eikö äitiysloman aikana voi olla koulun kirjoilla?

  • Viestiketjun aloittaja "dinsku"
  • Ensimmäinen viesti
"dinsku"
Olisin käyttänyt ajan hyödyksi ja jatkanut opintoja edes muutaman opintoviikon eteenpäin, mutta koululta tuli kieltävä vastaus että ei onnistu?! Ja samaan aikaan koulussa pyörii montakin mammaa imeväiset mukana, suorittamassa tenttiä tms. Se on selvää ettei niin vähillä pisteillä opintotukea saa, mutta eikö voi opiskella ollenkaan?

Oisin siis opiskellut etänä edes jotain, vaikka opparia aloitellut tms. Kokemuksia? Niin ja toisen asteen koulutuksesta kyse.
 
juuh
Hmmm... kyllä minun käsittääkseni voi. Mistäs koulu tietää, että olet äippälomalla, ellet niille kerro. Ja opintotuesta... jos opintotuen ehdot täyttyy, niin voit saada minimiäprahaa ja opintotukea samaan aikaan. Lisäksi raskaus on hyväksyttävä syy opintoajan pidentämiseen.
Oikeastaan, koululla ei taida olla oikeutta evätä sulta opinto-oikeutta äitiysloman ajaksi, jos sut on sinne opiskelijaksi hyväksytty. Jos vastaajana oli kanslisti tms., niin kysy uudelleen opinto-ohjaajalta.
 
"alkup"
missä koulussa sä oot? ja kieltävä vastaus mihin?
mä sain kaksi lasta opiskelijana....
Lähihoitajaksi luen, vuosi ois enää jäljellä ja haluaisin edes vähän viedä opintoja eteen päin äitiysloman aikana. Paljoahan siinä ei oo mahdollista etänä opiskella, mutta ehkä jotain. Opintotukea en hakis ollenkaan koska ei mulla siihen mitenkään opintoviikot riittäis.

Kyselin opintosihteeriltä asiasta niin tosiaan laittoi takasin vastauksen että äitiysloman aikana ei voi opiskella. Mutta jos ei irtisanoudu koulusta niin kai sitten luulis että voi.
 
Mä ainakin opiskelin, kun sain esikoiseni. Opiskelin muuten kotoa käsin, mutta tenttimässä kävin tietenkin koululla. Ei siinä mitään ongelmaa ollu, kun varareksin kanssa asia sovittiin..
Mutta olisko se sitten jotenkin eri juttu, kun en ollut uusi opiskelija, vaan yritin vaan suorittaa keskeneräisiä opintojani loppuun.

Mä en kyllä ymmärrä mikä este opiskelussa vois olla paitsi että tietenkään ei voi saada opintotukea ja äitiyspäivärahaa samaan aikaan. Kyllä täällä ainakin kuitenkin järjestetään iltaisin monimuotokoulutuksena 2. asteen ja amk-opintoja joita nimenomaan mainostettiin työssäkäyville, sekä esim. kotiäideille.

Edit. Ja näköjään viestiä kirjoittaessani asiaa olikin jo puitu enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
zxc
[QUOTE="alkup";23759636 begin_of_the_skype_highlighting**************23759636******end_of_the_skype_highlighting]Lähihoitajaksi luen, vuosi ois enää jäljellä ja haluaisin edes vähän viedä opintoja eteen päin äitiysloman aikana. Paljoahan siinä ei oo mahdollista etänä opiskella, mutta ehkä jotain. Opintotukea en hakis ollenkaan koska ei mulla siihen mitenkään opintoviikot riittäis.

Kyselin opintosihteeriltä asiasta niin tosiaan laittoi takasin vastauksen että äitiysloman aikana ei voi opiskella. Mutta jos ei irtisanoudu koulusta niin kai sitten luulis että voi.[/QUOTE]

eli siis oot ammattikoulussa? siinä mun mielestä pitäisi tehdä joku ilmoitus(tyylin olen 9kk pois koulusta, jatkan opinnot sen jälkeen). mutta kysäsepäs opolta.

itse opiskelin ammattikorkeakoulussa kun sain lapset. ei tarvinnut edes olla "poissa olijana", kun opiskelin samalla (muutaman kurssin/jaksossa, mutta kaikki on eteenpäin..)

eli ei tod. kannatta olla pois koulusta/virallisesti/ jos se on vain mahdollista, ja yrität suoritta ne kursit, jos va pystyt.

rahapuoli:saatko minimin vai oletko ollut töissä? koska jos saat joka tapauksessa minimin, niin laskeppas, EHKÄ sulla on mahdollista nosta opintotukea samalla kun oot äitiyslomalla. sillä jos oot opiskellut ahkerasti vuoden-pari ennen äitiysloma niin sulla on "ylimmäräistä" kertynyt. kela ei katso op/ov kuukausikohtaisesti vaan kerran vuodessa.
 
