Eihän se näin voi mennä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ma.mo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ma.mo

Uusi jäsen
06.09.2011
3
0
1
Tarvitsen pikaista neuvoa erääseen ongelmaan.
Ex-mieheni ja minä olemme ajautuneet erimielisyyksiin elatusmaksuista. Kaikki sai alkunsa siitä kun poikamme pääsi toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Isä aloitti maksamaan elatusmaksun suoraan pojallemme mainitsematta asiasta minulle. Odottelin elatusmaksua tuttuna ajankohtana ja kun sitä ei alkanut kuulua,otin mieheen yhteyttä ja hän kertoi,ettei elatusmaksu enään minulle kuulu vaan pojallemme,koska hän ei ns.asu enään kotona vaan oppilaitoksessa. Mies oli myös sitä mieltä,että ihan sama kuin hän pyytäisi minun maksamaan hänelle,koska poika ei ole kummankaan luona..? Poika on ikänsä asunut kanssani ja hän on kirjoilla talossamme edelleen,ainoastaan opiskelee toisaalla. Ex-mieheni oli jopa sitä mieltä,että riitauttaa asian ja hankkii näin ollen minulle vaikeuksia.. Mainittakoon,että olen työkyvyttömyyseläkkeellä,maksan poikamme kotilomamatkat ym.ja hän saa opintotukea 200e/kk pienten tulojeni vuoksi.
Olen toki valmis antamaan vaikka joka ikisen pennosen pojalleni,mitä hänestä elatusmaksuja saan,kyse on lähinnä periaatteesta ja siitä,että mielestäni mies ei voi toimia näin mielivaltaisesti minua kohtaan.
Olen aina painanut kaikki villaisella hänen suhteen,vaikka hän ei ole juuri koskaan pitänyt lapsiaan luonaan tai yhteyttä heihin. Erosimme n.14v. sitten ja hän ei ole pitänyt kertaakaan sovitusti lapsia luonaan,ei viikonloppuja,ei lomia,ei yhtään mitään. Muutaman hassun kerran ottanut yöksi tai kahdeksi mökille kanssaan. Rahallisesti hän on kyllä lapsia muistanut,ostanut mopoa ym.mutta koskaan hän ei ole etukäteen näistäkään kanssani puhunut,vaan toiminut omaehtoisesti.
En ole jaksanut myöskään koskaan tarkastuttaa elatusmaksuja vaikka hän oli opiskelija silloin kun niitä määrättiin ja nykyään on insinööri ja toimii opettajana teknillisessä oppilaitoksessa..Olen siis saanut pojastani koko ajan vähemmän kuin mitä kaupunki tai kunta maksaisi jos hän ei suostuisi maksamaan..Summa on pyörinyt siinä reilun satasen korvilla..
Kuulin vasten äskettäin,että ex-mieheni kuuluisi maksaa takautuvasti indeksi-korotuksia minulle n.1000e,mutta en tohtinut käydä asiasta riitelemään ja annoin olla. Nyt kuitenkin aion pyytää myös nämä rahat perinnän kautta jos mies ei suostu elatusapua minulle maksamaan vaan maksaa sen pojallemme.
Mainittakoon vielä,että tähän asti insinööri-isän maksama elatusmaksu on kattanut nippa nappa pojan viikkorahan 15e,sekä kuukausittaisen linja-auton seutulipun 60e,että sillä lailla..

Onko jollain saman kaltaisia ongelmia. Neuvokaa,kiitos

Elatusmaksut kuuluu maksaa lapsen äidille, ei lapselle. Sen asian suhteen ei ole muttia, joten riitauta ihmeessä, et voi hävitä. Plus toivottavasti saat vielä takautuvastikin maksuja.

• Tykkää
Reactions: ma.mo
Minä tekisin niin, että hommaisin korotuksen elariin ja samalla sovittaisiin että isä maksaa suoraan lapselle.

On vääri että lapsesi saa isältään rahaa vähemmän kuin hänelle kuuluu, siksi elari pitää tarkistuttaa pian. Toki on niin että isä tekee väärin kun omavaltaisesti muuttaa käytäntöä, mutta silti se voi olla ihan ok tapa. Sovitte vaan maksukäytännön selväksi lastenvalvojalla.

• Tykkää
Jos lapsi on yli 15 vuotias hän voi vaatia elatusavun maksamista itselleen. Kyseessä on lapsen elatuksen turvaaminen, ja tosiaankin 15 vuotias voi lain mukaan hakea esim. Kelasta tuen maksamisen itselleen. Äidillä ei ole sananvaltaa asiassa.

