Ei yhteistä lasta, oikeus julkiseen lapsettomuushoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joku?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joku?

Vieras

Eli täällä perhesuunnitteluneuvolassa väittivät, että koska minulla naisena on jo kaksi lasta edellisestä suhteesta, ei minulla nykyisen mieheni kanssa ole oikeutta julkisen puolen lapsettomuushoitoihin..
Miehellä ei siis ole yhtään lasta, ja vikakin on tod.näköisesti miehessä.
Yritin etsiä tietoa asiasta netistä, mutta en löytänyt. Osaako joku teistä auttaa.?
Käsitykseni mukaan meillä pitäisi kyllä olla oikeus siihen yhteisen lapsen yrittämiseen ihan julkisen kautta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllähän miehellä pitäisi ihan yhtälailla olla oikeus siihen lapsen tekemiseen ja lapsettomuushoitoihin, ettei jää lapsettomaksi..

noin se vaan menee. ei niitäö kiinnosta. ja jos miehessä vaan vikaa niin se on paljon helpompaa kuin että naisella. jos sulla tulee luonnostaan ovulaatio niin se on hyvä. kuinka kauan olette yrittäneet?

Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Siis hä? Kyllä sekundäärisesti lapsettomia hoidetaan? Oikeesti joku raja siinä, että jos on lapsia?

Miehellähän ei ole yhtään lasta.

Aivan, mutta sinua ajattelin myös. Ota yhteys potilasasiamieheen?

Todellakin asia ei jää tähän. Sen olen jostain lukenut että jos on kaksi biologisesti yhteistä lasta niin sitten ei tipu julkisen hoitoja, mutta että meidän tapauksessakaan muka ei, niin kuulostaa kyllä ihmeelliseltä.

On oikeus päästä hoitoon julkisella, kun ei ole yhteisiä lapsia, näin ainakin melko varmasti luulen. Käy lääkärillä hakemassa lähete, kyllä ne sitten kertoo, jos oikeutta ei ole. Mä kyllä luulen, että laskut alkaa alusta aina uudessa parisuhteessa. Tai kysy tuolla lapsettomuuspuolella, siellä on jollain varmasti kokemusta! Mulla oli ittellä yksi lapsi ja yhtään ei nikoteltu, kun hoitoon mentiin julkiselle.

ja teidät tutkitaan joka tapauksessa molemmat, vaikka sulla ei olis ollut raskautumisessa ongelmia..

Me hankittiin lähete julkisiin hoitoihin yksityiseltä klinikalta. Kun kunnallisen gyne oli sitä mieltä, että kyllähän näillä tuloksilla pitää vielä pari vuotta yrittää ennen kuin hoitoihin kannattaa mennä.
Yksityisellä (väestöliitto) kysyivät heti, kun kaikki testit oli tehty, että halutaanko lähete kunnalliselle. Kun meille suositeltiin suoraan kalleinta hoitomuotoa ja oltiin oikeutettuja kuitenkin julkisiinkin hoitoihin.

Eli yksityisenkin klinikan kautta voi lähetteen saada, jos julkiselta ei muuten saa.

Yhteistyössä