Voi kai useimmissa kouluissa olla.
Itse olen ollut yliopiston kirjoilla useimpien äitiys"lomieni" aikana.
Kaksi tyttäristäni on ollut ammattikorkean kirjoilla äitiys"lomallaan". Toinen teki lopputyön ja toinen kävi joitain kursseja vauvan kanssa kunnes tämä kasvoi niin isoksi että olisi voinut olla häiriöksi tunneilla.
:)
 
"alkup"
eli siis oot ammattikoulussa? siinä mun mielestä pitäisi tehdä joku ilmoitus(tyylin olen 9kk pois koulusta, jatkan opinnot sen jälkeen). mutta kysäsepäs opolta.

itse opiskelin ammattikorkeakoulussa kun sain lapset. ei tarvinnut edes olla "poissa olijana", kun opiskelin samalla (muutaman kurssin/jaksossa, mutta kaikki on eteenpäin..)

eli ei tod. kannatta olla pois koulusta/virallisesti/ jos se on vain mahdollista, ja yrität suoritta ne kursit, jos va pystyt.

rahapuoli:saatko minimin vai oletko ollut töissä? koska jos saat joka tapauksessa minimin, niin laskeppas, EHKÄ sulla on mahdollista nosta opintotukea samalla kun oot äitiyslomalla. sillä jos oot opiskellut ahkerasti vuoden-pari ennen äitiysloma niin sulla on "ylimmäräistä" kertynyt. kela ei katso op/ov kuukausikohtaisesti vaan kerran vuodessa.
kyllä mä tiedän että pitää tehdä eroilmoitus jos meinaa erota, mutta siis sitä mä nyt tässä yritänki kysellä että jos en sanoiskaan itteäni irti sieltä äitiysloman ajaksi vaan jatkasin hissukseen opintoja siltä osin kuin mahdollista? Paljon siinä ei pysty, kun kuitenki koulutusohjelmaopinnoista kyse on.. ja tosiaan mulla ei oo tarvetta sitä opintotukea ees yrittää nostaa, kyse on todellaki muutamasta opintoviikosta mitä siinä voi etänä opiskella. Ja sitten vuoden päästä syksyllä menis taas päätoimiseksi opiskelijaksi.
 
zxc
[QUOTE="alkup";23759730 begin_of_the_skype_highlighting**************23759730******end_of_the_skype_highlighting]kyllä mä tiedän että pitää tehdä eroilmoitus jos meinaa erota, mutta siis sitä mä nyt tässä yritänki kysellä että jos en sanoiskaan itteäni irti sieltä äitiysloman ajaksi vaan jatkasin hissukseen opintoja siltä osin kuin mahdollista? Paljon siinä ei pysty, kun kuitenki koulutusohjelmaopinnoista kyse on.. ja tosiaan mulla ei oo tarvetta sitä opintotukea ees yrittää nostaa, kyse on todellaki muutamasta opintoviikosta mitä siinä voi etänä opiskella. Ja sitten vuoden päästä syksyllä menis taas päätoimiseksi opiskelijaksi.[/QUOTE]

en tarkoittanut eroilmoitusta. ei sun todellakaan kannatta erota, sillä joudut hakemaan kouluun uudestaan. mun mielestä joku kirjallinen selvitys rehtorille,että olet poissa äitiyslomanajan(ja et tietenkään laita sitä ajankohta kun opiskelet/käyt tenttimässä edes jotain.
Älä va tee eroilmoitusta! todellakin joudut hakemaan uudestaan kouluun kaikkien muiden joukossa!
 
zxc
[QUOTE="alkup";23759745 begin_of_the_skype_highlighting**************23759745******end_of_the_skype_highlighting]no ei ne kyllä koululta noin sanonu, keskeytys/eroanomus pitää tehdä, sen myöntää rehtori. Ja sitten vaan ilmottaudun kun tuun jatkamaan koulutusohjelmaan.[/QUOTE]

joo, siis keskeytysanomus pitäkin tehdä, mutta älä va eroanomusta
 

Yhteistyössä