ei ole kyllä todellinen pula työntekijöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksei sitten voisi soveltaa joustavuutta myös keikkalaiseen????

Ehkä sairaanhoitajien toimenkuva on erilainen, etenkin julkisella puolella? Eli tarvetta on 24/7? En mä tiedä, mutta kai niillä syynsä on.

näinpä.. oon ymmärtäny et useiimiten juuri niihin yövuoroihin löytyy tekiät, mut etenkin aamuihin tarvittas vahvistusta (ainakin missä ite oon aikasemmin ollu töissä/keskussairaala), mut mä kyselen kotihoidon jne puolelta töitä, missä tehdään VAIN 2vuoro työtä!

Kysypäs kotisairaanhoidosta jos siis olet autollinen ja kykenevä itsenäiseen työskentelyyn. Tosin sielläkin työt alkaa seiskalta yleensä, et miten se lapsen hoito sit onnistuu?
niin mä teen! 7ltä töihin meno ei ole ongelma, ku vien tytön mennessäni samalla hoitoon (pph:lle).

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Mä kyllä ymmärrän että miks ei palkannu.
Jos se tilanne heillä ei nyt ollu ihan niin katastrofaalinen kuin antoi ymmärtää.

Mut siis joo... pikkusen asettais työntekijät eriarvoiseen asemaan jos tommosessa työpaikassa yksi uutena taloon tulevana saisi heti pelkkää aamuvuoroa.
Siis voisin kuvitella että kyllä ne muutkin sitä pelkkää aamuvuoroa haluis tehä, siis ainakin osa.
Vaikka olis kuin pulaa työpaikoista niintää vastaava ei varmasti halua ottaa sitä riskiä että pahimmassa tapauksessa joku/jotkut vanhoista työntekijöistä vaihtaa paikkaa tommosen sorsimisen takia. Jos he vaikka olisivat toivoneet enemmän juuri perhesyiden takia aamuvuoroa ja sit tulee kokonaan uus tyyppi kuvioihin ja tekee pelkkää aamuvuoroa.

Tämä on totta, mut olis voinu olla työn antaja lupailematta liikoja, ennen kuin ilmoittaa ettei töitä ole!

Kyllä tuohon vaikuttaa varmasti koko työyhteisö. Siis siihen, ettet saanut töitä. Se menee kuitenkin niin, että jos yksi ihminen saa määritellä, millaista työvuoroa haluaa tehdä,ne aamuvuorot on sitten muilta pois. Ymmärräthän myös sen. Jokainen työntekijä haluaa tehdä myös aamuja, eikä aina kökkiä työvuoroissa illat ja viikonloput.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
mut jos kerta sairaanhotiajia tarvivat.. niin miks ei sit kelpaa jos tekisin aamua ja iltaa....
en ole lapselle yöhoito paikkaa.. meillä maatila!
Isä menee ennen kuutta töihin ja minulla loppuisi vasta 7 työt..

Jos menet töihin, hommaa se hoitopaikka. Niin se on tehtävä muidenkin, vaikka ei ole maatilaa.

joo ja vie 11kk ikäinen päivällä eripaikkaan ja yöksi eripaikkaan hoitoon... ehkä en! Ennemmin olen vaik ilman työtä!

No sittenhän asia on selvä.
Samaa säätämistä se kuule on meillä kaikilla joilla on lapsia ja sulla on siinä kuitenkin sen maatilan toimeentulo jo taustalla, että ei ole mikään pakko mennä rahallisesti töihin?
varmasti on säätämistä!
kuule on se... siis ei oikeestaan rahallisesti, mut tämä maatila on isännän ja sen veljen "yritys", et siinä ei riitä minulle töitä! Eivätkä nämä maatilat ole mitään kultakaivoja.. lähinnä päinvaston

Tuota soopaa on mulle turha syöttää kun olen itse maatalon omistavan miehen avokki. Et jos olet lapsen sen kanssa tehnyt niin luulis sen tilankin olevan sitten jotenkin tulevaisuudessa yhteinen tavalla tai toisella. Mä en ainakaan pitäis miehen veljeä siinä enää...

