Eikös se ole omistajan vika jos koira ei pysty ohittamaan pysähtynyttä koiraa? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
meillä on vaikea remmirähjääjätapaus, jonka olen viimein saanut ruotuun sillä että kun koirakko tulee vastaan, vien koirani sivuun, käännytään poispäin ja palkkaan koiraani kunnes vieras koirakko on mennyt ohi.

Jotain koulutusvinkkejä etsin netistä ja törmäsin keskusteluihin jossa tämä tapa tyrmätään. Kuulemma edes hyvin koulutettu koira ei kykene meidänlaisia ohittamaan, se on uhka. No mutta, eikös se ole sitten ihan omasta koulutuksesta kiinni, siis, hyvin koulutettu koira varmaan kykenee ohittamaan vaikka elefantin jos niikseen tulee...

Joo turhis, mutta oon luonteeltani sellainen että mietin mitä minusta aatellaan, en tajunnut että tämä tapa on väärä ja sitä kirotaan aina kun meidät joku kadulla kohtaa....

Onko tämä teidän koirille ongelma?

Mitäs jos se toinenkin koira on remmirähjä?
Samalla ajatuksella voisi sanoa, että on ihan omistajan vika jos koirasta tulee remmirähjä (paitsi tietysti kodinvaihtajilla aikaisemman omistajan).

Hienoa, että olette kuitenkin löytäneet jonkin keinon selvitä ohituksista.

Mitäs jos se toinenkin koira on remmirähjä?
Samalla ajatuksella voisi sanoa, että on ihan omistajan vika jos koirasta tulee remmirähjä (paitsi tietysti kodinvaihtajilla aikaisemman omistajan).

Hienoa, että olette kuitenkin löytäneet jonkin keinon selvitä ohituksista.

Joo, mä en mitenkään kiellä ettäkö meidän koiran remmirähjä ei johtuisi meistä, siksi minusta on vähän paksua selittää että on toisen vika jos oma koira ei pärjää ohitustilanteessa.

Joskus on käynyt niin että toinenkin on pysähtynyt, silloin mä olen sitten vaan vaihtanut suuntaa, kun tajuan että kumpikaan ei ole valmis ohittamaan vauhdissa... turha sitä koiraa on sellaiseen tilanteeseen viedä väkisin mistä tulee konflikti.

[QUOTE="Vieras";27365298]

Jotain koulutusvinkkejä etsin netistä ja törmäsin keskusteluihin jossa tämä tapa tyrmätään. ...

Joo turhis, mutta oon luonteeltani sellainen että mietin mitä minusta aatellaan, en tajunnut että tämä tapa on väärä ja sitä kirotaan aina kun meidät joku kadulla kohtaa....

?[/QUOTE]

no, ehkä voi ajatella, että suurin osa niistä vastaantulijoista ei ole sattunut lukemaan tuota asiaa netistä, eivätkä siksi tiedä tuon tavan olevan saatanasta, niinkuin et sinäkään tiennyt ennenkuin tuota keskustelua eksyit lukemaan.

Kyllä mun koira ainakin menee sujuvasti ohi yleensä vaikka toinen koira olis paikallaan. Enkä menis väittämään erityisen hyvin koulutetuksi :D
Eli en mä ainakaan sanois että sun tapa on väärä..

haittaa jos tosiaan käännät sen koirasi pään pois. Pirullisia ovat ne paikalleen pakotetut jotka saavat herkeämättä tuijottaa kohti tulevaa koiraa. On tosi kiva kulkea useamman kanssa "kyttääjien" ohi.

haittaa jos tosiaan käännät sen koirasi pään pois. Pirullisia ovat ne paikalleen pakotetut jotka saavat herkeämättä tuijottaa kohti tulevaa koiraa. On tosi kiva kulkea useamman kanssa "kyttääjien" ohi.

En käännä koiran päätä mihinkään, toiseen koiraan päin katsominen ei ole kiellettyä. Ei koira kyllä kyttää herkeämättä, kun vien sen huomion toisaalle nameilla ja äänimerkillä. Jos alottaa tuijotuksen ja nostelee karvojaan niin sit puutun kyllä..

