Eisbärchen / jääkarhu pussi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iinesäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iinesäiti

Vieras
Kaksi kysymystä:
- Ne joilla on ollut kaukalopussi eli pienempi jääkarhupussi, niin minkä ikäiseksi sitä on tullut käytettyä? Meillä vauva vajaa 4kk ja mahtuu tuo mutta kaula-aukosta jää jo aika auki joten en tiedä mitä sinne pukisi kun periaatteessa villatakki on liikaa mutta jos ei saa tiivistettyä yläpäätä niin takki on pakko laittaa. Pussi on siis nyt jäänyt sivuun... harmi.

- Hankkiako jatkoonn toppapussi vain neljän vuodenajan pussi? Mitä pidättä 4-vuodenajan pussissa vaatteita sisällä? ts. voiko sitä käyttää talvella? Entä kävelevälle lapselle yleensäkin, eihän kengissä pussiin laiteta niin milloin/missä tilanteissa pussia olette käyttäneet? (Siis mietin että onko sille lainkaan käyttöä isomman lapsen kanssa, vai onko vaan toppapuku hyvä...)? Ja kummalle olisi enemmän käyttöä, sille paksulle pussille vai 4-vuodenajan pussille...? meillä on aika kuumakalle joten nyt jo hikoaa pikkupussissa jos on välivaatetta.

No tässä on vähän enemmän kuin kaksi kysymystä mutta pointti siis on että mietin että mitä hommata seuraavaksi ja millaiselle taaperon kanssa olis käyttöä (syksyllä tulee 1v, kesällä tuskin tarvii pussia)

Meillä on semmoinen paksu pussi ollut käytössä matkarattaissa, eli kaupunkireissuilla. Lapsi täytti marraskuussa vuoden. Tykkään että se pussi on lämpimämpi kuin pelkkä toppapuku. Päällä kaupunkireissuilla tytöllä on yleensä farkut/sammarit ja takki, jalat kun ovat hyvin pussin suojassa. Pussinhan saa helposti auki kun mennään sisätiloihin. Ja jalassa on kyllä ollut ihan kengät, kun tyttö kävelläkin osaa. (Pussin alareunan saa halutessaan auki, jolloin kengät jäävät pussin ulkopuolelle.)

Meillä vauva 7 kk ja ainakin vielä tuo pienempi pussi sopii hyvin. Kaula-aukko ongelmaa olen ratkaissut laittamalla harsoliinan kaulan kohdalle. Meillä se on luonnollinen kapistus, kun vauvamme puklailee vieläkin jonkin verran. Lisäksi käytän kypärälakkia.

Alkuperäinen kirjoittaja taaperovaapero:
Meillä on semmoinen paksu pussi ollut käytössä matkarattaissa, eli kaupunkireissuilla. Lapsi täytti marraskuussa vuoden. Tykkään että se pussi on lämpimämpi kuin pelkkä toppapuku. Päällä kaupunkireissuilla tytöllä on yleensä farkut/sammarit ja takki, jalat kun ovat hyvin pussin suojassa. Pussinhan saa helposti auki kun mennään sisätiloihin. Ja jalassa on kyllä ollut ihan kengät, kun tyttö kävelläkin osaa. (Pussin alareunan saa halutessaan auki, jolloin kengät jäävät pussin ulkopuolelle.)

Onko teillä ihan takki siellä alla? Kun meillä tämä pieni on jo tossa pikkupussissa ihan paahtimessa ja pidän siellä vain bodyä ellei ole paukkupakkanen... :)
Kiitos kommenteista täytyy edelleen harkita että kumpi pussi nyt olisi sopiva ja missä vaiheessa... vaikeaa kun ei ensiäitinä oikein tiedä mitä tuleman pitää ... D Lisäkommentitkin siis kelpaa :)

