Ekaluokkalaisen lirauttelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turhautunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turhautunut äiti

Vieras

7-vuotias poikani alkoi lirautella housuun toisinaan tuossa eskarin keväällä, mutta asia meni ohi. Tänä syksynä ongelma on ilmennyt taas. Poika väittää, ettei ehdi aina pissalle ja joskus ongelma ilmenee juostessa, mutta kivenkovaa väittää, että pidättämään pystyy .

Poika on muuten tosi omatoiminen ja järkevä. Asiat sujuvat, koulu sujuu hienosti ja kavereita löytyy, eikä mistään varmasti oireile. Tämä asia on kuitenkin tosi rasittava.. ei siinä ettenkö voisi pyykätä, mutta pelkään, että joku joskus huomaa sen ja eihän se kivaa ole lapselle itselleenkään.

Tästä asiasta ollaan keskusteltu pojan kanssa useat kerran ja aina lupaa yrittää parhaansa. Hyviäkin päiviä toki on. Yökastelua ei ole ollut koskaan.

Pissaaminen ei satu tms., mutta pitäisikö tässä nyt kuitenkin käydä lääkärin pakeilla? Onko kenenkään muun koululaisella samanlaisia ongelmia? Miten niistä selvisitte?

No mä ainakin kusin housuun mukulana (vielä koulussa enkä kerro kuinka vanhaksi) sen takia, että en malttanut mennä vessaan, ennenkuin oli niin hätä, että melkein tuli housuun. Pidätyskyvyssä ei ollut mitään vikaa, päinvastoin pystyin pidättämään hätääni tuntikausia.

Olin sellainen ylikeskittyjä, kun leikin leikkejäni.

Meillä poika myös harrasti lirauttelua ekalla luokalla. Oli vaan niin paljon muuta ajateltavaa ja tehtävää ettei vessaan kertakaikkiaan malttanut/kerennyt.
Samoin teki samanikäinen veljenpoikani, kerran muistan kun kalsarit jalassa yhdessä leikkivät innokkaasti ja molemmilla samanlainen märkä läntti etumuksessa :D

Ikä vain auttanut meidän tapauksessa ja tietenkin alituinen muistutttelu vessa reissuista.. Nyt poitsu on kolmannella eikä lirejä tule yhtään.

Minua auttoi se, kun kerran kusasin housuun ihan kunnolla, kun en taas viitsinyt mennä. ja se tapahtui kyllä todella liian vanhana, mutta onneksi sain tilanteen peiteltyä. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Minua auttoi se, kun kerran kusasin housuun ihan kunnolla, kun en taas viitsinyt mennä. ja se tapahtui kyllä todella liian vanhana, mutta onneksi sain tilanteen peiteltyä. :xmas:

Mulla tuli ekoilla luokilla pissa housuun tosi usein kotimatkalla. Ja aina siinä vaihessa kun avain oli jo rapun ovessa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Mulla tuli ekoilla luokilla pissa housuun tosi usein kotimatkalla. Ja aina siinä vaihessa kun avain oli jo rapun ovessa :ashamed:

No näinpä juuri. :D

minun kaverin pojalla oli ihan sama vaiva ekaluokalla ja aiemminkin jo.käytti monta kertaa lääkärillä mutta suurinpiirtein naurettiin ulos,mutta yksi naislääkäri sitten otti ihan aiheekseen tutkia vastaavia juttuja ja pojalle löytyi onneksi diagnoosi,yliärtynyt virtsarakko.pienellä leikkauksella saatiin kuriin eikä sen jälkeen ole vahinkoja tullut.

tietäviä tai kokemusta omaavia?

Virtsakoe otetaan lääkärissä, mutta miten muuten asiaa sitten voi tutkia. Lasta hävettää asia ja minä olen jotenkin voimaton. En tiedä enää miten puhua ja en haluaisi pojankaan saavan jotain traumoja asiasta. Eniten pelottaa, että joku huomaa ja siitä sitten alkaa kiusauskierre.

Pojalle on kyllä usein koitettu muistuttaa, että menee viimeistään koittamaan ennen välitunteja, mutta enpä minä ole siellä valvomassa.

Taas kävi ennen urheiluharjoituksia kahdesti vessassa, mutta pieni läntti siinä taas oli etumuksessa..

huoh! Olipas tutun kuulosta.
Justiin tuossa eskari-pojalta pestiin ja vaihettiin pikkarit ennen nukkumaan menoa, kun taas (joka ilta) oli tullut housuun.
Meillä ei kuitenkaan ihan päälihousuihin asti vaan silleen et pikkuhousuissa on ja kalsarit HAISEE!!!
Tuota vaivaa ollut jo pidempään.
Puoli vuotta sitten otin asian puheeksi lääkärireissulla, kun poika on myös aika kova juomaan. Otettiin verensokeri-arvot, mut ei mitään löytynyt.

Mut tuo sinänsä harmiton vaiva on nii-iin rasittava! Kun tuntuu, ettei vaan viiti tulla ajoissa pissalle.
Ja sitäkin mietin, et jos kaverit huomaa ja alkaa kiusaamaan.. siihenhän ei paljoa tarvi!

Joo tuttu juttu. Paitsi että meillä on tyttö. Ei kuulemma viitti mennä,ei muista. Käytiin kyllä sitten uroterapeutin luona muutaman kerran ja se auttoi. Mutta meillä ilmeni sitten taustalla muutakin m.m kova vatsa ja kakka tuhrua alushousuissa, joka fixu lääkäri päätti tehdä keliakia tutkimuksia ja todettiin keliakia. Mutta se uroterapeutti käynnit oli tosi hyviä, suosittelen. Tsemppiä

Yhteistyössä