Eihän vauva tästä kärsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv38

Vieras
Pesin kaikki yhdistelmien kankaat. Kuomussa on ihan muutamia pieniä homepilkkuja siinä sisäkankaassa sivussa. Siis todella, todella vähän.

Lillui piimässä, on pesty sappisaippualla, pesuaineella ja kaadoin vielä raakaa etikkaa niskaan.

Uudet vaunut tulee mutta menee pari kuukautta, joten hetki pitää käyttää noita väkisinkin.

Mutta sanokaa nyt, että ei se vauva tuosta hätkähdä? Käsittääkseni aika monet käyttää surutta tuollaisia ihan vakkariinsa?

Kuomussa en kuivumisen jälkeen nähnyt enää mitään pilkkuja eikä niitä siis paljoa alunperinkään ollut. Olleet käytössä kyllä koko ajan edellisellä lapsella eikä hän ole reagoinut mitenkään.

Enpä osaa sanoa miten vakavaa home on... Itse en tosin ole ollut kovin huolissani. Saatiin matkarattaat tutulta ja huomasimme sitten niiden olevan aikalailla homeessa. Me ainakin yksinkertaisesti pesimme kaikki tekstiilit koneessa ja ihan tavallisella pesuaineella, jota käytämme kaikkiin muihinkin vaatteisiin. Ei niissä homepilkkuja enää näy ja aiomme niitä käyttää.

-Rv 39

Meillä on kans kavereilta kierrätetyt yhdistelmät vauvaa odottamassa, ja vaunuissa on etenkin kuomussa melko isoja homeläikkiä. Olen yrittänyt niitä pestä (tuloksetta), konepesua kankaat eivät kestä. Tähän mennessä en ole oikeastaan tullut edes ajatelleeksi että home olisi jotakin muuta kuin esteettinen haitta, mutta nyt alkoi hirvittämään että onko kasvusto edelleen "aktiivista" eli saattaa siirtyä hengitysilmaan. Kuomuhan ei tule vauvan iholle missään vaiheessa, mutta hengitysilmaan se vaikuttaa kyllä, onhan se heti pään päällä esim. nukkuessa. Löytyisiköhän tästä jotain tietoa? Tai hyviä vinkkejä joilla homeen saisi kokonaan pois? Tässä vaiheessa tekisi kyllä jo mieli luovuttaa ja ostaa uudet vaunut, ihan vain varalta...

Alkuperäinen kirjoittaja rv 36:
Meillä on kans kavereilta kierrätetyt yhdistelmät vauvaa odottamassa, ja vaunuissa on etenkin kuomussa melko isoja homeläikkiä. Olen yrittänyt niitä pestä (tuloksetta), konepesua kankaat eivät kestä. Tähän mennessä en ole oikeastaan tullut edes ajatelleeksi että home olisi jotakin muuta kuin esteettinen haitta, mutta nyt alkoi hirvittämään että onko kasvusto edelleen "aktiivista" eli saattaa siirtyä hengitysilmaan. Kuomuhan ei tule vauvan iholle missään vaiheessa, mutta hengitysilmaan se vaikuttaa kyllä, onhan se heti pään päällä esim. nukkuessa. Löytyisiköhän tästä jotain tietoa? Tai hyviä vinkkejä joilla homeen saisi kokonaan pois? Tässä vaiheessa tekisi kyllä jo mieli luovuttaa ja ostaa uudet vaunut, ihan vain varalta...

Minulle sanottiin yhdellä toisella keskustelupalstalla, että pesun ja kuivumisen jälkeen se on nimenomaan ulkonäköseikka eli että home ei kasva siinä enää. Moni totesi myös, että hyvin monilla on juuri nimenomaan siinä vaunujen kuomuosassa hometta niin että ei edes tiedä, sitä kun ei pahemmin tule kytättyä ja siihen herkästi sitä pääsee tulemaan. Toisella palstalla taas oli muutamat sitä mieltä, että ei pitäisi altistaa lasta homeelle. Toisaalta homeitiöitä on joka puolella ja vaunuja käytetään ulkona, joten itsestäni tuntuu, että se ei voi kauhean suuri seikka olla jos kuomussa on hiukan homepilkkuja.

Ja minulle sanottiin siis, että tuo piimä ja etikkakäsittely on kyllä sen kasvuston tappanut. Kuomun kuivuttua en nähnyt edes niitä pilkkuja enää. Aion käyttää nyt siis, mutta meille on tosiaan tulossa jo uudet sitten kuitenkin. Vaikkakaan en tuon asian takia ole uusia tilannut vaan ihan vaihtelun vuoksi. Mutta tarkkana olen nyt kyllä, että ei taas tulisi.

Kysyin asiaa siis täälläkin, kun ajattelin että katson mitä täällä porukka tuumaa.

Kiitos vinkeistä! Kokeilen vielä tuota etikka- ja piimäkäsittelyä, eivätpä ole ainakaan mitään myrkyllisiä aineita eikä varmaan vie värejäkään. Kärryt ovat muuten niin hyvät että harmittaisi tuhlata uusiin, jos noista vain saa varmasti vauvalle turvalliset. Ja onhan se kyllä niinkin, että pieni mikrobialtistus on vauvallekin vain hyväksi, liian desinfioitu koti kun altistaa myös allergioille. Esikoisen ollessa vauva meillä oli vielä koira, ja silloin parit vauvakaverit kävivät meillä ihan altistusmielessä nuohoamassa! Nyt kun koiraa ei enää ole, niin vauvan omaa vastustuskykyä pitänee aktivoida muilla keinoin... ;)