Eka neuvola tänään ja oon nin lihava että itkettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
en oo koskaan ollut näin läski (poislukien raskauksien viimeiset viikot) bmi 29. Saanko mä haukut ja huutia sieltä?
tavoitteena on että koko raskauden aikana paino nousisi max 1,5kg, sit menee mun henk.koht. kipurajan yli.
raskaus oli (onnellinen) vahinko ja oon ollut huonossa kunnossa terveyteen liittyvien juttujen takia (eivät vaikuta sinänsä raskauteen) ja siksi liikunta jäänyt viime kuukausina vähiin ja sohva, karkit ja roskaruoka on houkutelleet.
Hävettää.
Ja ällöttää oma peilikuva.

[QUOTE="vieras";25124890]Pystytkö itse ottamaan ongelmasi esiin neuvolassa? Ehkä he voivat antaa sinulle tukea ja ohjausta. BMI 29 ei minusta tosin kuulostaa kovin pahalta.[/QUOTE]
Enköhän mä pysty, riippuu millainen täti ja millä asenteella siellä on vastassa. Viimeksi mun aloitus bmi oli 26 ja sekin oli silloisen terkan mielestä paha :/

Jos haukkuja ja huutoja saat, niin terkka on todella asiaton ja kaikkea muuta kuin ammattimainen.

Mutta kyllä sulle voidaan varmaan faktaa sanoa; ettei paino saisi nousta oikeastaan laisinkaan tai hyvin vähän odotusaikana, ja nyt huomio liikuntaan (jaksamisen ja pystymisen mukaan) & ruokavalioon. Se pitää mun mielestä kestää.

no jos sieltä saat "huutia" niin paska terkkari on kyseessä! Ei motkottaminen auta, mutta tosiasiat pitää tuoda esiin. Tärkeää on, että saat painoa pidettyä ainakin samassa, jolloin jaksat huomattavasti paremmin loppuraskaudesta...saati jos keräät vielä "kaikki mahdolliset raskauskilot". Terkkarin pitää olla asiantunteva ja tsemppaava ja faktat kertova (ei kaunisteleva), mutta älä huoli ei tuo BMI ole vielä todellakaan lohduton!!

Jos haukkuja ja huutoja saat, niin terkka on todella asiaton ja kaikkea muuta kuin ammattimainen.

Mutta kyllä sulle voidaan varmaan faktaa sanoa; ettei paino saisi nousta oikeastaan laisinkaan tai hyvin vähän odotusaikana, ja nyt huomio liikuntaan (jaksamisen ja pystymisen mukaan) & ruokavalioon. Se pitää mun mielestä kestää.

Kyllä mä sen kestän ja olen 100% samaa mieltä asiasta.

sama vika..painoin ekassa neuvolassa 89kg :( ( olin tuolloin rv 7+6 ja eilen käydessäni painoin 82kg viikolla 16+1)
ja tosi ilkeesti tuntuu neuvolantäti suhtautuvan "kun sulla noin paljon ylimäärästä" " ei saisi paino kovasti nousta yms" joka kerta lähen kyynelleet silmissä

[QUOTE="vieras ap";25124913]Kyllä mä sen kestän ja olen 100% samaa mieltä asiasta.[/QUOTE]
Hyvä :). Kaikki ei nimittäin kestä, ja sitä pidän aika omituisena, kun kyse on kuitenkin äidin ja vauvan parhaasta.

Itsellä alkuraskauden pahoinvointi pysyi kurissa vain siten, että söin koko ajan. Ja mitä rasvaisempaa, sen parempi :snotty:. Kebab, metwursti...niitä meni paljon, ja paino nousi ennen ekaa neuvolakäyntiä varmaan 5 kg! En ole kamalan ylipainoinen, mutten hoikkakaan. Terkkari totesi että alkuraskauden ajan voi ihan rauhassa mussuttaa sitä mitä mieli tekee, mikä sisällä pysyy, ja mikä pahoinvoinnin poissa pitää.

