Eivät käytöstavat ole aina kotikasvatuksesta kiinni.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna

Vieras

Meillä ei kotona oikeastaan ikinä sanottu kiitos, anteeksi, ole hyvä. Ei kätelty tai tervehditty kohteliaasti, ei harrastettu smalltalkia, ei noudatettu etikettiä, ei oltu sosiaalisia ja ystävällisiä.

Silti minä olen ihan pienestä pitäen osannut tehdä nämä kaikki asiat, tai no smalltalkia en osaa vieläkään vaikka olen itse jo aikuinen, mutta muut ovat aina tulleet luonnostaan vaikka niitä ei meillä kotona koskaan harjoiteltu, neuvottu tai ohjattukaan.

Ei kaikki ole aina kotikasvatuksesta kiinni. Joistain meistä kasvaa ihan mainioita yksilöitä, vaikka kasvatus on mitä on, jos sitä edes on tai jos kasvatukseksi lasketaan ajoittaista selkäsaunaa, karjumista ja puhumattomuutta.

No, monesti on, totta kai, mutta en minä ole kuitenkaan edes ainutlaatuinen poikkeus.

Tällaisen huonosti kasvatetun ihmisen sydän vaan tuntee aina pistoksen, kun muut niputtavat kaikki huonosti kasvatetut "kakarat" samaan nippuun. En minä (tai muutkaan samassa tilanteessa, voin puhua vain itsestäni kuitenkin) ole syypää siihen, että minun vanhemmillani ei ollut kasvatus- tai vanhemmuustaitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
No, monesti on, totta kai, mutta en minä ole kuitenkaan edes ainutlaatuinen poikkeus.

Tällaisen huonosti kasvatetun ihmisen sydän vaan tuntee aina pistoksen, kun muut niputtavat kaikki huonosti kasvatetut "kakarat" samaan nippuun.

Mutta on silti hyvä tietää että karummissa oloissa, ehkäpä päihdeperheissä kasvaneet lapset eivät useimmiten omaa yhtä hyviä sosiaalisia taitoja ja ns.käytöstapoja ja tarvitsevat niissä tukea ja ymmärrystä.

Minusta kaikilta ei voi odottaa samanlaista käytöstä lapsina, täytyy ymmärtää taustat.

Yhteistyössä