Ekaluokkalainen yksin aamutoimissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Tuli vaan tuosta yhdestä ketjusta mieleen että miten teillä toimitaan jos molemmat vanhemmat lähtee aamulla esim. kuuteen tai seittemään töihin ja sit on eka luokkalainen jonka koulu alkaa esim. klo 9.
Ja tältä lapselta kerkeää iltapäivällä koulu loppua ennenkuin vanhemmat on kotona.
Meillä tulee olemaan tälläinen tilanne puolentoista vuoden päästä. Kännykkä on pojalle ostettava...

Iltapäiväkerhoja löytyy lähes kaikkialta, aamupäivähoitoa huonommin. Meillä joutuu silloin tällöin lähtemään yksin, herättelen ennen lähtöä syömään aamupalaa ja soittelen kotiin vähintään kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
En voisi kuvitellakaan tuollaista tilannetta. Tiedän ettei vastaukseni paljon ap:tä auta, mutta varmasti keksitte jotain.

No kun meillä ei ole mitään mahiksia edes keksiä mitään. Aamupäivä kerhoa meillä ei ainaskaan ole ip kerhosta en ole varma.
Siis eikö kenenkään ekaluokkalainen lähde yksin aamuisin kouluun?

Meillä illalla katsotaan vaatepino valmiiksi sohvalle ja ulkovaatteet eteiseen. Reppu ja tarvittavat tavarat sinne valmiiksi oven pieleen. Aamupalaa on opeteltu itse laittamaan eli muroja, jugurttia, leipää, hedelmää ym. Leipä on valmiiksi viipaloitua. Meillä ei saa laittaa aamulla telkkaa päälle vaan keskitytään vain ja ainoastaan aamutoimiin. Herätyksen tekee herätyskello ja varmistuksen soittaa äiti.
Alkuun ovessa oli lappu "muista laittaa ovi lukkoon" mutta nyt sekin sujuu. Iltapäivät menee ihan samaan tapaan välipalaa laitellessa ja läksyjä tehdessä. Telkkaa ei laiteta silloinkaan päälle kun sieltä tuppaa tulemaan milloin sairaalasarjojen uusintoja milloin muuta sopimatonta. Kaverit on meille myöskin tervetulleita, jos osaavat käyttäytyä. Läksytkin on kivampi tehdä kaverin kanssa.

Meillä ekaluokkalainen on yhden kerran joutunut lähtemään yksin ja oli siitä itse innoissaan.
Mulla onkin niin ihana tilanne, että mummo on hoitamassa kolevuotiasta ja yleensä aina täällä on joku. Itse teen töitä vain yhteen asti joka päivä...

Se äiti toisesta ketjusta jonka ekaluokkalainen lähti yksin kouluun.

Kyllä ainakin mun työkaveri joka aamu passitti kännykällä lapsensa koulutielle. Täällä pikkukoulussa ip-kerhoa ei ole mutta lapset kuskataan naapurikoulun ip-kerhoon, joten liekö pakollista järjestää ekaluokkalaisille?

Mä olin yksin kotona. Paitsi sillon kun veli pääs koulusta samaan aikaan. Eikä siitä mitään traumoja jäänyt, ja ihan hyvin pärjättiin. Ei sillon ollu edes kännyköitä, ip kerhoista ei kukaan ollut kuullutkaan. Onko lapset ihan oikeasti nykyään niin avuttomia ettei paria tuntia pärjää aamulla tai iltapäivällä? Vai onko se vaan vanhempien ylihysterisointia? Ymmärrän jos yksin oloa tulisi esim 5 tuntia iltapäivällä, mutta tunti-pari aamulla?

Yhteistyössä