Meillä tila tuottaa hyvin ja teen saikkuna vaan lisätienestiä.:) Mutta teen kaikkia vuoroja niinkuin muutkin.Sen asian käsitin kuuluvan työnkuvaan jo opiskeluaikoina.

OK ehkä teil oli hyvä tulonen maatila... mut tämä on kahen perheen yteinen yritys ja niitä lypsäviä päivä ku ei niin hirveen montaa ole... (yhteensä päivä 50). Jos sun mielestä hyvä tulo on sen merkki et n.1000? kuussa käteen, niin mikäs siinä! Ja tässä ei yksinkertaisesti riitä minulle töitä.. vaik toimeen tullaankin ja apuna olen tarvittaessa (lomittamassa ja poijituksissa).. ei kaikki maatilat ole nykypäivänäkään yli 200 elukan tiloja!!
Miehen veli on myös perheellinen ja ovat jos vuosia hoitaneet kotitilaa yhdessä ongelmitta.. ja siit on aika paljon hyötyä kun on kaks isäntää..!!
ps. me ei tehdä lapsia, ku meillä ne saadaan!!

Kyllä sen lapsen saamiseksi on tehtäväkin jotakin. Saivartelua sanon minä.
Jos tila tuottaa noin vähän ("yritys" niinkuin itse kuvasit) ei ole kyllä liiketoiminnallisestikaan mitään järkeä, mutta jokainen tyylillään. Mun mies ei kyl haluaisi minun menevän ulkopuolelle siksi töihin, että hän työllistäisi veljensä mieluummin. Varsinkin jos tietäis mitä hankaluutta se minulle ja lapselle tuottaisi.
Ps. Meillä ei ole 200 elukkaa, mutta on kyllä 60 lypsävää lehmää ja 30 eläintä jotka on lihakarjaa.

Ehkä mul on liikaa kokemusta vuodenosasto työhön .. kävin heillä aikasemmin (vuos sitte) työhaastattelussa ja kait se oli kaivanu sen esille.

Tuskin siitä johtuu et ois muka liikaa kokemusta. Eiköhän syy ole sun joustamattomuudessa.

Itse terveyskeskuksessa töissä ns. vakituisena sijaisena :D
Pulaa on laitoshuoltajista, perushoitajista, keittiötyöntekijöistä (itse ainoa sijainen ja lisää tarvittais, kesäksi 2-3 ).
Valmius vuorotyöhön saa ihmiset kaikkoamaan. Itse tykkään, nyttenkin arkivapaa. Vuoroista voidaan neuvotella. Itse en tee kuuden vuoroa just sen takia kun ei ole pojalle hoitopaikkaa. Tämä sopii meidän pomolle, kun teen sentään kaikkia muita vuoroja, oon joustava muuten.

Ehkä mul on liikaa kokemusta vuodenosasto työhön .. kävin heillä aikasemmin (vuos sitte) työhaastattelussa ja kait se oli kaivanu sen esille.

No et sitten saanut töitä silloin???? Tuhlausta jättää noin hyvä ja ammattitaitoinen ilman töitä....;)

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen sh:
Kyllä tuohon vaikuttaa varmasti koko työyhteisö. Siis siihen, ettet saanut töitä. Se menee kuitenkin niin, että jos yksi ihminen saa määritellä, millaista työvuoroa haluaa tehdä,ne aamuvuorot on sitten muilta pois. Ymmärräthän myös sen. Jokainen työntekijä haluaa tehdä myös aamuja, eikä aina kökkiä työvuoroissa illat ja viikonloput.

kyl mä sen ymmärrän! Oon ollu vuorotyössä aikaisemmin jo vuosia!! ja ollu mm. vakkatiyökköna! Tosin huomattavasti "vaativammassa" siis ammattitaidollisesti vaativammassa paikassa! Mut en halua väheksyä vuodeosaston työntekoakaan.. en vain koe sitä niin haasteena itselleni, mitä esim. akuttipuoli on..
ja lupauduin kyllä et voin tehdä iltaoja ja jonkun lauantain/sunnuntain..
Se vain joskus ärsyttää, et ku ite on aikasemmin (ei perheellisenä), joustanu ihan hirveesti, ja nyt ku ite tarvis joustoa, niin sitä ei saa.. eikä ymmärrystä!!

