Eikö mielestänne lapsen lukemaan oppimisella ole mitään tekemistä vanhempien vuorovaikutuksen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerttu

Vieras
Kun joku tuossa toisessa aloittamassani ketjussa pilkkasi, että en ole lainkaan vuorovaikutuksessa 5-vuotiaan lapseni kanssa, koska käyn päivisin töissä. Kuitenkin lapsi on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.

Miten muuten lukemaan/kirjoittamaan oppiminen on mahdollista ennen kouluikää kuin lapsen ja vanhemman vuorovaikutuksessa? Päiväkodissa eivät ole opettaneet lasta lukemaan/kirjoittamaan, toki lukevat välillä satuja.

Mun esikoinen oppi lukemaan 5vee koska oli kiinnostunut kirjaimista ja lukemisesta...kakkonen oppi eskarivuoden aikana...mäkin käyn kyllä töissä ja iltaisin ja vapaapäivinä vietän aikaa lasten kanssa.
En tiiä, miten tuo vuorovaikutus tähän liittyy...

Itsekin olen oppinut varhain lukemaan. Täytyy sanoa, että meillä siihen kyllä oli syynä nimenomaan vuorovaikutuksen puute. Äitini on pitkälle kouluttautunut, aina nenä kirjassa kiinni, kotonakin. Harvoin hän jaksoi täysipainoisesti paneutua asioihini. Muistan, miten otin kirjahyllystä Päätalon Mustan lumen talvi ja kopioin sieltä kirjaimia paperille. Menin näyttämään äidille ja kysyin, mitä tässä lukee. Äiti sanoi: Emman iso perse. Minusta se oli ihmeellistä ja yhtäkkiä päässä välähti lukutaidon idut. Tajusin, että siinä lukee todellakin Emman iso perse.

Mielestäni lukutaidon oppimisessa ei ole kyse älykkyydestä, vaan ehkä enemmänkin lapsen luontaisesta kiinnostuneisuudesta, kodin ilmapiiristä ja kannustuksesta, sisarusten esimerkistä. En kyllä ajattele, että hyvä vuorovaikutus jotenkin edistäisi lukutaitoa.

on neljä lasta. Ekan kanssa oltiin hyvinkin tiiviisti vuorovaikutuksessa ekat n. neljä vuotta kun toka syntyi. Luin hänelle paljon kirjoja, lauloin hänelle, leikin ja juttelin. Poika oppi lukemaan vasta eka luokan syksyllä. Toka, kolmas ja neljäs eivät ole päässeet osallisiksi samanlaajuisesta vuorovaikutuksesta (!) joskin heillekin olen paljon lukenut ja joskus laulellutkin. Toka oppi lukemaan eskarissa ja kolmas viisivuotiaana ja ihan ite. Neljäs on vasta neljän, joten hänestä ei voi tietää vielä. Mun mielestä lasten lukemaan oppiminen ei ole vuorovaikutuksesta ja sen määrästä kiinni. Lapset on erilaisia, toiset oppii nopeammin, toiset hitaammin ja mitä sillä loppupeleissä on väliä minkäikäisenä lukutaidon oppii, koulussa viimeistään! Meillä ratkaisevinta oli varmaankin lapsen oma kiinnostus kirjaimiin ja sitä kautta lukemiseen. Ketään ei ole kotona opetettu/painostettu lukemaan oppimiseen.

Mä oon ollu molempien kans kotona, lukenu paljon kirjoja ym.. esikoinen oppi lukemaan 5-v ihan ite, ja kuopus oppi kans lukemaan 5 v, kun esikoisen kans leikkivät koulua :)

Alkuperäinen kirjoittaja kerttu:
Päiväkodissa eivät ole opettaneet lasta lukemaan/kirjoittamaan, toki lukevat välillä satuja.

Otsikon kysymykseen: Varmasti on jotain tekemistä. Mutta tuohon lainaukseen: Jotkut lapsethan oppivat juuri siitä lukemaan, että heille luetaan. Seuraavat tekstiä silmillään samaan aikaan ja sitten jossain vaiheessa tajuavat.

täysin ilman vuorovaikutustahan lapsista tulee luolaihmisiä vrt. esim. mowgli.

No ihan tosissaan. Meillä luetaan joka ilta iltasatu ja muutenkin. 5v. ei vielä lue, tuntee kyllä kirjaimet ja osaa kirjoittaa oman nimensä hyvin, mikä on lähinnä päiväkodin ansiota. Itse taas olen ihan itsekseni oppinut lukemaan 5-vuotiaana lukemalla sarjakuvia ;)

Meillä esikoisen kiinnostuksen ja innostuksen kieleen huomasi jo ihan pienenä, kun hän sanoi ensimmäiset sanansa 8kk ikäisen ja alle 1½-vuotiaana puhui lausein. Hän rakasti sitä, että hänelle luettiin ääneen ja esikoinen kun oli, hänelle ehdittiin lukea tosi paljon. Iltaisin hän meni vuorotellen äidin ja isän väliä kirjan kanssa pyytäen, että lue. Hän oppikin lukemaan 4-vuotiaana ja kouluun mennessä luki esim. Veljeni Leijonamielen. Kakkosen juttu on ollut mielikuvitus ja leikki. Hän on leikkinyt aina pidempään ja keskittyneemmin kuin isosiskonsa, vaikka on pari vuotta nuorempi. Hänen puheenkehityksensä oli viiveistä (alkoi puhumaan vasta 2v9kk ikäisenä) eikä hän oikein ollut kiinnostunut lukemisesta. Eskarissa hän osasi lukea pieniä sanoja, jos niin halusi, mutta usein sanoi, ettei halua lukea. Nyt ekaluokkalaisena lukeminen sujuu jo kohtuullisesti. Kolmonen on vasta 3v, tykkää paljon lukemisesta, mutta haluaa paljon myös leikkiä. Hänen puheenkehityksensä ei ollut mitenkään aikaista, mutta ei myöhäistäkään. Saa nähdä, missä kohtaa häntä alkaa kiinnostaa lukeminen.

Luulen, että lapset ovat kaikki persoonia ja lukemisen opettelemisen "herkkyyskausi" tulee jokaisella omana aikanaan. Vuorovaikutus on varmasti tärkeää ja positiivinen kannustus, mutta pitää muistaa, että vuorovaikutusta he saavat myös sisaruksiltaan, isovanhemmiltaan jne. muilta ihmisiltä, jotka heidän elämäänsä kuuluu.

Yhteistyössä