Eilisten juhlien köyhimmät tarjottavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Ylppärithän on perinteisesti juhlat, joihin ihmisiä tulee eri aikoina, kun kiertävät juhlia eli minusta on hyvä idea olla jotain salaatteja yms. Jos tarjolla olisi esim. pottuja ja lihapullia niin niiitä saisi koko ajan lämmittää ja yrittää pitää lämpinänä. Piirakat, salaatit ym. on mielestäni oikein hyvää tarjottavaa. Ainakaan meillä ei ihmiset mahtuneet edes istumaan, joten tuollainen pikkupurtava on paljon helpompi syödä seison ja samalla siemailla kuoharia kuin vaikka pihvi ja perunat.

Jos kutsuu juhliin niin paljon ihmisiä, et ne ei mahdu istumaan, ni sit tarvii järjestää ne juhlat jossain muualla kuin kotona. Tai pistää ulos juhlateltta, johon on lainattu/vuokrattu tuolit ja pöydät.

No meillä oli muistaakseni kutsussa joku kellonaika tyyliin 14-18 ja sinä aikana lappasi porukkaa, välillä sitä oli paikalla niin etteivät istumaan mahtuneet ja välillä vain pari ihmistä. Osa tuli heti klo 14 ja osa myöhemmin. Eivät siis kaikki olleet paikalla koko aikaa vaan yksi porukka ehkä max pari tuntia. Myös naapurit kävivät onnittelemassa ihan kutsumatta, olisi varmaan pitänyt sanoa että sori ette voi tulla tai odottakaa, käyn vuokraamassa teltan. Mutta näistä juhlista on jo yli 10 vuotta aikaa, joten tavat on voineet muuttuakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Jos kutsuu juhliin niin paljon ihmisiä, et ne ei mahdu istumaan, ni sit tarvii järjestää ne juhlat jossain muualla kuin kotona. Tai pistää ulos juhlateltta, johon on lainattu/vuokrattu tuolit ja pöydät.
Meillä mahtuvat kaikki istumaan, mutta eivät ruokapöydän ääreen. Niinpä tarjottavat lähtevät siitä, että veistä ei tarvita.

tätä just tarkoitin..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En tiedä miten teillä päin Suomea ylppärit järjestetään, mutta täällä päin lehteen pistetään avoinkutsu jolloin vieraita voi tulla 20- 150.

ja tätä myös :D.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Ja sitte jos siellä olis ollu se kinkkukiusaus,nii olisit ollu täällä varmaan valittamassa että olipas arkista ruokaa! ja suolasta/pahaakin vielä.
Vaikutat ton ruoka asian suhteen just sellaselta,että koskaan ei ole hyvä vaikka mitä olis.

Mulla muutenki kiehuu,jos ruoka asioista pitää tehä numero.Jos on jotain allergiaa tms.

Kyllä se sopimaton ruoka-aine vaikeasti allergiselle voi olla kohtalokas. Ja vaikka olisi lievempikin allergia, jossa oireet tulevat esim. mahdollisesti tunteja myöhemmin tai suolioirein (joka voi oireihtia sitten useita päiviäkin), niin ymmärrän kyllä jos ruokatarjoilusta tehdään herkemmin "numero", kun ei voi aina tietää, mitä mihinkin ruokaan/leivokseen on laitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria:
Noista ruoka-allergioista sen verran että omilla lapsilla on maitoallergia, muna-allergia ja vilja-allergia joten en voi olettaa että heille olisi jotakin sopivaa tarjolla. Siksi minulla on heille aina mukana omat syötävät. Teen itse tarjotavat laktoosittomina koska kaikille laktoosi-intorelantikoille ei käy hyla. Muut allergiat pyrin ottamaan huomioon mutta saatan etukäten soittaa ja kertoa mitä on tarjolla jotta perhe voisi itse tuoda jotakin sopivaa syömistä jos mun leipomuksista ei sopivaa löydy. Koska kaikkia allergioita ei aina voi ottaa huomioon ja sen pitää myös kylävieraan ymmärtää.
Mä pyrin tekemään tarjottavat myös moniallergiset huomioiden. Edellyttäen tietenkin, että ne allergiat on mulla etukäteen tiedossa ja että ne eivät ole kohtuuttomia. Kohtuuttomilla tarkoitan sellaisia raaka-aineita, joita ei suuresta Citymarketista saa tai jotka maksavat yli 100 euroa/kg.

En tiedä miten teillä päin Suomea ylppärit järjestetään, mutta täällä päin lehteen pistetään avoinkutsu jolloin vieraita voi tulla 20- 150.

no kyllä jokainen nyt varmaan suurinpiirtein tietää, paljonko on tulossa, onhan se jo tarjottavienkin suhteen oltava suurinpiirtein tiedossa.
Eikö tommosessa avoimessa kutsussa ole vsp:tä?

