Ei tuo ruoka niin kallista ole.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikea ammattivalittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikä tämän aloituksen tarkoitus oli? Sanoa niille jotka sinnittelee vähällä rahalla, että mitä te höpisette, eihän tuo ruoka maksa paljoa? Helppo sinun on sanoa kun miehen rahoilla elelet eikä tarvitse tuollaisista huolehtia.

Ostin joku aika sitten 3:lle päivälle ruuan, maksoi 28€. Siinä oli jogurtteja ja vanukkaita ja maitoa vähän yli 3:lle päivälle. Maksoi 28€. 700g:n jauheliha ja paketti kalapuikkoja. Pikkukaupan kautta kun käy sunnuntaina tai isommassa heti maanantai aamuna niin saa muutakin kuin jauhelihaa, kun voi ostaa laputettuja lihoja.

[QUOTE="vieras";25124998]Mikä tämän aloituksen tarkoitus oli? Sanoa niille jotka sinnittelee vähällä rahalla, että mitä te höpisette, eihän tuo ruoka maksa paljoa? Helppo sinun on sanoa kun miehen rahoilla elelet eikä tarvitse tuollaisista huolehtia.[/QUOTE]

Se oli aloituksen pointti että vähän kun katsoo mitä ostaa niin tulee pienellä toimeen. Eli ettei osta aina kalleinta merkkiä. Ja olen minäkin tätä perhettä elättänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;25125002:
laskeppas paljon se tekee kuussa. lisää siihen sitten vessa/talouspaperi, saippuat, shamppoot ja pyykinpesuaine sekä astianpesuaine.

Ei tee kuukaudessakaan kovin suurta summaa. Eikä meillä niin hirveästi mene papereihin,shampoisiin yms.

Se oli aloituksen pointti että vähän kun katsoo mitä ostaa niin tulee pienellä toimeen. Eli ettei osta aina kalleinta merkkiä. Ja olen minäkin tätä perhettä elättänyt.

Ei siinä tarvitse ostaa edes kalleinta merkkiä että on tiukilla, jos on pienet tulot ja paljon muita pakollisia kuluja. Minäkin olen köyhä mutten kuitenkaan äärimmäisen tiukilla taloudellisesti, ja tuntuu pahalta tällaiset aloitukset sellaisten puolesta joilla on asiat vielä huonommin.

Eli sulla oli tuossa 31e summassa salaattitarpeet, leivät, makkarat, maidot, juusto, porkkana, peruna, riisi, makarooni jne?
juu ei mene ruokaan paljoa, lihoihin menee joku 50e/kk kun käy teurastamon myymälästä. ennen pelkkiin lihoihin meni n.120e/kk.
tosin, meitä onkin 5 joten ruokaakin kuluu hiukan eritavalla.

Lisäys, jos käy käy kahden päivän välein kaupassa, sinne menee 31e kerrallaan, se tekee kuussa 465e.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mä oon eri mieltä. Ruoka on ihan törkeän kallista. Meillä näkyy helposti kauppalaskuissa ne pienetkin hinnankorotukset, mitä pienemmissä talouksissa tuskin huomataan yhden kauppareissun perusteella. Juu, isossa perheessä kaikkea kuluu monta kertaa enemmän. Onneksi on oma kasvimaa- perunat, porkkanat jne. saadaan sieltä. Lihan ja kalan hinta on pompannu viimeisen parin vuoden aikana aika korkealle. Meillä koitetaan välttää eineksiä. Olen toistaiseksi kotiäitinä ja teen ruoat itse- siinä säästää ja tietää mitä syö. Joskus on jotain eineksiäkin, mutta pääsääntöisesti kotiruokaa.
Mielenkiinnolla odotan vuodenvaihteen jälkeisiä hinnankorotuksia- niitä onkin luvassa urakalla : /

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;25125043:
Eli sulla oli tuossa 31e summassa salaattitarpeet, leivät, makkarat, maidot, juusto, porkkana, peruna, riisi, makarooni jne?
juu ei mene ruokaan paljoa, lihoihin menee joku 50e/kk kun käy teurastamon myymälästä. ennen pelkkiin lihoihin meni n.120e/kk.
tosin, meitä onkin 5 joten ruokaakin kuluu hiukan eritavalla.

Lisäys, jos käy käy kahden päivän välein kaupassa, sinne menee 31e kerrallaan, se tekee kuussa 465e.

Mulla oli tuossa 28€:ssa kaalia salaattiin, tomaattia yms, fetaa, jogurttia, vanukkaita, maitoa, porkkanaa, pastaa..

No viime kuun ruokakulut olivat 441€ siinä sit myös noi shampoot,saippuat,paperit ja pesuaineet.

Kerran kokeiltiin viikon ajan, ihan mielenkiinnosta kuinka pienellä tultais toimeen. Meillä siis kotona oli vaipat, vessapaperit, shamppoot yms. Piti siis ostaa vain ruokaa, saatiin viikon ruat 40e ja tuohon sisäilty salaatit kurkut tomaatit ja banaanit.

Maito x10 + broilerin koivet + tomaatti+kurkku+salaatti+paprika+leipäpaketti+juusto+Makkara+Jauheliha+2x hernekeitto+Porsaan uunifilee +sämpyläjauho+vehnäjauho+ lohisuikale+uunilenkki+peruna+banaani+päärynä+paperit

laskun summa 48,69€ ja tuolla satsilla mennään viikko eteenpäin 4 henkisessä perheessä ja varmaan sanomattakin selvä että esim papereita ei tarvitse ostaa ensi viikolla?
Juustoa on 1kg Meetwurstia 800g eli nekin jäävät ensi viikolla pois..