jokainen taplaa tyylillään,mutta vähä särähtää korvaan "turha sitä koiraa on sellaiseen tilanteeseen viedä väkisin mistä tulee konflikti."niin etkös sinä ole se pomo eikä koira,sinä päätät mistä mennään,sinä päätät ketä tervehditään yms.koiran tehtävä on olla vaan onnellinen kun sen ei tartte päättää mistään kun pomo tietää ja suojelee.
meillä myös remmirähjääjä toisia remmirähjääjiä kohtaan(eli valikoidusti rähjää)ja koiramme on terrieri joten fyysisesti saa hallittua.joten itse olen kokenut helpommaksi ohitukset että miten nopeemmin ohi niin sen parempi.eli välillä ihan juostaan ohi,että huomio kiinnittys muuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmilehmä;27365868:
jokainen taplaa tyylillään,mutta vähä särähtää korvaan "turha sitä koiraa on sellaiseen tilanteeseen viedä väkisin mistä tulee konflikti."niin etkös sinä ole se pomo eikä koira,sinä päätät mistä mennään,sinä päätät ketä tervehditään yms.koiran tehtävä on olla vaan onnellinen kun sen ei tartte päättää mistään kun pomo tietää ja suojelee.
meillä myös remmirähjääjä toisia remmirähjääjiä kohtaan(eli valikoidusti rähjää)ja koiramme on terrieri joten fyysisesti saa hallittua.joten itse olen kokenut helpommaksi ohitukset että miten nopeemmin ohi niin sen parempi.eli välillä ihan juostaan ohi,että huomio kiinnittys muuhun.

Koska meidän koira on remmirähjäri syystä että se pelkää kuollakseen muita koiria, en vielä tässä koulutusvaiheessa vie sitä LIIAN STRESSAAVIIN tilanteisiin. Luottamusta olen kasvattanut pikkuhiljaa niin että edetään helpoista tilanteista vähän vaikeampiin. Ja näin koira oppii että en vie sitä tilanteisiin missä se joutuu konfliktiin, vaan hallitsen tilanteet. Se että joudutaan tilanteeseen missä se joutuu räksytykseen toisen kanssa, on aina pieni takapakki.

Ei se vaan onnistu niin että tämän kanssa vaan päätän mennä mihin tahansa miten tahansa ja sit se on onnellinen, oliskin niin helppoa :) koira on pieni ja sen saa hallittua kyllä fyysisesti.

Raivostuttavaa on juurikin se että lähes aina se koira pysäytetään hyvissä ajoin siihen sivuun ja annetaan tuijottaa mun koiraani, oikein haastaa koirani konfliktiin.

Meilläkin on kovasti treenattu ohituksia ja muuten ne sujuukin hyvin, vaikeuksia tuottaa juurikin nuo tietämättömät tuijottelijat.

Ohituksia voi harjoitella myös keinoilla jotka eivät sabotoi muiden treeniä, kannattaisiko sunkin kokeilla niitä?

[QUOTE="vieras";27365976]Raivostuttavaa on juurikin se että lähes aina se koira pysäytetään hyvissä ajoin siihen sivuun ja annetaan tuijottaa mun koiraani, oikein haastaa koirani konfliktiin.

Meilläkin on kovasti treenattu ohituksia ja muuten ne sujuukin hyvin, vaikeuksia tuottaa juurikin nuo tietämättömät tuijottelijat.

Ohituksia voi harjoitella myös keinoilla jotka eivät sabotoi muiden treeniä, kannattaisiko sunkin kokeilla niitä?[/QUOTE]

No mulla on toinen koira joka ohittaa vaikka sen elefantin, että kannattaisko sun itse vaan treenata sitä oman koiran varmuutta? :) ainakin meidän vanhempi haukku katsoo MINUA ohituksissa tai nuuskii maata, eli se ei todellakaan rekisteröi tai ainakaan välitä vaikka 3 koiraa sitä tuijottais.

Ja joo, sanottakoon vielä että oma räksyttäjäni ei tuijota, jos tuijottaa niin puutun. Katsoa saa. Mutta kyllä me pysähdytään syrjään, se sopii meille tässä kohtaa.

Meidän vanhempi kultsu taas on ihan liian sosiaalinen. Haluaisi pysähtyä moikkaamaan jokaisen vastaantulijan, ainakin sen vastaantulevan ihmisen ja toisinaan koirankin. Yleensä käy oikein maahan makaamaan häntä heiluen ja odottaa että hänet huomataan. Ja on hirveen pettynyt jos vastaantulija meneekin ohi eikä noteeraa mitenkään. Tosi harvoin tälle meidän koiralle kukaan toinen koira edes rähjää ja oma kultsu ei taatusti rähjää kenellekään. Mutta siis tämäkin ylisosiaalisuus on joskus niin ärsyttävää .. nuorempi pentu 4 kk on myös sosiaalinen ja vielä aavistuksen arka vaikka utelias onkin. Kun ollaan molempien kanssa lenkillä niin turvautuu vanhempaan jos jokin juttu alkaa pelottamaan.

Yhteistyössä