Ei taida tulla kutsua kummitytyön rippijuhliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä

Vieras
Eli ollaan mun lapsuudenkaverin tytön kummeja. Kertaakaan eivät ole kutsunueet tytön synttäreille, ei edes silloin kun oli aivan pieni.
Ollaan sit aina jälkikäteen menty käymään ja viety lahja, nyt tytön ollessa isompi ollaan lähetetty lahjakortti. Synttäreitä viettävät aina vain perhee kesken, joskus on ukki ollut paikalla.
Soitellaan tytön äidin kanssa kuitenkin melko usein väh pari kertaa kuussa ja he käyvtä meillä te me heillä kylässä muutaman kerran vuodessa. Lisäks meidän miehet käy lätkämatseissa ja kaljoilla keskenään.
Ovat meidän nuoremman pojan sylikummeja, poika nyt 3v ja joka synttäreille ollaan kutsuttu ja ovat myös tulleet.
Nyt tyttö pääsee syksyllä ripille, tänään oli siitä puhetta. Kysyin onko isot juhlat, äiti vastasi että ihan pienet pidetään, eikä kutsunut/pyytänyt meitä.

Mitäs mieltä olette, jos ei kutsua rippijuhliin tule, jätetäänkö lahja antamatta? EIkö kuitenkin ole tapana kutsua yleensä kummit synttäreille ja esim rippijuhliin, vai kuuluuko niihin mennä kutsumatta?

Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä:
Eli ollaan mun lapsuudenkaverin tytön kummeja. Kertaakaan eivät ole kutsunueet tytön synttäreille, ei edes silloin kun oli aivan pieni.
Ollaan sit aina jälkikäteen menty käymään ja viety lahja, nyt tytön ollessa isompi ollaan lähetetty lahjakortti. Synttäreitä viettävät aina vain perhee kesken, joskus on ukki ollut paikalla.
Soitellaan tytön äidin kanssa kuitenkin melko usein väh pari kertaa kuussa ja he käyvtä meillä te me heillä kylässä muutaman kerran vuodessa. Lisäks meidän miehet käy lätkämatseissa ja kaljoilla keskenään.
Ovat meidän nuoremman pojan sylikummeja, poika nyt 3v ja joka synttäreille ollaan kutsuttu ja ovat myös tulleet.
Nyt tyttö pääsee syksyllä ripille, tänään oli siitä puhetta. Kysyin onko isot juhlat, äiti vastasi että ihan pienet pidetään, eikä kutsunut/pyytänyt meitä.

Mitäs mieltä olette, jos ei kutsua rippijuhliin tule, jätetäänkö lahja antamatta? EIkö kuitenkin ole tapana kutsua yleensä kummit synttäreille ja esim rippijuhliin, vai kuuluuko niihin mennä kutsumatta?

sori sekava teksti tossa puolessa välissä, siis me käydään heillä ja he meillä kylässä

Joku kummihan kutsutaan kirkkoon siunaamaan lapsi, tosin voi valita vanhemmankin siunaamaan jos haluaa.. Voithan ainakin kirkkoon mennä ja antaa ruusut ja lahjan kirkon jälkeen siellä jos ei kutsua kummilapsen kotiin tule..

Me ollaan tälläinen perhe, joka juhlii oman perheen voimin - suurimpana syynä se, että sukulaiset asuvat kaukana ja ei oikein ole ketö kutsua juhlimaan.
Voisiko olla sama syy.

Ei pidä minusta mennä kutsumatta, mutta rippijuhliin kuuluisi kutsua kummit. Mun mielestä. Kummi-jttuhan on kuitenkin tavallaan kirkollista kasvatusta ja sitähän on ripillepääsykin. Kyllä kummit ekana kuuluu kutsua rippijuhlaan ja kummin kuuluu ostaa se rippiristikin. Ainakin meillä on tällainen tapa. Mut en ostais kyllä mitään jos ei kutsuttais.

Alkuperäinen kirjoittaja V:
No luulisi kutsun tulevan, sitä paitsi eikös se ole tapana, että rippilapsen kummi on mukana konfirmaatiossa? Siis ihan siinä seremoniassa siunaamassa rippilasta?

joo kyllä, viime vuonna meidän kummipoika pääsi ripille ja olin siellä alttarilla pojan takana seisomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Me ollaan tälläinen perhe, joka juhlii oman perheen voimin - suurimpana syynä se, että sukulaiset asuvat kaukana ja ei oikein ole ketö kutsua juhlimaan.
Voisiko olla sama syy.

Heillä asuu molemmilla lähes koko suku, varsinkin lähiomaiset täällä helsingissä ja pääkaupunkiseudella, samoin me asutaan vajaa 20km päässä. Ei pitäis olla siitä kyse.

Meette sitten kutsumatta! Ne on viimeiset ja lapsen omat juhlat. Siihen voi laskea kummin velvollisuuden katkeavan, jos ajatellaan, että uskonnollisen kasvatuksen saatuaan, ei kummilla muita velvollisuuksia ole. Me pyysimme kummilasta itse tulemaan kylään meille tuon jälkeen ja hän tulikin...

Alkuperäinen kirjoittaja Bubble Bob:
Ei pidä minusta mennä kutsumatta, mutta rippijuhliin kuuluisi kutsua kummit. Mun mielestä. Kummi-jttuhan on kuitenkin tavallaan kirkollista kasvatusta ja sitähän on ripillepääsykin. Kyllä kummit ekana kuuluu kutsua rippijuhlaan ja kummin kuuluu ostaa se rippiristikin. Ainakin meillä on tällainen tapa. Mut en ostais kyllä mitään jos ei kutsuttais.

Kyllä minunkin mielestä ainakin kummit kuuluisi kutsua ja juuri noilla perusteilla.

Kirkkoon saa mennä kaikki sinne haluavat. Eli et tarvitse kutsua sinne kirkkoon.

Itse voisin kysyä kummilapselta itseltään, että onko lahjatoivetta? Ehdottaisin vaikka ristin ostoa.

Yhteistyössä