) ja jos tulee toinen niin sitten pitemmäksi aikaa jne. Opettaja ymmärtää, että kun on vilkas ja osaa jo paljon niin on vähän tylsääkin ja tottakai ekat viikot jännittää ja pelleilyt korostuu. Mun mielestä meillä on jo vähän rauhoittunut kun koulua useampi viikko takana. Jotkun vaan on vilkkaampia ja etenkin ekoilla luokilla korostuu kun toiset opettele alkeita niin nämä lukevat vilkkaat tapaukset tylsistyy ja on opettajan ammattitaidostakin kiinni miten osaa järjestää korvaavia tehtäviä, mielenkiintoisia juttuja kaikille.

[QUOTE="Ekaluokkalainen";28943814]Opettaja sanoo ettei hän kerrasta usko mitä hälle sanotaan. Joskus saatanut mennä lattialle makoileen sadun aikana. Pelleilee. Nyt opettaja kysyi mitä tän lapsen kansaa tehtäisi? Kotona kuitenkin uskoo kyllä vamhempia, toisinaan koettelee, nii kuin lapset yleensä. Esikouluvuosikin meni niin ettei kunnolla uskonut opettajaa.

Arvasin jotta tää jatkuu ekaluokalla. Ei todellakaan ole pahimmasta päästä oleva onneksi. Taitava koulussa, lukee ja laskee sujuvasti.

Mut mä en jaksais enää kuulla että lapsi ei tottele opettajaa.
Onko jollain ollut samaa ongelmaa ja miten ratkaistu ongelma?[/QUOTE]

Ai sä et jaksais enää kuulla... Eiköhän se ole kuule sun ongelmista nyt pienin, että jaksatko sä kuulla. Ei normaali ekaluokkalainen makoile lattioilla. Olette vaan ummistaneet silmänne ja väistäneet vastuutanne, jos tätä on kerran ollut jo eskarissa. Lapsen käytökseen olisi pitänyt puuttua jo silloin ja nyt siihen täytyy alkaa puuttua kovalla kädellä, kun se vielä on mahdollista. Joten lopeta itsellesi selittely, "että ei ole pahimmasta päästä" ja pyydä käsittelemään lapsen käytös oppilashuoltoryhmässa mahdollisimman pian.

Mutta toisaalta vanhemmat tietää miten pojan saisi totteleen. Toisaalta koulussa pitäisi olla omat säännöt ja sanktiot joita me tietysti kotona tuetaan. Täytyy kai ottaa käytäntöön se että kun opettajaa ei totella rangaistaan kotona... Onks tää hyvä keino?

Jos ette saa ekaluokkalaista kuriin niin miten meinaatte pärjätä 5 vuoden päästä? Ja ei kannata sanoa että kotona tottelee, kyllä teistä on kiinni tuo koulussa käyttäytyminenkin!

Opettajan on ansaittava lapsen luottamus jotta saa auktoriteetti-asiatkin kuntoon. Ei siinä kotona pidetyt palopuheet auta jos opettaja ei ansaitse lapselta ihan itse auktoriteettinsa noteerausta.

[QUOTE="Aloittaja";28943891]Mutta toisaalta vanhemmat tietää miten pojan saisi totteleen. Toisaalta koulussa pitäisi olla omat säännöt ja sanktiot joita me tietysti kotona tuetaan. Täytyy kai ottaa käytäntöön se että kun opettajaa ei totella rangaistaan kotona... Onks tää hyvä keino?[/QUOTE]

Ei varmaan ainoana keinona - juttele opettajan ja lapsen kanssa, myös palkitse ja kehu hyvästä käytöksestä, ekaluokkalaiset janoaa hyväksyntää vanhemmilta ja opettajaltaan. Ja huomiota.

[QUOTE="Aloittaja";28943900]Siitä asti kun opettaja sanoi tästä olen stressannut todella ja olen ottanut asian tosissaan! Ja poika einole pahimmasta päästä sielä.[/QUOTE]

Älä selitä!! Itsellesikö sä tuolla puolustelet lapsen käytöstä?

[QUOTE="Aloittaja";28943900]Siitä asti kun opettaja sanoi tästä olen stressannut todella ja olen ottanut asian tosissaan! Ja poika einole pahimmasta päästä sielä.[/QUOTE]

Eli kun muutkin riehuu niin on ok että teidänkin poika riehuu? Varsinkin kun ei ole edes pahin? Joo-o, ei meillä hyväksyttäs tuollaista käytöstä!