Alkuperäinen kirjoittaja se kalikka kalahtaa..:

No et sitten saanut töitä silloin???? Tuhlausta jättää noin hyvä ja ammattitaitoinen ilman töitä....;)

niin ku olin viimesilläni raskaana... ja paikan sai joku sijainen!

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
mut jos kerta sairaanhotiajia tarvivat.. niin miks ei sit kelpaa jos tekisin aamua ja iltaa....
en ole lapselle yöhoito paikkaa.. meillä maatila!
Isä menee ennen kuutta töihin ja minulla loppuisi vasta 7 työt..

Jos menet töihin, hommaa se hoitopaikka. Niin se on tehtävä muidenkin, vaikka ei ole maatilaa.

joo ja vie 11kk ikäinen päivällä eripaikkaan ja yöksi eripaikkaan hoitoon... ehkä en! Ennemmin olen vaik ilman työtä!

No sittenhän asia on selvä.
Samaa säätämistä se kuule on meillä kaikilla joilla on lapsia ja sulla on siinä kuitenkin sen maatilan toimeentulo jo taustalla, että ei ole mikään pakko mennä rahallisesti töihin?
varmasti on säätämistä!
kuule on se... siis ei oikeestaan rahallisesti, mut tämä maatila on isännän ja sen veljen "yritys", et siinä ei riitä minulle töitä! Eivätkä nämä maatilat ole mitään kultakaivoja.. lähinnä päinvaston

Tuota soopaa on mulle turha syöttää kun olen itse maatalon omistavan miehen avokki. Et jos olet lapsen sen kanssa tehnyt niin luulis sen tilankin olevan sitten jotenkin tulevaisuudessa yhteinen tavalla tai toisella. Mä en ainakaan pitäis miehen veljeä siinä enää...

Meillä tila tuottaa hyvin ja teen saikkuna vaan lisätienestiä.:) Mutta teen kaikkia vuoroja niinkuin muutkin.Sen asian käsitin kuuluvan työnkuvaan jo opiskeluaikoina.

OK ehkä teil oli hyvä tulonen maatila... mut tämä on kahen perheen yteinen yritys ja niitä lypsäviä päivä ku ei niin hirveen montaa ole... (yhteensä päivä 50). Jos sun mielestä hyvä tulo on sen merkki et n.1000? kuussa käteen, niin mikäs siinä! Ja tässä ei yksinkertaisesti riitä minulle töitä.. vaik toimeen tullaankin ja apuna olen tarvittaessa (lomittamassa ja poijituksissa).. ei kaikki maatilat ole nykypäivänäkään yli 200 elukan tiloja!!
Miehen veli on myös perheellinen ja ovat jos vuosia hoitaneet kotitilaa yhdessä ongelmitta.. ja siit on aika paljon hyötyä kun on kaks isäntää..!!
ps. me ei tehdä lapsia, ku meillä ne saadaan!!

