ei päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Tintura Benjui
  • Ensimmäinen viesti
Tintura Benjui
siis voiko vasta 1v2kk ikänen lapsonen ruveta jo jättään päiväunia pois? ei suostunu nukahtaa ja tossa se pirteenä tepastelee =) eilenkin jäi unet puoleen tuntiin...yöllä nukkuu n.11h.

pigglet
kokeile nukahtaisko vaunuihin?..meilä saman ikänen eikä puhettakaan,että sisällä rupeis nukkuun päiväunia... :headwall: :heart: mut sit vaunuissa nukkuu aika kivasti...

Meitsi
Meillä aika tasan tarkkaan saman ikänen poika ja eilen oli aivan sama juttu ettei millään unille vaan ihan pirteenä paineli menee!
sai hirveet hepulit kun yritti sänkyyn viedä....tosin nyt tänään oli isi saanut nukkumaan =) !
Meillä ei kyllä puhettakaan et nukkuis ulkona kun sisällä on nukkunut jo muutaman kuukauden ,mut lapset on erillaisia =) .

Toivottavasti saat vielä nukkumaan kun se olis kumminkin se pieni henkähdys hetki itsellekkin.

annamanna harmaana
Meillä on 1v3kk tyttö, välillä nukutaan tunnista pariin päikkärit ja välillä taas ei, eilen viimeksi oli sellanen päivä. En ole sen kummemin sitten ees yrittäny nukkumaan, tyttö ku on yleensä sellanen että ite menee nukkumaan ku nukuttaa. Yöt nukutaan järkiään sellaset 11-12 tuntia, välillä käy hereillä mutta ei onneksi kun sen pari kertaa ja tyytyy siihen että tutti annetaan ja unikoira kainaloon.

Vastuu vanhemmilla
Kuulkaas nyt, se on aikuisten tehtävä huolehtia että tuon ikäiset nukkuvat päiväunet! JOKAINEN lapsi tarvitsee päiväunet tuon ikäisenä ja aikuisten tehtävä on valvoa että nukkumiselle annetaan mahdollisuus. Tarpeeksi aktiviteettiä aamupäivällä, ulkoilua ja kunnon lounas niin lapsi nukkuu varmasti. Ja jollei nuku on vika vanhemmissa tai hoitajassa. TÄMÄ ON SYYLLISTÄMISTÄ, ihan tarkoituksella. Jotain on vialla jos yksivuotias lapsi "menee yleensä itse nukkumaan jos väsyttää"!

Tintura Benjui
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2004 klo 22:23 Vastuu vanhemmilla kirjoitti:
Kuulkaas nyt, se on aikuisten tehtävä huolehtia että tuon ikäiset nukkuvat päiväunet! JOKAINEN lapsi tarvitsee päiväunet tuon ikäisenä ja aikuisten tehtävä on valvoa että nukkumiselle annetaan mahdollisuus. Tarpeeksi aktiviteettiä aamupäivällä, ulkoilua ja kunnon lounas niin lapsi nukkuu varmasti. Ja jollei nuku on vika vanhemmissa tai hoitajassa. TÄMÄ ON SYYLLISTÄMISTÄ, ihan tarkoituksella. Jotain on vialla jos yksivuotias lapsi "menee yleensä itse nukkumaan jos väsyttää"!
näinhän se on :whistle: jotain tän tyylistä vastausta mä toivoinkin ;) ei vaan, kyllä meillä ei väkisin nukuteta. vaunuissa ei ole suostunu nukkuu puoleen vuoteen, ja ulkoilutkin suoritetaan aamupäivällä sekä iltapäivällä, rattaissa istuen ja hangessa peuhaten =) ja kunnon "aktiviteettien" jälkeen syödään kunnon lounas. että tuskimpa tästäkään nyt on kyse. ja nukkumiselle annettiin tänäänkin mahdollisuus reilu tunti ;)

annamanna harmaana
\
just just ja joo. En tosiaan ala toista pakottamaan nukkumaan. Siitähän se vasta sota alkaa. enkä pidä itesäni huonona äitinä, vaikka noin meillä tehdään. tervetuloa vaan kokeilemaan sitä väkisin nukuttamista! Touhua on aamupäivällä ei se siitä kiinni ole, tunnista puoleen toitsa ollaan ulkona ja muutenkin emäntä on vilkas. Joten eiköhän anneta olla, jokainen kasvattaa tavallaan, minä omallani sinä omallasi.

niin mun mielestä meillä on ollut sellaisia vaiheita tossa iässä ettei meinaa millää nukkuu, ja sitten kun nukkuu niin tosi vähän aikaa, ja sitten meillä ainakin vaihtui rytmi nytkin menee 13.30 nukkuu, ja sit onkin niin väsyn et nukahtaa vaikka potalle tai syötto tuoliin.

säihky harmaana
\
hohhoijaa...niin että 1v pakotetaan nukkumaan... eikö olisi parempi että antaa valvoa jos kerran jaksaa koko päivä olla pystyssä...en jaksa edes enään kommentoida

