Ei ole oikein, että työläiset saavat vapaasti lorvia työpäivän jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "walle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"walle"

Vieras
Heille pitäisi ehdottomasti voida antaa työtehtäviä kotitöiksi. Se kehittäisi vastuuntuntoa ja olisi työntekijälle pelkästään hyväksi.

Itseluottamus vahvistuu, kun työntekijälle tulee tunne, että pystyn tähän. Kotitöissä ei sinänsä ole huonoja puolia, jos ovat oikein mitoitettuja, eli niitä pitäää olla tarpeeksi. On hyvä, että työläinen oppii, että hänellä on joku tehtävä. Toisaalta se myös opettaa, että elämässä on asioita, jotka eivät ole aina kivoja.

Aikuisen ei pitäisi viedä töitä kotiin – miksi lapsen pitää tehdä läksyjä kotona? | Yle Uutiset | yle.fi

Jotkut lorvii, jotkut ei. Niinhän se on koululaistenkin kanssa. Moni työntekijä joutuu kehittämään ja ylläpitämään ammattitaitoaan ja työkykyään myös vapaa-ajalla. Aika moni myös tekee epävirallista päivystystä iltaisin eli on sähköpostin ja puhelin tavoitettavissa, jos tulee jotain kiireellistä.

Taas joku keskenkasvuinen märkäkorva huutelee, jota harmittaa koulunalku.

Vaan totta on lapsilla pitää olla sopivasti läksyjä, vähän aivotoiminnan virittelyä.

Meikäläisen kouluaikaan läksyjä tuli aika paljonkin viitenä päivänä viikossa. Tuntui ettei niistä koskaan selviä.

Tytöllä ja pojalla niitä on ollut selkeästi vähemmän.

Voi voi. Nro 1. Mä teen työni aivoillani,joten niiden toimintaa ei saa koskaan täysin stoppiin ja ajatukset juoksentelee useinkin työhön kesken "vapaa-ajan" ja ideoitakin syntyy.

Mutta joo, jos nyt jotain hemmetin tasa-arvoa tässä haet niin saapi mun puolesta nuo lapset alkaa läksyjen sijaan siivomaan, pyykkäämään, laittamaan ruokaa ja ja ja. Suht pakollisia juttuja elämässä nuokin....

On töitä ja töitä. Toiset lopettaa työt sillä sekunnilla kun työaika loppuu ja siinä se. Sitten ollaan me joiden pitää lukea ammattilehdet ym ihan vapaa-ajalla, tehdä kaikenmoista suunnittelutyötä jne. On vähän eri onko töissä kaupan kassalla vai vaativammissa asiantuntijatöissä.
Koululaiset eivät käy yöllä tai illalla töissä, heillä on pitkät lomat, lyhyet päivät. Läksyt kerkiää mainiosti tekemään ilman ylirasittumisen vaaraa. Lukionkin saa käydä nykyään neljässä vuodessa ja kirjoittaa ties kuinka monessa osassa. Ei sillon vaan kun me.... ;)

Perusduunarit eivät käsitä eivätkä usko kuinka paljon moni yrittäjä tai akateeminen tekee kotona töitä. On tavallista ettei töistä pääse irti lainkaan.

Minut tavoittaa työpuhelimella tai sähköpostilla 24/7. Lisäksi suurimman osan kaikista töihin liittyvistä selvityksistä ja elinkautisesta opiskelusta teen kotona "omalla ajallani".

Perusduunarit eivät käsitä eivätkä usko kuinka paljon moni yrittäjä tai akateeminen tekee kotona töitä. On tavallista ettei töistä pääse irti lainkaan.

Minut tavoittaa työpuhelimella tai sähköpostilla 24/7. Lisäksi suurimman osan kaikista töihin liittyvistä selvityksistä ja elinkautisesta opiskelusta teen kotona "omalla ajallani".

Sinä olet valinnut tiesi, kuten perusduunarikin.
Kyllä perusduunari tietää sen, miten monet tuo työnsä kotiin. Niitä ei vaan kiinnosta vittuakaan, eikä ne sitä juurikaan arvosta.
En minäkään.
Olen itse korkeahkosti koulutettu ja tehnyt hyvin selväksi, että olen tavoitettavissa VAIN virka- aikana.

Oletko ulkoistanut kotityöt ja lastenhoidon & -kasvatuksen vai kuvitteletko sinä ettei perusduunareilla ole mitään hommaa kotona työpäivän jälkeen?

Yrittäminen ei ole pakollista ja olisikin hyvä tiedostaa tuo puoli asiasta ennen kuin tekee päätöksen yrittäjäksi ryhtymisestä. Tuntemani yrittäjät ovat kyllä järjestään hiffanneet asian ja todenneetkin yrittämisen olevan elämäntapa enemmän kuin työ.

