Ei raskaaksi ---> ensimmäinen lääkärikäynti!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Olemme yrittäneen lasta nyt 8 kk. En ole tullut raskaaksi ja tänään on ensimmäinen käynti yksityiselle lääkärile asian tutkimiseksi. Minulla on todettu polykystiset munasarjat aiemmin.

Osaatteko sanoa, että mitä ensimmäisellä käynnillä tapahtuu?

Olen aivan jännityksestä kankea.

Riippuu ehkä lääkäristä ja paikan käytännöistä. Keskustelua, kierron kartoitusta (kannattaa jo nyt muistella muutamat viime kierrot vaikka kalenteriin ylös, että osaat kertoa pituudet), lisääntymisvärkkien ultraus (kohtu ja munikset), mahdollisesti saatte lähetteet verikokeisiin ja siemennesteen tutkimuksiin. Sitten varmaan määrää clomit muutamaksi kuukaudeksi ensin alkuun.

No meillä oli julkisella puolella. Ensimmäisellä käynnillä keskusteltiin tilanteesta, sitten saatiin lähete labraan, miehelle sperma-analyysi ja klamydiakoe, mulle klamydia, hormoni, papa ym. Mehen sperma oli normaali ja klamydia nega. Seuraavaksi mulle tehtiin gynekologinen tutkimus. Sen jälkeisellä käynnillä aukiolotutkimus, minkä jälkeen olis testattu ovulaatio, mutta tulin raskaaksi.

Ihme muuten, että pääsitte noin nopeasti.

[QUOTE="aloittaja";24265308]Olen menossa ensimmäiselle käynnille yksin, olisiko minun pitänyt ottaa mies mukaan?[/QUOTE]

Ei, kyllähän sen siemennestelähetteen voit sinäkin miehelle toimittaa. :) Ei sinne kupin ääreen heti vastaanotolta voi rynnätä, siihen tutkimukseen täytyy varata aika.

Ja tosiaan, kun tuo pco on todettu, niin sitä varmaan alkaa ensisijaisesti hoitamaan. Meillä oli suht sama tilanne. Mulla pco, silti mieskin kävi tuossa tutkimuksessa, jotta saatiin tietää muiden hommien toimivuus.

Me ollaan menty aina pelkällä ovulaation induktiolla, eli ei ole jouduttu mihinkään ns. raskaampiin toimenpiteisiin.
Ovulaation induktio - OI eli munarakkulan kypsytyshoito - Lapsettomuus

[QUOTE="aloittaja";24265308]Olen menossa ensimmäiselle käynnille yksin, olisiko minun pitänyt ottaa mies mukaan?[/QUOTE]

Mä kävin yksin. Meillä alunperinkin oli tiedossa että vika on mussa, kun oli ylipitkä kierto. Miehen kokeet oli rutiinit mitkä vaadittiin että mulle saatiin lähete eteenpäin. Mies ei ollut millään käynnillä mukana. Mut voithan sä varmaan ottaa miehen mukaan jos haluat.

[QUOTE="vieras";24265335]Ihme muuten, että pääsitte noin nopeasti.[/QUOTE]

Yksityiselle pääsee ilman jonotuksia ainakin meillä päin, en sitten tiedä kuinka tiukkaa tekee pääkaupunkiseudulla ynnä muualla ruuhkasuomessa.

Kiitos paljon vastauksista.

Tänään soitin aamulla ajan ja sain jo samalle päivälle. Osaako kukaan sanoa hinta-arviota eka käynnistä? Raha tässä on toissijainen juttu, mutta olisi mukava jos saisi vähän suuntaa minkälaisista summista puhutaan. Selviääkö alle 200e?

[QUOTE="vieras";24265387]Siis tarkoitin että 8kk yrityksen jälkeen, kun yleensä lääkäreillä on 1 vuosi rajana.[/QUOTE]

Tuo vuosi annetaan rajaksi siinä tapauksessa, että esimerkiksi kierroissa ei ole häikkää tai tiedossa mitään raskautta estävää vaivaa. Kuten pco. Eli ihan normaalia hakeutua lääkäriin tässä vaiheessa, kun kerran tiedossa on tuo munisten monirakkulaisuus.

