Ei tästä nyt vaan tule yhtikäs mitään :/ (vauva viistottain mahassa, perätilasynnytyksistä kaipaan kokemuksia)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli perätilassa keskimmäinen rv 36+jtn, kaksi päivää myöhemmin mentiin kääntöön ja hän olikin itse kääntynyt. Enkä mä edes huomannut että on kääntynyt.. :)

Perätilasynnytykseeen ei lähdetä ellei tietyt kriteerit täyty, mm. synnytys käynnistyy itsekseen, sikiö on normaalipainoinen, synnyttäjän lantion mitat normaalit yms. Eli ei nykyaikana lääkärit ketään siihen hommaan laita ellei edellytyksiä ole.... Perätilasynnytys itsessään on usein jopa rt- synnytystä "helpompi", kun "suippo" perä syntyy ensin ja venyttää siten varvaisemmin synnytyskanavaa, kuin rt-synnytyksessä. Siihen ei puututa muiden toimesta käsin koskemalla, ennen kuin vauva on lapaluitaan myöten syntynyt. Ja pinnin voi tarvittaessa laittaa myös vauva peppuun, syke rekisteröityy myös sieltä :)

Sektion jälkeen on olemassa turvallisia tilapäiseen käyttöön tarkoitettuja erittäin vahvoja kipulääkkeitä. Usein on myös mahdollista saada sektion jälkeiseksi kivunhoidoksi ns. kesto-epiduraali esimerkiksi seuraavan vrk:n ajaksi, jolloin puudutus- ja kipulääkettä menee epiduraalitilaan synnytysanalgesian tavoin...

Oma vauvani kääntyili vielä h38-39 rt-pt-viisto, ja ulkokäännös onnistui 39+0. Pienikokoinen ensisynnyttäjä olin silloin ja vauva ihan normaalipainoinen...

• Tykkää
Reactions: chef
Mulla keskimmäinen lapsi kääntyili melkein päivittäin loppuraskaudessa. Muuten en tästä edes tietäisi, mutta olin sairaalassa raskausmyrkytyksen vuoksi pari viikkoa ennen synnytystä, ja sain kunnian olla lääketieteen opiskelijoiden koekaniinina ultrassa useaan otteeseen, koska saatoin makoilla selälläni. Tyty siis kieppui miten halusi... syntyi lopulta ihan normaalisti raivotarjonnassa. Oli kylläkin pienikokoinen (selvästi toksemia vaikutti), syntymäpaino 3025g.

Yhteistyössä