Ei ole avun saaminen helppoa, paitsi silloin kun sitä ei tarvitsisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pysy terveenä äläkä vanhene
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pysy terveenä äläkä vanhene

Vieras
Pakko kirjoittaa johonkin, kun ihmetellään miten näitä perhesurmia ja kaikkia muita ikäviä asioita nyt alvariinsa pääsee tapahtumaan.

Taannoin omakohtaisesti sain kokea miten huonosti apua saa, jos kärsii mielenterveysongelmista.

Pitkäaikainen hyvä ystäväni alkoi oirehtimaan yhtäkkisesti. Hän muuttui täysin siitä mitä aiemmin oli ollut (= ulospäin suuntautunut, sosiaalinen, urheilullinen uranainen). Hän alkoi puhumaan omituisista asioista ja ajattelemaan vainoharhaisesti. Lopulta ko. henkilö oli laihtunut lyhyen ajan sisällä 10 kiloa, kulki pipo päässä sisälläkin (ennen oli aina huoliteltu) ja kävi kotonaan paikkoja läpi epäillen, että sinne on piilotettu "jotain".

Yritin useaan otteeseen saada ystävälleni apua. Menimme sairaalan päivystykseen, koska se oli ainoa paikka joka oli tarjolla. Ystäväni kärsi vainoharhaisista ajatuksista ja jonkinlaisista paniikkihäiriö oireista (= sydän hakkasi, henkeä ahdisti yms.).

Sairaalassa hän kertoi epäilevänsä tulleensa myrkytetyksi. Minun puheisiini ei reagoitu, koska en ole omainen. Jouduimme odottamaan 4 tuntia ennen kuin pääsimme vastaanotolle. Tuona aikana jouduin useaan otteeseen rauhoittelemaan ystävääni ja tekemään kaikkeni, että hän pysyisi sairaalalla. Hoitohenkilökuntaa ei ollut paikalla, emmekä päässeet mihinkään rauhallisempaan paikkaan vastaanottoa odottamaan. Luukulta sanottiin tiedustellessani, että voittehan te mennä jonnekkin sivummalle, mutta siinä on se vaara että aika menee ohi jos ette kuule kun lääkäri kutsuu :(

Lääkärinä oli erittäin nuori nainen. Hän kirjoitti reseptin rauhoittavia lääkkeitä ja totesi että jonkun pitäisi sitten vahtia miten hän näitä käyttää. Ystäväni asuu yksin, mutta hän kertoi lääkärille ettei voi olla yksin kotona ainakaan illalla/yöllä. Tähän lääkäri totesi, että koska et ole aikeissa satuttaa itseäsi (vielä) etkä muita, ei voida tehdä mitään.

Sama kuvio toistui useamman kerran. Ystäväni majaili milloin meillä, milloin jonkun muun luona.

Samaan aikaan samassa kaupungissa oma äitini meinattiin passittaa pakkohoitoon psykitriselle osastolle. Kyse oli hänen ja häntä hoitavan kotihoidon välisistä ristiriidoista. Äitini koki ettei saa tarvitsemaansa hoitoa ts. hoito jota saa vain pahentaa hänellä olevaa vaivaa. Kotihoito koki, että äitini on hullu ja käyttäytyy verbaalisesti aggressivisesti hoitajia kohtaan.

Myöhemmin kävi ilmi, että äitini vaiva oli diagnosoitu väärin ja myös hänelle annettu hoito oli väärää ja se vain pahensi vaivaa. Pahoitteluja ei ole mistään tullut ja jos en olisi ollut itse mukana lääkärin tapaamisessa, iäkäs äitini makaisi tälläkin hetkellä vanhusten psykiatrisella osastolla tahdottomaksi lääkittynä väärän hoidon takia.