Tuo akateemisuus ja 24/7 tavoitettavissa oleminen on myös oma valintasi. Toimin asiantuntijatehtävissä ja olen tehnyt selväksi työnantajalle että jos mulle ei makseta työajan ulkopuolella tavoitettavissa olemisesta en ole tavoitettavissa.

Sinä olet valinnut tiesi, kuten perusduunarikin.
Kyllä perusduunari tietää sen, miten monet tuo työnsä kotiin. Niitä ei vaan kiinnosta vittuakaan, eikä ne sitä juurikaan arvosta.
En minäkään.
Olen itse korkeahkosti koulutettu ja tehnyt hyvin selväksi, että olen tavoitettavissa VAIN virka- aikana.

Tradenomi on perusduunari, jota ei kenelläkään ole tarve kesken siestan herättää. Sikäli sinulle on ihan sama.

Totta se, että itse tiensä valitsee. Vaan kun valinta on tehty ei enää välttämättä alaa vaihtamatta pysty valitsemaan tekeekö töitä kotona vai ei. Ei se kivaa ole, mutta jonkun vain on pakko. Arvostusta ja kiitosta saisi kyllä tulla. Tämä maa ei nimittäin pelkällä 8-16 duunilla liiku yhtään mihinkään.

Lapseni vaati erityisoperaation. Operoinut kirurgi, joita on suomessa vain muutama ja töitä varmasti enemmän kuin ikinä ehtii tehdä. Hän kertoi viettävänsä harvat vapaapäivänsä mökillä, joka on tarpeeksi lähellä että pääsee tarvittaessa kiirellisiin leikkauksiin. Arvaan että sekin mökkiaika menee lähinnä ammattikirjallisuuden ja journalien parissa. Mukava ihminen. Ei näkynyt stressi tai väsymys ainakaan ulospäin.

Tradenomi on perusduunari, jota ei kenelläkään ole tarve kesken siestan herättää. Sikäli sinulle on ihan sama.

Totta se, että itse tiensä valitsee. Vaan kun valinta on tehty ei enää välttämättä alaa vaihtamatta pysty valitsemaan tekeekö töitä kotona vai ei. Ei se kivaa ole, mutta jonkun vain on pakko. Arvostusta ja kiitosta saisi kyllä tulla. Tämä maa ei nimittäin pelkällä 8-16 duunilla liiku yhtään mihinkään.

Lapseni vaati erityisoperaation. Operoinut kirurgi, joita on suomessa vain muutama ja töitä varmasti enemmän kuin ikinä ehtii tehdä. Hän kertoi viettävänsä harvat vapaapäivänsä mökillä, joka on tarpeeksi lähellä että pääsee tarvittaessa kiirellisiin leikkauksiin. Arvaan että sekin mökkiaika menee lähinnä ammattikirjallisuuden ja journalien parissa. Mukava ihminen. Ei näkynyt stressi tai väsymys ainakaan ulospäin.

Joo- o. Tradenomikin on ihan perusduunari.

Lääkäri on lääkäri. Se saa palkkaa päivystyksistään joita tekee. Sen ei ole pakko tehdä niitä (riittävän kokemuksen jälkeen), jos se ei halua.
Valinta siis tuokin, että lähtee kesämökiltä duuniin.

Joo- o. Tradenomikin on ihan perusduunari.

Lääkäri on lääkäri. Se saa palkkaa päivystyksistään joita tekee. Sen ei ole pakko tehdä niitä (riittävän kokemuksen jälkeen), jos se ei halua.
Valinta siis tuokin, että lähtee kesämökiltä duuniin.

Joku hakemusten käsittely, pankin tiski, koodiapina yms. on vain moderni versio liukuhihnasta. Suorittavaa työtä, joka on vaivattomasti korvattavissa.

Aika monelle valinta saunan lämmittämisen ja hengen pelastamisen välillä on selvä. Oli sitten virastoaika tai ei. Toki täysin korvaamattomat työntekijät lääkärikunnassakin ovat harvinaisia, mutta sitäkin suuremman arvostuksen ansaitsevia. Että haista sinä vähättelijä paska.

Pk-yritysten joukkoa vähättelemättä sellainen yksittäinen yrittäjä, joka ei laita elämäänsä peliin, ei ole yhteiskunnallisesti merkittävä. Todelliset menestykset tulevat niiltä, joille koko työaika käsite on vieras.

Tarviiko lasten tehdä läksyjä? Kyllä, mutta niitä ei tarvitse olla paljon ja niiden täytyy olla merkityksellisiä. Läksyjen funktio on siinä että lapsi oppii itsenäisesti opiskelemaan. Taito on ratkaisevan tärkeä viimeistään yliopistossa sekä suuressa osassa tämän päivän työtehtävistä.