Nyt viikkoja 12 ja pahoinvointi on onneksi poissa, ja paino on pudonnut ekasta neuvolakäynnistä 3 kg. Intohimona jo parin viikon ajan ollut tuore kurkku ja porkkanat :), niitä siis syön koko ajan ja toivon että sama mieliteko säilyy koko odotuksen ajan, sillä ei mulla olisi varaa saada painoa tässä raskaudessa kuin ihan maksimissaan 5 kg, mieluiten ei sitäkään.

[QUOTE="vieras ap";25124928]mä olen aika tunnesyöppö ja ahmija, taustalla bulimiaakin. voiskohan sieltä neuvolan kautta päästä jonnekin ravintoterapeutille tms? :([/QUOTE]
Uskoisin että pääsee! Kysy rohkeasti :)

[QUOTE="vieras ap";25124928]mä olen aika tunnesyöppö ja ahmija, taustalla bulimiaakin. voiskohan sieltä neuvolan kautta päästä jonnekin ravintoterapeutille tms? :([/QUOTE]

Sun kannattaa varmaan otta itse asia puheeksi mahdollisimman aikaisin, ennen mitään mahdollisia epäasiallisia kommentteja. Ehkä se avaa myös terkkarin silmät ymmärtämään, että kaikki ei ole niin mustavalkoista (jos sellainen sattuu olemaan).

[QUOTE="mä";25124918]sama vika..painoin ekassa neuvolassa 89kg :( ( olin tuolloin rv 7+6 ja eilen käydessäni painoin 82kg viikolla 16+1)
ja tosi ilkeesti tuntuu neuvolantäti suhtautuvan "kun sulla noin paljon ylimäärästä" " ei saisi paino kovasti nousta yms" joka kerta lähen kyynelleet silmissä[/QUOTE]

Inhottavaa. Mulla on 10kg vähemmän sentään painoa, saa nähdä kuinka käy.
Nim. menen nyt kakkalle ja etsin oikein kevyet vaatteet päälle, enkä syö ja juo kuin vasta neuvolan jälkeen

[QUOTE="mä";25124918]sama vika..painoin ekassa neuvolassa 89kg :( ( olin tuolloin rv 7+6 ja eilen käydessäni painoin 82kg viikolla 16+1)
ja tosi ilkeesti tuntuu neuvolantäti suhtautuvan "kun sulla noin paljon ylimäärästä" " ei saisi paino kovasti nousta yms" joka kerta lähen kyynelleet silmissä[/QUOTE]

Sanoi minullekin terkkari noin, mutta en minä siitä loukkaantunut kun tiesin että totuushan se oli, ja pitäähän niiden asiasta mainita. Minä koitin ottaa asian huumorilla, ja kun terkkari näki että minä itsekin tajusin asian tilan ja mitä pitäisi tehdä, niin ei se sitten jatkuvasti aiheesta jauhanut.

painoin ekalla neuvola kerralla 105kg ja en saanut haukkuja tai arvosteluja, tosin toin itse asian esiin ja siihen liittyvät itsesyytökset ja pahanmielen, pyysin päästä ravitsemusterapeutille tms...en päässyt. Tokaisi vain että syöt terveellisesti ja sillä sipuli. Nooh..ei se syömishäiriöiseltä onnistu etenkään raskausaikana, kaikki tai ei mitään. No minä liikun paljon ja aiemmat raskaudet ovat menneet loppuun asti myös hyvin, ei sokereita, verenpainetta, selkäkipuja tms...ehkä koska olen ollut lapsesta asti ylipainoinen ja myös koko aikuisikäni niin kroppa on tottunut kantamaan sitä painoa. Ekasta raskaudesta tuli 13kg, tokasta 16kg...ja tästä..saas nähdä. Reilu kuukausi mennyt ja kaikki raskauskilot ovat aina tippuneet, ovat olleet lopussa myös hurjaa turvotusta ja nestettä, mitä pidempi ihminen ja isokokoisempi niin sitä enemmän sitä nestettä kroppaan mahtuu, verimäärä ym....Kato meet ihan reippaana sinne ja tuot heti itse asian esille, ja toi sun painos ei oo mitenkään hurja...ellet sitten ole 155cm :)

Yhteistyössä