Kyllä sen lapsen saamiseksi on tehtäväkin jotakin. Saivartelua sanon minä.
Jos tila tuottaa noin vähän ("yritys" niinkuin itse kuvasit) ei ole kyllä liiketoiminnallisestikaan mitään järkeä, mutta jokainen tyylillään. Mun mies ei kyl haluaisi minun menevän ulkopuolelle siksi töihin, että hän työllistäisi veljensä mieluummin. Varsinkin jos tietäis mitä hankaluutta se minulle ja lapselle tuottaisi.
Ps. Meillä ei ole 200 elukkaa, mutta on kyllä 60 lypsävää lehmää ja 30 eläintä jotka on lihakarjaa.

mun mies ei työllistä veljeään... vaan he tekävät tätä yhdessä... osakeyhtiö!
Oon mä puhunu, miehelleni ja ovat veljensä kans miettineet mitä jatkossa.. on vielä auki! Kumpikaan vaan ei oikein tiedä mitä muuta vaihtoehtoa haluaisivat tehdä.. todennäköisesti jatkossa tila jää meille, mut se ei ole nyt ajantkohtainen asia!

sulla on hirveä asenne hoitajaks. Onneks et ole mun työkaveri, kun tuntuu että se asenne on myös sinne työkavereihin päin samanlainen. Jos kaikki alkaa riitelemään töistään näin, ei tule mitään. Me joustetaan kuule kympillä jo nyt kaikenmaailma erityisoikeuksien vuoksi. On ihmisiä joilla on terveydellisiä esteitä tehdä erilaisia asioita ja jos sinne joukkoon sotketaan vielä useampi muu .. niin missäs ne on ne meidän muiden oikeudet? Mihin se pääättyy?? Jos haluat kilvoitella omalla ammattilaisuudellasi työpaikallakin, niin ei hyvä. Mene ihmeessä töihin sinne akuutti osastolle jos se on tarpeeksi vaativaa. Meillä se on ihan sama kuin vuodeosasto vaikka fyysisesti ovatkin erillään.

Tällaisena aikana suosittelen keikkojen tekoa. Silloin voi ottaa vastaan vain sellaisia työvuoroja, jotka pystyy hyvin tekemään. Minulla kuukausitulo parissa tonnissa, kun teen töitä kaikki pyhät ja joitakin arkipäiviä kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
sulla on hirveä asenne hoitajaks. Onneks et ole mun työkaveri, kun tuntuu että se asenne on myös sinne työkavereihin päin samanlainen. Jos kaikki alkaa riitelemään töistään näin, ei tule mitään. Me joustetaan kuule kympillä jo nyt kaikenmaailma erityisoikeuksien vuoksi. On ihmisiä joilla on terveydellisiä esteitä tehdä erilaisia asioita ja jos sinne joukkoon sotketaan vielä useampi muu .. niin missäs ne on ne meidän muiden oikeudet? Mihin se pääättyy?? Jos haluat kilvoitella omalla ammattilaisuudellasi työpaikallakin, niin ei hyvä. Mene ihmeessä töihin sinne akuutti osastolle jos se on tarpeeksi vaativaa. Meillä se on ihan sama kuin vuodeosasto vaikka fyysisesti ovatkin erillään.

akuttityöllä tarkoitin ihan "oikeaa" akuttityötä esim. sairaankuljetusta!
Sanoinhan etten teidän työtä väheksy.. en vain koe sitä yksinkertaisesti niin haastavaski! Ja ymmärrän varsin hyvin muidenkin työntekijöiden tarpeet!! En mä nyt niin sinisilmänen ole! Mut ymmärrän nyt ainakin sen että, miks vuodeosastoilla jne on jatkuva kiire ja vaikea saada työntekiöitä! Ku mun ongelmana on lähinnä vain ja ainoastaan ne yövuorot!!

niin ja jos olisin sanonu olevani raskaana ja jääväni heinäkuussa äitiys lomalle. luuletteko et saisin sen vertaakaan töitä.. en tosiaankaan.. kun eihän mua kannata ottaa töihin, kun olen vain taakka..
ja se on ihan oma aasiani miks olen lähössä töihin näin lyhyeksi väliksi..

