eka luokka ja aamuhoito,,,

Onko kellään ollut tällästä tilannetta että lapsi menee ekalle ja tarvii ehdottomasti aamuhoitoa, ei voi jättää yksin..
Aamu hoito alkaa kello 7,30 mihin pitäisi itse viedä, ja se saattaa olla ihan missä päin kaupunkia vaan.
Mun työt alkais kello7..
Mä en oikeen tiedä mitä tässä pitäisi tehdä.
pitäisikö jäädä tämän takia kotiin, vai saada työtä mikä joustais nämä aamut..??

Onko muilla ollut samanlaisia tilanteita??
 
"nökö"
Onko kellään ollut tällästä tilannetta että lapsi menee ekalle ja tarvii ehdottomasti aamuhoitoa, ei voi jättää yksin..
Aamu hoito alkaa kello 7,30 mihin pitäisi itse viedä, ja se saattaa olla ihan missä päin kaupunkia vaan.
Mun työt alkais kello7..
Mä en oikeen tiedä mitä tässä pitäisi tehdä.
pitäisikö jäädä tämän takia kotiin, vai saada työtä mikä joustais nämä aamut..??

Onko muilla ollut samanlaisia tilanteita??
Täällä ei järjestetä aamuhoitoa ollenkaan. Minä jättäydyin alkusyksystä työttömäksi ihan sen vuoksi. Lapsella oli tosi paljon kymmenen aamuja, enkä olisi voinut mitenkään kuvitella että lapsi olisi kolme kertaa viikossa pärjännyt useamman tunnin itsekseen.. Talven jälkeen palasin töihin ja nyt aamut jo sujuu.
 
"vieras"
mä en oo tollasesta kuullutkaan :D ? pitää ottaa selvää..
Oikeus on pari ekaa kouluvuotta vielä voimassa jos sulla on 6kk työhistoriaa samassa paikassa. kelalta saa pienen korvauksen. Työantajan ei tosin ole pakko suostua siihen, että työajan lyhennys tapahtuu juuri aamulla, mutta reilun työantajan kanssa lienee sovittavissa. h

Onhan se taloudellisesti kannattamatonta, mutta tuskin tarve ikuisesti jatkuu.
 
Otappa ihmeessä selvää tuosta osittaisesta hoitovapaasta. Itse olen sitä myös käyttänyt.
Eikä työpaikan puolelta ole valitettu.
Se on muistaakseni brutto 90 euroa, jonka saa korvaukseksi kelalta. Siis se aika minkä on pois töistä, on tetty palkasta. Mä olen ollut n. 20 % työajasta, niin sen verran palkasta.
 
"mie"
[QUOTE="vieras";23610615]
Onhan se taloudellisesti kannattamatonta, mutta tuskin tarve ikuisesti jatkuu.[/QUOTE]

Kun tekee näitä laskelmia, niin kannattaa huomioida myös se, että vaikka palkka alenee, niin veroprosentti myös alenee, joten todellinen taloudellinen tilanne ei välttämättä muutu ihan radikaalisti. Ja jos nyt jo tietää, että aikoo jäädä osittaiselle, niin voisi jo koittaa pistää vähän sukanvarteen talteen tulevaa silmällä pitäen.

Itse olen osittaisella ollut jo kaksi vuotta (lapset 3v ja 5v) ja aion olla niin pitkään kunnes nuorempikin lapsi on vähintään 2. luokalla.
 
"vieras"
[QUOTE="mie";23610684]Kun tekee näitä laskelmia, niin kannattaa huomioida myös se, että vaikka palkka alenee, niin veroprosentti myös alenee, joten todellinen taloudellinen tilanne ei välttämättä muutu ihan radikaalisti. Ja jos nyt jo tietää, että aikoo jäädä osittaiselle, niin voisi jo koittaa pistää vähän sukanvarteen talteen tulevaa silmällä pitäen.