Jotenkin tuntui käsittämättömän irvokkaalta, että samaan aikaan joku joka oikeasti apua tarvitsisi ei sitä saanut ja joku toinen taas olisi väkisin työnnetty hoitoon vastoin omaa ja/tai omaisen tahtoa.

Ystäväni sai onneksi lopulta apua työterveyden kautta ja voi nyt jo paljon paremmin. Ja äitinikin ehkä jonain päivänä saa oikeanlaista hoitoa vaivaansa. Tosin hänelle kävi huonommin sikäli, että kotihoidossa on jo saanut hankalan asiakkaan leiman otsaansa ja hoito tuskin tulee olemaan koskaan sellaista kuin pitäisi.

Tämä kaikki tapahtui puolen vuoden sisällä Vantaalla.

Toivon sydämeni pohjasta etten ikinä itse ole avun tarpeessa, koska sitä ei todellakaan näytä saavan silloin kun sitä itse haluaisi. Ei ole olemassa mitään tahoa jonka puoleen käänty ja joka voisi auttaa tai opastaa, jokapuolella tulee ei oota vastaukseksi. Avun tarpeessa olevalla ihmisellä ei ole voimavaroja hankkia apua koska se on hyvinvointivaltiossamme tehty mahdollisimman vaikeaksi, ellei mahdottomaksi.

Mä olen kyllä mielestäni saanut mielenterveyspuolelta ihan hyvin apua.. Siinäkin on tosin se riski että jos olet "mielenterveyspotilas" niin fyysisetkin vaivasi kuitataan helposti sillä että "ihminen on psykofyysinen olento", eli "Sä olet luulosairas! Ei sulla mitään oikeasti ole, sä vaan luulet."...

Mä olen kyllä mielestäni saanut mielenterveyspuolelta ihan hyvin apua.. Siinäkin on tosin se riski että jos olet "mielenterveyspotilas" niin fyysisetkin vaivasi kuitataan helposti sillä että "ihminen on psykofyysinen olento", eli "Sä olet luulosairas! Ei sulla mitään oikeasti ole, sä vaan luulet."...

Hienoa kuulla, ettei avun saaminen kaikilla ole ollut yhtä toivotonta. Saanko kysyä mistä lähdit apua ensimmäiseksi hakemaan? Tietäisi sitten itsekkin jos vaikka joskus vielä joudun vastaaviin tilanteisiin uudestaan tai itse jotenkin romahdan.

Ymmärrän kyllä hyvin että miten kurjalta se tuntuu kun tarvitsee apua ja sitä ei saa mutta valitettavasti päivystykset ovat se vihonviimenen paikka mistä sitä apua psyykepuolen onglmiin kannattaa hakea. Siis jos kyseessä ei ole mikään täysin itsetuhoinen tahi psykoosissa oleva ihminen. Päivystykset ovat yleensä niin ruuhkaisia että väkisin se lääkäri joutuu hoitamaan vaan sen oleellisimman ja jatkohoito pitää järjestää jossain muualla. Ja usein se hoito siellä päivystyksessä on että resepti rauhoittavia kouraan ja ulos.

[QUOTE="vieras";26089623]Ymmärrän kyllä hyvin että miten kurjalta se tuntuu kun tarvitsee apua ja sitä ei saa mutta valitettavasti päivystykset ovat se vihonviimenen paikka mistä sitä apua psyykepuolen onglmiin kannattaa hakea. Siis jos kyseessä ei ole mikään täysin itsetuhoinen tahi psykoosissa oleva ihminen. Päivystykset ovat yleensä niin ruuhkaisia että väkisin se lääkäri joutuu hoitamaan vaan sen oleellisimman ja jatkohoito pitää järjestää jossain muualla. Ja usein se hoito siellä päivystyksessä on että resepti rauhoittavia kouraan ja ulos.[/QUOTE]

Näinhän se tuntuu olevan. Harmillisesti nämä akuuteimmat tilanteet vain sattuivat siihen aikaan, ettei muita paikkoja ollut avoinna. Jotenkin olin kuvitellut, että olisi olemassa jonkinlainen psykiatrinen päivystys tai edes joku taho jonka kanssa tilannetta olisi päästy avaamaan ja jatkohoitoa/apua hakemaan - edes sitten arkena/virka-aikana.

