Ei taho olla äiti enää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sirkkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sirkkeli"

Vieras
En jaksa kuunnella, kun exäpaskakusipää haukkuu naapuriensa kanssa minua lapselle. Olen useamman vuoden kuunnellut näiden alkoholistien haukkumista. Koska entaisi millään lapsen osallistua ryyppyiltoihin, niin olen kusipää joka pilaa kaiken ilon. Ja lapsikaan ei tottele yksinkertaisemmissakaan asioissa.

Vuodenvaihdetta isänsä luona juhliessa teini oli pyytänyt isältään, että tämä ei joisi enää. Isäsä ja naapurinakka oli ruvennut haukkumaan minua. Että olen laittanut sanat suuhun. Olen, ihan varmasti olenkin laittanut. Olen lapselle sanonut, että hän voi aivan hyvin pyytää isää olemaan juomatta, jos rupeaa tuntumaan liialta humalalta. Ja voi tulla kotiin, jos isä ja seurue on kännissä.

Ei tullut kotiin. Jäi sinne väittelemään humalaisten aikuisten kanssa, että onko äiti paska vai onko joku muu. Oli kuulema röyhkeä ja näsäviisas, yrittänyt puolustella minua. 12-vuotias, kuudesluokkalainen.

Ei, 12-vuotiaankaan ei pitäisi joutua pyytämään, ettei isä joisi enempää. Eikä tarvitsisi kuunnella, kun äitiä haukutaan naapurin voimin. Ja yrittää yksin puolustella pyyntöään kolmea humalaista vastaan.

Kesä kun tulee, niin isän ja naapurien tahti juomisessa kiihtyy entisestään. Ja lapset rukoilee iseiltään ja yks vielä äidiltäänkin, että älä juo.

Vittu mulla repee pää tuon juomisen ja haukkumisen takia...
Ja sen pettymyksen kanssa, mikä tulee lapsesta. Kun ei kuuntele mun sanoja yhtään. Että tulis kotiin, eikä jäis känniläisiä kuuntelemaan. Tekisi mieli tämän kaiken paskan jälkeen sanoa, että jääpä kuule kokonaan sinne, mä en jaksa enää tätä.

Niin, haluaisin kyllä muuttaa. Mutta joutuisin jättää sitten ton kakaran alkoholisti-isälleen. Eikä se muutto lapsen kanssa ratkaisisi mitään, isä jois tapaamisilla kuitenkin. Enemmänkin, koska olis loma-ajat eikä kukaan estämässä.
Mutta pahinta tässä on, että toi kakara tympii nyt kans ihan kympillä. Miksi se ei tottele tässä asiassa. Miksi se jää sinne känniläisten kanssa. Saatana kun se on tollo. Nätisti sanottu omasta kersasta, mutta olen tosi vittuuntunut.

Kiva, että lapsella on yksi alkoholistivanhempi ja toinen, jolla ei ole kaikki kotona. Tuon ikäisestä kuuluu huolehtia sen verran, että et anna olla siellä, jos juodaan. Ihan sama mikä lapsen oma mielipide on ja lapsi hän tosiaan vielä on. Et saa altistaa häntä tuollaiselle menolle.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Vittu joo. Äiteehän se on syypää, kun isi ryyppää.
Niin, niinhän mä olen estänyt ne mitkä olen voinut. Mutta vitustako mä voin etukäteen tietää, milloin ne ryyppybileet on, kun mua ei ole kutsuttu? Millään en voi estää näköjään.
Juu, moneen kuukauteen ei uskaltanut dokaa, kun lapsi rupesi käymään tahdostani perheneuvolassa, mutta nyt taas on ruvennut.Sinne olen puhunut tästä asiasta, ihan alusta asti jo. Samoin lastenvalvojalle. Mutta nyt on tuntunut siltä, että lapsi valehtelee tai lieventää isänsä juttuja.

Ja kyllä, otan yhteyttä näihin tahoihin, ja vaadin puuttumista. Koska mun sanalla ei ole merkitystä.

Älä nyt helkkarissa lasta syyllistä. Hän yrittää sompailla ikävässä tilanteessa niinkuin parhaaksi näkee. Haluaa viettää isän kanssa aikaa ja haluaisi, että lakkaisi ryyppäämästä. Niissä toiveissa kummassakaan ei ole mitään vikaa, paitsi se, että lapselle tulee voimaton olo, kun ei voi tehdä mitään ja sitten pitää vielä alkaa valehtelemaan. Sinun pitää olla tiukkana siitä ryyppäämisestä, mutta samalla olla syyllistämättä lasta. Sanot hänelle, että tiedät kuinka pahalta tuntuu, mutta nyt täytyy nähdä isää vaan silloin, kun on selvinpäin.

Ei vaan sinun olisi pitänyt mennä hakemaan ja kun et mennyt ja tyttö ei tullut, niin siitä ei olisi pitänyt syyllistää. Se on vaan henkisesti vaikeaa lähteä tuollaisessa tilanteessa. Moni aikuinenkin jäisi vaan paikalle, vaikka olisi kuinka ikävä tunnelma ja lapselle siinä on oma jännityksensäkin, kun ei osaa ollenkaan ajatella, että se on todella haitallista. Muiden pitää siksi päättää puolesta. Tiedätkö sinun sijassasi pyytäisin aamulla tytöltä anteeksi. Kannattaa yrittää ylläpitää me-henkeä niin paljon vaan kuin ikinä mahdollista, koska muutaman vuoden kuluttua on myöhäistä.

