ei ryömi eikä istu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta 8 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta 8 kk

Vieras
Minkä ikäisinä teidän vauvanne ovat oppineet ryömimään ja istumaan?

Onko täällä Matti tai Maija Myöhäisten vanhempia? Miten liikkuvaisia vauvanne ovat olleet ennen näiden taitojen oppimista? Mitä ovat sanoneet neuvolassa?

Meillä on tyttö kohta 8 kk vanha eikä osaa vielä kumpaakaan. Lähellä ollaan oltu varmaan kuukauden päivät, mutta ei... Tyttö mielummin kierii ja pyörii napansa ympärillä kuin breikkaaja, kurottelee esineitä kääntämällä kylkeä.

Selkä on jo tosi tukeva ja tyttö punkee itseään ylös sitteristä, mutta on aina nojaamassa eteenpäin tai menossa jonnekin kun kokeilee istuttamista.

Neidin isä on ollut myöhäinen istuja (oppi ensin nousemaan tukea pitkin), mutta äiti käveli jo 8 kk:n ikäisenä. Pitääkö vaan olla tyytyväinen niin kauan kuin neiti pysyy paikallaan vai onko huolen aihetta?

Älä huoli, varmasti sekin aika koittaa kun vauvasi lähtee liikkeelle ja siinä kaikki voikin tapahtua todella nopsaan. Meidän poika oppi alussa tiuhaan tahtiin uusia taitoja ja sitten tahti hidastui ja nyt vuoden ja kahden kuukauden iässä odotellaan vain että hän uskaltaisi jo lähteä kävelemään.
Toisten vauvat olivat hitaampia alun kehityksessä, mutta nytpä hekin jo kävelevät. En ota tästä mitään ""paineita"" koska tiedän, että poika kävelee kun on siihen valmis. Eikä neuvolassa oltu tällaisesta huolissaan.
Vauvasi on vasta 8kk, eli uskon että kaikki tapahtuu aikaisemmin kuin uskotkaan. Ja jos ei, niin eihän sillä ole kuulemma mitään tekemistä älyllisen kehityksen kanssa. Toiset loistavat sitten jollain muulla saralla! =))

kyllä se siitä oppii, säästyypä kolhuilta toisin kuin minun pikku tyttö jolla oli niin kiire liikkumaan että konttaa ja nousee seisomaan jo 6 kk iästä lähtien ja pää on kolhuja täynnä kun kaatuilee seisomis asennosta. Empä uskois että on syytä huoleen:)

Hei!

Meillä on ""Matti Myöhäinen"" :) Poika täyttää ensi viikolla 8 kk. Tosin eipä 8 kk ikäinen, joka ei konttaa ole varsinaisesti myöhäinen. Tukeakin vasten normaalisti opitaan seisomaan n. 10 kk iässä, joten aikaa on.

Meillä poika etenee lattialla kyllä useita metreja, ei kuitenkaan nopea. Eteneminen tapahtuu välillä pyörien ja välillä yrittää etenpäin ryömiä, mutta paremmin se onnistuu taaksepäin, kuten rapu :) Myös napansa ympärillä pyörii ja leluja tavoitteelee ja niillä leikkii. Ihan täysin ei myöskään istu tuetta, mutta jollain lailla kyllä, tukee käsillään jalkojen välistä. Itse olen istunut tuettaa 8 kk iässä.

Pojalla on kuitenkin ollut pinsettiote halussa 4-5 kk iästä. 2½ kk iässä tarttui tavaroihin. hän on myös rauhallinen luoneteeltaan ja tykännyt maata lattialla ja leikkiä leluillaan, joita todella käsittelee taitavasti, pallon on suosikki :) Kahden kuukauden iästä poika on kikattanut äneen ja on kova juttelemaan. Tuota pystyyn pungertamista seltään on harrastettu 2 kk iästä, joten vatsalihakset on taattu ;)

Tällä palstalla tuntuu olevan paljon juuri niiden aikaisten lapsukaisten äitejä, tyyliin kävelemään 6 kk iässä ;) Mutta lapset ovat erilaisia. Itse olen alkanut kääntymään myös vasta 7 kk iässä, jolloin poikanikin otti selältä mahalleen kääntymisen tavaksi, toisin päin on kääntynyt jo kauan. Vakka olin myöhäinne opin kävelemään 13 kk iässä.

