Eikö henkilökohtaisella avustajallakin pitäisi olla vaitiolovelvollisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis sellaisella, joka avustaa yksityistä henkilöä?
Mun yksi tuttavani on tällaisessa työssä, otti työpaikan MOL:in sivuilta eikä hänellä ole minkäänlaista koulutusta. Hän ei ilmeisesti tiedä, ettei työnantajansa asioista saa puhua, kun puhuisi ihan kaikkea ja tosi henkilökohtaisiakin juttuja.
Olen kyllä huomauttanut siitä.

Mutta mitä jos tuo avustettava nostaisi oikeusjutun, tai jotakin?
Riittäisikö siihen selitykseksi, ettei työntekijä vaan tiennyt, että on vaitiolovalvollinen?
Vai olisiko työnantajan pitänyt ottaa selvää työntekijän koulutuksesta tai ainakin etiikasta, ja tehdä selväksi tämä asia jo työsuhteen alkaessa?

mulla on ollu henkilökohtainen avustaja ja kyllä hänen työsopimuspaperissa luki ihan erikseen vaitiolovelvollisuussopimus kohta. eli kyllä, heillä on aina vaitiolovelvollisuus

No kyllä minä ainakin erikseen kirjoitan vaitiololapun, vaikka tiedänkin että ei saa puhua ilman sitäkään. Jospa työnantaja ei ole huomannut sellasta allekirjoituttaa.

[QUOTE="vieras";27697928]Ei kaikkiin työsuhteisiin kyllä liity vaitiolovelvollisuutta. Jos on puutarhuri, tai raksalla, tai koneistaja niin enpä usko.[/QUOTE]

Minä ainakin jouduin koneistajana allekirjoittamaan paperin etten paljasta tuoteiden piirrustuksia ja mittoja jne.. Koskien tietysti niitä tuotteita jotka oli firmassa kehitelty sekä kehitteillä.. ja muista firmaa koskevista asioista olin myös vaitiolovelvollinen ihan jo sopimuksen mukaan. Eli henkilökohtaisenavustajan sopimuksessa todellakin varmasti lukee myös vaitiolovelvollisuus.

jos työsopimuksessa niin lukee ja on vielä jopa erikseen allekirjoittanut vaitiolopaperin. Ihmiset puhuu työasoista vapaammin aloilla missä tätä velvoitetta ei ole, eihän se hyvien tapojen mukaista ole mutta jos siitä ei ole sovittu nii eipä ne älyä varoa

Minä ainakin jouduin koneistajana allekirjoittamaan paperin etten paljasta tuoteiden piirrustuksia ja mittoja jne.. Koskien tietysti niitä tuotteita jotka oli firmassa kehitelty sekä kehitteillä.. ja muista firmaa koskevista asioista olin myös vaitiolovelvollinen ihan jo sopimuksen mukaan. Eli henkilökohtaisenavustajan sopimuksessa todellakin varmasti lukee myös vaitiolovelvollisuus.

Sama täällä, itsekin olen työskennellyt koneistajana ja samat ehdot oli paperissa, johon laitoin nimeni alle.

Muorempana olin myös jonkin aikaa henkilökohtaisena avustajana ja allekirjoitin silloinkin erillisen paperin koskien vaitiolovelvollisuutta.

Kyllä on, mutta esim. minun pomoni on sanonut minulle, että saan halutessani puhua hänen asioistaan, koska kaikki on jo julkisesti jossakin luettavana. En silti näe tarvetta keskustella työstäni ulkopuolisten kanssa.

Yhteistyössä