Ei ovulaatiota - mitä on odotettavissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Smilla

Uusi jäsen
02.02.2008
2
0
1
Hei kaikki!

Olen uusi täällä, lueskellut pitkään vauvakuumelaisten juttuja, mutta viime viikon lääkärikäynnin jälkeen luulen että sovin tänne paremmin. Olen siinä erittäin onnellisessa tilanteessa, että meillä on ihana 1,5 v. poika (joka saatiin maailmaan ensimmäisellä yrityksellä ) ja kakkosta yritetään.

Menin lääkäriin, koska minulla on ollut erikoisia kuukautisvuotoja, ensin viikko tuhruttelua, sitten viikko norm kuukautiset, ja tämän jälkeen kaksi viikkoa taukoa (muuten säännölliset 28-30pv), ja siis se että mitään ei ole tapahtunut vaikka yritystä on ollut jo joitakin kuukausia. Ovulaatiotikut eivät koskaan näytä +. No, lääkäri sanoi heti perustutkimuksen jälkeen, että suurella todennäköisyydellä minä en ovuloi ollenkaan (enkä siis ole ilmeisesti tehnyt sitä imetyksen jälkeen), mitä itsekin epäilin. Minulla on perushormonitestit ensi viikolla, mutta lääkäri sanoi aika suoraan, että sen jälkeen hän kirjoittaa lähetteen NKL:lle. Terolutia sain jotta tuo vuotaminen saataisiin kuriin, mutta sehän ei auta ovulaation puutteeseen.

Olen vähän sekaisin tästä. Varmasti sekin, että olin jotenkin suht vakuuttunut, että kakkosen maailmaan saattaminen ei olisi mitenkään ongelmallista, kun kuopus tuli ilman minkäänlaista ongelmaa, päinvastoin, vaikuttaa.

Löytyykö täältä joku jolla on/on ollut samantyyppisiä ovulaatio-ongelmia? PCOsta ei ilmeisesti ole kyse (tai mitä sitä maallikko tietää ), olen ymmärtänyt että silloin on usein ollut systoja ja epäsäännöllisiä vuotoja. Ikää on 32, joten voihan sekin vaikuttaa, en tiedä. Jos nyt pääsen sinne NKL:lle, niin alkaako se jollakin Clomifen-tyyppisellä hoidoilla, tai mitä oikein tapahtuu? Tunne itseni vähän tyhmältä kaikilla näillä kysymyksillä, mutta tämä on minulle ihan uusi alue, ja fiilis on vähän matalalla.

Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea, tuntui vain mukavalta saada kertoa jollekin!

Hei Smilla!! Itse olen vähän samassa tilanteessa, vaikkakin esikoinen sai alkunsa clomeilla, joista ovulaatio tapahtui.
Nyt on clomeja taas syöty, ilman ovista joten pistoshoidot taitaa olla edessä.
Eli ovista yritetään yleensä ensin clomifeneillä, ja jos ei tulosta on seuraava askel pistokset. Clomifenien aikana on hyvä pyytää seurantaultria, aina niitä ei ehdoteta. Mutta silloin näkee miten ne toimii, vauí toimiiko.
Itse söin ensin 1x1, sitten 1x2 ja viimeisen 1x3, ja ei mitään tehoa ollut. Nyt edessä tarkemmat tutkimukset.
Toivottavasti sait tästä jotain selkoa =)

Heippa!

Minulla kans sama ongelma, eli en ovuloi normaalisti. Meillä yritystä 1v 1kk. Lähdettiin jo aikaisin liikkeelle tutkimusten kanssa, koska mulla epäsäännöllinen kierto. Kun kävin ekan kerran gynellä tämän asian tiimoilta oli yritystä takana vaivaiset 4kk. Mulla todettiin ensin monirakkulaiset munasarjat ja sitten ovuloimattomuus. Miehen simpat tutkittiin ja kun ne olivat normaalit niin sain clomifen reseptin. Yhden kierron kerkesin syödä ja sitten oli munatorvien aukiolotutkimus + verikokeita joissa selvitettiin, ettei niistä ainakaan meidän lapsettomuus johdu. Munatorvet oli auki ja verikokeen tulokset normaalit, joten meillä lapsettomuuden syy on juuri tuo ovuloimattomuus. Ensi kuussa mulla alkaa toinen clomifen kierto. Mulle lääkäri kirjoitti, että otan 1 tabletin/päivä kp 5-9. Sillä annoksella ne näyttikin toimivan ja ultrassa oli kaksi 20mm follia kasvamassa ja kohdunlimakalvokin oli hyvä (8mm). Eli meillä mennään nyt jatkossa sitten clomeilla ja mahdollisesti otetaan inseminaatiot siihen mukaan ellei pelkillä clomeilla synny toivottua tulosta. :) Minäkin tosiaan söin teroluteja 9.kiertoa, että menkat saatiin tulemaan. Nyt lapsettomuuslääkäri sanoi, ettei niitä enää sotketa tähän sillä ne voivat vaikuttaa negatiivisesti ovulaatioon.

Tuossa hieman meidän tutkimuksista tietoa. Mutta vaikka teillä olisikin nyt lapsettomuuden syynä tuo ovuloimattomuus niin sehän kaikista helpoiten hoidettavissa oleva. Monille juuri nuo clomit on tuoneet sen nyytin. :) Varmasti sinulla on hieman sekavat ja surulliset fiilikset. Se helpottaa aina, kun kertoo asiasta jollekkin, vaikkakin näin netin välityksellä.

