ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päikkäreitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päikkäreitä

Vieras
onko kellään muulla tämmöstä parikuukautista joka ei nuku päikkäreitä. Meillä on nyt menny n. 3 viikkoa silleen et n. joka toinen päivä ei nukuta päikkäreitä ollenkaan eli rytmi on suunniilleen tämä: illalla mennään nukkumaan 11-01, sit nukutaan aamuun 8-10(herätään syömään pari kertaa) ja vielä tuon perään tavallaan jatketaan yöunia pari tuntia mut sen jälkeen ei mitään!!!! ehkä puolen tunnin torkkuja tissillä mut ei kunnon unia. Päivällä selvästi nukuttaa mut ei onnistu nukahtaminen ei sit millään ja sit kiukutellaan ku ei saa unta ja sylissä on kannettava kokoajan. tää alkaa vaan tosissaan väsyttään kun noina päivinä ei saa tehtyä yhtään mitään. vinkkejä...pliis!

Vastailin tuolla jo toiseen ketjuun, että meillä rytmiä löytyy ja päivisinkin nukutaan, mutta kun luin sun tarinan, niin muistin karun totuuden. Meillä ne 2-3 h päikkärit nukutaan satunnaisesti. Suunnilleen joka toinen päivä. Ja se on kieltämättä aika stressaavaa. Itsekään en saa noina päivinä mitään tehtyä, vieressä pitää olla koko ajan ja jos katoan silmistä, huuto tulee perään varmasti. Tänään oli taas hyvä päivä, nukkui 3 h ja muutamia pienempiä. Mua ei tuo päiväunien puute haittaa oikeastaan, mutta kun sitten illalla neiti on todella kiukkuinen.

Itsekin jään seuraamaan innolla, jos jolla kulla on vinkkejä tähän.

Mainittakoot vielä, että tyttömme on sekä ilta- että aamutankkaaja, tänä aamuna meni kolmeen tuntiin lähes 300 ml. Auttaisiko, jos suhteuttaisi 1/3 velliä ja 2/3 korviketta, olisi hieman tuhdimpaa tavaraa? Tulisiko täydempi olo kertasiemaisulla? Likka on tooooodelle kova syömään.

Piuku

Joo, tutulta kuulostaa ja noi paikkarittomat paivat on kylla rankkoja! Meilla on mun suureks iloks alkanut paikkarit sujua aika hyvin 2.5 kuukautiselta. Avain tahan on ollut oikeaan aikaan unille laittaminen ja paikka missa paikkareita nukutaan. Jos laitan pojan unille heti kun ekat haukotukset tai kitinat alkaa niin yleensa nukahtaa natisti ilman mitaan nukutteluja. Parhaiten paikkarit nayttaa sujuvan joko autonistuimessa tai meidan sangyssa. Omaan sankyyn en koskaan paivisin laita nukkumaan mutta valilla laitan omaan huoneeseen pinnikseen joka ei siis muuten viela oo kaytossa. Sinnekin nukahtaa natisti mutta unet on huomattavasti lyhyemmat. Sitteri ja keinu ei kanssa kelpaa kuin pikkutirsoille.

Oon muuten todennut etta mita enemman poikaa nukutan eli heijaan ja laulan jne. niin sita vaikeempi on saada nukkumaan. Johtuneekohan aidin lauluaanesta :) Parhaiten toimii jos kaarasen pojan tiukasti huopaan ja asetan unille ja kavelen pois. Sitten on tietty niita paivia jolloin mikaan ei toimi ja silloin laitan pikkusen kantoliinaan mykkyralle massu massua vasten ja siinahan poika sitten nukkuis vaikka koko paivan!

Tsemppia ja jaksamisia!

Meillä on myös ollut vaikeuksia päikkäreiden nukkumisessa, tosin vasta kolmen kuukauden jälkeen.

Meillä näyttää nyt tuottavan tulosta tällainen jostain vauvanhoitomanuaalista lukemani vinkki: Valitaan päivästä pari-kolme (vauvan unentarpeen mukaan) hetkeä, jolloin mennään vauvan kanssa yhdessä rauhoittumaan makkariin ja äitikin laittautuu päiväunille (eikä murehdi tekemättömistä kotitöistä tai muista askareista!) Jos vauvan yö- ja päivärytmi tuntuvat jo selvästi selkiytyneen, voi verhoja vetää hieman kiinni päiväunillekin.