Itse olen osittaisella ollut jo kaksi vuotta (lapset 3v ja 5v) ja aion olla niin pitkään kunnes nuorempikin lapsi on vähintään 2. luokalla.[/QUOTE]

Niinhän se tekee. Mutta itse olen ainakin osittaisilla tehnyt samat työt vähemmillä tunneilla, joten pidän koko osittaista melkoisena kädenojennuksena työnantajalle ja taloudellisena tappiona itselle. Ihan mielellään sitä on kuitenkin tehnyt lasten ollessa pieniä/ ekalla.
 
"mie"
[QUOTE="vieras";23610771]Niinhän se tekee. Mutta itse olen ainakin osittaisilla tehnyt samat työt vähemmillä tunneilla, joten pidän koko osittaista melkoisena kädenojennuksena työnantajalle ja taloudellisena tappiona itselle. Ihan mielellään sitä on kuitenkin tehnyt lasten ollessa pieniä/ ekalla.[/QUOTE]

Toi on kurjaa. Mulla onneski ei ole ollut tota ongelmaa. Mutta tossa asiassa pitäisi vaan pysyä lujana ja tehdä kunnon sopimukset siitä, että se työmääräKIN oikeasti lyhenee. Tiedän, ei ole kaikkialla helppoa, mutta onnistuu useimmiten, jos vaan pitää itse kunnolla oikeuksistaan kiinni.
 
"..."
hupsis, missä päin noin. Mulla erityislapsi, joka aloittaa reilu vuoden päästä syksyllä koulun Jyväskylän seudulla ja mennään miehen kans molemmat töihin klo7. Tähän asti oon vaan luottanu et jotenkinhan se järjestyy. Mulla ei ainakaan olis mahdollista lyhentää työaikaa aamusta eikä myöskään jäädä pois.
 
"vieras"
[QUOTE="...";23610899]hupsis, missä päin noin. Mulla erityislapsi, joka aloittaa reilu vuoden päästä syksyllä koulun Jyväskylän seudulla ja mennään miehen kans molemmat töihin klo7. Tähän asti oon vaan luottanu et jotenkinhan se järjestyy. Mulla ei ainakaan olis mahdollista lyhentää työaikaa aamusta eikä myöskään jäädä pois.[/QUOTE]

Jyväskylästä en tiedä, mutta täällä koulussa erityisopetuksessa oleville on ainakin erityiskoulujen yhteydessä järjestetty niin aamu- kuin iltapäivähoito ja niihin on taksikuljetus kotoa.

Muistaakseni lain mukaan erityislapsille on kunta velvollinen järjestämään hoidon
 
tiuku jkl
Jyväskylässä on valitettavasti heikosti tarjolla aamuhoitoa. Iltapäivätoimintaan haettaessa kartoitetaan joka vuosi aamuhoidon tarvetta, mutta halukkaita ei ilmeisesti ole monia. Tällä hetkellä aamuhoitoa tarjotaan ilmeisesti vain yhdellä koululla. http://www.lastenliitto.fi/keski-suomi/306-aamuvirkku-kerho
 
"..."
[QUOTE="hmm";23610983]No kai nyt kouluikäinen osaa itsekin kouluun lähteä?? Soittaa vaikka ja muistuttaa kun pitää lähteä.[/QUOTE]

Siis voi äly... kyse on erityislapsesta. Toki heitäkin on eri tasoisia, mutta meidän tapauksessa, vielä kun lapsi osaisi vastata puhelimeen, pukeutua ja lähteä taksiin...
 
[QUOTE="vieras";23611011]Jyväskylästä en tiedä, mutta täällä koulussa erityisopetuksessa oleville on ainakin erityiskoulujen yhteydessä järjestetty niin aamu- kuin iltapäivähoito ja niihin on taksikuljetus kotoa.

Muistaakseni lain mukaan erityislapsille on kunta velvollinen järjestämään hoidon[/QUOTE]

meillä lapsi menee erityiskouluun missä ei järjestetä aamu- iltapäivä hoitoa... Täällä turussa ne kyllä löytyy mutta kuulema taksi hakee vaan aamulla kerhosta ja vie kouluun ja taas toisin päin.. Et ite aamulla pitäis kerhoon viedä... joka alkaa vasta 7,30...
 

Yhteistyössä