Vantaan kaupungilla on jonkinlainen kriisipuhelin, johon myös olin yhteydessä. Sinne soittaminen vaan oli yhtä tyhjän kanssa koska en ollut omainen. Sieltä mm. kysyttiin minulta että mitä minun mielestäni pitäisi tehdä. Jaa-a, en varmaankaan olisi soittanut jos minulla olisi ollut siitä jonkinlainen käsitys. Mutta valitettavasti aikaisemmat kokemukset mielenterveyden heikkenemisen saralta puuttuivat ja olin tämän ystäväni kanssa täysin neuvoton.

Mutta tyhjän sai pyytämättäkin.

Itse en saanut apua mielenterveyspuolelta riittävän nopeasti. Kesti yli kuukausi päästä hoitoon psykoottistyyppisessä tilassa. Rankkaa aikaa... huh.. ei halua muistella. Mutta tuossa olet aivan oikeasssa että lääkärit niin mielellään kuittavaat kaikki vaivat tuolla "korvienväli" teorialla. Vasta yksityinen lääkäri auttoi pääsemään oikeisiin diagnooseihin. Masennukseni ja väsymykseni johtui kahdesta syystä. Toinen oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja toinen adhd. Lisäksi todettiin hermopinne ranteissa, sappivaiva, migreeni ja ja jalkapöydissä hermovauriot sekä jalkapohjan jänteiden kiinnityskohtien tulehdukset. Ja siihen saakka oli kaikki vika ollut korvienvälissä... on se sitten kumma... taisi vika olla lääkärin korvien välissä.

Mutta totta tuo ap:n kirjoitus. Pyykkisen sairauden yllättäessä on todella vaikea saada apua miltään taholta. Sairastunut ei pääse ajoissa lääkäriin, ei saa asianmukaista lääkehoitoa ja jää kokonaan omaisten huolehdittavaksi. Harvalla on sellaista tukiverkostoa, jotka pystyvät hoitamaan sairastunutta 24/7. Eli tällainen ihminen on heitteillä. Myös kotiavun saaminen lapsiperheessä on kiven alla toisen vanhemman sairastuttua. Me emme saaneet sitä lainkaan. Ja eniten pitäisi nähdä vaivaa avun saamiseen silloin kun voimavarat ovat heikoimmillaan. Käsittämätöntä. On myös ikävää, miten äitiäsi on kohdeltu. Jossain mennään pahasti metsään.

Mä sain apua ihan kunnalisesta, mutta oikeastaan tuossakin tapauksessa en saanut mitään apua heti, ja ensimmäisenä työnnettiin vain lääkkeitä kouraan.

Mutta sitten kun on kerran sen avun saanut ja jonkinnäköisiä, edes alustavia diagnooseja on tehty niin seuraavan kerran se avun saanti on sitten aina helpompaa..

[QUOTE="mie";26089726]Itse en saanut apua mielenterveyspuolelta riittävän nopeasti. Kesti yli kuukausi päästä hoitoon psykoottistyyppisessä tilassa. Rankkaa aikaa... huh.. ei halua muistella. Mutta tuossa olet aivan oikeasssa että lääkärit niin mielellään kuittavaat kaikki vaivat tuolla "korvienväli" teorialla. Vasta yksityinen lääkäri auttoi pääsemään oikeisiin diagnooseihin. Masennukseni ja väsymykseni johtui kahdesta syystä. Toinen oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja toinen adhd. Lisäksi todettiin hermopinne ranteissa, sappivaiva, migreeni ja ja jalkapöydissä hermovauriot sekä jalkapohjan jänteiden kiinnityskohtien tulehdukset. Ja siihen saakka oli kaikki vika ollut korvienvälissä... on se sitten kumma... taisi vika olla lääkärin korvien välissä.

