Eivätkö ihmiset "näe" kuinka nuhjaisia lasten vaatteita myyvät tutuille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hilda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hilda"

Vieras
Monet tutut kysyvät innoissaan onko tarvetta ja haluanko ostaa heidän vanhoja lastenvaatteita. Sitten esittelevät innoissaan lastensa lempivaatteita (jotka kiertäneet jo monella lapsella) "eikö olekin ihana" ja "tämän varmasti haluat" . Kun näen paljon hehkutetut ihanat vaatteet ovat ne usein muutamaa poikkeusta lukuunottamatta todella nyppyisiä, venyttyneitä, kuvat haalistuneet ja halkeilleet ja polvissa kesto likaa ja paljon kulumaa. Aluksi ostinkin niitä kohteliaana ihmisenä varavaatteiksi ja huomasim, että käyttämättä jäivät kun en halua pukea lastani edes kotona niin kulahtaneisiin vaatteisiin. Nyt olen onneksi oppinut sanomaan, että meillä on jo paljon seuraavan koon vastteita mutta voin katsoa löytyykö jotain erityisen ihanaa.

Eivätkö ihmiset oikeasti näe kuinka huonoiksi ne h&m:n vaatteet ovat kuluneet kun niitä on kierrätetty jo vähintään kolmella lapsella? Tänäänkin kaveri toi tullessaan pitkään hehkuttamamsa ihanan haalarin (joka oli reimaa, tämän muisti mainita joka välissä) jos haluan sen ostaa. Olihan se varmaan joskus ollut ihana mutta nyt kun vaaleanpunainen talvihaalari oli kiertänyt jo neljällä päiväkoti ikäisellä lapsella ei se mielestäni ollut enää sellainen, että haluaisin sen lapselleni laittaa ja vähän epäilyttää onko lämminkään. Polvet lähes puhki, saumoista langat ratkeilleet ja nappilistasta ja hihansuista kangas käpristynyt. Olisi myynyt sen minulle 25€ (Jota piti erittäin halpana hintana) mutta en ostanut.

Pakkohan ei ole ostaa mutta en kehtaa suoraan sanoakkaan, että en halua noin nuhjaisia vaatteita kun toinen on ensin hehkuttanut kuinka ihania vaatteita heillä on tarpeettomana.

Samaan olen törmännyt usein. Ei haittaisi jos joku kysyisi haluatko vai laitanko uffin lastikkoon mutta kun ovat nimenomaan myymässä niitä ryysyjä ja hehkuttavat kuinka ihania vaatteita. Itsekään en kehtaa usein sanoa suoraan niin sitten keksin tekosyitä :)

Samaa olen monesti ihmetellyt kirpparilla.

Ja näiden kalliiden merkkien kohdalla ihmiset on aivan typeriä. Siis siinä mielessä että pyydetään merkin takia isoa hintaa vaikka vaate olisi pelkkää reikää ja kulumaa. Sillä ne siellä rekissä sitten roikkuukin.

Mutta kirppareilla näkee kyllä muutenkin monennäköistä roskaa myytävänä :)

Ehkä toiselle vaate on vielä aivan käypä vaikka siinä on pesun kestävä ruokalista rinnuksilla taikka housun polvet aivan hajalla. Itse en edes kehtaisi tyrkyttää ilmaiseksikaan tuollaisia ryysyjä. Enkä taida enää keneltäkään niitä ottaa vastaan, vieköön itse ryysynsä roskikseen.

Ilmeisesti ihmiset kiintyvät vaatteisiin ja muistot omasta muksusta siinä ihanassa bodyssa tai haalarissa mönkimässä saa vaaleanpunaiset lasit silmille osalla porukasta :) Eikähän siinä mitään vikaa, kiität kohteliaasti ja sanot ettet tarvitse.

No mutta eikö tässä pääsisi nyt kaikkein helpommalla, jos vaan rohkaistuisit avaamaan sen suusi? :)

Luultavasti loppuisi melko lyhyeen niiden puhki käytettyjen vaatteiden tarjoaminen.

Itse juuri hinnoittelen kirppistä varten ja kaikki ne, mitä en omalle lapselleni kirppikseltä ostaisi, menee roskiin. En jaksa turhaan nähdä sitä vaivaa, että hinnoittelet vaatteita, jotka eivät myy ja jotka samalla siis vievät loosistani tilaa.

• Tykkää
Reactions: Volmiira
Eivät näe. Kaikesta siitä kalliilla ostetusta ja jopa ilmaiseksi saadusta pitää saada maksimaalinen hyöty viis siitä että vaate on kulutettu tiensä päähän. Myydään siis tutuille, kun ei ne kehtaa kieltäytyä.

Ugh katson nykyään ihan todella tarkkaan mitä olen tutuille tyrkyttämässä ja saate sanoilla "ole hyvä, käyttäkää ja jos ei miellytä nakkaa nurkan takana roskiin"

• Tykkää
Reactions: Leala
En ole törmännyt moiseen. Me ollaan saatu vaatteita ilmaiseksi. Ei oo tarvinnut palauttaa. Samaten itse jos tutuille vien lasten vanhoja vaatteita, annan ne ilmaiseksi ja sanon että ei tarvitse palauttaa, jos ette tarvitse niin antakaa eteenpäin tai viekää roskiin.

Yhteistyössä