Jeps,kiitos ja samaa mieltä,että lapselle raha kuuluukin ja toki kirjoihin,laskimiin,matkoihin (18e/suunta opiskelija-alennuksesta huolimatta)
Lähinnä kysyinkin,että jos aion riitauttaa asian,niin mikä on lain mukaan oikein,mikä väärin...Voin täysin sydämin sanoa,että isän antamat elarit menevät joka ikinen pojalle,ei minulle. Lisäksi,ettei tule mutinoita,niin maksan harrastukset ja poikamme ei vietä aikaa isällään vaan kaikki lomat kotona ym.ym..
Isä parasta aikaa lähettelee viestejään,ettei aio maksaa mulle enään mitään,eikä elättää mua vaan poikaa...;) Periaatteessa hieno ja jalo ajatus,mutta käytännössä se ei vaan taida toimia ihan hänen haluamallaan tavalla.
Korostan vielä sitä,että annan isän elatusmaksun saman tien pojalle,mutta sitä en hyväksy,että hän toimii aina kertomatta asioista minulle

Mä en nyt oikeen tajunnut. Jos kerta se raha menee pojalle niin miksei se voi mennä suoraan pojalle? Kuulostat katkeralta, jos erostakin on jo 14 vuotta ja vielä jaksa tommosesta jauhaa. Minä olisin jo aikoja sitten hakenut sen korotuksen elatukseen ja haistattanut koko ukolle.

Ja miksi sinä luettelet, että mitä SINÄ maksat lapsen menoista?

• Tykkää
Muistuttaisin,että alkuperäisessä viestissä kysyin,että kenelle raha kuuluu maksaa,eli kysymys on lähinnä periaatteesta. En haluaisi olla miehelle katkera,vaikka myönnettäköön,että taidan hieman olla..;) Toki en siitä syystä,että odotan kukkapuskia tms..vaan siitä,ettei hän ole ikinä osallistunut lastensa elämään ja tekee asioita oman mielensä mukaisesti.
En ole luonteeltani pahansuopa,siis en haluaisi asioista riidellä vaan ratkoa ne asiallisesti ja kun niistä häneltä kysyn,niin saan kuulla olevani ahne paskaläjä joka haluaa elää hänen kustannuksellaan.
Raha voi toki mennä pojalle suoraankin,mutta poika on alaikäinen,asuu toisella paikkakunnalla n.300km päässä kotoamme enkä halua,että hänellä on käytössään 350e/kk siitä syystä,ettei käytä rahoja tupakkaan tai kaljaan,se mahdollisuus on aina otettava myös huomioon.
Arvostan asiallisia neuvoja mutta olen myös huomannut näillä keskustelupalstoilla,että esität asian miten hyvänsä,niin kaikkia se ei miellytä.
Siitä syystä laitoin aiempiin viesteihini myös sen,että molemmat maksamme pojan elon ja olon tasapuolisesti,muuten äkkiä viestiketju olisi täyttynyt viesteistä,että "elatusapu on tarkoitettu lapsen elatukseen,ei äidin"

Toivottavasti esitin asian nyt riittävän selkeästi mitä ajan takaa. Luulen,että ensimmäinen vastaus riitti vastaukseksi,kiitos siitä :)

Pitäähän lapsen opetella tulemaan rahojenkin suhteen omillaan kun kerran on kotoa pois muuttanut. Minusta voisit sopia rahapolitiikasta suoraan lapsesi kanssa ja älä sotke miestä enää asiaan. Ilmeisesti olet helposti ärsytettävissä.

Ja jos mies kerran mieluummin maksaa pojalle, niin miksi riitauttaisit asian. Ei siitä pojalle ainakaan mitään hyötyä ole. Nyt mies saattaa suostua maksamaan hyvillä mielin enemmänkin, kun tietää, että raha ei mene sinulle.

jos lapsi saa ne myös varmasti, niin antaisin itse olla. oman eksän kanssa on ollut hankalaa, ja vaikka kuinka tekee väärin vähän väliä, en jaksa enää välittää. kela maksaa mulle elatusmaksut koska yrittäjä-isä sai tulonsa kierosti näyttämään pienemmiltä kuin todellisuudessa ovatkaan.
kyllä lapsi huomaa aikuisena millainen isä hänellä on.... ja kun vaan annat olla niin säästät omia voimavarojasi.
Elatusmaksut kuulunee sille kellä lapsi on kirjoilla.

Yhteistyössä