ei riitä enää maitoa, vauva 3kk ikäinen?

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
essip
Minkä kokoinen poikasi jo on? Mun tyttö aloitti maistelemaan kiinteitä alle 4kk:n iässä, koska maito ei vain maistu hänelle. Nyt on 5kk ja syö purkillisen kerralla. Tyttö on silti pieni.
 
Venakko Milanna
mut kuinka kauan pitää antaa per yks lusikka ja kuin mont kerta päivässä? Mä jo näen omassa päässä miten hän hermostu jos anna vain yks lusikka ja sitten haha ei enää:D
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";26538116]Oikeestiko, 2,5 litraa vrk kuukauden vanhana, vai oliks tää PROVO???[/QUOTE]

Mun vauva juo 12x200ml MINIMI per vrk, siks huoli, että onko pakko antaa ruokaa jo:|
 
"joku"
kyl mää ottasin ja antasin vaikka maissi velliä. Meillä ollaan kohta 3kk ja on annettu lantrattua maissivelliä kun muuten olla jatkuvasti pullolla. ekat kerrat oli et 20 milliä velliä loput maitoa nyt viikon päästä ollaan et puolet ja puolet. pikkusen on venynyt ruoka välit.
Mä alottasin soseet parilla t-lusikallisella ja tekisin näin2 pvää ja jos ei mittään niin antasin jo 3 pvänä puol purkkia ja perrän maitoa.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
"Maija"
Maalaisjärjellä tämänkin kanssa. Jos tuntuu ettei maito riitä ja vauva on tyytymätön, voisi varmaankin kokeilla jotain muutakin maidon lisäksi. Maitoakaan ei voi jatkuvasti antaa. Siinäkin on rajoitukset.

Kivittäkää, mutta olenpa itsekin alkanut antamaan lapsille 3 kuukauden iässä soseita eivätkä nuo ole siihen kuolleet tai muutenkaan erityisesti reagoineet. Ihan normaaleja on lapsista tullut.
Niinkuin meistä kaikista 70-luvulla syntyneistäkin :)
 
Mun vauva juo 12x200ml MINIMI per vrk, siks huoli, että onko pakko antaa ruokaa jo:|
Eiköhän tuossa ole tosissaan syytä aloittaa jo kiinteitä vaikken korvikevauvoista mitään ymmärrä. Itse kysyisin neuvolan ohjeita miten toimia kun aloittelee noin pienellä (tai vaikka lastenlääkärin kun teillä vissiin muutenkin käytetään lääkäripalveluita aika paljon, voisi saada pätevät ohjeet).
 
"vieras"
No ei nyt KAIKISTA meistä 70-lukulaisista ihan täysin terveitä ole tainnut tulla? Kyllä minä ainakin olen kuullut jonkinlaista huhua ylipainosta ja noin miljoonasta erilaisesta sairaudesta.

Aloittajan vauva taitaa saada liikaa maitoa ja sitten kitisee sitä epämukavuutta kun on aina maha ratkeamispisteessä. Tuon ikäisellä on tiheänimunkausi, pullosta se ruoka vain tulee niin paljon helpommalla että vauva saa sitten koko ajan liikaa. Vauva kun ei tiedä että pullomaidon määrää ei tarvitse lisätä tiheällä imemisellä, vaikka sitten kuinka ihmelapsena kolmikuisena jo puhuisi ja melkein kävelisikin.

Parasta olisi tietenkin imettää niin maitoa tulisi aina sopivasti, mutta tämä ei ilmeisesti ole vaihtoehto? Korviketta ei kannata ihan hirveitä määriä vauvaan torpata, vatsalaukku venyy ja vauva syö sitten jatkuvasti liikaa ja olo on epämukava. Ehkä sitä vauvaa voisi viihdyttää muutenkin kuin ruokkimalla, ei kaikki ininä tarkoita nälkää. Tuttiosia kannattaa vertailla ja ottaa sellainen, jonka kanssa vauva joutuu tekemään vähän töitä eikä se pullollinen hulahda suoraan mahaan kun pulloa kallistaa.

Saahan omalle vauvalleen toki syöttää vaikka karjalanpaistia jo laitoksella, oma asiahan se on. Lapsi sitten tosin pääasiassa itse joutuu ne myöhemmät terveysvaivat kärsimään. Kolmikuinen ei ole mitenkään valmis syömään muuta ravintoa kuin maitoa, jonkinlaisena ohjenuorana voi pitää sitä että kun vauva osaa istua, laittaa ruuan kädellään suuhun ja pureskella ja niellä sen, on hänen elimistönsäkin valmis sen vastaanottamaan.

Jos vauvan nälkää ja ravinnontarvetta miettii, niin maito on toki kaikkein ravitsevinta mitä tuon ikäiselle on mahdollista antaa. :) ei se siitä lusikallisesta porkkanaa päivässä kylläiseksi tule eikä se maitomäärää vähennä, saattaa tosin tuon ikäisellä aiheuttaa melkoiset vatsavaivat ja vielä enemmän kitinää.
 