Joillakin kehitysvaiheet tulee myöhemmin, mutta kehitys voi ollakin sitten tosi nopeaa. Joillakin esim. ryömimisvaihe voi kestää kuukausia. Ystäväni poika konttasi jo 8 kk ikäisenä pikku portaita, mutta oppi kävelemään vasta 14 kk iässä, eikä puhe ole vielä hyvää edes nyt neljävuotiaana.
Serkkuni pojat ovat olleet myöhäisiä liikkujia, mutta molemmat ovat puhuneet täysin 1½ v mennessä, vanhempi luki viisivuotiaana, oppi itse.

Eilen olimme eräissä juhlissa, joissa eräs tuttavamme, ammatiltaan fysioterapeutti sanoi, että kannattaa olla tyytyväinen, ettei poika vielä eteni kovalla vauhdilla eteenpäin, kun ei järkeä ole päässä :) Sanoi myös, että mitä pitempään lattiatason vaihe kestää, sen parempi se on lapsen keholle, keho saa kypsyä rauhassa. Liian aikaisin kävelemään oppineiden kehonhallinta on vielä kesken, mutta eihän sille mitään voi milloin lähtee liikkeelle. Tuttavamme sanoi kuitenkin, ettei kannata millään konttaamaan ja istumaan nousemista kiirehtää.

Rauhassa tässä nyt sitten odotellaan, ennen yhtävuotta ei tarvitse kävelemään alkaa :) Neuvola on ensiviikolla.

Ole vain tyytyväinen, ettei vielä tarvi olla perässä vahtimassa, eikä vauva itseään satuta. Minusta on ainakin kiva, että poika on ollut tähän asti vauva ;)

kyllä meitä mattimyöhäisiä vanhempia on :), vuoden jälkeen kokemuksella voin sanoa ettei kannata toisiin vauvoihin alkaa verrata. Jokaisen tilanne on yksilöllinen. MEillä alko istua 7kk mutta siihen se sitten jäikin. Oli ihan tyytyväinen kun pysty leikkimään istuen ja samaan aikaan kaverin samanikänen meni jo eteenpäin jollainlailla ryömien/kontaten yms. Kun meillä sitten 10kk alettiin kontata ni kaverilla jo käveltiin. Seisomaan tukea vasten nousi vasta 11kk. Nyt sitten on jo kohta 1v3kk, eikä kävele vielä (kaverin samanikänen vauva kävellyt jo 10kk lähtien eli 5kk....). Enkä ole huolestunut, eikä ole neuvolakaan. Mun mielestä on ihan normaalilta kuulostava lapsi teillä, kun kerran on jonkin tavan keksinyt päästä eteenpäin leluille, ja sehän on pääasia. Me ollaan säästytty kuhmuilta ja muksahduksilta yms. vahingoilta, kun tekee hommat sitten vasta kun on 100varma osaamisestaan :).

Uskomatonta! Eilen iltapäivällä tyttö ryhtyikin yhtäkkiä hilaamaan itseään eteenpäin! Juuri kun ihmettelin ja olin huolissani...

Tahti kiihtyy silminnähden, ja pikkukuuttimme liikkuu jo monta kymmentä senttiä kerrallaan - kunhan palkintona on jotain tarpeeksi mielenkiintoista... Ryömimisestä ei voi oikein puhua, kun tyttö ristii jalat nilkoistaan, nostelee takapuolta ja vetää käsillään itseään lähemmäksi, mutta silti! =)

Hilaamistaidon laukaisi vanhempien mieliesine, kielletty hedelmä eli KAUKOSÄÄDIN lattialla.

Kiitos kaikille vastanneille lohduttavista sanoista!

Ap. eli Aurora =)

Hienoa :)

Teitä ollaan kaipailtu tuolla ""yksityisketjussa"", tule sinne. Olethan ns. ""marsilaisten äiti"" eli ketjun aloittaja ;)

Jokaisella lapsella on tapansa liikkua, kyllä teidänkin neidin eteenpäin menoa voi ryömimiseksi kutsua. Itse konttausvaiheen kuljin istuen, saa nähdä millä tavoin meidän poika siinä vaiheessa liikkuu ;) Nyt kyllä laittaa jalkojaan konttausasentoon.

-Chloe

Yhteistyössä