Eikö niiden päivähoitajien tehtävä ole se lasten vahtiminen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihme!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihme!

Vieras
Eräiden kerrostalojen pihalla on leikkipaikka. Toiseen kerrostaloon on jokin aika sitten muuttanut ilmeisesti ryhmäperhepäiväkoti tms. Kerrostalossa asuu lapsiperheitä.

Ensin hoitajat olivat alkaneet nostamaan keinuja ylös niin, ettei lapset ylety niihin. Ja jättivät keinut ylös myös, kun lähtivät pihalta. No, eräs asukas tästä kysyi ja hoitajat oli sanoneet, että keinut pitää olla ylhäällä, koska muuten heidän hoitolapset voi kiivetä keinuihin ja satuttaa itsensä. Tämän mun tuttavaperheen lapset tästä oli harmissaan, koska eivät ylettyneet itse keinuja ottamaan alas, jotta olisivat päässeet keinumaan. Vanhempien piti itse mennä keinut joka päivä laskemaan jos tahtoivat, että lapset saa keinua.

Nyt tämä tuttavaperheen lapsi kertoi, että nyt keinut on viety kokonaan pois. Hoitajat olivat pyytäneet poistamaan keinut, juuri siitä syystä, että heidän hoitolapset muuten kiipeilee keinuihin :O Yhtenä päivänä keinuja ei enää ollenkaan ollut, kun huoltomies oli ne vienyt.

Mitä hittoa! Mistä niille hoitajille sitten maksetaan jos sekin on liian raskasta, että lapset yrittää päästä kiikkumaan? Ja hoitajat ei ilmeisesti itse jaksa kiikuttaa lapsia? Kyllä alko sieppaamaan, harmi etten ite asu talossa, muuten tekisin valituksen saman tien!!

No on vähän tökeröä toimintaa, ihankuin nuo pph:t omistaisivat koko pihan :( Minä ainakin valittaisin ja vaatisin ne keinut takaisin, johan tähän aikaan vuodesta niitä aletaan muutenkin laittamaan.

Jos siinä asuu kerran muitakin lapsiperheitä niin ei muuta kuin voimakas pyyntö saada keinut takaisin! Kyllä talon asukkailla on oikeus käyttää taloyhtiön omaisuutta. Yksinään eivät voi hoitajat asiasta päättää. He voivat viedä lapset myös leikkipuistoon!

Asian voi viedä myös taloyhtiön hallitukselle mietittäväksi.

Meidän kerrostalossa oli kans joku perhepäiväkoti ja he yrittivät että muut lapset (kerrostalossa asuvat) eivät saisi olla samaan aikaan pihalla ku perhepäivä lapset. Siis kieltää lrikkimästä "omassa" pihassa samaan aikaan perhepäivälasten kanssa. Onneks ei menny valitus läpi, mit jäätävä tunnelma joka kerta jos sattu pihalle samaan aikaan tarha tätien ja lasten kanssa. Onneks ei enää asuta siellä

Onko kyse kaupungin vuokratalosta? Yleensähän nuo ryhmikset tulee kaunpungin omiin taloihin ja heillä on oikeus käyttää pihaa niinku muillakin talon lapsilla.

Kerron kuitenkin toisen näkökulman tähän: Meidän lasten ryhmiksessä on keinut, mutta kun kyse on juuri kaupungin vuokratalon pihasta niin keinujen ympärillä ei ole turva-aitaa niinkuin päiväkodeissa yleensä on. hoitajat kertoo että jatkuva pelko on että joku taapero ehtii keinun alle kun 4-5 vuotiaat keinuvat niin kovaa ja pienet ei tietysti yhtään osaa varoa. Kertaalleeb kuulemma siiinä on joku pieni saanut potkut päähänsä, onneksi ei käynyt kuinkaan. Jatkuvasti on vanhemmat toivoneet sitä turva-aitaa tai jopa keinujen poistoa, mutta eipä ole saatu. Onneks omani ovat jo niin isoja etteivät keinun eteen juokse.

