EI synnytystapa-/kokoarviota/ultraa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä

Vieras
Onko muita,jotka eivät saa loppuraskaudessa lainkaan vauvan kokoarviota,synnytystapa-arviota (siis lantion tilavuutta ""näppituntumalla"")?Ultra nyt ei automaattisesti kuulukaan kun niitä on ollut jo 2 kpl (np ja rakenne).Rv 37+1 ja vähä mietityttää miten iso vauva on tulossa ja mahtuuko tulemaan...Toki ennenkin on lapsia tehty ilman mitään ultria...

Minä myös! Ei tullut arviota, eikä lääkäri kyllä minusta muutenkaan lantiota kokeillut. Kurkkasi vain kohdunsuun tilanteen viime viikolla. Eikä meidän kunnassa pääse ultrankaan kuin yhden kerran, sen saa sitten itse valita; joko np tai rakenne. Niin, kun minulla on aika pienikokoisena kuulemma hennot luut, ne antavat paremmin periksi ;-) Että tällä linjalla jatketaan! Myös rv 37+1

Ei ole ollenkaan yleistä että automaattisesti tehtäisiin kokoarvio tms. loppuraskaudessa, ainoastaan silloin jos äidillä on raskausdiabetes, vauva tuntuu käsikopelolla isolta, aiempi lapsi on ollut iso (esim. yli 4,5 kg) tai on muita ongelmia tiedossa/odotettavissa. Viimeisessä lääkärineuvolassa lääkäri kyllä päällisin puolin vilkaisee lantion mittoja, mutta se ei paljoa kerro eikä siitä yleensä edes mainita. Eli ""näppituntumalla"" ei voida sanoa oikeastaan mitään varmaa, ainoastaan jos on selvästi ahdas lantio, niin saa lähetteen jatkotutkimuksiin.

Kyllähän se aina mietityttää, mutta eivätpä ne ultrienkaan kokoarviot ole mitään luotettavia. Tarvittaisiin paljon tarkemmat tutkimukset jotta saataisiin edes jonkinlainen käsitys vauvan ""mahtuvuudesta"", siihenhän vaikuttavat hyvin paljon mm. äidin lantion luusto (voidaan tutkia tarkasti vain röntgenillä) sekä kudosten joustavuus, vauvan tarjonta, pään läpimitta ja hartioiden leveys jne.

t. ""toinen isohko vauva tulossa, ei arvioita""

Ei ainakaan kuopiossa saa kuin alkuraskauden uän rv 10 ja sen jälkeen vain lääkärin lähetteellä jos katsotaan aiheelliseksi. Täällä ""isolta vaikuttava"" vauva tulossa toiv. ensi viikolla.

Ei tehty kokoarviota Treella loppuvuonna 2002. Todennäköisesti viimeisellä lääkärikäynnillä arvioitiin ""kopeloimalla"", mutta eipä siitä kyllä erikseen mainittu. Ainoa kokoon viittaava kommentti oli synnytyslääkäriltä (kun olin jo synnyttämässä): ""Taitaa olla hyvänkokoinen"". Jessus :-) Että niin tarkkoja arvioita :-)

meilläpäin ei ole tuota synnytystapa-arviota/kokoarviota ellei ole jotain syytä epäillä että vauva olis iso/lantio pieni tmv. Jos vauva olis kovin iso sitä tiedettäis epäillä jo sf-mitan perusteella, mulla useita kavereita jotka käyneet ennen synnytystä sitten ultrassa et on katottu onko vauva kuinka iso.

Mulla ultrattiin ihan viimesellä viikolla kun verenpaineet oli niin kovat ja tarkistivat onko kaikki vauvalla kunnossa ja samalla kattoivat vauvan koon ja että saattoiko käynnistää.

Täällä päin (Lahti) on poikkeus että pääsee synnytystapa-arvioon. Siihen tarvitaan syyksi jotain poikkeavaa raskaudessa, lisäksi section kokeneet äidit pääsevät siihen aina.

Ultraan täällä pääsee normaaliraskaudessa tasan kerran (npultra).

Kokoarviota, edes neuvolalääkäriltä suuntaa antavana, en ole saanut ollenkaan.

Täällä myös tytsy, joka on rv37+1. Viime viikolla oli lääkärintarkastus eikä lääkäri katsonut lantiota käsikopelolla vaikka niin odotin. Hän sanoi, että se tehdään vasta kun olen menossa synnyttämään.(?)

Onneks mulla oli neuvola heti tän jälkeen ja lähes vaadin, että saan uuden lääkäriajan. Terkkari onneks ymmärsi huoleni ja perjantaina mulla on uus aika ja lääkäri on vielä gynekologi.

En ole mitenkään kapealanteinen mutta haluan silti tietää, mitä mieltä lääkäri on lantiostani. Kannattaa sinunkin kysyä uutta aikaa ja kertoa, että olet huolissasi.

Täällä ei tehdä ellei ole jotain erityistä syytä epäillä ongelmia. ""Oletusarvona"" on alatiesynnytys.
Ultria on np ja rakenne, neuvoloissa ei yleensä ultrata.

Kuten joku aikaisemmin kirjoitti, ne synnytystapa-arviot on niin epäluotettavia, että niistä on useimmissa kunnissa luovuttu, ja sektio voidaan joutua tekemään monesta muustakin synnytyksen aikana ilmenevästä syystä kuin että lapsi ei mahdu ulos. Röntgenkuvien ottaminen altistaisi äidin ja vauvan turhalle säteilylle. Etukäteen voida kuitenkaan tietää esim. missä asennossa vauva syntyy.

Älä suotta murehdi! Kyllä se sitten leikataan jos ei mahdu tulemaan tai tulee muita ongelmia.

Yhteistyössä