Mutta totta tuo ap:n kirjoitus. Pyykkisen sairauden yllättäessä on todella vaikea saada apua miltään taholta. Sairastunut ei pääse ajoissa lääkäriin, ei saa asianmukaista lääkehoitoa ja jää kokonaan omaisten huolehdittavaksi. Harvalla on sellaista tukiverkostoa, jotka pystyvät hoitamaan sairastunutta 24/7. Eli tällainen ihminen on heitteillä. Myös kotiavun saaminen lapsiperheessä on kiven alla toisen vanhemman sairastuttua. Me emme saaneet sitä lainkaan. Ja eniten pitäisi nähdä vaivaa avun saamiseen silloin kun voimavarat ovat heikoimmillaan. Käsittämätöntä. On myös ikävää, miten äitiäsi on kohdeltu. Jossain mennään pahasti metsään.[/QUOTE]

Huh. Kuulostaapa pahalta. Olen todella pahoillani, että olet joutunut kokemaan moista. Meillä on lähipiirissä myös tapaus, jossa kilpirauhasen vajaatoimintaa lähdettiin ensin hoitamaan psyykkisenä sairautena. Tälläkertaa henkilö itse ei halunnut uskoa diagnoosia ja saikin yllättäen avun tk päivystyksestä. Siellä innokas kandi halusi selvittää oireille syyn ja kappas - ihan verikokeella pystyttiin selvittämään mistä kenkä puristi. Kuinkahan moni on joutunut vastaavaan tilanteeseen?

On ne maailman kirjat vaan sekaisin... Mutta harva silti haluaa näitä asioita esille nostaa. Monesti kuitataan vain yksittäisenä erheenä. Vaikka monesti kyseessä on yhden tai useamman ihmisen koko elämä.

Tällaista se ikävä kyllä on. Jos ei ole rahaa ostaa lääkärin- ja muitakin palveluita yksityiseltä puolelta, niin on ihan onnenkauppaa saako mitään apua. Yleensä saa edes jotakin jos vaan jaksaa vaatia, juosta eri virastoissa ja täytellä kymmenittäin erilaisia lomakkeita, mutta voi olla ettei siltikään saa yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";26089901]Tällaista se ikävä kyllä on. Jos ei ole rahaa ostaa lääkärin- ja muitakin palveluita yksityiseltä puolelta, niin on ihan onnenkauppaa saako mitään apua. Yleensä saa edes jotakin jos vaan jaksaa vaatia, juosta eri virastoissa ja täytellä kymmenittäin erilaisia lomakkeita, mutta voi olla ettei siltikään saa yhtään mitään.[/QUOTE]

Ei se yksityinen puolikaan auvoisaksi tee. On ihan tuurista kiinni.

Tuosta äitisi jutusta varmaankin voisi tehdä hoitovirhesyytteen?

Joo, niin varmaan voisi. Nyt en kuitenkaan jaksa. On kertakaikkiaan oman jaksamisen vuoksi pakko irtautua nyt hetkiseksi kun tällähetkellä tilanne on kuitenkin parempaan päin. Itselläkin kun on kokopäivätyö omaakin perhettä hoidettavana on pakko huolehtia itsestäänkin ettei käy huonosti ja päädy itse avun tarvitsijaksi.

Mutta ehkä jonain päivänä sitten otan asian uudelleen esille, ellei sitten ole jo liian myöhäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja pysy terveenä äläkä vanhene;26089873:
Meillä on lähipiirissä myös tapaus, jossa kilpirauhasen vajaatoimintaa lähdettiin ensin hoitamaan psyykkisenä sairautena. Tälläkertaa henkilö itse ei halunnut uskoa diagnoosia ja saikin yllättäen avun tk päivystyksestä. Siellä innokas kandi halusi selvittää oireille syyn ja kappas - ihan verikokeella pystyttiin selvittämään mistä kenkä puristi. Kuinkahan moni on joutunut vastaavaan tilanteeseen?

Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa ennen kuin kilpirauhasen vajaatoimintani diagnosoitiin 9 vuotta sitten. Mulla lähti tuolloin hiuksia tukoittain päästä, olin kuolemanväsynyt, mutten saanut nukuttua ja mun päähäni ei jäänyt yhtään mitään, eli unohtelin kaikenlaista jatkuvasti. Nestettä muhun oli kertynyt 20 kg edestä, eikä tunnepuolella mikään tuntunut miltään.

Oireet kuultuaan lääkäri epäili mulla ihan ensimmäisenä synnytyksen jälkeistä masennusta, sen jälkeen kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Mä en suostunut vastaanottamaan tarjottua masennuslääkitystä, perustelin sen kyllä, miksen. Lääkäri sitten siihen totesi, että joo, ehkä se olisi hätiköityä ja josko kannattaisi ottaa muutamia verikokeita. Noh, sieltähän se syy sitten löytyi. Lääkäri soitti mulle parin päivän päästä omalla ruokatauollaan, pyysi anteeksi hätiköityjä "diagnoosejaan" ja totesi, ettei usein ole näin pahoja vajaatoiminnan oireita päässyt todistamaan. Arvot olivat kuulemma ihan sekaisin.

Tyroksiini-lääkityksen alettua olo alkoi pikku hiljaa kohentua. Se oli ihanaa, kun siihen asti olin pelännyt, että olen lopullisesti kadottanut positiivisen itseni johonkin. Silti joskus tulee mieleen, missä mä nyt olisin, jos olisin vaan suorilta käsin hyväksynyt sen masennuslääkityksen ja alkanut vetää niitä nappeja...

joo, se apu on kyllä kiven alla. mun pojan sydänystävä oli mennyt lääkäriin ja pyytänyt päästä mielisairaalaan ensiapuun, oli itsetuhoinen yms. no ei saanut lähetettä. masennuslääkeresepti vai kouraan. no poika tuli kotiin, kiipesi kotikoivuun narukaulassa ja hyppäsi. seuraavaksi sitten tulikin ruumisauto

Minä olen ollut vastaavassa tilanteessa ennen kuin kilpirauhasen vajaatoimintani diagnosoitiin 9 vuotta sitten. Mulla lähti tuolloin hiuksia tukoittain päästä, olin kuolemanväsynyt, mutten saanut nukuttua ja mun päähäni ei jäänyt yhtään mitään, eli unohtelin kaikenlaista jatkuvasti. Nestettä muhun oli kertynyt 20 kg edestä, eikä tunnepuolella mikään tuntunut miltään.

Oireet kuultuaan lääkäri epäili mulla ihan ensimmäisenä synnytyksen jälkeistä masennusta, sen jälkeen kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Mä en suostunut vastaanottamaan tarjottua masennuslääkitystä, perustelin sen kyllä, miksen. Lääkäri sitten siihen totesi, että joo, ehkä se olisi hätiköityä ja josko kannattaisi ottaa muutamia verikokeita. Noh, sieltähän se syy sitten löytyi. Lääkäri soitti mulle parin päivän päästä omalla ruokatauollaan, pyysi anteeksi hätiköityjä "diagnoosejaan" ja totesi, ettei usein ole näin pahoja vajaatoiminnan oireita päässyt todistamaan. Arvot olivat kuulemma ihan sekaisin.

Tyroksiini-lääkityksen alettua olo alkoi pikku hiljaa kohentua. Se oli ihanaa, kun siihen asti olin pelännyt, että olen lopullisesti kadottanut positiivisen itseni johonkin. Silti joskus tulee mieleen, missä mä nyt olisin, jos olisin vaan suorilta käsin hyväksynyt sen masennuslääkityksen ja alkanut vetää niitä nappeja...