Joskus on ainoa vaihtoehto nostaa keinut pois.
On lapsia jotka istuisivat siellä koko ajan. Keinuminen passivoi.
Hoidossa ulkoilun tarkoitus on monipuolinen liikkuminen patin tunnin verran siten et lapsen syke nousee välillä,

Tarkoitus ei ole jämähtää keinuun. Vilu siinä tulee.

[QUOTE="Viera";29710270]
Kerron kuitenkin toisen näkökulman tähän: Meidän lasten ryhmiksessä on keinut, mutta kun kyse on juuri kaupungin vuokratalon pihasta niin keinujen ympärillä ei ole turva-aitaa niinkuin päiväkodeissa yleensä on. hoitajat kertoo että jatkuva pelko on että joku taapero ehtii keinun alle kun 4-5 vuotiaat keinuvat niin kovaa ja pienet ei tietysti yhtään osaa varoa. Kertaalleeb kuulemma siiinä on joku pieni saanut potkut päähänsä, onneksi ei käynyt kuinkaan. Jatkuvasti on vanhemmat toivoneet sitä turva-aitaa tai jopa keinujen poistoa, mutta eipä ole saatu. Onneks omani ovat jo niin isoja etteivät keinun eteen juokse.[/QUOTE]

Itse en ole nähnyt päiväkodinpihaa jossa olisi turva-aitoja. Ei myöskään lapsieni päiväkodissa. Äitiyslomalla ollessani poikani oli puistossa aina pari tuntia päivässä, jossa oli kaksi puistotätiä ja melkein 30 lasta. Eikä sielläkään ollut mitään turva-aitaa. Ryhmiksessä kuitenkin se suhde, kuinka monta lasta per hoitaja on, on huomattavasti pienempi kuin päiväkodeissa. Joten minusta ei nyt todellakaan ole kohtuutonta vahtia niitä keinujia. Siihen riittää että yksi täti seisoo keinujen luona ja muut vahtivat muita.

Itse nostaisin kyllä haloon, kyllä muillakin asukkailla on sananvaltaa tuohon.

[QUOTE="Viera";29710270]Onko kyse kaupungin vuokratalosta? Yleensähän nuo ryhmikset tulee kaunpungin omiin taloihin ja heillä on oikeus käyttää pihaa niinku muillakin talon lapsilla.

Kerron kuitenkin toisen näkökulman tähän: Meidän lasten ryhmiksessä on keinut, mutta kun kyse on juuri kaupungin vuokratalon pihasta niin keinujen ympärillä ei ole turva-aitaa niinkuin päiväkodeissa yleensä on. hoitajat kertoo että jatkuva pelko on että joku taapero ehtii keinun alle kun 4-5 vuotiaat keinuvat niin kovaa ja pienet ei tietysti yhtään osaa varoa. Kertaalleeb kuulemma siiinä on joku pieni saanut potkut päähänsä, onneksi ei käynyt kuinkaan. Jatkuvasti on vanhemmat toivoneet sitä turva-aitaa tai jopa keinujen poistoa, mutta eipä ole saatu. Onneks omani ovat jo niin isoja etteivät keinun eteen juokse.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä ryhmis edes perustetaan paikkaan, jossa ei ole mahdollisuutta turvalliseen ulkoiluun? Onneksi päiväkodeissa mietitään tätäkin asiaa.

Tässä taas nähdään perhepäivähoidon "yksilöllinen hoito ja kodinomaisuus". Ei ole aikaa/halua vahtia edes niitä neljää lasta niin ettei vahinkoja satu.

Ryhmäperhepäiväkoti-pieni päiväkoti jossa lastenhoitajia/lähihoitajia ja lastentarhanopettaja. Näin täällä.

Pph parihoito on 2 hoitajaa hoitaa 8 lasta samoissa tiloissa.

[QUOTE="Vieras.";29710368]Ryhmäperhepäiväkoti-pieni päiväkoti jossa lastenhoitajia/lähihoitajia ja lastentarhanopettaja. Näin täällä.