On sulla otsaa syyllistää 12 vuotiasta yhtään mistään. Kattosit peiliin että miksi se edes joutuu tuohon tilanteeseen kun äitinsä ei ole isän tapaamisia riitauttanut juomisen takia, sunhan se järkevä kuuluisi olla kun et viinaa kisko, taitaa olla liikaa vaadittu. Lastahan tuossa kuuluisi miettiä eikä sinun ärsyyntymisiä paskapuheista. Kasva oikeasti ja ala pistämään arvomaailmaa uusiksi. Jotain kertoo kyllä tuo asenne muuttoakin kohtaan ja automaattinen oletus että isälleen menisi muksu, et vaikuta edes haluavan pitää omaa lastasi.

Hommaa apua, toivon että tuo asenteesi on vain väsymystä eikä aitoa välittämisen puutetta.

• Tykkää
Reactions: The Maiden
no tuommosessa tilanteessa se lapsi haetaan kotiin vaikka kädestä taluttamalla. tai sitten soitetaan sosiaalipäivystykseen että täällä on lapsi keskellä aikuisten ryyppybileitä.

On sulla otsaa syyllistää 12 vuotiasta yhtään mistään. Kattosit peiliin että miksi se edes joutuu tuohon tilanteeseen kun äitinsä ei ole isän tapaamisia riitauttanut juomisen takia, sunhan se järkevä kuuluisi olla kun et viinaa kisko, taitaa olla liikaa vaadittu. Lastahan tuossa kuuluisi miettiä eikä sinun ärsyyntymisiä paskapuheista. Kasva oikeasti ja ala pistämään arvomaailmaa uusiksi. Jotain kertoo kyllä tuo asenne muuttoakin kohtaan ja automaattinen oletus että isälleen menisi muksu, et vaikuta edes haluavan pitää omaa lastasi.

Hommaa apua, toivon että tuo asenteesi on vain väsymystä eikä aitoa välittämisen puutetta.

Aivan. Voi vaikka tilanteen päällä ollessa soittaa poliisin katsomaan niin saa todisteita.

Jep, mun vikahan se on, että lapsi on humalaisten joukossa. Jatkakoon isä sekä lapsi valehtelua ja ryyppybileitä. Hittookos mä enää tässä. Kun ei lapsikaan kärsi, vaan tykkää niistä bileistä yleisesti ottaen. Kaikkeni olen yrittänyt. Perheneuvolat, lastenvalvojat, lapsi vain arkipäivinä isälleen. Mutta en yritä enää, mikään ei muutu ja kaikki on vain mun asennevikaa. Saatanan paska mutsi, isä varmaan juokin mun takia.

Näin, ja olen tosi turhautunut ja väsynyt. Haluaisin olla jo välinpitämätönkin.

Mutta oikeestihan mä taas soitan huomenna lastenvalvojalle, eilen läks sähköpostia perheneuvolaan. Ja isällekin jo karjasin asian. Arvatkaa mitä se teki? Se nauroi vaan. Mut se oli varmaan paniikinomaista naurua, kun tietää kyllä mokanneen tosi pahasti.
Lapsihan ei mene enää viikonloppuisin sinne, päätin taaaaaas tehdä näin. Eikä muinakaan ryyppyjuhlapäivinä.

ymmärrän sinua,raskas tilanne kaikinpuolin. Mutta miksi et voisi soittaa poliisia paikalle sinne ukon ryyppybileisiin? sanot että et itse uskalla lasta hakea,saisit samalla todisteita isän juomisesta,ja lapsi pääsis pois ikävästä tilanteesta.

Olet syystä turhautunut ja väsynyt. Nyt kuitenkin olisi tärkeää ymmärtää lapsen asema ja aikuisen vastuu tässä tilanteessa. Lapsi on äärimmäisen lojaali vanhemmilleen, olkoon tämä alkoholisti tms, niin tämä kuitenkin lapsen vanhempi. Et siis saisi syyllistää lastasi, hän kuitenkin kärsii tilanteesta eniten. Ja tulee myös käymään tätä läpi oleessaan aikuinen alkoholistin lapsi. lapsella on oikeus nähdä vanhempaansa kun tämä on SELVINPÄIN, muuten on parempi ettei tapaa. Tarvittaessa ollenkaan. Lapsen isä voi varmasti tarpeeksi halutessaan olla sen hetken selvinpäin kun on lapsen kanssa. Jos ei kestä vaikkapa tuntia pidempään, niin olkoot tapaamiset tunnin mittaisia. Tässä vaaditaan sulta vahvuutta mutta saat varmasti tukea perheneuvolasta ja sosiaalivirastosta. Myös muita tukiverkostoja on olemassa. Tsemiä.

Siis sinä haluat itsellesi sympatiaa ja kyllä varmaan sitä saatkin, kuitenkaan ei sitä sympatiaa ehkä kannata kerjätä lapsen kustannuksella. Kyllä kaikki varmaan ymmärtää että sulla on voimaton olo, mutta kuitenkin se, että syyllistät lastasi ettei hän lähtenyt pois on väärin. Lapsi on lapsi ja lapsi on lojaali. Kamala tilanne tuo, kun on joutunut omaa äitiän puolustamaan toiselle rakkaalle ihmiselle.
Suo varmaan toi jaskanjauhaminennkin rassaa, kuitenkin jos se on jatkunut kauan niin kannattaa antaa olla.

Nyt ryhdistäydy, ala hoitamaan asioita niin, että pojan ei tarvitse enää istua siellä känniläisten keskellä sinua puolustaen.
Et voi tietää milloin sielllä ryypätään joten et silloin anna poikaa sinne ollenkaan. Piste.

Ihan oikeasti näin ulkopuolisena, äitinä itsekkin, en ymmärrä edes tuossa ongelmaa. Lopeta itsesäälissä matelu ja tartu iseäsi niskasta kiinni.