Tää on niin kuumma juttu, ettei kilpirauhashormoonitasoja tarkasteta rutiinisti varsinkin silloin kun oireet täsmäävät edes jollain tavalla. Kilpirauhasvaivat eivät kuitenkaan ole mitenkään harvinaisia ja asia on helppo tarkistaa verikokeella. Tuntuu, että nykyään yritetään kaikkiin vaivoihin tarjota jonkinlaisia psyykelääkkeitä. Ehkä taustalla on ajatus siitä, että vaikkei vaiva paranekkaan niin valitus ainakin loppuu - tai sitten voidaan vaan sanoa että vika on asiakkaan päässä.

Ja varmaan nuo lääketehtaiden edustajat pitävät huolen siitä, että jatkossakin tilanne pysyy samana. Lääkärit saavat varmaan provikkaa jokaisesta myydystä masennuslääkkeestä - tuli se tarpeeseen tai ei ;)

Ihmetyttää myös se, että kaikenlaisia lääkkeitä voidaan määrätä ihmiselle ilman minkäänlaista jatkohoitoa, kontrollia tai seurantaa. Monissa mielialalääkkeissä on yleisenä sivuoireena mm. itsetuhoisten ajatusten lisääntyminen lääkkeen aloitusvaiheessa. Mitä tapahtuu jos itsetuhoinen ihminen aloittaa tällaisen lääkityksen ilman seurantaa?

[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26089969]joo, se apu on kyllä kiven alla. mun pojan sydänystävä oli mennyt lääkäriin ja pyytänyt päästä mielisairaalaan ensiapuun, oli itsetuhoinen yms. no ei saanut lähetettä. masennuslääkeresepti vai kouraan. no poika tuli kotiin, kiipesi kotikoivuun narukaulassa ja hyppäsi. seuraavaksi sitten tulikin ruumisauto[/QUOTE]

Minäkin tiedän kaksi tapausta, joissa itsemurhaa on jo yritetty ja potilas seuraavana päivänä heitetty sairaalasta pihalle. Molemmat onnistuivat toisella yrittämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja pysy terveenä äläkä vanhene;26089564:
Samaan aikaan samassa kaupungissa oma äitini meinattiin passittaa pakkohoitoon psykitriselle osastolle. Kyse oli hänen ja häntä hoitavan kotihoidon välisistä ristiriidoista. Äitini koki ettei saa tarvitsemaansa hoitoa ts. hoito jota saa vain pahentaa hänellä olevaa vaivaa. Kotihoito koki, että äitini on hullu ja käyttäytyy verbaalisesti aggressivisesti hoitajia kohtaan.

Kummallista, ettei kotihoito siedä lainkaan kritiikkiä vaan leimaa kritiikkiä esittävän ihmisen hulluksi. Tuosta voisi vaikka valittaa.

[QUOTE="vieras";26090743]Kummallista, ettei kotihoito siedä lainkaan kritiikkiä vaan leimaa kritiikkiä esittävän ihmisen hulluksi. Tuosta voisi vaikka valittaa.[/QUOTE]

No niinpä. Vantaalla on kotihoidosta lähteneet kaikki hyvät hoitajat jo aikapäiviä sitten muualle. Tilalle on tullut joukkio nuoria kokemattomia hoitajia. Se ei haittaisi jos kokemuksen puute korvautuisi innostuksella, mutta valitettavasti näille hoitajille jää vain se kokemattomuus...

Että terveisiä vaan sinne, jos satutte lukemaan - varmasti tunnistattekin itsenne :)

Ja myönnän kyllä, että on hieman ala-arvoista kirjoittaa täällä tähän sävyyn teistä, mutta eipä ole tuo asiallinenkaan palaute paljoa auttanut.

Yhteistyössä