Joku hakemusten käsittely, pankin tiski, koodiapina yms. on vain moderni versio liukuhihnasta. Suorittavaa työtä, joka on vaivattomasti korvattavissa.

Aika monelle valinta saunan lämmittämisen ja hengen pelastamisen välillä on selvä. Oli sitten virastoaika tai ei. Toki täysin korvaamattomat työntekijät lääkärikunnassakin ovat harvinaisia, mutta sitäkin suuremman arvostuksen ansaitsevia. Että haista sinä vähättelijä paska.

Pk-yritysten joukkoa vähättelemättä sellainen yksittäinen yrittäjä, joka ei laita elämäänsä peliin, ei ole yhteiskunnallisesti merkittävä. Todelliset menestykset tulevat niiltä, joille koko työaika käsite on vieras.

Tarviiko lasten tehdä läksyjä? Kyllä, mutta niitä ei tarvitse olla paljon ja niiden täytyy olla merkityksellisiä. Läksyjen funktio on siinä että lapsi oppii itsenäisesti opiskelemaan. Taito on ratkaisevan tärkeä viimeistään yliopistossa sekä suuressa osassa tämän päivän työtehtävistä.

No mä voin haistaa paskaa ihan miten paljon vaan, mutta yksikään ihminen ei saa multa arvostusta ammatinsa perusteella.

Hyvä työntekijä, oli se duunari tai korkeasti koulutettu tai vaikka lääkäri, saa kyllä mun arvostuksen.

On harmillista, että kuvittet olevasi korvaamaton ja todellinen menestyjä, jolle työaikakäsite on vieras. Totuus on kuitenkin se, ettet sinä ole mitään ilman niitä, jotka tekevät sen perusduunin puolestasi. Joku hoitaa lapsesi, kun sinä olet töissä, joku tekee talosi, jossa sinä asut, joku vie roskasi, jotka sinä jätät jälkeesi jne. On vitun tyhmää aliarvioida duunareita ja kuvitella, että esim. lääkäri on jostain syystä merkittävämpi ja hyödyllisempi yhteiskunnalle. Ymmärrätkö, ettei täällä olisi yhtään lääkäriä, ellei joku hoitaisi niiden puolesta sitä kaikkea paskaduunia?

Sinä ja työsi olet huomattavasti vähämerkityksisempi, kuin moni muu. Mitä vittua sinäkin raukka tekisit, ellei joku sinua pätevämpi olisi rakentanut sinulle taloa. Paleltuisit kenties kuoliaaksi seuraavana talvena vaikka olisit kuinka tavoitettavissa ympäri vuorokauden.

Minusta on hienoa, jos joku on löytänyt kutsumusammattinsa ja nauttii työnsä tekemisestä ja saa siitä vielä kovaa liksaa. Mutta mä en kunnioita pätkääkään ihmisiä, jotka pitää itseään merkittävimpinä tai tärkeämpinä vain ammattinimikkeensä varjolla.

Mitä tulee läksyjen tekemiseen. Niin sitä minä kyllä kannatan. Kaikenlainen oppiminen on hyödyksi. On myös hyödyllistä oppia, että haluamiensa asioiden eteen tarvitsee tehdä jotain. Käsittääkseni en ole missään vaiheessa kertaakaan sanonut, ettäkö läksyissä olisi jotain vikaa.

Lisäksi työntekijälle pitäisi luonnollisesti maksaa huonompaa palkkaa silloin, jos hän laiminlyö kotitehtävänsä.

Vähän samaan tyyliin kuin silloin jos koululainen laiminlyö sen jokailtaisen 1-2 tunnin "vastuunottoharjoituksensa" niin hän ei saavuta oppimistavoitteita ja saa huonoja numeroita.

Väittäisin muuten, että peruskoululaisten oppimistulokset paranisivat melkoisella tavalla jos läksyt poistettaisiin ja sen sijaan pidennettäisiin koulupäiviä. Se poistaisi mahdollisuuden tehtävien tekemättä jättämiseen, parantaisi keskittymistä ja tarjoaisi paremman avun tehtävien tekemiseen (eli niiden tekemiseen menisi myös lyhyempi aika).

Täs on tietysti se, että jotkut perusduunarit tekee fyysistä työtä niin ettei kotona enää jaksa muuta kuin vajota sohvanpohjalle.

Itse olen niin ahne, että voisin hyvinkin olla työajalla ympäri vuorokauden tuntipalkalla.
Sopisi vallanmainiosti, mähän olisin rikas siinätapauksessa.

Yhteistyössä