Eka raskaus, kertokaan onko minulla kaikki ok, ja kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odotettujatoivottu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odotettujatoivottu

Vieras
Joo tosiaan... mieheni kanssa yritimme 3v saada lasta ja olimme jo menossa iui hoitoihin mutta tuli tälläinen iloinen yllätys.

Kysymyksiä:

Yleensä syön Multivita Plus tabletteja jossa A-vitamiinia on 300üg (37,5%) vuorokautisen saannin vertailu arvosta, onko tuo A-vitamiini määrä liikaa?

Minulla on plussaamisen jälkeen ollut alavatsa niinkuin "paineessa" ei koske sinällään mutta tuntuu kokoajan, normaalia? ( viikkoja 4+5 vasta ) ja verta ei ole tullut ollenkaan...

Nännit on vaan hieman kipeät, muita raskausoireita ei ole. Eli onkos tämä ihan ok?

Ja vaikuttaako jo nyt, kahvin juonti? (olen vähentänyt huomattavasti)

Mulla oli tuota painetta ainakin, ja yöllä pissatti ekoilta raskausviikoilta asti. Nukuin siksikin huonosti ihan alusta asti. Itselleni selvisi raskaus vasta jostain viikolta 10-12 kun olin niin oireeton. Ihmettelin vaan kun oli kiukkuinen olo ja iho rupesi pukkaamaan näppyjä, hengästytti ja menkkoja ei vaan kuulunut. Ekojen viikkojen oireettomuus on erittäin normaalia.

Älä liikaa nyt kuuntele kaikkia oloja, sillä kaikkia outoja ilmiöitä on luvassa, ja jos alat liikaa niistä stressaamaan niin teet itsesi hulluksi :D Levollista raskautta toivotan, vaikka luultavasti tietynlainen vauhkoilu astuu kuvaan, hih.

Kannattaa varmaankin varmuuden vuoksi vaihtaa noi vitamiinin mamma-versioon, esim. Multitabsilla on raskaanaoleville ja imettäville, tuo A-vitamiini kun voi olla haitallista liikaa saatuna (maksamakkaraakin saa syödä päivässä max. 50g)

Alkuraskauden oireita ei kaikilla ole, mutta itselläni oli ainakin juuri tuota tissien kipuilua. Ihan normaalia :)

Kahvia saa juoda enintään 3 kuppia päivässä.

Neuvolassa kun käyt ekan kerran, niin kertovat siellä enemmän ja saat ison kasan lippua ja lappua luettavaksi.

Onnea odotukseen!

Kasviperäinen a-vitamiini (karoteeni) ok, eläinperäinen ei. Kannattaa kuitenkin varmuuden vuoksi siirtyä odottaville tarkoitettuihin monivitamiineihin. Periaatteessa vitamiinilisää et tarvitse, jos syöt terveellisesti ja monipuolisesti. Paitsi foolihappo.

Paineentunne tuttua.

Joo kiitos ootte ihania.. Olen niin hirmu onnellinen että voi ETTÄ! :) Joo sitä vähän lueskelinkin että a-vitamiiniä ei paljoo... No maksaa en syö muutenkaan missään muodossa yök. :)

Mulla ei kummassakaan raskaudessa mitään oireita (kuopuksen kohdalla olinkin jo 10 viikolla kun raskauden tajusin). Paineen tunne normaalia.

Vaihda noi vitamiinit raskaana oleville tarkotettuihin, ei tarvi miettiä sit et tuleeko kaikkia vitamiineja tarpeeks ja ettei taas jotain tuu liikaa. Foolihappokin on tosi tärkee ihan raskauden alusta asti, sitä on ainakin oikee määrä noissa vitamiineissa jotka tarkotettu raskaana oleville (voi sitä tietty olla noissa sunkin syömissä oikeen verran, en oo perehtyny niihin)

Ja vielä iso onnittelu raskaudesta, ihana et teillä tärppäs ja pikku nyytti tulossa, nauti raskaudesta se on niin ihanaa aikaa ja yritä olla murehtimatta liikaa (tiedän et tosi vaikeeta, ite kun vähän väliä mietti ja pelkäs et meneekö kaikki hyvin, mut onneks ne suurimmalla osalla hyvin menee)

Tutulta kuulostaa, mulla oli sellanen paineen tunne, että menkat alkais ihan just, kesti varmaa muutaman viikon, sit alko tuleen pahaa oloa. Nännit tais olla kipeät johonkin viikolla 15 asti. Ja siis eihän tuo ole oireetonta, vaan nuo juuri on raskausoireita :-)

Yhteistyössä