Tilasin juuri 4,5kk ikäiselle kaksi eisbärchenin pussia. Pikkupussin, sekä sen suuremman toppapussin. Pienempään ei mahtunut, kun jos pussin suun kiristi, niin jalat jäävät koukkuun. Suurempaan laitoin juuri nukkumaan ja ei ollut aavistustakaan, että mitä sinne alle pitää laittaa. Pakkasta -6, toppapussin sisällä alusvaatteet ja villalapaset, -sukat ja -takki, kypärämyssy ja toppalakki. Ilmeisesti laitoin aivan liikaa? Kohtapa se sitten herää, kun on liian kuuma.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellybean:
Tilasin juuri 4,5kk ikäiselle kaksi eisbärchenin pussia. Pikkupussin, sekä sen suuremman toppapussin. Pienempään ei mahtunut, kun jos pussin suun kiristi, niin jalat jäävät koukkuun. Suurempaan laitoin juuri nukkumaan ja ei ollut aavistustakaan, että mitä sinne alle pitää laittaa. Pakkasta -6, toppapussin sisällä alusvaatteet ja villalapaset, -sukat ja -takki, kypärämyssy ja toppalakki. Ilmeisesti laitoin aivan liikaa? Kohtapa se sitten herää, kun on liian kuuma.

Joo no sama ongelma että jää jalat joko koukkuun tai yläosaan rinta paljaaksi siinä pikkupussissa vaikka sanotaan että menisi n.1v asti. Menee se tietysti jos on takki alla.
Kuulostaa aika paljolta nuo vaatteet jos vertaisin meidän poikaan mutta vauvat kun ovat niin erilaisia. Itse olen pitänyt ihan body ja housut, sukat ja villasukat, rukkaset, kypärämyssy + toppahattu ja kaulaliina. Joskus kypärämyssy on pois jos on lämpimämpää koska tulee se pussi hupuksi päähän kuitekin. Mutta nyt siis ei tosiaan enää onnistu tämä järjestely :)
Kerro miten sujui, oliko höyrypussitus :) ?

Alkuperäinen kirjoittaja ap***:

Joo no sama ongelma että jää jalat joko koukkuun tai yläosaan rinta paljaaksi siinä pikkupussissa vaikka sanotaan että menisi n.1v asti. Menee se tietysti jos on takki alla.
Kuulostaa aika paljolta nuo vaatteet jos vertaisin meidän poikaan mutta vauvat kun ovat niin erilaisia. Itse olen pitänyt ihan body ja housut, sukat ja villasukat, rukkaset, kypärämyssy + toppahattu ja kaulaliina. Joskus kypärämyssy on pois jos on lämpimämpää koska tulee se pussi hupuksi päähän kuitekin. Mutta nyt siis ei tosiaan enää onnistu tämä järjestely :)
Kerro miten sujui, oliko höyrypussitus :) ?

Joo siis riippuu millanen takki se on, kyllä mäkin esim ohutta villatakkia oon pitänyt.

Eilen samssa pakkasessa nukkui alusvaatteissa, fleecehaalarissa, toppatumput ja -töppöset sekä kypärämyssy ja toppalakki päällä. Makuupussi oli auki, mutta vaunukopan kansi kiinni. Ei nukkunut kuin 15 minuuttia, kun jo heräsi hikimärkänä. Eli lämminverinen on, ja epäilen että laitoin todellakin liikaa päälle nyt. Tämä tosiaankin on ensimmäinen kerta, kun lämpöpussi on käytössä ja mikä lie viiraus tullut, kun piti niin kamalasti laittaa vaatetta. "ettei se vaan palellu..." Voi lapsiparka. Yhdessä aiemmassa viestissä olikin hyvä vinkki, että laittaa vaan harso kaula-aukkoon suojaksi.