Oletteko jutelleet YHDESSÄ, niin että sekä lapsi että opettaja että te vanhemmat olette samaan aikaan paikalla? Terottaisitte yhteiset kasvatussäännöt lapselle, ja sen että molempia pitää kunnoittaa.

Usein jo se, että lapsi näkee vanhempien kunnioittavan opettajaa, auttaa tilannetta. Siis sikäli kun lapsi kotona kunnioittaa aikuisia.

No mutta miten itse käyttäydyt? Onko sulla oikeus aiheuttaa muille haittaa tai häiriötä vai oletko siivo ihminen? Onko lapsillasi oikeus ollamuille häiriöksi iän tai muun verukkeen takia?

Kotoa nuo jutut lähtevät.
Ei ole oikeus olla muille haitaksi ja jos koulussa pelleilee toiset kärsivät joten ei mitään vaihtoehtoja ja sillä siisti, hiljaa ja suu kiinni ja tämä kannattaa jo pienestä takoa kalloon.

[QUOTE="Aloittaja";28943945]Tiedä se etten hyväksy lainkaan lapseni käytöstä.[/QUOTE]

Jos minua tarkoitat niin kyllä sinä sen jossakin määrin hyväksyt, ongelmia ollut jo eskarissa eikä niihin ole puututtu, nyt koulua käyty kolmisen viikkoa ja olette jo helisemässä.

Eli siis mihin tulokseen tässä tultiin? Siihem että hyväksyt lapsesi käytöksen kun et siihen eskariaikaankaan puuttunut1

suu pidetään kotoankin pääosin kiinni jos muita kuin oma perhe häiriintyy, siitä se lähtee!! Kuria jo pienestä!!!muiden huomioonottamista ja kunnioittamista!!!

7vuotias on aivan lilian iso oppimaan tavoille! Paitsi jos kouluun samat kurinpitomenetelmät kuin ennen oli, karttakeppi, nurkkaan häpeämään jne.

[QUOTE="huhhei";28943957]Jos minua tarkoitat niin kyllä sinä sen jossakin määrin hyväksyt, ongelmia ollut jo eskarissa eikä niihin ole puututtu, nyt koulua käyty kolmisen viikkoa ja olette jo helisemässä.

Eli siis mihin tulokseen tässä tultiin? Siihem että hyväksyt lapsesi käytöksen kun et siihen eskariaikaankaan puuttunut1[/QUOTE]

Ja lisäänpä vielä että tiedätkö miten paljon lapsesi käytös häiritsee/ärsyttää muiden oppilaiden työskentelya?

se että oma kakarasi pärjää, osaa lukea jne ei ole syy häiritä muita. tai veruke.

tottakai pärjää paremmin jos itse meluaa ja muut joutuvat vain kuunnella sitä eivätkä kuule opettajaa!!!

Kuria!!! ei vaihtoehtoja, menet itse sinne ja tukit suun.

jso työ ei jousta, niin myyt asunnon ja muutat vuokralle, se on sun kakara ja sun velvollisuus katsoa settä se ei aiheuta kohtuutonta haittaa muille. pilaa muiden työskentelyä.

Minusta tilanne on todella huolestuttava, jos lapsenne ei edes pahimmasta päästä. Jos opettaja ei tässä vaiheessa vuotta pärjää ekaluokkalaisten kanssa, niin opettajalla ei selvästikään vain ole kykyä saada luokkaa tottelemaan. Áuktoriteetti joko on tai ei ole. Mutta siihen sinun on vaikea vaikuttaa. Yritä saada opettajalle apua koulun puolesta, esim. kouluavustaja, jotta luokan asiat saadaan oikeille raiteille ennenkuin on liian myöhäistä.

[QUOTE="Aloittaja";28943941]Lapsen kanssa on keskusteltu ja kyselty asiasta ja kertoo olevan liian tylsää.[/QUOTE]

Pitäisikö ottaa koulupsykologi mukaan keskusteluun?

Voihan ollakin, että lapsella on liian tylsää ja kaikki tuntuu helpolta. Voihan olla, että hänellä on vaikeus itsellään keskittyä kun on meteliä ja hän itse haluaa ylläpitää oman "äänensä" jotta ei huku siihen. Tämä on valtavan yleistä nykyään.

Jos opettajan kanssa ette ratkaisuja löydä, niin ottakaa tosiaan koulupsykka seuraavaan keskusteluun. Lapsi itsekin sanoo että hänellä on tylsää, joten lapselle ei tarvitse erikseen perustella miksi neuvotellaan - lapsi itse jo tietää että se on hänen hyväkseen. Tämä on hyvä lähtökohta :)

Yhteistyössä