Ehkä kantsis ilmoittautua vaikka keskussairaalan rekryyn,siellä ois ainakin mieleistäsi työtä...ehkä...jos et vo:lla viihdy,etkä tunne sitä tarpeeksi haastavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vuodeosastolla työskentelevä:
Ehkä kantsis ilmoittautua vaikka keskussairaalan rekryyn,siellä ois ainakin mieleistäsi työtä...ehkä...jos et vo:lla viihdy,etkä tunne sitä tarpeeksi haastavaksi.

sehän se tässä ongelma onkin, et sinne oli yli 90km matkaa...
en mä usko etten vuodeosastolla viihdy (olen ollut ennenkin vuodeosastolla).. en vain koe sitä mun ammattitaitoa ylläpitävänä!
Mut kyl mä töitä teen, olin missä vain töissää.. enkä väheksy työtä, silloin kun sitä teen/saan tehdä! Enkä varsinkaan tällaisessa tilanteessa, kun niitä työpaikkoja ei oikeesti ole hirveesti tarjolla!

Vaikka hoitajista onkin pula, en mäkään välttämättä työnantajana palkkaisi sellaista, joka ei pysty tekemään kaikkia vuoroja. Juuri eilen oli työpaikalla tästä samasta asiasta puhetta. Sitä paitsi se aiheuttaa närää työporukan kesken, jos joku tekee vaikka pelkkää aamua. Kokemusta on tuosta omassa tiimissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vuodeosastolla työskentelevä:

sehän se tässä ongelma onkin, et sinne oli yli 90km matkaa...
en mä usko etten vuodeosastolla viihdy (olen ollut ennenkin vuodeosastolla).. en vain koe sitä mun ammattitaitoa ylläpitävänä!
Mut kyl mä töitä teen, olin missä vain töissää.. enkä väheksy työtä, silloin kun sitä teen/saan tehdä! Enkä varsinkaan tällaisessa tilanteessa, kun niitä työpaikkoja ei oikeesti ole hirveesti tarjolla!

siis sitä ammattitaitoa mitä olen saanut esim. tk:n vastanotolla, ampulanssissa tai sydänvalvonnassa! Mut tiedän sen että tätäkin ammattitaitoa tarvitaan myös vuodeosastolla.. koska lääkäriä ei ole aina paikalla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Vaikka hoitajista onkin pula, en mäkään välttämättä työnantajana palkkaisi sellaista, joka ei pysty tekemään kaikkia vuoroja. Juuri eilen oli työpaikalla tästä samasta asiasta puhetta. Sitä paitsi se aiheuttaa närää työporukan kesken, jos joku tekee vaikka pelkkää aamua. Kokemusta on tuosta omassa tiimissä.

mut miks sitten puhutaan et on huutava pula työntekijöistä?

On niistä, mutta kyllä munkin työpaikalta on käännytetty sellaiset hakijat, jotka eivät pysty tekemään kuin tiettyjä vuoroja. Se on akkaporukassa sellaista, et joka asiasta tulee sanomista. Siellä saa paskaa niskaan sellainen, joka ei pysty joustamaan, oli syy mikä tahansa...valitettavasti näin.

On niistä, mutta kyllä munkin työpaikalta on käännytetty sellaiset hakijat, jotka eivät pysty tekemään kuin tiettyjä vuoroja. Se on akkaporukassa sellaista, et joka asiasta tulee sanomista. Siellä saa paskaa niskaan sellainen, joka ei pysty joustamaan, oli syy mikä tahansa...valitettavasti näin.

Se on harmi, ku loppupeleissä siitä kärsii eniten itse työyhteisö!!

Asiaa puhut Hinni. Näin se vaan menee. Jos heti taloon tullessa on kovasti ehtoja työvuorojen kanssa, niin äkkiä tipahtaa pois listoilta. Käytetään sitten korkeintaan keikkoihin. Toinen asia on sitten, kun pääsee jonnekin sisälle ja osoittaa oman tarpeellisuutensa. Sitten on jo jonkin verran saumaa sanelulle ;)

Yhteistyössä