Reija
Minä olen samaa mieltä kuten tämä syyllistäjä tässä.
Kyllä 1v nukkuu. Vanhempien tehtävä katsoa että nukkuu kun tuon ikänen tarvii kyl unta!
Ei yks vee itse voi päättää koska nukkuu. Uhmailee toki ettei nukkuis, mut sit se voi olla jo yliväsynyt tai sitten tosiaan laitetaa hiukan myöhemmin nukkumaan. Mut nukkua täytyy. J a kyl se kuulkaa niin menee että välillä lapsia joutuu pakottamaan yhteen sun toiseen hommeliin. Ei ne aina tee niinku käsketään. Ja nukkumisesta taistelee kaikki lapset jossain vaiheessa. Ja sillon kyl meillä pakotetaan. J a ky ne on nukkunu kuulkaa. Uskokaa huviksenne.

Just kyselin asiaa neuvolastamme koska 1v7kk poikamme ei enää meinaa käydä nukkumaan päikkäreitä vaikka kuinka koittaisi pakottaa nätisti ja ei niin nätisti!!
Tänäänkin koitin 1,5h saada jannua unten maille mutta sit luovutin!! Siihen mennessä oli lauletti kirjallinen tuutulauluja, juotu pullo unimaitoa mutta kun uni ei tuu niin ei tuu!! Valvokoon sit, jospa kävis yöunille sit aiemmin ja nukkuis yönsä paremmin!!

Kyllä lapsikin varmaan osaa ilmaista jos ei unta tarttee jonain päivänä.

Terkkarikin oli sitä mieltä että ei oo mitään järkee noin kauaa turhaan pakottaa jos vaan ei nukuta. JOs menee muutama päivä ettei nuku unia niin sit ehkä jo kolmantena taikka neljäntenä ne maistuukin!! Rauhoitetaan vaan sit joku hetki päivästä niin että vastaa vähän unia, mennään köllöttelemään 'ruokalevolle' lueskelemaan kirjaa tai laulelemaan...ettei nyt ihan koko aikaa oo vaiuhti päällä kuitenkaan!! =)

TaruK
Sattaa olla vain rytmin muutosta. Meillä ainakin ton ikäsenä muuttu, kahdet päikkärit vaihtu yksiin. Alkuun nukku vaan tunnin puoltoista, mutta myöhemmin venähti jopa 3-4:ään tuntiin. Ja yöllä nukku kumminki 12 tuntia. Jostain oon lukenut, että lapsen kehityksen kannalta on tärkeää nukkua päiväunet vielä jopa 4 vuotiaaksi asti. Tärkeää nimenomaan puheen ja aivojen kehityksen kannalta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2004 klo 14:06 Tintura Benjui kirjoitti:
siis voiko vasta 1v2kk ikänen lapsonen ruveta jo jättään päiväunia pois? ei suostunu nukahtaa ja tossa se pirteenä tepastelee =) eilenkin jäi unet puoleen tuntiin...yöllä nukkuu n.11h.
Se on hyvin yksilökohtaista. Tyttäremme nukkuu kolmevuotiaanakin päiväunet j amielestäni se on hyvä asia. Teeppä lounas n.klo.11-11.30 ja sitten laitat lapsen sänkyyn. Jos teillä on tapana lukea kirjaa, niin lueppa joku kiva lastenkirja ja silittele lapsesi uneen.

Tintura Benjui
meillä ei toimi tämä silittely nukutus, neiti vaan piristyy siitä, jos joku on samassa huoneessa. on onneksi nyt nukkunut väh. puoli tuntia, välillä jopa reilu 2h. sillon tällön ei näköjään vaan uneta. joka päivä käydään aamupuuron jälkeen ulkona, tullaan syömään ja käydään päiväunille... =)

Tintura Benjui
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2004 klo 12:49 TiiNa1 kirjoitti:
millainen päivärytmi teillä muuten on?
voihan hänellä olla joku kausi, että unet ei kiinnosta...
oliko tää mulle? :wave: herätään ja syödään 8-9 - ulos - syömään 12 - nukkumaan 13-14 - syödään - ulos - syödään - syödään - ja nukkumaan 21. ollut sama rytmi jo 10kk-> kun neiti jätti toiset päiväunet pois. tosiaan en tiedä mikä nyt on, kun yöunille nukahtaminenkin kestää välillä reilunkin tunnin. onkohan siitä haittaa?? kun neiti ei kuitenkaan itke eikä kitise, selittelee vaan omiaan...

TiiNa1
hei!
jos tyttö ei nuku päivällä niin on ehkä illallal yliväsynyt, eikä siksi saa silloin unta :/
ootko kokeillut laittaa nukkumaan vasta myöhemmin päivällä? vai onko tulos aina sama?
meilläkin oli tota samaa joskus hieman päälle 1 vuotiaana, meni joskus vasta 14 jälkeen päiväunille vaikka aamulla herätty 8 aikaan... mut sitten vaan meni ohitse ja nyt nukkuu yöllä n.11h klo 21-08 ja päivällä hoidossa 12-14 ja kotona ollessa 13-15 =)

tsemppiä :wave:

Yhteistyössä