Eilen samssa pakkasessa nukkui alusvaatteissa, fleecehaalarissa, toppatumput ja -töppöset sekä kypärämyssy ja toppalakki päällä. Makuupussi oli auki, mutta vaunukopan kansi kiinni. Ei nukkunut kuin 15 minuuttia, kun jo heräsi hikimärkänä. Eli lämminverinen on, ja epäilen että laitoin todellakin liikaa päälle nyt. Tämä tosiaankin on ensimmäinen kerta, kun lämpöpussi on käytössä ja mikä lie viiraus tullut, kun piti niin kamalasti laittaa vaatetta. "ettei se vaan palellu..." Voi lapsiparka. Yhdessä aiemmassa viestissä olikin hyvä vinkki, että laittaa vaan harso kaula-aukkoon suojaksi.

Joo mikähän on että pitää pukea liikaa vaikka tietää että on liikaa mutta pelottaa vaan että palelee sitten kuitenkin... teen meinaan itse juurikin sitä että hikinen on kaveri.... raukkaparka :) Nyt olen sitten tehnyt myös niin että puen vähemmän mutta rauhottaakseni itseni otan vaunulenkille kassissa mukaan fleecepeiton niin että "jos nyt onkin liian vähän" niin on peitto mukana. Niin saan itselleni mielenrauhan ja peittoa ei ole pahemmin tarvittu :)

moikka!

Meillä käytössä molemmat pussit...kaukalopussiin en yleensä laita muuta kuin normit sisävaatteet ja pipon päähän. Aina on tarjennut hyvin...

Isokarhupussi onkin sitten vähän haasteellisempi..jos on -2 tai -5 astetta pakkasta, niin oon pukenut bodyn, puolipotkarit, ohuen neuletakin, lapaset, kypärälakin ja pipon ja villasukat. Kaulanalue on aina vähän arveluttanut, kun en saa ikinä tarpeeksi kireelle sitä pään aukkoa, mutta tuo sideharso oli hyvä vinkki.
Jos on enemmän pakkasta, niin sitten laitan samat ku edellä, mutta hieman paksumman villatakin. Jalat on pysyny aina tosi lämpimänä.

Alkuperäinen kirjoittaja isokarhu..:
moikka!

Meillä käytössä molemmat pussit...kaukalopussiin en yleensä laita muuta kuin normit sisävaatteet ja pipon päähän. Aina on tarjennut hyvin...

Isokarhupussi onkin sitten vähän haasteellisempi..jos on -2 tai -5 astetta pakkasta, niin oon pukenut bodyn, puolipotkarit, ohuen neuletakin, lapaset, kypärälakin ja pipon ja villasukat. Kaulanalue on aina vähän arveluttanut, kun en saa ikinä tarpeeksi kireelle sitä pään aukkoa, mutta tuo sideharso oli hyvä vinkki.
Jos on enemmän pakkasta, niin sitten laitan samat ku edellä, mutta hieman paksumman villatakin. Jalat on pysyny aina tosi lämpimänä.

mut onko isokarhupussi se paksu topattu vai ohempi 4-vuodenajan pussi? niitä kun on ne kaks eri paksuutta

Alkuperäinen kirjoittaja ap***:
Alkuperäinen kirjoittaja taaperovaapero:

Onko teillä ihan takki siellä alla? Kun meillä tämä pieni on jo tossa pikkupussissa ihan paahtimessa ja pidän siellä vain bodyä ellei ole paukkupakkanen... :)
Kiitos kommenteista täytyy edelleen harkita että kumpi pussi nyt olisi sopiva ja missä vaiheessa... vaikeaa kun ei ensiäitinä oikein tiedä mitä tuleman pitää ... D Lisäkommentitkin siis kelpaa :)

Joo, siis takkia pidetään kun lähdetään kaupungille tms., koska tuntuisi hullulta lähteä niin ettei lapsella olisi päällysvaatteita ollenkaan... Autossakin kun istutaan ja nostellaan rattaisiin ja pois. Ja mä en yleensä edes laita pussia ihan kiinni, jos ei ole tosi kylmä. Eli pidän sitä niin että jalat on lämpimässä mutta yläkroppa "vapaana". Meillä ei tuota pussia ole käytetty päiväunilla, joten vaikea sanoa mitä silloin laittaisin lapsen päälle.