[QUOTE="Maija";26538217]Niinkuinmeistä kaikista 70-luvulla syntyneistäkin :)[/QUOTE]

Sen tarkemmin ottamatta kantaa AP:n tilanteeseen, minulla ei ole tietoa/kokemusta korvikkeella elävistä lapsista ja rajoituksista/suosituksista siihen liittyen.

Aiemmin on tehty monia asioita, jotka välttämättä eivät ole selvästi haitallisia, mutta tuskin voi pitää hyvänäkään. Vaikka vanhoilla suosituksilla on saatu aikaiseksi kohtuullisen terve sukupolvi, ei se tarkoita, että se välttämättä olisi ideaalitilanne, sukupolvesta olisi voitu saada terveempikin.

Monissa asioissa on tehty ja tehdään erilaisia kompromisseja.

Tiesitkö muuten, että esimerkiksi DDT:tä on käytetty täinpoistossa? Tiedän sellaisia ihmisiä joille sitä on käytetty ja hengissä ja kohtuullisen terveitä ovat, mutta en silti nykytiedon valossa niin toimisi. Koittaisin etsiä vähemmän haitallisen keinon.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26538287]

Jos vauvan nälkää ja ravinnontarvetta miettii, niin maito on toki kaikkein ravitsevinta mitä tuon ikäiselle on mahdollista antaa. :) ei se siitä lusikallisesta porkkanaa päivässä kylläiseksi tule eikä se maitomäärää vähennä, saattaa tosin tuon ikäisellä aiheuttaa melkoiset vatsavaivat ja vielä enemmän kitinää.[/QUOTE]

No huoh. Eiköhän sillä maistelun aloittelulla ole vain tarkoitus päästä siihen tulokseen että PIAN voi antaa oikeasti myös ruokaa sen maidon rinnalla. Ei suinkaan se että aloitan maistattamisen nyt että lapsi saa JUST NYT HETI mahansa siitä täyteen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26538039]Jos hän vain kaipaa läheisyyttä? Syödessä aina saa olla sylissä, niin jos hän sen vuoksi sitten kitisee ja tyytyy taas tunniksi.

Jos tosiaan olet pitkällä reissulla ollut ilman vauvaa, niin ei sitten ihmekään että kaipaa äidin syliä ja tankkaa läheisyyttä.[/QUOTE]

taitaa olla päinvastoin, tuskin äitiään enää tunnistaa!!
 
[QUOTE="vieras";26538116]Oikeestiko, 2,5 litraa vrk kuukauden vanhana, vai oliks tää PROVO???[/QUOTE]

Oikeasti veti. Ei ole provo.
 
[QUOTE="jep";26537999] Varmaan kuitenkin aloittajakin ymmärtää, ettei se vauva siitä puolesta teelusikallisesta porkkanaa yhtään enempää täyteen tule, maitohan kuitenkin on kaikkein ravitsevinta mitä tuon ikäinen kykenee nauttimaan.[/QUOTE]

Mä aloitin vauvalle kiinteät 3½ kk iässä, kun korviketta alkoi menemään yli 1½ litraa / vrk. Ja jo kiinteiden maisteluvaiheessa maidon kulutus väheni litraan tai alle.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Meillä alotettiin soseet pari viikkoa sitten, tyttö oli 3,5 kk ja muutamana päivänä ihan lusikallinen/kaksi, sen jälkeen sitten vähän enemmän ja nyt menee 2 krt puoli purkkia päivässä.Kannattaa antaa yhtä ja samaa sosetta viikon verran, että vauva tottuu ja huomaatte, jos tulee vatsavaivoja tai muuta.
Ja ei kannata millään hedelmä tai marjasoseilla alottaa, vaan esim perunaporkkanasoseella.
 
"vesimeloni"
Meillä on kaksi poikaa ja kumpikin on alkanut saada maidon rinnalla perunavelliä alle 2 kk:n iässä. Kun se maito ei vaan vienyt nälkää. Varsinkin kuopuksen (kooltaan isompi jo syntyessään) kohdalla tilanne oli juuri tuollaista, kuin Milannan pojalla. Jatkuvasti veti pullollisia maitoa. Itki usein/paljon, maha oli ihan pömpöllään siitä maidosta. Neuvolassa siitä puhuin ja siellä terveydenhoitaja sanoi, että nyt perunaa pojalle, niin saa mahan täyteen ja vähenee turha maidon lipitys. Tein itse perunavelliä keitetystä perunasta ja tuttelista. Aluksi todella litkua ja aloitin jostain 10-20 millistä ja lisäsin annosta aika nopeasti. Poika oli heti tyytyväisempi, vatsan pömpötys ja huutaminen loppui. Samoin jatkuva maidon lipittäminen. Alkuun annoin tosiaan pullosta velliä (vellitutilla) ja myöhemmin sitten tarpeen vaatiessa tein vellistä paksumpaa, jolloin siirryttiin lusikalla syömään.
Joten ihan rohkeasti vaan pojalle perunaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood

Yhteistyössä