Pph parihoito on 2 hoitajaa hoitaa 8 lasta samoissa tiloissa.[/QUOTE]

Yleensä ryhmis on tosiaan 3-4 pph:ta hoitolapsineen (12-16 lasta) samoissa tiloissa. Perhepäivähoitajan koulutus riittää, ei tarvitse olla lähihoitaja. Lähihoitajat ovat sitten päiväkodissa töissä.

Yleensä ryhmis on tosiaan 3-4 pph:ta hoitolapsineen (12-16 lasta) samoissa tiloissa. Perhepäivähoitajan koulutus riittää, ei tarvitse olla lähihoitaja. Lähihoitajat ovat sitten päiväkodissa töissä.

Itse asiassa yhdellä hoitajalla täytyy olla vähintään lähihoitajan koulutus mikäli ryhmiksessä on 3 tai enemmän hoitajia lapsineen. Kahden pph:n ryhmiksessä tätä vaatimusta ei ole.

Itse en ole nähnyt päiväkodinpihaa jossa olisi turva-aitoja. Ei myöskään lapsieni päiväkodissa. Äitiyslomalla ollessani poikani oli puistossa aina pari tuntia päivässä, jossa oli kaksi puistotätiä ja melkein 30 lasta. Eikä sielläkään ollut mitään turva-aitaa. Ryhmiksessä kuitenkin se suhde, kuinka monta lasta per hoitaja on, on huomattavasti pienempi kuin päiväkodeissa. Joten minusta ei nyt todellakaan ole kohtuutonta vahtia niitä keinujia. Siihen riittää että yksi täti seisoo keinujen luona ja muut vahtivat muita.

Itse nostaisin kyllä haloon, kyllä muillakin asukkailla on sananvaltaa tuohon.

No, meilläpäin semmoisissa päiväkodeissa jossa isot ja pienet ulkoilee samalla pihalla on ne turva-aidat/keinut erotettu selvästi muusta pihasta johonkin nurkkaan että on helppo valvoa. Jos ne keinut on keskellä leikkipihaa niin sinne voi lapsi ilmestyä selänkin takaa. Sitäpaitsi ei iltapäiväulkoilussa ole montaa hoitajaa siinä pihalla, yksi vain ja jos toinen on paikalla vielä niin sekin tekee paperitöitä sisällä.

[QUOTE="Vieras.";29710311]Joskus on ainoa vaihtoehto nostaa keinut pois.
Hoidossa ulkoilun tarkoitus on monipuolinen liikkuminen patin tunnin verran siten et lapsen syke nousee välillä,

Tarkoitus ei ole jämähtää keinuun. Vilu siinä tulee.[/QUOTE]

Aikuisen, tässä tapauksessa hoitajan, tehtävä on keksiä niin houkuttelevaa toimintaa, että lapsi ei viihdy keinussa liian pitkään.

Olkoot pph tai sitten lähäriksi lukeneita.
Jokin muu ratkaisu pitää olla.

Olen itse hoitolaisten kanssa taloyhtiön pihalla ja parasta kun lapsia on muitakin.
Keinu on pirullinen mutta silmät selässä olevana on pystytty ulkoileen kuitenkin.
Taloyhtiön lapset saa keinuu niin paljon kun haluaa.
Minä pidän pienet silloin hiekkiksellä .

[QUOTE="Vieras.";29710311]Joskus on ainoa vaihtoehto nostaa keinut pois.

Tarkoitus ei ole jämähtää keinuun. Vilu siinä tulee.[/QUOTE]

No jos joku lapsi meinaa jämähtää keinuun niin silloin hoitaja käyttää omaa auktoriteettiään ja keksii lapselle muuta tekemistä. Mutta se, että hoitolapset tahtoisivat vaan keinua, ei ole muiden kerrostaloissa asuvien lapsien vika eikä siitä heitä tulisi rangaista!

Hoitajien laiskuudelta tuo mun mielestä vaikuttaa. Ei jakseta komentaa eikä vahtia.

Mutta tässä tapauksessahan ei ollut edes kyse siitä liikaa keinumisesta vaan siitä, että pienet hoitolapset kiipeää keinuun ja satuttaa itsensä. Ei me vanhemmatkaan oteta leikkipuistoissa keinuja pois sillä varjolla, että omat pienet lapset voivat satuttaa itsensä.

s
Eräiden kerrostalojen pihalla on leikkipaikka. Toiseen kerrostaloon on jokin aika sitten muuttanut ilmeisesti ryhmäperhepäiväkoti tms. Kerrostalossa asuu lapsiperheitä.