[QUOTE="aloittaja";24265419]Minulle on sanottu että kannattaa tulla jo 6kk yrittämisen jälkeen, koska munasarjat on polykystiset. Muulloin on yleensä vuosi rajana.[/QUOTE]

Joo, justiin huomasinkin ton, että sulla tosiaan oli jo "syy" tiedossa, niin nopeammin pääsee.

[QUOTE="aloittaja";24265407]Kiitos paljon vastauksista.

Tänään soitin aamulla ajan ja sain jo samalle päivälle. Osaako kukaan sanoa hinta-arviota eka käynnistä? Raha tässä on toissijainen juttu, mutta olisi mukava jos saisi vähän suuntaa minkälaisista summista puhutaan. Selviääkö alle 200e?[/QUOTE]

Meillä on muistaakseni ollut perustutkimus jotain 70-80€ luokkaa, mutten ole tästä aivan varma kun viime kerrasta on jonkin verran aikaa. Riippunee paikasta ja paikkakunnasta aika paljon.

[QUOTE="aloittaja";24265419]Minulle on sanottu että kannattaa tulla jo 6kk yrittämisen jälkeen, koska munasarjat on polykystiset. Muulloin on yleensä vuosi rajana.[/QUOTE]

Mä sain 6kk yrittämisen jälkeen clomit ja mulla on myös pco (eli monirakkulaiset munasarjat). Mulla on yksi lapsi ennestään joten siksi en tarttenu aukiolotutkimusta eikä miestä tarttettu tutkia.

[QUOTE="vieras";24265363]Mä kävin yksin. Meillä alunperinkin oli tiedossa että vika on mussa, kun oli ylipitkä kierto. Miehen kokeet oli rutiinit mitkä vaadittiin että mulle saatiin lähete eteenpäin. Mies ei ollut millään käynnillä mukana. Mut voithan sä varmaan ottaa miehen mukaan jos haluat.[/QUOTE]

Miten pitkä kierto?

Ollaan aktiivisesti yritetty nyt 7kk ja kiertoni vaihtelee 31-38kp. Neuvolassa asiasta ohimennen kysyin ja siellä sanottiin, että ei ole vikaa, kun on lapsia ennestään.

Voisiko tuolle kierrolle tehdä mitä ja onko se edes pitkä?

Lääkärireissu meni hyvin :)

Ultras munasarjat: Tällä hetkellä ovulaatio menossa. Ihanan helpottunu tunne kun tietää että ovulaatio ainakin tapahtuu. Kohtu kuulema siistin näkönen, limaa(?) juuri sopivasti 8mm.

Lääkäri teki lähetteen julkiselle puolelle tarkempiin tutkimuksiin/hoitoihin. Tästä hieman yllätyin, että sain päättää tehdäänkö tutkimukset väsetöliitossa vai julkisella. Nyt on ainakin saatu hommaa eteenpäin. Aikaa odotellessa lääkäri käski heilutella mahollisimman paljon peittoja ja sano lähtiessä vielä että lykkyä tykö. Jäi tosi hyvä mieli ko. käynnistä.

Seuraavaksi tarvii alka jännittään miehen spermanäytettä. Toivottavasti siiinä on kaikki kunnossa. (miehellä sairaus)

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Mulla PCO ja puolenvuoden yrittämisen jälkeen menin yksityiselle lääkärille. Määräs mut VHH-ruokavaliolle, monelle PCO:ta kärsivälle siitä on apua. Mulla oli sillon myös ovis tulossa ja lääkäri sanos et parin kolmen päivän päästä on ovis. No aloin siltä seisomalta VHH-rokavaliolle ja 2 vkon päästä tein positiivisen raskaustestin :)

Kiva kuulla, että jäykistysjännitys vaihtui hyvään mieleen. =)
Toi ovulaatiohan on tosi hyvä uutinen! Eikö olekin helpottavaa kuulla/nähdä, että jotain tapahtuu? Mäkin pääsen huomenna varaamaan aikaa 0-ultraan ja olen innokkailla mielin.

Onnea yritykseen!

Yhteistyössä