eikö vesi ole janojuoma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti 1993
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti 1993

Vieras
Ihmetykseni oli suuri kun kuulin, että enää ei vauvoille saa antaa tuttipullosta keitettyä vettä, pelkästään maitoa? Kuka tietää, miksi, onko todettu jotain haittavaikutuksia veden annosta? Siis kysyn pienen vauvan (alle puoli vuotta) juottamisesta?

mistä muka näin kuulit? :D
ei siitä mitään haittavaikutuksia ole.
En siis ymmärrä miks sitä ei saisi antaa, mutta yleensä mitä oon ite kuullut, niin on että voi sitä vettä antaa, mutta ei ole pakollinen. Tai siis kun pelkkä maitokin riittää, niin ei tarvi vettä.
Ite annan yleensä ruuan (siis joku sose yms) jälkeen meiän tytölle (10 kk ikäinen) vettä, mutta en sillon kun ruokana pelkkä maito. Ennen ei yhtään tykänny vedestä, mutta nykyään ihan innossaan ois juomassa :)

Neuvolassa sanovat, että lapsi ei tarvitse vettä vaan saa tarvitsemansa nesteen maidosta... Kuitenkin sanoivat minulle että tuo sen takia, ettei juotettais lapselle nälkään vettä. Eli janojuomana kovilla helteillä tai esim. saunan jälkeen saa antaa, ja mikäli syö jo kiinteitä pitääkin antaa. Keittää ei tarvitse enää jos lapsi syö kiinteitä vaan hanasta kylmää vettä tuttipulloon ja annetaan lämmetä huoneenlämpöiseksi pullossa. Nämä ohjeet sain itse neuvolasta kesällä. Poika nyt 6kk ja vähä päälle

Alle puolivuotias saa kaiken tarvitsemansa äidinmaidosta (jos sitä riittää) ja/tai äidinmaidonkorvikkeesta. Vesipä juuri vie sitä tilaa maidolta, ja vedestä ei saa ravintoaineita :) Ja jos imettää, niin se että vauva täyttää vatsansa muualla vähentää vauvan rinnalla imemistä -> vähentää maitoa -> täysimetys ei toteudu, joka kuitenkin olis vauvalle hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Herranjestas, ei kai vuonna 1993 syntyneellä oikeasti ole lasta? Oma kummityttö on tuon ikäinen ja en todellakaan voisi edes kuvitella.

No aika moni täällä palstallakin on saanut lapsensa 16vuotiaana.

Niin, olen 16 vuotias ja äiti, mitäs pahaa siinä on? Eikä kysyvä tieltä eksy...

Yhteistyössä