Ensin hoitajat olivat alkaneet nostamaan keinuja ylös niin, ettei lapset ylety niihin. Ja jättivät keinut ylös myös, kun lähtivät pihalta. No, eräs asukas tästä kysyi ja hoitajat oli sanoneet, että keinut pitää olla ylhäällä, koska muuten heidän hoitolapset voi kiivetä keinuihin ja satuttaa itsensä. Tämän mun tuttavaperheen lapset tästä oli harmissaan, koska eivät ylettyneet itse keinuja ottamaan alas, jotta olisivat päässeet keinumaan. Vanhempien piti itse mennä keinut joka päivä laskemaan jos tahtoivat, että lapset saa keinua.

Nyt tämä tuttavaperheen lapsi kertoi, että nyt keinut on viety kokonaan pois. Hoitajat olivat pyytäneet poistamaan keinut, juuri siitä syystä, että heidän hoitolapset muuten kiipeilee keinuihin :O Yhtenä päivänä keinuja ei enää ollenkaan ollut, kun huoltomies oli ne vienyt.

Mitä hittoa! Mistä niille hoitajille sitten maksetaan jos sekin on liian raskasta, että lapset yrittää päästä kiikkumaan? Ja hoitajat ei ilmeisesti itse jaksa kiikuttaa lapsia? Kyllä alko sieppaamaan, harmi etten ite asu talossa, muuten tekisin valituksen saman tien!!

No aika hölmöä touhua... Jos lapsi pääsee itse keinuun kiipeämään, niin tuskinpa onnistuu sieltä pudotessaan itseään kummemmin loukkaamaan - ei ne keinut nyt niin vaarallisia ole. Isompi vaara on, että isommat lapset putoaa kovemmasta vauhdista tai pienet juoksee keinun alle ja saa potkun päähänsä. Mutta vahtimista se vaan edellyttää, kuten aina leikkipuistossa. Voihan sitä pudota myös keinusta tai liukumäestä eikä se hiekan ja kivien heittelykään ihan turvallista ole :D

[QUOTE="Mariska";29713580]No aika hölmöä touhua... Jos lapsi pääsee itse keinuun kiipeämään, niin tuskinpa onnistuu sieltä pudotessaan itseään kummemmin loukkaamaan - ei ne keinut nyt niin vaarallisia ole. Isompi vaara on, että isommat lapset putoaa kovemmasta vauhdista tai pienet juoksee keinun alle ja saa potkun päähänsä. Mutta vahtimista se vaan edellyttää, kuten aina leikkipuistossa. Voihan sitä pudota myös keinusta tai liukumäestä eikä se hiekan ja kivien heittelykään ihan turvallista ole :D[/QUOTE]

Nojoo, nyt on taas hoitotädit tehneet kärpäsestä härkäsen, että sais itse laiskotella päivän ajan. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että keinut- siis KEINUT- vois olla niin vaarallisia, että ne pitäis poistaa kaikista päiväkotien yms pihasta.

[QUOTE="ryhmis";29714608]Vai laiskotella... en ota muuhun kantaa mutta hyvä tietää että yksien keinujen nostaminen ylös antaa mulle mahdollisuuden LAISKOTELLA KOKO PÄIVÄN. :D[/QUOTE]

No ei ole kukaan vielä kertonut muuta järkevää syytä miksi hoitajat tahtois poistaa keinut koko pihasta. Tai siis tekosyyhän tuolle on, se heidän mainitsema syy, että lapset satuttaa itsensä kun kiipeävät niihin. Mutta miten ihmeessä me muut pärjätään omien pienten lasten kanssa puistoissa, joissa on keinut? Tai kuinka muut hoitajat pärjää päiväkodeissa/perhepäivähoidoissa keinujen kanssa? Tämä kun oli eka kerta, kun näin älyttömästä jutusta kuulen.

Yhteistyössä