Tsemppiä tuleviin tutkimuksiin! :heart:

Minulle lääkäri määräsi Clomit, kun yritystä oli 9kk takana. Tuntui vaan itsestä, ettei kaikki ole ok enkä ollu kyllä saanu ovistesteihinkään sitä kahta viivaa. Lääkäri totesi mun kiertojen heittelyn perusteella, etten ovuloi ja sit sainkin nuo Clomit. Nyt alkaa jo 4. Clomikierto ja 12.2. ois sit seurantaultra.

Moikka!

Minulla ovuloimattomuus tarkoitti juuri tuota PCO:ta. Ihan täysin normaali kierto on ollut. Clomeilla aloitellaan yleensä kasvatteleen munasolua jos ei tehoa niin vuoroon tulee pistoshoidot esim.Puregon. Muista vaatia seuranta ultrat jo clomeihin että näkee auttavatko ne ettet turhaan popsi niitä...

-Tiinuli-

Kiitos kaikista vastauksista! Tuntuu "turvalliselta" (voiko tällaista sanaa tässä yhteydessä käyttää :) kun kanssasisaria löytyy. Ja kiitos kertomuksista ja vinkeistä! Tässä alkaa jotenkin ihan uusi maailma avautumaan. Ennen esikoisen saamista olin hyvin pessimistinen, minulla on tyhmä tapa odottaa pahinta ja jo ennen ekaa yrittämistä epäilin että emme koskaan saataisi lasta. No sitten se tapahtui tosiaankin erittäin nopeasti, ja jotenkin olen sitten vain ajatellut, että kyllä se toinenkin aika helposti tulee. En ollut ollenkaan varautunut tähän, joten romahdus oli aikamoinen, ja tavallisesti vältän pessimistisyydelläni näitä romahduksia aika hyvin.

Täällä aletaan sitten pikkuhiljaa valmistautumaan tutkimuksiin ja hoitoihin, ja ainahan sitä voi toivossa elää, että mitä jos se muniminen itsestään taas alkaisi. Mutta... nähdään varmasti näillä sivuilla!

Hei Smilla!

Halusin tulla antamaan toivoa :) Meillä lapsen yritystä takana joulukuusta -06 ja minulla todettiin PCO 05/07. Miehellä keväällä -07 Teratozoospermia eli normaalimuotoisten siisstiöiden määrä alentunut (normaaleja 10%) Päästiin julkiselle hoitoihin 09/07 ja lokakuussa aloitettiin Clomifen aanostuksella 1tbl kp 3-7. Progesteronikokeen avulla varmistettiin ovulaation tapahtuminen ja koska tapahtui, samalla annostuksella jatkettiin. Nyt 3. Clomikierrosta sain plussan!! eli nyt menossa rv 6+1. Oltiin juuri vaihdettu hoidoissa Väestöliittoon kun haluttiin lisätä hoitoon inseminaatiot miehen "huonontuneen" sperman takia. Seuraava kierto olisi ollut ensimmäinen inseminaatiokierto.

Suosittelen, että tekin kävisitte tutkituttamassa miehen sperman, vaikka yksi lapsi on entuudestaan. Jos vikaa on, inseminaatiot kannattaa ottaa mukaan hoitoihin. Toimenpide on edullinen (n 50e) ja helppo.

Paljon plussaonnea!!!

Tilanteesi on hieman samanlainen kuin itselläni. Meillä reilu 1.5v. tyttö sai alkunsa helposti muutaman yk:n jälkeen. Tyttö oli 4kk:n ikäinen kun aloin haaveilla uudesta vauvasta ja emme ottaneet mitään ehkäisyä käyttöön synnytyksen jälkeen. Imetin vähän alle vuoden ikäiseksi.

Nyt olen tuputtanut itseäni tutkimuksiin, kun uutta pikkuista ei aluille olla saatu. Syksyllä raskauduin, mutta se osoittautui kohdunulkoiseksi.
Minulla kierto on säännöllinen, 28-30pv, ja aamulämmön noususta olen oviksen huomannut olleen. Ainoastaan tiputteluvuoto ennen kuukautisia on riesana.
Nyt sain clomifenit avuksi, tänään napsin ensimmäisen, ja toivon niiden tuottavan kauan haaveillun tuloksen :heart:

Minulle myös oli järkytys, kun kakkonen ei tarkoista ajoituksista huolimatta ole ilmoittanut itsestään. Ekasta haaveiltaessa tiesin, ettei raskaus välttämättä ala helposti, mutta mieleenkään ei juolahtanut, että ongelmat voisivatkin tulla vasta kakkosen kohdalla! Harmittaa hirveästi, kun tässä ajassa mitä on nyt yritetty, meillä voisi olla jo 4kk:n ikäinen tuhisija...
Nyt mieli on kuitenkin korkealla clomien aloituksesta ja talvivauvasta haaveillaan!

Toivottavasti sinä saat kiertosi kohdalleen, onneksi sinulle sattui ymmärtäväinen lääkäri! Kerrohan kuin asiat etenee! :heart:

Yhteistyössä