Todellinen ruokalasku pyörii siinä 160€/kk pinnassa

No mä en viitsi pihistellä kun ei ole siihen tarvetta. Voisinhan minäkin keväällä tehdä kasvimaan josta saisi esim. perunat,porkkanat yms. Lisäksi esim. hirven lihaa saisi miehen kavereilta.

Tuntuu näitä ketjuja lueskellessa että hyvin harvat osaavat nykyään elää säästeliäästi, valitetaan kun ei ole rahaa mihinkään ja samaan aikaan tungetaann siwaan 1500€ kuukaudessa

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25125166:
Ostettiin eilen 5päivän ruuat, kuitti näytti 39€...

Viideksi päiväksi:

3 kiloa omenoita 5.00
3 kiloa mandariineja 4.50
3 greippiä 2.50
nippu banaaneja 4.00
vesimelooni 5.00
3 kurkkua 3.00
pussi tomaatteja 4.00
paprikoita 4.00
maissia 8.00
jäävuorisalaattia 4.00
lehtisalaattia 3.00
purjoa 2.00
sipuleita 2.00
porkkanoita 3.00
...

Hups. Taisi mennä jo yli vaikka heviosasto ei vielä kärrytetty?
;)

Ma kävin eilen ostamassa meidän 5-henkiselle perhelle aikalailla viikon ruuat, maitoa ja jotain hedelmiä tarttee ehkä hakee loppuviikosta lisää. Kauppalasku oli 150euroa, sisälsi hygeniatarpeita ja kissanruokaa ehkä n. 20eurolla. Jotain noista tarvikkeista jää toki ens viikkonkin, mutta se 150e/vko on meillä aika normi. Jos tarvi vaippoja (1v täysvaipoissa + isolla yövaipat), papereita, pesuaineita, menee helposti sen 200e.
Kallista on, joo. Mutta näin kauan kun se kauppalasku pysyy siinä 700-800e/kk, on ihan jees.

Viideksi päiväksi:

3 kiloa omenoita 5.00
3 kiloa mandariineja 4.50
3 greippiä 2.50
nippu banaaneja 4.00
vesimelooni 5.00
3 kurkkua 3.00
pussi tomaatteja 4.00
paprikoita 4.00
maissia 8.00
jäävuorisalaattia 4.00
lehtisalaattia 3.00
purjoa 2.00
sipuleita 2.00
porkkanoita 3.00
...

Hups. Taisi mennä jo yli vaikka heviosasto ei vielä kärrytetty?
;)

Kovat on teilläpäin hinnat ;) Jos teilläpäin saa esim sipuleihin menee 2€ viikko sillä saa kuitenkin tuosta lähikaupastakin jo 2kg kyseistä tuotetta ja melkein kaikki tosta sun listasta aika kallista..

Jäävuorisalaatti täällä 4€-> 3kg
Itse saan viikon satsin noita varmaan 10€

Tuntuu näitä ketjuja lueskellessa että hyvin harvat osaavat nykyään elää säästeliäästi, valitetaan kun ei ole rahaa mihinkään ja samaan aikaan tungetaann siwaan 1500€ kuukaudessa

Vaikka mulla ei nyt 1500euroa kuukaudessa siwaan menekkään (meidän keskustassa ei edes ole siwaa :D) niin ottaisin oikein mielelläni vastaan neuvoja, miten saa syöty edullisesti mutta myös terveellisesti ja monipuolisesti. Täällä on usein näissä ruokaketjuissa näitä perheitä, jossa 5ihmistä ruokitaan 300eurolla, syöden paljon hedelmiä ja kasviksia, täyslihaa jne. Miten te sen teette? Pistääkä joku oikein lista viikosta, jossa on tarjolla niin kalaa, lihaa kun kasvisruoka, minpuoliset aamupalat, välipalat jne ja sille, että sen kaiken saa viidelle ihmiselle 75eurolla viikossa. Ja näin, ettei tarvisi sinäänsä kituutta, vaan oikeesti olisi monipuolista :)

[QUOTE="niin";25125239]Kovat on teilläpäin hinnat ;) Jos teilläpäin saa esim sipuleihin menee 2€ viikko sillä saa kuitenkin tuosta lähikaupastakin jo 2kg kyseistä tuotetta ja melkein kaikki tosta sun listasta aika kallista..

Jäävuorisalaatti täällä 4€-> 3kg
Itse saan viikon satsin noita varmaan 10€[/QUOTE]

Jeps. Kaikki hinnat eivät varmastikaan menneet oikein (tai oikeammin kilomäärät eivät olleet oikein). Laskin kuitenkin taannoin ihan kuiteista, että hevi-osastolle menee meidän sakilta 400-600 kuussa (riippuen siitä paljonko saamme ilmaisia lisiä tuttavilta.)
Enkä siis millään lailla kritisoinut hyökkäysvaunun ostoksia vaan hymähtelin itse mielessäni sille, miten hassua vertailu eri elämäntilanteissa olevien välillä on. Se, millä hyökkäysvaunu ostaa perheelleen epäilemättä hyvät ruoat viideksi päiväksi, tarkoittaa meillä kohtuullisia ruokia päiväksi, heikohkoja kahdeksi.
:)

Minä pistän paremmaksi kuin ap. Kuukauden ruokamenot (minä ja 2v poika), yritin ostaa vain pakollisen (Lidlistä), yritin taikoa ruokaa siitä mitä kaapeista ja pakastimesta löytyy, ja sain pari ruokakassia äidiltäkin. Ruuan terveellisyydestä ei tingitty, ja kuukaudessa meni ruokaan 70 euroa.

Yhteistyössä