Meillä isompi on jo kolmevuotias, mutta ollessaan vauva hän nukkui kaikki päiväunet isossa Jääkarhussa ja silloin oli kylmä talvi. "Normipakkasilla" (alle 10 astetta) päällä oli muistaakseni vaan sisävaatteet + lapaset + villainen kypärämyssy, vähän kovemmilla villaiset alusvaatteet ja ihan kovimmilla (juu, minä olin niin kamala äiti, että nukutin vauvaani ulkona, kun pakkasta oli 25 astetta, mutta kun ei vauva nukkunut sisällä) sitten villahaalari vila-alusvaatteiden päällä. Vaunuissa oli alla lampaanalja ja päällä jalkapeitto, aukko suojattu harsolla.

Tuohon kaulan palelemisongelmaan... Nyt meidän kakkonen nukkuu päiväunia ulkona ja hänellä on usein villainen KAULURI, Ruskovillan sellainen ainakin suojaa tosi hyvin yläselkää/rintaa, eikä sitten lämmitä liikaa niinkuin vilapaita/takki voi tehdä.

Olen nyt pari päivää pussia testaillut. Sillä tuloksella, että napero ei enää suostu nukkumaan yli puolentunnin, max 45 minuutin unia. Kun vertaa aikaisempaan (3-5 tuntia), niin on pikkuisen outoa. Vähän hikinen on, kun haen sisälle, joten kuuma ilmeisesti tulee. Päällä on body, sukkahousut, ohut puuvillainen kypärämyssy, sekä äp:n toppalakki. Sukat ja lapaset jos laitan, niin riisuu ne kuitenkin. Kaulalle olen laittanut harson. Pakkasta on tänä aikana ollut -3...-10. Tänään sitten tein kokeen ja laitoin fleecehaalariin ulos nukkumaan. Ulos viedessä oli -2 ja kun vauva nukkua tursotti peräti 4 tuntia ja pakkanen ehti laskea jo -10 pintaan, niin sitten olikin kylmät kädet ja jalat. Eli mieluummin nukkuu vaikka palellen, kuin hiukan liian kuumassa. Meidän vauva ei näköjään eisbärchenissä suostu nukkumaan.

Mistähän niitä 4 vuodenajan pusseja saisi? Voisi vielä sellaista kokeilla.

Heippa Jellybean
4-vuodenajan pussi tais olla huuto.netissä myynnissä jos en väärin muista. Mut muutenhan niitä saa babyideasta tai niiden jälleenmyyjiltä (jotka löytyy niiden sivuilta). Tai sittne vaan googletat ton eisbärchenin.

Meillä kyllä on varsinainen kuumakalle myös. En enää meinaa tälle talvelle ostaa sittenkään mitään. Mulla on sellanen ohut toppapuku/pussi nyt käytössä jossa on vain sisävaatteissa ja hikoilee siinäkin helposti. Nyt oli ok kun jätin vaunujen pohjalta lämmikkeet pois ja nukkui ulkona useamman tunnin mutta sitäkään en voi pakata ulosmennessä ennenkuin alakerran ulko-ovella tai alkaa kitinä. Olen jopa itse miettinyt fleecehaalari ja äippäpakkauksen pussi -yhdistelmää, jos se toimisi. Äippäpakkauksen pussin kun voi avata/sulkea sitten sen verran kun tarvii. Taitaa kyllä meilläkin nukkua paremmin viileänä. Kuumassa ei juuri lainkaan.

Niin ja meillä tuo kypärämyssy ja hattu yhdistelmä on aivan liikaa, hikoaa saman tien. Meillä on siirrytty nyt joko villakypärämyssyyn pelkästään tai sitten korvat suojaava toppamyssy yksin mutta ei kestä molempia. Siis tämä siinä toppapussi/puvussa jossa on kaula suojassa. Jääkarhupussiinhan tarvii sitten kaulaan jotain mutta en nyt sitä kyllä enää käytä.

Yhteistyössä