Eihän tällainen uuni ole enää paloturvallinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vuokralainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vuokralainen

Vieras
-uunin ollessa päällä hellan nappulat lämpeää melko kuumiksi
-uuni on lämpimämpi kuin mitä pitäisi olla ja vaikka laitoin 25 astetta pienemmän lämpötilän kuin ohjeessa niin kakku paloi päältä ja sisältä oli vielä ihan löllö, kakku oli ollut uunissa vajaan vartin. Muutenkin saanut joka paistettavan kanssa kytätä ettei ne pala.
-uuni ei mene aina päälle kun vääntää normaalille käytölle vaan pitää laittaa hetkeksi kiertoilmalle, että alkaa normaalipuoli toimia

Vuokranantaja sitä mieltä, että jos sen kanssa pärjää niin ei vaihdeta uutta. Mies ei tietenkään sanonut, että ei pärjää. No ei tuon kanssa pärjää! Ja kyllä tuo mun mielestä on vaarallinen tuollaisena. Kyse vanhasta uunista, varmaan 80-luvulta.

Jos se olisi oikeasti vaarallinen, uuni polttaisi sulakkeen eikä siis toimisi. Samalla todnäk osa valousta tms olisi pimeänä. Toi vaan enteilee loppua.

No sulaketaulu toinen ihanuus. Liikaa laitettu yhden sulakkeen taakse vanhassa sulaketaulussa. Sulakkeet menee todella helposti jos on liikaa laitteita päällä. Esim. tänään meni kun oli päällä tiskikone, telkkari+boxi ja tietokone.

Meillä uuni teki silleen, että laitoin kanat uuniin paistopussissa ja 175 astetta, ja sehän sitten kuumui ihan hulluna, paistopussi suli ja kanat vaan poksui. Kyllä vuokranantaja vaihtoi hellan, kävi katsomassa ja myös liedessä oli ollut jo pitempään vikaa, yksi levy porotti ihan täysillä vaikka olisi ollut ykkösellä.

Laita mittari sinne uuniin ja katso paljonko siinä on eroa. Kokeile eri lämpötiloilla. Nappuloitten kuumenemiseen en ota kantaa jos kyse ei ole siitä etei ne ole ennen kuumenneet.

Toi ettei aina mene päälle niin siinä säätimessä on kosketushäiriö, joka sinänsä ei ole kamalan vaarallinen.

[QUOTE="vvvv";30648853]Ei 80-luvulla ollut kiertoilmauuneja????
Ettet nyt oo laittanu jotai grillivastuksia päälle[/QUOTE]

No en mä tiedä kuinka vanha tuo uuni on, mutta kiertoilma siinä kuitenkin on. En ole laittanut mitään grillivastuksia päälle! Kai mä nyt sen osaan katsoa! Ei tehnyt tuota aiemmin kakkujen kanssa, että noin nopeasti vetäisi tummaksi. Lämpötiloja ei voi laittaa ohjeiden mukaan koska uuni on kuumempi kuin pitäisi olla. Ei tuo ole normaali.

[QUOTE="a p";30648877]No eikä vältä! Tuo uuni pilaa ruuat ja leivonnaiset![/QUOTE]

Sit sun kannattaa ilmottaa siitä ite eikä laittaa miestä asialle. Tiesikö mies ettet pärjää sen kanssa vai oletko saanut pöperöt pöytään? = pärjännyt

[QUOTE="a p";30648883]Ei meillä ole sellaista mittaria jolla asian voisi testata.[/QUOTE]

Ihan tavallinen lihanpaistomittari käy. Vinkki niitä saa kaikista kaupoista.
Vaikka asuu vuokralla ei ole pakko muuttua avuttomaksi.

[QUOTE="a p";30648877]No eikä vältä! Tuo uuni pilaa ruuat ja leivonnaiset![/QUOTE]

Ratkaisu on hankkia oma asunto, niin saatte täsmälleen sellaisen uunin kuin haluatte. :) Nämä ovat juuri niitä syitä, miksi ihmiset tavallisesti hankkivat ennemmin tai myöhemmin oman asunnon.