Mun mielestä toi kuulosti ihan hyvältä :) Tosin kutsuun ei olis kannattanut kirjoittaa, et ruokatarjoilu koska monet käsittiää ruuan lämpimänä ateriana eikä esim. salaattipöytänä.

ja etenkin ainakin neljännesvuosisadan helteisimpänä lakkiaispäivänä mikään ei liene sen sopivampi kuin ruokaisa salaattipöytä. Kuka rasvaisia kuumia raskaita ruokalautasia selliaisina hetkinä tosissaan ajattelisikaan.

no kyllä jokainen nyt varmaan suurinpiirtein tietää, paljonko on tulossa, onhan se jo tarjottavienkin suhteen oltava suurinpiirtein tiedossa.

No ei ole vsp:tä. Eikä sitä voi tietää paljonko tulee, yleensä sitä ruokaa tulee varattua ihan liikaa esim. 8 täytekakkua ja vain 5 menee jne. Joskus tulee kumminkaimat ja naapurit, joskus parit sukulaiset ja ystävät. Joskus vieraat tulee ripotellen pitkin päivää ja joskus monta kymmentä kerralla.

Siis ylppäreihinhän saa ainakin perinteisesti mennä ilman kutsuakin eikä meillä ainakaan mitään vastaupyyntöä edellytetty. Meillä ei siis ollut lehdessä ilmoitusta, vaan lähetettiin kutsut sukulaisille ym. ja paljon tuttuja tuli ilman kutsuakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä pyrin tekemään tarjottavat myös moniallergiset huomioiden. Edellyttäen tietenkin, että ne allergiat on mulla etukäteen tiedossa ja että ne eivät ole kohtuuttomia. Kohtuuttomilla tarkoitan sellaisia raaka-aineita, joita ei suuresta Citymarketista saa tai jotka maksavat yli 100 euroa/kg.

Ilman muuta pyrin myös minäkin tekemään. Mutta ajattelin asiaa lähinnä omien lasteni kannalta, joilla on todell aplajon ruoka-aineallergioita. Tarjottavat pitäisi keksiä akselilla riisi-rypsiöljy-persikka-karitsa. Enkä voi vaatia keneltäkään tuollaista... Hienoahan on että vielä löytyy sellaisia jotka ottavat kaikkien allergiat huomioon :)

Meillä on erikseen lähetetty kutsut ja on ollut myös vp. Johtuiskohan siitä, että ei asuta missään parinsadan neliön omakotitaloissa ja sukuakin on ympäri Suomen? Mulle on ainakin jo juhlapaikkaa valitessani merkitystä, tuleeko yhden kutsun mukana 1 vai 20 ihmistä. Vp on myös siksi, että osaan varautua eri tavoin allergisiin tarjottavien suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria:
Hienoahan on että vielä löytyy sellaisia jotka ottavat kaikkien allergiat huomioon :)
Mä en ehkä ottaisi, jos tuo suvun riisi-rypsiöljy-persikka-karitsa -henkilö olisi kauempaa sukua kuin siskoni tytär :D Mutta koska jo häntä varten olen lähes aina laittanut varsin erikoisia tarjottavia, niin samalla menee muistakin tarjottavista huolehtiminen.

Juu aika kevyt menyy. Ois voinut olla jotain siltä varalta, että jollain on oikeasti nälkä. Kun kerran juhlia järkätään, niin ois helppo laittaa jotain lihapullia ja perunoita ja patonkia, että nälkäinen saa masun täyteen.

Siis ylppäreihinhän saa ainakin perinteisesti mennä ilman kutsuakin eikä meillä ainakaan mitään vastaupyyntöä edellytetty. Meillä ei siis ollut lehdessä ilmoitusta, vaan lähetettiin kutsut sukulaisille ym. ja paljon tuttuja tuli ilman kutsuakin.

Ylioppilasjuhliin menisit ilman kutsua?!

Juu aika kevyt menyy. Ois voinut olla jotain siltä varalta, että jollain on oikeasti nälkä. Kun kerran juhlia järkätään, niin ois helppo laittaa jotain lihapullia ja perunoita ja patonkia, että nälkäinen saa masun täyteen.
Mä olen samaa mieltä. Kun kerran kutsussa sanottiin, että on ruokatarjoilu.

Ylioppilasjuhliin menisit ilman kutsua?!

No ilmeisesti tässä 10v aikana on käytännöt sitten muuttunut. Itse en menisi ilman kutsua, mutta meille silloin omiin ylppäreihini tosiaan tuli naapureita ihan ilman kutsua, kun tiesivät että oli ylppärit. Toki soittivat ovikelloa ja toivat ruusun, jolloin äitini kutsui heidät peremmälle. Eli saivat kyllä kutsun tulla sisään, mutta mitään kutsua ei oltu etukäteen lähetetty. Ja tosiaan jossain on tapana laittaa lehteen avion kutsu eli tavallaanhan nekin tulevat ilman kutsua (tai ainakin kuka vaan lehden lukija voi tulla).

no me oltiin eilen yo-juhlissa, siellä tarjottiin täytekakkua ja tux-suolakeksia ja juustolevitettä siinä kaupan paketissa iso ruokaveitsi siinä rasiassa pystyssä. enpä ole ennen tollaisissa juhlissa käyny. ap:n kanssa samaa mieltä ei tollanen ole ruokatarjoilu, vaan pikkusuolasta/kahvipöytä

Yhteistyössä