Eka oma asunto harkinnassa ja apua kaipaisin :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja home sweet home
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

home sweet home

Vieras
Eli jos asunto on myynnissä hintaan 88 500e,mistä kannattaisi aloittaa tarjoaminen? On ollut jo jonkin aikaa,eikä siis kysyntää taida ihan hirveästi olla. Kannattaako rivitaloasuntoon teetättää kuntokartoitus ja mitä sellainen maksaa? Maksaako ostaja sen kokonaan vai osallistuuko myyjä? Hirveästi tekisi mieli ostaa oma,kun tulisi laskujen mukaan hieman halvemmaksikin kun tämä nykyinen vuokra-asunto,mutta omistusasunto olisi meille siis ensimmäinen ja ei oikein tiedetä mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon. Vinkkejä? :)

Ei kuntokartoitusta, kuitenkin rakenteiden (katot sun muut isommat jutut ) vastuu on taloyhtiöllä. Jos jotain haluaa niin kosteusmittaus - jos epäilyttää et vois olla kosteutta. Yleensä jos ostaja haluaa teettää, laitetaan kulut puoliksi. Sen voi laittaa ostotarjoukseen kaupan ehdoksi. (myyjän ei sitä tietty pakko ole hyväksyä )
Jos on ollu jo hyvän aikaa myynnissä, niin voithan sä koittaa jostain 80 000 alottaa vaikka.

Me ostettiin just rivitalo-kaksio, jossa oli hintapyyntönä 76teur. No, siihen ilmeni yllätysremontti (vesiputket, hinta n. 6teur) joten lähdettiin tarjoamaan niinkin alhaalta kuin 66teur. 69teurilla sitten tuli kaupat. Tehtiin kosteustarkastus, joka maksettiin myyjän kanssa puoliksi. Meijän osuus oli 140euroa, että ei loppupeleissä paha hinta. Jos asunnossanne ei ole kovaa kysyntää, niin lähtisin kokeilemaan 82teurilla

Mekin ostettiin oma ihan sen takia, kun vuokrahinnat on pilvissä ja laskettiin, että n. 100? lisää niin lyhennetään omaa asuntolainaa. Ja maksuaika on 15v.

Onnea kauppoihin! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Ei kuntokartoitusta, kuitenkin rakenteiden (katot sun muut isommat jutut ) vastuu on taloyhtiöllä. Jos jotain haluaa niin kosteusmittaus - jos epäilyttää et vois olla kosteutta. Yleensä jos ostaja haluaa teettää, laitetaan kulut puoliksi. Sen voi laittaa ostotarjoukseen kaupan ehdoksi. (myyjän ei sitä tietty pakko ole hyväksyä )
Jos on ollu jo hyvän aikaa myynnissä, niin voithan sä koittaa jostain 80 000 alottaa vaikka.

okei,kiitos! Tosiaan vähän hakusessa kaikki kun ei oo aiempaa kokemusta :D

Tinkivaraa usein jätetään 5-10 %, mutta kyllä asuntoja menee tosi paljon ihan pyyntihintaankin, ainakin pk-seudulla. Tinkaamisen kanssa kannattaa olla järkevä, jos tarjoatte ihan surkean hinnan, ei myyjä välttämättä viitsi edes tehdä vastatarjousta.

Kuntotarkastus tehdään vain kiinteistöstä, ei osakehuoneistosta.

Välittäjältä voi vähän tiedustella, ovatko aikeissa edes laskea hintaa. =) Jotkut asunnot ovat pitkään myynnissä, koska hintaa ei olla valmiita pudottamaan yhtään. Ei siis siksi, etteikö niihin olisi ollut mielenkiintoa entuudestaan. Tarjouksia on voinut tulla, mutta ne on hylätty.

Onko taloyhtiöön teetetty kuntokartotusta? Sinänsä rivarissahan melkolailla kaikesta isommasta vastaa kuitenkin taloyhtiö eli osakkeen omistajalla ei ole samanlaista vastuuta kuin omakotitalossa. Kosteusmittaukset kantsii teettää, mut en teettäis kuntokartotusta erikseen. Yleensä noi kosteusmittaukset maksetaan puoliksi, meillä se teki 150 e/perhe.

Ottakaan huomioon yhtiövastike (kokonaisasumiskulut), miten taloyhtiössä on sovittu hoidettavaksi esim. pihahommat/auraukset (talkoilla vai ulkopuolisella) jne. Kaikki, mikä teille on tärkeetä.

Mä itse kiinnitän huomiota myös ilmastointiin. B) Tekemällä oppii -periaatteella: en enää ikinä muuta painovoimaisella ilmanvaihdolla varustettuun asuntoon. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mä itse kiinnitän huomiota myös ilmastointiin. B) Tekemällä oppii -periaatteella: en enää ikinä muuta painovoimaisella ilmanvaihdolla varustettuun asuntoon. :xmas:

Mikä siinä on vialla?

Noista tarjouksista ei tiedä, voi olla, että 80t on ok, voi olla, että odottavat 85t tai jopa enemmän. Me aikanamme maksoimme vain kolmisen tonnia vähemmän kuin pyynti oli. Monesti myyjällä on mielessä joku tasasumma minkä alle ei myy.

Me maksettiin 30 tonnia vähemmän kun mitä pyyntihinta oli :D . Tehtiin tarjous 35 tonnia vähemmän, mutta sitten tekivät vastatarjouksen +5000, hyväksyttiin se. Yleisesti ottaen noin 10% voi pudottaa pyyntihinnasta kun tekee tarjousta. Ja tarjouksen ehdoksi voi laittaa märkätilojen kosteusmittauksen.

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaa:

Mikä siinä on vialla?

en mäkään muuttas enää asuntoon jossa painovoimainen ilmanvaihto... asuttiin -50 luvulla rakennetussa kerrostalossa jossa oli tämmönen "ilmanvaihto" ... olipas kivaa tehdä ruokaa ikkunat huurussa :D

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaa:

Mikä siinä on vialla?

Mikä siinä ei ole vialla? :D

Ilma ei vaihdu. Käytännössä tuo tarkottaa sitä, että joka päivä pitää tuulettaa ahkerasti. Ja tuplasti, jos tulee vierata, koska useampi ihminen kuluttaa enemmän ilmaa. Ja annas olla, jos oot poissa kotoa hetken. Hitsin hyvät ummehtuneet tuoksut tulee vastaan. :xmas:

Yhteistyössä