Ratkaisu on hankkia oma asunto, niin saatte täsmälleen sellaisen uunin kuin haluatte. :) Nämä ovat juuri niitä syitä, miksi ihmiset tavallisesti hankkivat ennemmin tai myöhemmin oman asunnon.

Tai hankkivat reilun vuokranantajan ;)

Mulle on tänä vuonna uusittu jo jää-viileäkaapit, tiskikone, kiuas ja vessan peilikaappi.
Ostamani maalit ja tapetit sain vähentää vuokrasta.

Kuinka moni teistä viisastelijoista olisi valmis käyttämään tuollaista uunia jatkuvasti? En mä ainakaan olisi ja kyllä tuollainen uuni kuulostaa vaaralliselta.

[QUOTE="Kaarina";30648930]Kuinka moni teistä viisastelijoista olisi valmis käyttämään tuollaista uunia jatkuvasti? En mä ainakaan olisi ja kyllä tuollainen uuni kuulostaa vaaralliselta.[/QUOTE]

En välttämättä käyttäisikään, mutta yksinkertainen lämpötilan mittaus on helppo tapa osoittaa uunin viallisuus. Ei mikään "musta tuntuu" ole riittävä peruste vuokranantajalle sijoittaa satoja euroja.

[QUOTE="Nuuh";30648954]En välttämättä käyttäisikään, mutta yksinkertainen lämpötilan mittaus on helppo tapa osoittaa uunin viallisuus. Ei mikään "musta tuntuu" ole riittävä peruste vuokranantajalle sijoittaa satoja euroja.[/QUOTE]

Ja meinaat että va ei saa niitä kodinkoneisiin sijoittamiaan rahoja takaisin?

[QUOTE="Nuuh";30648886]Ihan tavallinen lihanpaistomittari käy. Vinkki niitä saa kaikista kaupoista.
Vaikka asuu vuokralla ei ole pakko muuttua avuttomaksi.[/QUOTE]

Mikä h**vetti teitä oikein vaivaa? Aivan kummallisia vastauksia taas tässäkin ketjussa. Miten vuokralla asuminen ja avuttomuus liittyy toisiinsa? Häh?! Enkä todellakaan ole avuton ja todellakin tiedän, että tuo uuni ei ole enää turvallinen ja oikein toimiva! Mitä hittoa tässä hyödyttää lykätä uuniin lihanpaistomittari kun siinä on korkein lämpötila 87 astetta???? En ala ostamaan uutta mittaria tämän takia.

Joo olisi kiva tietää moniko teistä ämmistä haluaisi käyttää tuollaista uunia. Ei varmasti yksikään, mutta halutaan vain aukoa päätään.

Kaupoista löytyy sellaisia uunin mittareitakin, jotka näyttää 300 asteeseen ja eikä maksa kuin muutaman euron. Sellasen kun nakkaat uuniin voit testata lämpötilan.

Iäkkäillä sähköuuneilla tuppaa noin tehdä.. nappulat ovat saattaneet kuumentua jo pelkästään "tyyppivikana". Ajan myötä uuniin lämpötiloihin ei voi luottaa.. Ei se vielä paloturvallisuutta vie vaikka ikää on eikä toimi kuin uusi. Tavallista on että hellan levytkin ovat kuumia pitkään vaikka virran katkaisisi. Termostaattiviat ovat yleisiä vanhuuden merkkejä, heh.
Meillä toimii vielä hellanlevyt ok ja uunia saa vahtia, mutta eihän sitä uunia, edes uutta, ole tarkoitus jättää vahtimatta? Jos kiertoilma pelaa paremmin niin ruuat tekee sillä sitten. Itse odottelemme vielä ja käytämme tuota vanhaa, käytettynä ostettu muuten, kunnes on tarve uusia tuo jääkaappikin ja pintoja keittiöstä. Eli vaikka oma koti onkin niin silti säästetään ja käytetään loppuun tuo uuni.
Jos sulake alkaa palamaan uunin käytöstä tai ei enää jaksa lämmittää niin silloin se on vaihtoon.

Usein vuokralaiset olettaa kaiken olevan viimeisen päälle ja pikkuasioista pitäis uusia kodinkoneita. Hassua. Tuskin vuokranantaja pistää pahakseen jos ostatte itse mieluisen uunin jos ei tuo vanha kelpaa? :)

Yhteistyössä