(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja vuosimallia 47
  • Ensimmäinen viesti
vuosimallia 47
olen 47-vuotias huolenani on tää mielialanvaihtelu, josta kärsii koko perhe ja itse tietty eniten.vaikka kuinka teen itselleni selväksi että nyt koetan olla rauhallinen, mutta se ärtyneisyys tulee tosta noin vain ja tuntuu kun kaikkiasiat menee päin peetä voin alkaa itkeen(mitä tosin ennen ole tehnyt) tuntuu vaan siltä että kaikki kaatuu päälle. kuumia aaltoja minulla ei ole ja kuukautiset ovat säännölliset.mutta voiko tämäkin olla vaihdevuosien oireilua? onko muilla tällaisia oireita?

Amalia
Omalta osaltani olen tullut siihen tulokseen, että vaihdevuodet (vuosia kestävine esivaiheineen) on vähän niin kuin uusi murrosikä: mieliala heittelee, naama kukkii finnejä, hiki haisee kuin tuvallinen varusmiehiä jne. Ärsytyskynnys madaltuu ja tuntuu kuin ärsyttäviä asioita tulisi yhä enemmän (kauppojen lauantairuuhkassa esimerkiksi....hrrrrr!)

Eli vastaus vuosimalli 47:n kysymykseen: kyllä, juuri siitä on kysymys. Mielialanvaihtelut kuuluvat taudinkuvaan. Jos ne alkavat kovasti vaivata (niin ettei esimerkiksi töissä osaa enää käyttäytyä asiallisesti), lääkäri voi määrätä mielialalääkettä. Hormonejahan ei yleensä määrätä niille, joilla on vielä omaa hormonitoimintaa, mutta hormonikorvaushoito usein myös tasoittaa näitä heittelyitä.

leena
Olen myös 47-vuotias ja juuri noin minulla vuosi sitten alkoivat oireilla vaihtarit. En vain osannut vielä kuvitellakaan, että tässä vaiheessa. Mut kun mielialat olivat niin toisenlaiset kuin aikaisemmin, kävin lääkärissä ja mitattiin FSH ja olihan se jo siinä mallissa, että otin korvaushoidon, geeliä. Mulla tosin oli jo siinä vaiheessa mahdottomat hikoilut, naama niin punainen, et ois voinu kuvitella viikon ryypänneen...
Tuo hoito kyllä auttoi ainakin noihin ulkoisiin puitteisiin, eli kasvot on nyt normaalin väriset ja mielialakin, ainakin jonkin verran tasoittui. Mutta hikoilut öisin ovat kyllä edelleenkin, joka onkin tämän hetkinen suurehko ongelma.

Käy lääkärillä, jos haluat tietää, missä mennään. Helpottaahan se tietokin jo. Ne voi tosiaan olla niitä ennaltavia oireita.
Tsemppiä!

Yhteistyössä