Tätä suunnitelmaa noudatetaan ainakin viikon päivät, eikä päiväuniaikoina yritetä lähteä esim. ulkoilemaan, kylään, ostoksille tms. Ja tietysti sen verran joustavuutta pitää olla, ettei täysin virkeätä vauvaa aleta laittaa unille, vaikka päiväuniaikanne koittaisikin. Mutta siis tietyt ajat päivästä rauhoitetaan päiväunten nukkumiselle, ja tätä varten myös nukkumisympäristön tulisi olla erilainen kuin muuten (esim. ollaan leikitty olohuoneessa, nyt mennään hämärään makuuhuoneeseen, katsellaan paria kirjaa ja mennään unille). Jos/kun vauva alkaa pikkuhiljaa nukkua päiväunia tällä tavalla, voi äiti alkaa hiippailla huoneesta pois tekemään omia juttujaan, kunnes lopulta riittää, että vauva laitetaan nukkumaan normaalisti ilman äitiä.

Itse aloin noudattaa tätä ihan vasta jokin aika sitten, ja olihan se alussa hankalaa, kun poika vaan vastusteli unta minkä kerkesi, alkoi huitoa ympäriinsä jne.. Nyt hän on melkein puolivuotias, ja hiphei, päikkäreille meneminen tuntuu senkun helpottuvan helpottumistaan! Nyt hän näyttää nukkuvan kahdet/kolmet tunnin-puolentoista mittaiset päiväunet, mikä on kyllä aikaisempiin puolen tunnin sessioihin verrattuna tosi hyvin.

Itse olen ainakin alusta asti laittanu muksun 12-13 aikaa unil,välil tappelee sängys vastaan,mut annan tapella.Nyt poika o 6kk ja tietää et kun lämmin ruoka o aamupäiväl syöty mennään nukkuu ja nukkuu ylensä 3h.Älä anna lapsel periks vaik vähä kitisee vaa yritä antaa vauval tietty rutiini.Elämä helpottuu kummasti: )

Meillä 6vk vanha poika nukahtaa illalla 21-22 aikaan, herää syömään 6-7 aikaa aamulla ja jatkaa unia 10-12 asti, sitte tankataanki tissiä melkein koko päivä ja nukahdetaa taas illalla kylvyn jälkeen. Itse aloitan touhuamisen illalla kun poika nukahtaa. Kieltämättä on aika raskasta, mutta oon kuitenkin tyytyväinen illoista jollon ei tarvitse touhuta ja voi nukkua ehjän yön.

Olette varmaan kokeilleet liikkuvia vaunuja ja rintareppua tai kantoliinaa?

Rintarepun tai liinan kanssa saisi ainakin tehtyä joitakin hommia, vaikka vauvaa pitää kanniskellakin. Meidän vauvamme nukahti reppuun helposti väsyneenä.

Muistelen myös, että tuossa iässä minulla oli tapana vaunuilla pari kertaa päivässä. Sijoitin lenkit aina siihen väliin, kun vauva alkoi näyttämään väsyneeltä. Pikkuhiljaa lenkit alkoivat ajoittumaan samaan aikaan päivästä ja siihen sitten muodostui vauvalle päiväunen paikka.

Niin ja puolen tunnin päikkärit ovat ihan tavallisia tuon ikäisille vauvoille. Läheskään kaikki pienokaiset eivät nuku pitkiä päiväunia. Neuvolan täti sanoi minulle aikanaan, että pidemmät päiväunet tulevat vasta kiinteiden myötä siinä puolen vuoden tietämillä.

Hei!

Jos yhtään lohduttaa, niin meillä ei ole nukuttu 40 minsaa pidempiä päikkäreitä enää puoleentoista kuukauteen...

Meidän poika 2.5 kk vanha ja nuo pitkät päikkärit loppui tosiaan jo ajat sitten.

Yöunille mennään klo 20-21 ja aamu alkaa n.klo 7-9.00.
Sit päivä meneekin näin, että leikitään puoltoista tuntia ja nukutaan puol tuntia jne...Rankkaa on, kun välillä itkee väsymystään ja ei meinaa silti nukahtaa, ja tietty omaa aikaa kun on tää puoli tuntia muutaman kerran päivässä.

Toivottavasti unet pitenevät iän myötä, mutta olen TODELLA tyytyväinen et nää torkut sijoittuu päiväsaikaan ja yöllä nukutaan kuiteskin 3-4 h pätkiä.

Yhteistyössä