Eikö ketään muuta häiritse, että Erityislapset ovat osiossa Terveys, eikä esim. Lapsi kasvaa???

• Viestiketjun aloittaja näinpä
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ei häiritse. Mua häiritsee enemmän koko sana erityislapsi. Kaikk ilapset ovat erityisiä ja diagnosointi yleensä yhtä pelleilyä. Kenen vanhempaa nyt kiinnostaa hakea jotain diagnooseja.

M
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
no varmasti sen vuoksi osiossa terveys kun useimmilla erityislapsilla on myös pitkäaikaissairauksia tuon erityisyyden lisäksi.
No nykyisin käytetään termiä erikoislapsi sellaisistakin lapsista, joilla on vain jotain terveydellisiä ongelmia, eikä esim neurologisia ongelmia tai käytöshäiriöitä.

Mutta on se vähän hassu se sairausosio, koska mun mielestä se viittaa enemmän akuutteihin sairauksiin, monet pitkäaikaissairaudethan on sellaisia että ne on hoidoilla oireettomia tai lähes oireettomia, eikä se lapsi silloin sairas ole, vaan jotain muuta.

M
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei häiritse. Mua häiritsee enemmän koko sana erityislapsi. Kaikk ilapset ovat erityisiä ja diagnosointi yleensä yhtä pelleilyä. Kenen vanhempaa nyt kiinnostaa hakea jotain diagnooseja.
Ei se diagnoosi olekaan se oleellinen juttu, muuta kuin sen kautta että sen avulla erityistarpeiselle lapselle voidaan saada kohdistettu tuki ja hoitomuodot, jotka helpottaa sitä lasta.

Se, että jotain lapsiryhmää kutsutaan erityislapsiksi, ei tarkoita sitä etteikö muissa lapsissa olisi mitään erityistä. Se nyt on vaan sellainen vakiintunut lyhennos jolla tarkoitetaan erityistarpeisia lapsia laidasta laitaan, ja se erityistarpeisuus on sitä että lapsella on jotain erityisiä huomiota vaativia alueita/juttuja verrattuna perusterveeseen/vammattomaan/jne ikätoveriin.

Näinpä
Palatakseni itse aloituksen ongelmaan, niin toivoisin vain että Erityislapset olisivat "Lapsi kasvaa"-osiossa. Kasvaahan se erityislapsikin... Sairaat, olisi sitten kyseessä korvatulehdus, flunssa, astma tai kasvuhormonin vajaus niin ne olisivat "Terveys"-osiossa. Ei periaatteessa ole mitään vastaan itse erityislapsi-sanaa.

?
Eihän se erityislapset ole sairaus-osiossa, vaan sellaisessa osiossa jonka nimi on TERVEYS. Sieläl on mm laihdutukseen, liikuntaan ja rokotuksiin liittyviä osioita, eihän nekään ole sairauksia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ei se diagnoosi olekaan se oleellinen juttu, muuta kuin sen kautta että sen avulla erityistarpeiselle lapselle voidaan saada kohdistettu tuki ja hoitomuodot, jotka helpottaa sitä lasta.

Se, että jotain lapsiryhmää kutsutaan erityislapsiksi, ei tarkoita sitä etteikö muissa lapsissa olisi mitään erityistä. Se nyt on vaan sellainen vakiintunut lyhennos jolla tarkoitetaan erityistarpeisia lapsia laidasta laitaan, ja se erityistarpeisuus on sitä että lapsella on jotain erityisiä huomiota vaativia alueita/juttuja verrattuna perusterveeseen/vammattomaan/jne ikätoveriin.
Kaikilla ihmisillä on erityistarpeita. Eivät kaikki vanhemmat hanki lapsilleen diagnooseja ja toisten elämäntehtävä on etsiä allergioita ja muita ja kulkea lääkäresisä.

vieras
Sen, joka haluaa saada lapselleen kuntoutusta, niitä kun ei saa ilman diagnoosia.

Eikä häiritse tuo terveysosiossa olo ja monen kohdallahan on kyse jostain kroonisesta vaivasta, kyllähän se yleensä tavalla tai toisella terveyteen liittyy.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
no varmasti sen vuoksi osiossa terveys kun useimmilla erityislapsilla on myös pitkäaikaissairauksia tuon erityisyyden lisäksi.
No nykyisin käytetään termiä erikoislapsi sellaisistakin lapsista, joilla on vain jotain terveydellisiä ongelmia, eikä esim neurologisia ongelmia tai käytöshäiriöitä.

Mutta on se vähän hassu se sairausosio, koska mun mielestä se viittaa enemmän akuutteihin sairauksiin, monet pitkäaikaissairaudethan on sellaisia että ne on hoidoilla oireettomia tai lähes oireettomia, eikä se lapsi silloin sairas ole, vaan jotain muuta.
Kuule kun se menee niin, että meitä kaikkia kun tutkitaan tarpeeksi, niin terve ei ole kukaan. Näin se menee.
toiset hankkivat helpommin näitä adhd allergia ym. diagnooseja

M

Kaikilla ihmisillä on erityistarpeita. Eivät kaikki vanhemmat hanki lapsilleen diagnooseja ja toisten elämäntehtävä on etsiä allergioita ja muita ja kulkea lääkäresisä.
Minä en ole oikein ikinä ymmärtänyt, että joku jaksaa olla noin katkera jollekin ihmisryhmälle.

Jos olisit lukenut tuon minun kirjoitukseni kokonaan, niin siinä luki että erityistarpeita verrattuna ikätovereihin.

Sinulla tuntuu olevan jotenkin vähän vinoutunut kuva siitä, että millaisia erityistarpeita pitkäaikaissairailla/vammaisilla/käytöshäiriösillä on. Se on kuitenkin vähän eri juttu, kuin joku perusallergia.

Yhteistyössä